Het duurt nog even, voordat het Valentijnsdag is. Maar voor je webshop is het al hoog tijd om hier de eerste voorbereidingen voor te treffen. Gemiddeld geeft men twintig euro uit om lieve cadeautjes voor zijn/ haar partner aan te schaffen, dus het is zeker een kans om hierop in te spelen.
Net als met de feestdagen hebben mensen hun pakket bovendien snel nodig en willen ze geen tijd verspillen door lang naar het juiste cadeau te zoeken. Zorg er daarom voor dat je producten goed vindbaar zijn en dat je speciale Valentijnsaanbieding prominent op de homepagina worden weergegeven.
De met zorg samengestelde kant-en-klare cadeautjes maken het makkelijker om bij jouw online winkel het perfecte cadeautje uit te zoeken. Daarom zetten wij even vier geweldige ideeën op een rijtje, met voorbeelden, om helemaal voorbereid te zijn op Valentijnsdag.
love

Cadeaus per prijs

Het is heel effectief om je cadeaus te filteren op een prijs. De prijs is natuurlijk altijd belangrijk om te weten en ook met Valentijnsdag zullen er budgetshoppers zijn. Door je producten per prijscategorie te presenteren, weten je bezoekers gelijk waar ze aan toe zijn en of je cadeaus hebt voor hun budget.
Het is een simpele en heel directe manier: Groepeer je producten in verschillende prijscategorieën. Gebruik bijvoorbeeld een categorie €5 tot €20, €20 tot €50 en €50 of meer, of maak zelf groepen aan. Het is een perfecte manier om overzichtelijk het aanbod te tonen, als je tien tot twintig producten hebt in ieder segment. Heb je heel goedkope producten? Dan kun je ook producten bundelen en een leuke aanbieding maken.
sale

Cadeaus per status

Het is ook mogelijk om je cadeaus op een relatiestatus aan te passen. Er zijn altijd gepaste en niet zo heel erg gepaste cadeautjes. Sieraden zijn bijvoorbeeld perfect voor de toegewijde koppels, terwijl het voor de nieuwe stelletjes een beetje teveel van het goede kan zijn. Door je producten te groeperen in de categorieën nieuw stelletje, relatie, verloofd en getrouwd, kun je het je bezoekers heel gemakkelijk maken om een product te kiezen voor deze liefdesdag.
Er bestaat geen onderzoek of stappenplan om de producten in deze segmenten in te delen. Maar gebruik je beste intuïtie en beoordeel wat gepaste cadeaus zouden zijn voor iedere relatiefase. Vraag mensen om je heen en onthoud dat iedere relatie anders is, dus dat het slechts om suggesties gaat.
love status

Cadeaus per hobby

Valentijnsdag is een dag waarbij miljoenen mensen een presentje kopen voor zijn/ haar geliefde, om te laten zien dat ze van elkaar houden. De meeste cadeaus worden uitgezocht op basis van een hobby, want daar houdt het persoon van. Misschien is er iemand die gek is van technische snufjes en leuke gadgets, dan kan daar iets passend voor gezocht worden. Echter komt het vaak voor, dat de partner op zoek gaat naar een gadget, maar eigenlijk geen flauw benul heeft van de actuele producten.
Het is dus ook een lucratieve mogelijkheid om producten te groeperen per hobby. Gebruik categorieën als technologie liefhebber, lekkernij expert, dierenliefhebber of modegek. Als jij je bezoekers en klanten kent en weet waar ze van houden, des te gemakkelijker zal het worden om zulke cadeaus aan te bieden. Verplaats jezelf in de klant en maak het ze makkelijk. Gebruik dus niet teveel moeilijke termen, laat eerst je beste producten zien en hang er duidelijke prijskaartjes aan.
hobby

Cadeaus voor de alleenstaanden

Het is logisch dat er helemaal op de liefdeskoppel wordt gefocust tijdens Valentijnsdag. Maar daardoor wordt de alleenstaande wel gauw vergeten. Het single zijn wordt steeds populairder en hierop kun je ook goed inspelen. Maak een leuke gift set voor klanten die ze voor zichzelf kunnen kopen!
Bedenk welke producten leuk kunnen zijn om jezelf te verwennen. De laatste elektronische gadgets of een verzorgingsproduct. Een verwenproduct, leuke hebbedingetjes of grappige artikelen voor vrienden onder elkaar. Geef er een pakkende titel bij, waarom single zijn geweldig is bijvoorbeeld, en zorg er voor dat iedereen een leuke Valentijnsdag kan hebben!
singles

Hoe promoot je de Valentijns aanbiedingen?

