Op Webwinkelsucces besteden we ook regelmatig aandacht aan met tonen waarmee je je webwinkel beter in de markt kunnen zetten. Dit wordt ook al online marketing genoemd. Er zijn een aantal online marketing kanalen waar ik altijd als eerste aandacht aan besteed als ik een webwinkel beginnen. Allereerst is er zoekmachine-optimalisatie, zoekmachines zoals Google kunnen voor een groot deel van het verkeer naar je website zorgen en buiten een hoop tijd, kost het je verder weinig budget. Om goed vindbaar te zijn in zoekmachines zoals Google is het erg belangrijk dat je je webshop voorziet van goede content.
bloggen
De aandacht van consumenten is de afgelopen jaren echter flink verschoven op internet, bijna de helft van Nederland is te vinden op sociale media en veel mensen besteden er ook behoorlijk wat uurtjes op per dag. Voor bedrijven betekent dit dat sociale media ook een belangrijk kanaal voor online marketing is geworden.
In dit artikel focussen we op beide aspecten, hoe kan je content marketing en sociale media marketing zo goed mogelijk combineren om succesvol te zijn met je webshop?

Een blog is een goede aanvulling voor iedere webwinkel

Eigenlijk vind ik dat iedere webwinkel een blog bij me zou moeten houden. Al is het alleen om meer inzicht te geven in het nieuws en de ontwikkelingen omtrent het bedrijf zelf. Daarnaast is een blog natuurlijk bij uitstek geschikt om mee te vertellen over je producten en de voordelen hiervan. Buiten het informeren van bezoekers van je webwinkel kan bloggen nog meer voor je betekenen.
Zoals je misschien wel bekend is, houden zoekmachines zoals Google ook van frisse en unieke content en daarbij kan je blog een belangrijke rol spelen. Het bijhouden van een blog is namelijk een uitstekende manier om de content op je website te verrijken. De content wordt steeds uitgebreider en dit betekent dat je bezoekers steeds beter kunt informeren met de uitleg op je website. Zoekmachines zoals Google herkennen dit ook en waarderen. Website met veel goede informatie zijn volgens deze zoekmachines namelijk relevanter voor de mensen die een zoekopdracht intypen, en worden daarom eerder getoond.

Inspiratie voor bloggen

Het bijhouden van een goede blog vereist wel enkele discipline. Het schrijven op vaste tijdstippen, het periodiek bijhouden van de blog, en het structureel zoeken naar informatie die je kan gebruiken om de teksten te schrijven. Voor nog wat extra inspiratie geven we je graag wat tips, hieronder vind je een aantal onderwerpen die je op je lijstje kan zetten, om over te bloggen.
brief

Een aantal onderwerpen om mee te beginnen

  • Vertel uitgebreid over alle eigenschappen en toepassingen van een bepaald product, ligt bijvoorbeeld iedere week een bepaald product uit.
  • Laat zien waar je producten vandaan komen. En hoe deze gemaakt worden.
  • Laat zien welke producten het best bij elkaar passen en elkaar kunnen aanvullen.
  • Geeft tips die relevant zijn aan de producten die je verkoopt, verkoop je bijvoorbeeld grasmaaiers, vertel dan eens over het onderhoud van een grasmaaier.
  • Vertel wat over de geschiedenis van een bepaald product of over de geschiedenis van je bedrijf zelf.
  • Maak een videotour van de binnenkant van je bedrijf en vertel hierbij welke afdelingen er allemaal zijn binnen je bedrijf.
  • Maak een fotocollage van de mooiste afbeeldingen die je hebt mogen ontvangen van klanten en vertel hierbij welke producten er toegepast worden.
  • Lijstjes doen het altijd goed, zelf houd ik ook van overzichtelijke lijstjes. Onderwerpen zoals vijf tips over… Of 10 tips om beter te… werken daarom vaak goed.
  • Zijn er nieuwtjes of grote ontwikkelingen binnen je bedrijf, bijvoorbeeld een verhuizing of een jubileum, vermeldt het ook op je blog.
  • Is het belangrijk nieuws in de branche waarin je opereert oma bepaalde nieuwsberichten kan je ook herschrijven en daarmee weer een unieke tekst plaatsen op je blog.
  • Licht bepaalde problemen van je doelgroep uit en biedt oplossingen aan.
  • Hetzelfde kan je doen met veelgestelde vragen, gaat dieper in op de meest gestelde vragen en bied antwoorden.

Nogmaals, een blog moet je bijhouden

Over het algemeen heeft het weinig effect om een blog op te richten, een paar berichten te schrijven en deze vervolgens niet meer bij te houden, het zorgde voor dat je blog een beetje dood lijkt. Bezoekers zijn vaak op zoek naar actuele informatie en daarom helpt het niet als je laatste nieuwsbericht uit 2014 komt. Daarnaast houden ook zoekmachines zoals Google van unieke maar vooral ook actuele content. Websites die beter worden bijgehouden hebben bovendien ook een streepje voor bij de zoekmachinegiganten. Genoeg reden om je blog periodiek bij te houden met unieke en nuttige informatie voor je bezoekers.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op