Een instagram webshop beginnen met instagram Shopping

Tegenwoordig zijn er steeds meer bedrijven die Instagram gebruiken om hun producten of diensten te verkopen via instagram shopping.

Dat is niet zo gek natuurlijk, aangezien Instagram 6.000.000 gebruikers telt [1]Social Media Gebruik In 2021: Cijfers en Statistieken, Coosto waarvan 90% van de accounts minimaal 1 bedrijf volgt. [2]Facts & Figures // Instagram Statistics for 2022, smperth

Maar wat is Instagram Shopping nou precies, hoe kan jij het gebruiken om jouw webshop te laten groeien en hoe kan je ermee beginnen?

Het antwoord op al deze vragen zullen wij in dit artikel voor je beantwoorden

Wat is Instagram shopping?

Mensen kunnen via het Instagram-profiel of de ‘feed' and ‘stories' van een bedrijf een webshop bezoeken.

Zodra ze in de webshop beland zijn kunnen ze door de producten bladeren, collecties bekijken en zelfs een product kopen zonder de Instagram app te hoeven verlaten.

Hieronder nemen we Zalando als voorbeeldje. Zoals je ziet hebben ze op het profiel van hun Instagram-pagina een ‘winkel bekijken' button. Als je deze aanklikt kom je terecht op het rechterplaatje. Hier kan je vervolgens uitgebreid shoppen op Zalando, zonder dat je de Instagram-app hoeft te verlaten.

Daarnaast is het ook nog mogelijk om producten te 'taggen' in een post (zie afbeelding hieronder). In dit geval klik je op de afbeelding die je bekijkt en dan staat er een winkelwagentje bij het product. Deze kan je dan aanklikken en die brengt je naar de pagina waar je de prijzen van het product kan zien. Hier kan je het product dan ook gelijk kopen.

Een product in een Instagram Shop beschikt over alle informatie die je normaal gesproken zou verwachten bij een webshop, namelijk:

  • Productnaam
  • (Meerdere) plaatjes van het product
  • Een beschrijving van het product
  • De prijs
  • Een link naar de website waar het product opstaat
  • Soortgelijke producten

Een Instagram Shop beginnen in 6 stappen

Een Instagram Shop beginnen is minder moeilijk dan je misschien denkt. Wel zijn er een aantal dingetje die je maar net even moet weten.

Daarom hebben wij een stappenplan voor jou opgesteld hoe jij jouw Instagram Shop gemakkelijk kan beginnen.

Stap 1: Check de toelatingsvoorwaarden

Voordat je daadwerkelijk de Shop op kan starten zijn een een paar voorwaarden waar je aan moet voldoen:

Stap 2: Zet je account om in een zakelijk account

Nu is tijd om je account om te zetten in een zakelijk account. Dat kan je doen door de volgende stappen te volgen ervan uitgaande dat je al een Instagram account aangemaakt hebt:

Instagram account omzetten in een zakelijk account

  1. Ga naar je Instagram profiel.
  2. Klik op de drie horizontale streepjes rechtsboven in je scherm.
  3. Ga vervolgens naar ‘instellingen'.
  4. Hier zie je de optie ‘account' verschijnen, klik hierop.
  5. Als je nu helemaal naar onder scrolt zie je ‘overschakelen naar professioneel account' staan. Klik hierop.
  6. Je krijgt de vraag of je wilt verbinden met een Facebook account. Doe dit met het Facebook account van je bedrijf.

Om je bedrijfsprofiel nu helemaal te voltooien hoef je alleen nog alle informatie in je bio aan te passen.

Stap 3: Link je Instagram account aan je Facebook-account

  1. Ga naar je Instagram profiel.
  2. Selecteer Profiel bewerken.
  3. Klik op Pagina onder Openbare bedrijfsinformatie.
  4. Klik op ‘Een bestaande pagina koppelen'.
  5. Kies hier het Facebook-account van jouw bedrijf. Als je deze nog niet hebt, maak hem dan aan.
  6. Klik op Klaar.

Let op! Je Facebook-account moet een beheerdersrol hebben om dit te laten slagen.

Stap 4: Upload je Product Catalogus

Instagram Shop vereist je om je volledige product catalogus te hebben. Dit wil zeggen je producten, inventaris en beschrijvingen. Hier zijn twee manieren voor:

Stap 5: Je account opgeven voor review

Zodra je product catalogus verbonden is aan je Instagram zal je jouw account moeten gaan opgeven voor review. Dit kan je doen aan de hand van de volgende stappen:

  1. Ga naar je zakelijke Instagram profiel en ga naar de instellingen.
  2. Meld je aan voor shopping.
  3. Volg de stappen in je scherm om je account voor beoordeling in te dienen.
  4. De status kan je ten alle tijden bekijken als je klikt op ‘shopping' bij de instellingen.