Als je webwinkel eenmaal helemaal gereed is voor de romantische feestdag Valentijn wordt het tijd om de speciale aanbiedingen onder de aandacht te brengen bij je klanten. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, hierbij een aantal tips.

Promoot je cadeaus

Nu heb je alle artikelen slim ingedeeld, je hebt een ruim assortiment, voor ieder een passend product. Dan is het belangrijk om je webshop en je cadeaus te promoten. Er zijn tien speciale Valentijnsdag E-commerce marketing ideeën om extra te profiteren van deze liefdevolle dag!

Email je klanten

Je perfecte cadeau ideeën kun je natuurlijk niet zomaar op een eigenaar laten wachten. Dit moet je promoten! Gebruik aantrekkelijke productfoto’s en herinner je klanten aan de aankomende romantische dag. Het is handig om twee weken van te voren een email naar je klanten te sturen om de je tips te delen.

Meer bezoekers met blogs

Een heel goede kans om unieke en romantische ideeën te delen, en daarbij steeds naar voren te komen in de zoekmachines op Valentijn tags, doe je door middel van een blog. Schrijf leuke berichten en gebruik pagina’s voor onderwerpen zoals ‘perfecte cadeau ideeën voor hem en haar’ en ‘de beste Valentijnsdag verrassingen’.

Cadeau per geslacht

Maak het je bezoekers gemakkelijk en maak een filter. Maak een categorie “voor hem” en een categorie “voor haar”. Het gebruiksgemak met de mogelijkheid om te filteren op categorie, prijs en formaat zal waarschijnlijk veel mensen aanspreken.

Aanbiedingen en cadeaukaarten

We zijn allemaal gevoelig voor aanbiedingen. Dus een aanbiedingsronde tijdens Valentijnsdag zal waarschijnlijk ook erg goed werken. Tevens kun je ook goed inspelen op de mensen die op de valreep nog iets willen kopen, door een cadeaukaart aan te bieden. Zorg ervoor dat het direct uit te printen is, zodat de partner in kwestie zelf wat leuks kan uitzoeken voor een bepaald bedrag!

Gebruik social media

Met social media is adverteren ineens heel makkelijk. Promoot je producten, blogs of deel liefdesverhalen van je klanten. Facebook, Twitter en Pinterest zijn ideaal om in te spelen op trending topics en hashtags. Maak er een belevenis van!
communicatie

Garandeer bezorgingsdatum!

Valentijnsdag is op 14 februari. Ieder jaar weer. Thuis kan je het niet maken om een dag later nog met een cadeau op de proppen te komen. Valentijnsdag is alleen die ene dag. Garandeer je bezoekers dan ook dat het voor de veertiende bezorgd wordt om teleurstellingen te voorkomen.

Bied gratis inpakservice aan

De meeste kopers zullen hun online gekochte cadeau gelijk aan hun partner willen geven. Promoot jouw artikelen door een gratis inpakservice aan te bieden, en de mogelijkheid om een persoonlijk berichtje toe te voegen. Dit zal waarschijnlijk erg gewaardeerd worden, zodat het cadeautje rechtstreeks gegeven kan worden.

Extra dienverlening

Om de perfecte klantenservice te bieden, kun je ervoor zorgen dat je heel makkelijk te bereiken bent om klanten te helpen en een kant op te sturen om een aankoop te doen. Of gewoon voor vragen en opmerkingen natuurlijk. Een knop om direct te kunnen bellen, of een live-chat functie zijn hierbij eenvoudige oplossingen die wel extra dienstverlening bieden.

Goede retourmogelijkheden

Ondanks al je inspanningen om gemakkelijk een Valentijn cadeau aan te schaffen, kan het zijn dat er toch nog mensen zijn die het lastig vinden om een geschikt cadeau te vinden. Een goede retourservice kan hierbij de doorslag geven om toch wat te bestellen. Want als het toch niet bevalt, is het toch ideaal als het cadeau teruggestuurd kan worden, zonder te zien hoeveel het gekost heeft?
proces

Voeg een vleugje romantiek toe in je lay-out

Verspreid de liefde met hartverwarmende productbeschrijvingen, voeg een vleug romantiek toe door je lay-out een klein beetje aan te passen en zorg ervoor dat je helemaal in het teken van Valentijnsdag staat!

Maak het iedere dag Valentijnsdag

Met alle ideeën gaat het je vast lukken om jouw webshop optimaal te laten draaien op Valentijnsdag. Maak jouw webwinkel de allerbeste op het gebied van Valentijn en profiteer er het hele jaar door van! Want hoe leuk is het dan, als het iedere dag Valentijnsdag is?

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op