Hoe waardevol zijn kortingscodes en cadeaubonnen voor je webshop?

Naast het goed onderhouden van je webshop, is ook de promotie zeer belangrijk. Een van de manieren om je online winkel aantrekkelijk te maken voor je doelgroep, is het gebruik van kortingscodes. Deze kan je bijvoorbeeld vermelden in een nieuwsbrief, laten gelden tijdens speciale dagen (denk aan Black Friday) of je maakt een persoonlijke kortingscode aan en stuurt deze mee bij een bestelling. Want het is ook altijd goed om je trouwe klanten te belonen met aantrekkelijke acties. Daarnaast is het een optie om de consument te laten betalen met cadeaubonnen. Ook hier heb weer verschillende opties: bonnen die verkrijgbaar en in te wisselen zijn bij jouw webwinkel, of je sluit je aan bij een grotere aanbieder (denk aan de VVV-bon) om zo ook een groter publiek te trekken. Maar heeft het echt een meerwaarde om kortingcodes en waardebonnen te gebruiken? En hoe gaat dit in z'n werk?

Kortingscodes zijn vanzelfsprekend geworden

Moet je als eigenaar van een webshop kortingscodes gebruiken? Ik zou niet per se moeten willen zeggen, maar ik raad het je wel aan. Want er is eigenlijk geen enkele webshop die, naast de sale geen kortingen geeft met een speciale code. En niet alleen je trouwe klanten maar ook de rest van het online winkelende publiek rekent er eigenlijk een beetje op dat webshops tijdens bepaalde periodes (bijvoorbeeld rond de feestdagen) aantrekkelijke kortingen aanbieden. Kortingscodes zijn dus eigenlijk vanzelfsprekend geworden. Houd ook in je achterhoofd dat het een perfecte manier is om nieuwe klanten aan te trekken. Want mooie producten kopen tegen aantrekkelijke prijzen, dat wil eigenlijk iedere consument.

korting

Persoonlijke code of gratis verzending

Er zijn overigens verschillende manieren waarop je kortingscodes kunt toepassen. De meest gangbare manier is een code die de klant voor het betalen in kan vullen, zodat de totaalprijs wordt aangepast. Op mijn website deel ik een pagina met meer informatie over kortingscodes. Daar kan je lezen dat het toepassen van een kortingscode ook op andere manieren kan. Bijvoorbeeld persoonlijke kortingscodes (wanneer een trouwe klant jarig is), codes voor gratis verzending of sluit je aan bij een platform waar dagelijks kortingscodes worden gepubliceerd (tevens een goede manier om nieuwe klanten aan te trekken!).

Maar loont het nou echt om deze kortingscodes te gebruiken voor je webshop? Volgens cijfers van de Nationale Kortingsmonitor wel. Uit een onderzoek van 2016 blijkt dat maar liefst 85% van het winkelende Nederlandse publiek let op korting.

verzenden

Cadeaubonnen: populair cadeau, handig betaalmiddel

Sommige mensen zijn er principieel op tegen om bij een verjaardag of andere belangrijke gelegenheid geld te geven. Daarom kiezen ze liever voor een gepaste cadeaubon. Dit is eigenlijk niets bijzonders, minstens één op de vijf Nederlanders krijgt regelmatig een cadeaubon. Bied daarom ook dit als product aan in je assortiment. De meest gangbare bedragen voor cadeaubonnen zijn € 10, € 15, € 20, € 25, € 50 en € 100. Maar dit kan jij natuurlijk helemaal zelf bepalen. Maar als je nog redelijk onbekend bent, is het ook een goede stap om je aan te sluiten bij een grotere aanbieder, zoals de VVV-bon. Zijn jouw producten ook verkrijgbaar via Bol.com? Dan kunnen jouw producten daar ook gekocht worden met een giftcard van deze online winkel.  En sluit je aan bij een platform als Gifty, zodat ook hier eenvoudig een cadeaubon voor jouw webshop gekocht kan worden.