Let op! Het kan soms een paar dagen duren voordat je Instagram beoordeeld is.

Stap 6: Shopping inschakelen

Wanneer je account goedgekeurd is kan je de winkelfuncties aanzetten met de volgende stappen:

  1. Ga naar je zakelijke Instagram profiel en ga naar de instellingen.
  2. Klik op ‘bedrijf' en klik op ‘shopping'.
  3. Selecteer de shopping catalogus die je wilt koppelen aan je profiel.
  4. Klik op ‘klaar'

Let op! Als je shopping niet in je instellingen ziet, is je account waarschijnlijk nog onder review.

Gebruik Instagram Shopping om je webshop te laten groeien

Nu je jouw shopping pagina ingesteld hebt vraag je je waarschijnlijk af hoe je kan gaan beginnen met verkopen.

Hieronder zullen wij jou een aantal tips geven hoe je jouw Instagram Shopping pagina kan promoten en hoe je meer kan gaan verkopen.

#1 Gebruik Hashtags

Instagram-hashtags zijn een effectieve manier om de vindbaarheid van je pagina en de inhoud hiervan de vergroten.

Daarnaast kunnen ze je ook nog helpen om je te laten verschijnen op de ontdekken pagina (het vergrootglas icoontje onderin je Instagram app). Deze pagina heeft daarbij ook nog een exclusieve ‘winkel'-sectie waarin elke maand meer dan 130 miljoen gebruikers op een shopping post klikken[3]Facts & Figures // Instagram Statistics for 2022, smperth.

Een voorbeeldje van hoe bijvoorbeeld Douglas dit doet:

#2 Gebruik de sticker-functie in Instagram Stories

Om producten in Instagram Stories te taggen, gebruik je gewoon de sticker ‘Product'. Instagram heeft 4 sticker stijlen waar je uit kan kiezen:

  • Een sticker met de productnaam in grijs
  • Een sticker met de productnaam in regenboog kleuren
  • Doorschijnende tekst
  • Een boodschappentas pictogram

#3 Maak gebruik van Instagram Shopping Advertenties

Instagram geeft je nu ook de mogelijkheid om organische winkelberichten als advertenties weer te geven.

Mensen die hierop klikken worden naar een pagina met productbeschrijvingen geleid en kunnen doorgaan met kopen in de mobiele winkel.

Om een Instagram advertentie in te stellen, open je Facebook Ads Manager en volg je de volgende stappen:

  1. Ga naar advertentiebeheer.
  2. Selecteer ‘maken'.
  3. Kies een doelstelling waarvoor Instagram wordt ondersteund als advertentieplaatsing.
  4. Selecteer ‘doorgaan'.
  5. Vul de informatie van je advertentieset in.
  6. Selecteer in het gedeelte ‘Plaatsingen' ‘Handmatige plaatsingen' en vervolgens ‘Instagram' om je advertenties weer te geven op Instagram. Als je Automatische plaatsingen selecteert, wordt je advertentie op verschillende Facebook-plaatsingen weergegeven, waaronder Instagram. Op deze manier haal je het meeste uit je advertenties.
  7. Selecteer ‘doorgaan'.

Conclusie: Instagram Shopping voor je webwinkel

Hoewel het even wat tijd kost om een Instagram Shopping pagina aan te maken, is het voor de meeste webwinkels zeker de moeite waard.

Nog een keer in het kort wat je moet doen om een Instagram Shopping page aan te maken:

  1. Zet je Instagram-profiel om naar een zakelijk profiel.
  2. Koppel je Instagram-bedrijfsprofiel aan je Facebook-pagina.
  3. Koppel een E-commerce platform aan je Facebook pagina om je catalogus te kunnen plaatsen (kan ook handmatig).
  4. Wacht op goedkeuring van Instagram en selecteer de Facebook-winkel die je wilt gebruiken met je Instagram-account.
  5. Start met het verkopen op Instagram!
1 Reactie
  1. Mijn instagram shop is afgekeurd. Hoe kan ik deze opnieuw laten keuren? Ik weet wat er fout is gegaan, maar nu kan ik nergens vinden hoe we het opnieuw kunnen aanvragen. Heeft iemand een idee?

    Laat een reactie achter

    WebwinkelSucces
    Logo
    Enable registration in settings - general