Al een tijdje heb je een eigen webshop, maar het wil nog niet zo goed lukken. De bezoekersaantallen en opbrengsten vallen tegen. Je vraagt je af hoe dit nou beter kan. Lees hieronder 5 tips voor het verbeteren van jouw webshop en wie weet is jouw webshop binnenkort wel een groot succes!
groeien

Ga voor een eigen domeinnaam


Een eigen domeinnaam. Dit is misschien even een investering, maar zeker de moeite waard. Niet alleen komt een eigen domeinnaam professioneel over en zorgt dit voor meer vertrouwen bij de klant. Een eigen domeinnaam zorgt ook voor een grotere vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. En dat is natuurlijk iets wat je graag wil bereiken! De vindbaarheid van jouw webwinkel werkt als volgt. Google maakt gebruikt van de URL van je website. Met deze URL wordt bepaald waar jij in de zoekresultaten van een persoon komt te staan. Als je bijvoorbeeld een GO-pakket van mijn webshop gebruikt wordt je URL www.mijnwebwinkel.nl/winkel/naamvanjewebwinkel/. Dit is een zeer algemeen URL omdat andere mensen die dit pakket ook gebruiken het eerste gedeelte van de URL hetzelfde hebben. Dit zorgt er dus voor dat je minder goed gevonden wordt. Heb je nou je eigen domeinnaam, dan ziet je URL er als volgt uit: www.naamvanjewebwinkel.nl. Deze URL is eenvoudiger én makkelijker te plaatsen in de zoekresultaten van Google. Doe die investering dus en verwacht meer klanten in je webshop. Wil je nou meer weten over domeinnamen? Lees dan dit blog!
be-domein

Maak een goede eerste indruk


Besteed jij wel genoeg aandacht aan een van de belangrijkste onderdelen van je webshop? Dit is namelijk de homepage. Je homepage geeft je klant ontzettend veel informatie en is voor een groot deel al bepalend of de klant een aankoop gaat doen of niet. Denk hier dus eens goed over na. Is je homepage nog up-to-date en spreekt het de doelgroep nog wel aan? Je homepage is eigenlijk de eerste indruk van een nieuwe klant over jouw bedrijf, zorg er dan ook voor dat deze goed is. Hieronder vind je nog wat tips om je op weg te helpen.
 
1. Zorg voor sfeer
Klanten willen graag in één opslag kunnen zien wat jouw winkel te bieden heeft! Je hoeft dus op je homepage niet een uitgebreid overzicht te plaatsen van jouw producten, maar kies er een paar die jouw collectie goed weergeven. Zo zorg je voor een goede sfeer die jouw doelgroep zal aanspreken.
2. Denk aan zoekwoorden
Om de vindbaarheid van je webwinkel te verhogen is het belangrijk om zoekwoorden op je homepage te plaatsen. Zo zorg je ervoor dat jouw specifieke doelgroep sneller op jouw webwinkel terecht komt.
3. Communicatie
Heb je een belangrijke kortingsactie of net dat felbegeerde nieuwe product binnen? Vertel dit dan op de homepage! Laat je klanten weten dat het er is en hou de communicatie goed.

De logische route

Nu de sfeer van je homepage goed zit is het tijd voor de volgende stap: zorgen dat de je klanten van de homepage naar de categorie-en productpagina’s komen. Het is hierbij belangrijk dat je een logische route bedenkt om een klant te verleiden tot een aankoop. Op de categorie pagina’s kan je vooral de bezoekers inspireren met wat jouw webshop te bieden heeft. De productpagina’s zullen er dan voor zorgen dat de klant ook daadwerkelijk tot een aankoop overgaat. Op de product pagina is het erg belangrijk om een duidelijke productpresentatie te geven. De klant ziet het product natuurlijk niet in het echt en dit is de enige manier om zo veel mogelijk te weten te komen over het product. Wil je meer te weten komen over categorie en product pagina’s lees dan dit blog.
 

Winkelwagenverlaters

Ze bestaan, de winkelwagenverlaters. Klanten die op het allerlaatste moment toch hun aankoop annuleren. Erg vervelend natuurlijk, maar hier hebben we een paar tips om winkelwagenverlaters te voorkomen!
1. Wees helder in je voorwaarden. Zo voorkom je vervelende verrassingen bij de klant die ervoor zorgen dat de klant toch afhaakt.
2. Kies een goede betaalmethode die in Nederland te gebruiken is. In dit blog kan je er meer over lezen.
3. Zorg voor een betrouwbare webshop. Dit draagt niet alleen bij aan de professionaliteit, maar geeft klanten ook een veilig gevoel waardoor ze hun aankoop sneller doen.
zoeken winkelwagen

Voorkom een boete

Wist je dat veel webshop onbewust het risico lopen op een boete? Het is dus zeker belangrijk om je webshop nog eens goed te controleren om onnodig dure boetes te voorkomen. Is alle informatie voor de klant bijvoorbeeld duidelijk en niet misleidend? Zijn alle onderdelen van de webwinkel aanwezig die verplicht aanwezig moeten zijn? Om er zeker van te zijn dat je webshop boetevrij is, kan je een checklist langsgaan, je webwinkel laten controleren door een jurist of lid worden van een keurmerk. Je kan alleen dit keurmerk krijgen als je aan alle voorwaarden voldoet en dus indirect alles juridisch op orde hebt! Wil je hier meer over weten lees dan dit blog.
Als je al deze punten bent afgegaan dan kan het bijna niet meer misgaan. Dit jaar zal jouw webshop een succes worden!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op