Houdbaarheidsdatum en voorwaarden

Nu is het echter nog aan jou om te zorgen dat deze bonnen ook echt gebruikt worden voor jouw webwinkel en niet ergens jaren liggen te verstoffen. Ik raad je daarom aan om een houdbaarheidsdatum op de kaart te zetten. Bijvoorbeeld een jaar of twee jaar. Geef dit aan in je voorwaarden en schrijf ook de uitgiftedatum op de cadeaubon. Zonder voorwaarden moet je consument de kans geven om tot vijf jaar na aankoop de bon te laten gebruiken. Zonder voorwaarden en uitgiftedatum heeft de bon geen houdbaarheidsdatum. Maar dan loop je dus het gevaar dat deze niet gebruikt gaat worden.

Zet dus aan tot aankoop door bovenstaande informatie te vermelden. Voor jou is het verder nog goed om te weten dat bijna de helft van de consumenten die afrekenen met een cadeaubon, zelf ook nog zo'n € 40 betalen aan bijverkoop. Dus laat ook zeker deze kans niet liggen.

Kortingscode instellen

Voordat de consument een kortingscode of cadeaubon kan gebruiken voor je webshop, is het eerst nog noodzakelijk om een code aan te maken. Hierbij moet je zelf alvast bedenken voor welke periode deze geldig is, of het geldig is voor alle producten of alleen artikelen van een bepaald merk en of het gecombineerd kan worden met andere acties (bijvoorbeeld een extra korting als er al een uitverkoop gehouden wordt in je webshop).

Hoe je de code in moet stellen in de software van je webshop is eenvoudig online te vinden, zoals voor Magento of WooCommerce.  Zorg voor voldoende orde en geef je kortingscode een speciale naam, het liefst ook dat je niet hoeft te zoeken naar het kortingspercentage. Maak het ook niet al te ingewikkeld voor de consument om te onthouden. Social media is bijvoorbeeld een prima platform om je kortingscodes te promoten. Wanneer het gaat om sale in de zomer is ‘SUMMER20' een prima code om te laten gebruiken.

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Elke week nieuwe blogberichten!

Blijf open na sluitingstijd met een webshop naast je fysieke winkel

Ook al loopt je fysieke winkel nog zo goed, webshops lijken niet alleen populairder te worden onder de consumenten maar ook bij de…
Lees verder

Het belang van goede metatitels voor SEO

Tegenwoordig gaan mensen vrijwel altijd online op zoek naar nieuwe producten. En dan wil jij natuurlijk dat je webshop opvalt in de zoekresultaten.…
Lees verder

Eigen producten produceren in het buitenland

Als eigenaar van een webshop zijn er een aantal manieren waarop jij aan je producten kunt komen. Zo kan je alle artikelen van…
Lees verder

Voldoet jouw webshop aan de AVG?

Het is al even weer een paar maanden geleden, maar op 25 mei 2018 is de AVG (afkorting voor Algemene Verordening Persoonsgegevens) van…
Lees verder

Het succes van Amazon onder de loep

In de wereld van webshops zijn er een aantal grote spelers die algemeen bekend zijn. Zo staan in Nederland Bol.com en Coolblue aan…
Lees verder

Automatische follow-up e-mails inzetten voor je webshop

Klanten zie je graag terugkeren naar je webshop. Maar dan moet je wel zorgen dat je onder de aandacht blijft. Een manier om…
Lees verder

Je eigen kledinglijn verkopen

De producten die je verkoopt in je webshop kan je inkopen bij een leverancieren, of laten versturen via dropshipping. Maar dan is er…
Lees verder

Meer dan alleen mooie plaatjes: zo zet jij Instagram succesvol in voor je webshop

Instagram wordt niet alleen steeds populairder bij tieners en jongvolwassenen, maar ook bij bedrijven. Dit platform heeft wereldwijd 500 miljoen gebruikers (and counting),…
Lees verder