Niet heel lang geleden stuitte ik op een interessante tactiek van een webshop om meer bezoekers te genereren, het komt vrij vaak voor maar toch is er niet zoveel over bekend, het inzetten van satellietwebsites. Dit zijn kleinere websites, vaak gericht op bepaalde keywords, waarmee men extra bezoekers naar de eigen webshop probeert te trekken. Het lijkt misschien een beetje gek, nog meer websites openen, die je ook nog moet bijhouden. Toch kan het een erg effectieve tactiek zijn om gerichte bezoekers naar je webwinkel te krijgen. Daarnaast is het een eenvoudige methode om je merknaam meer te tonen en producten direct aan te bieden. De belangrijkste reden dat men gebruik maakt van dit soort websites is echter zoekmachine-optimalisatie. De websites kunnen naar elkaar toelinken en bezoekers naar elkaar doorsturen. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk een eigen netwerk creëert met sterke websites. Dit klinkt natuurlijk allemaal geweldig, toch zitten er wat haken en ogen aan deze tactiek. Tijd om je wat meer te vertellen.
satelliet

Promoot bepaalde categorieën of producten extra

Als bepaalde merken of producten niet zo goed lopen in je webshop dan kan dat bijvoorbeeld liggen aan de posities in de zoekmachines. Nu kan je er natuurlijk super veel tijd en geld in investeren om deze posities te verbeteren, dat zou je ook moeten doen. Toch is het soms sneller om een aparte website te openen die zich richt op deze niche, een bepaalde groep producten of zoektermen, het kan natuurlijk ook op merkniveau.

Een goed voorbeeld

Een van de meest bekende voorbeelden van bedrijven die deze tactiek inzet, is natuurlijk Coolblue. Dit bedrijf heeft tientallen, misschien wel honderden webshops, allemaal gericht op een bepaalde productgroep. Onderling linken de website ook naar elkaar toe maar gebeurt dit wel op een veilige manier. Coolblue heeft bijvoorbeeld webshops zoals laptopshop.nl en boormachineshop.nl. Als consumenten zoeken op deze termen wordt het bedrijf snel gevonden met de aparte webshops.

Bijvoorbeeld op kleinere schaal

Een ander leuk voorbeeld dat wij recent tegenkwamen is portofoonweb.nl, deze webshop maakt gebruik van een extra website genaamd portofoonkopen.nl. Het mag geen verrassing heten dat deze website er speciaal op gericht is om bezoekers die deze zoektermen in typen, naar de webshop te krijgen. Het kan natuurlijk voorkomen dat dit met de eigen webshop nog niet echt wil lukken, om op deze zoektermen te scoren. Voor deze webshop was het daarom waarschijnlijk snelle en efficiënte om een aparte website te openen die zich exact richt op deze zoektermen.

Een goed voorbeeld voor regionale bedrijven en franchisebedrijven

Een satelliet werd wordt niet alleen ingezet om bepaalde categorieën of producten van webshops te promoten, ook andere bedrijven maken hier volop gebruik van. Denk bijvoorbeeld maar eens aan makelaars of slotenmaker’s. Deze bedrijven hebben er vaak baat bij om goed regionaal vindbaar te zijn in de zoekmachines. Nu kan je natuurlijk voor iedere regio of plaats een aparte content pagina op je website aanmaken, soms spreekt het de regionale klant meer aan als je een website speciaal op deze regio hebt gericht, dan is de binding vaak toch wat hoger. Je maakt dan gebruik van goodwill van klanten die de opdracht aan een regionaal bedrijf gunnen. Daarnaast zijn er natuurlijk steeds meer mensen die op zoek zijn naar een regionaal bedrijf die hun kan helpen, of in ieder geval een bedrijf dat ook in hun regio actief is. Google heeft het ook begrepen en hecht steeds meer waarde aan locatie gebonden zoekopdrachten. Welke strategie je ook kiest, satelliet werd of aparte content pagina’s per regio of stad. Het is altijd een goed idee om je te richten op deze specifieke zoektermen.
tablet

Satellietwebsites versus content op de eigen website

Als je meerdere websites bij gaat houden dan kan dat natuurlijk ten koste gaan van de content op de eigen webshop. Je hebt steeds minder tijd om content te maken en de verschillende websites bij te houden. Als het goed is en goed gaat kan je er natuurlijk wel wat hulp bij inschakelen. Hou er dus rekening mee dat het wel flink wat tijd en budget in beslag kan nemen om deze satelliet websites allemaal goed van de grond te krijgen. Toch kiezen veel bedrijven ervoor omdat het een stuk effectiever is, en de kans op succes een stuk hoger is als je gebruik maakt van meerdere websites.

Meerdere posities innemen in de zoekmachines

Als je een webwinkel hebt dan is het organische verkeer vanuit de zoekmachines een van de belangrijkste manieren om bezoekers naar je webwinkel te krijgen. Of sommige termen zoeken Heel veel mensen en dan is het natuurlijk slim om goed zichtbaar te zijn in de zoekmachines. Soms zie je zelfs dat webshops meerdere posities op een zoekterm bezetten in de zoekmachines. Dit komt omdat er meerdere pagina’s over dit onderwerp zijn bijvoorbeeld, of omdat het bedrijf meerdere websites heeft, de zogenaamde satelliet werd. Als organisch verkeer voor jou ook een belangrijke manier is om bezoekers naar je webshop te trekken. Dan zou je het inzetten van satelliet werd zeker eens moeten overwegen.

Waar moet je op letten bij het maken van verschillende satellietwebsites?

Meerdere websites, om meerdere bezoekers te trekken, en uiteindelijk natuurlijk meer klanten te krijgen. Het klinkt allemaal mooi, maar werkt het ook echt zo makkelijk. Wat je waarschijnlijk al dacht, dat is natuurlijk niet zo. Het ontwikkelen en bijhouden van meerdere websites is een hoop werk en daarnaast zitten er nog een paar haken en ogen aan waar je zeker rekening mee zou moeten houden.

Google houdt niet van eigen netwerken

Voordat we je vertellen hoe handig het kan zijn om meerdere posities in de zoekmachines te bezetten, moeten we wel aangeven dat zoekmachines zoals Google die niet erg van gecharmeerd zijn. Google heeft een algoritme dat automatisch berekend welke websites het meest relevant zijn. Om de bezoeker de kans te geven om te vergelijken tussen verschillende websites probeert Google netwerken tegen te gaan. Als je meerdere websites omtrent hetzelfde onderwerp bouwt, zorg er dan voor dat je dit met unieke content en specifieke relevante informatie doet zodat je de zoekmachinegigant niet voor het hoofd stoot. Daarnaast kan je ervoor kiezen om de verschillende websites te kiezen bij verschillende hosting partijen.
Satelliet webshop

Meerdere posities in de zoekmachine bezetten

We hebben hierboven al in het kort aangegeven dat het mogelijk is om meerdere posities in de zoekmachines te bezetten waardoor je meerdere bezoekers naar je productaanbod kunt krijgen. Als je rekening houdt met de bovengenoemde factoren, unieke tekst en unieke websites dan moet het geen probleem zijn om meerdere posities in de zoekmachines te bezetten.

Meer websites is meer werk

Het hebben van meerdere websites kan je een hoop opleveren, maar kan ook een hoop tijd en geld kosten zeker voor dat je de websites eenmaal hebt opgezet. Als je zelf een webshop of een website hebt gemaakt, dan weet je hoeveel tijd dit kan kosten, zeker als je het helemaal perfect wil hebben. Als je meerdere websites gaat bouwen dan kan je het werk nog een keer doen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de marketing en bijvoorbeeld de SEO. Voor iedere website moet je weer opnieuw gaan linkbuilden bijvoorbeeld. Als je net een beetje hoog in Google staat, met al het werk wat je gedaan hebt, dan zou je dit bij een nieuwe website ook weer overnieuw moeten doen. Hou daar rekening mee voordat je begint met het opzetten van satellietwebsites. Ook als je het één en ander wilt uitbesteden, dan kan het een hoop geld gaan kosten. Zorg er daarom voor dat je voldoende budget hebt om op het punt te komen waarbij de verschillende websites.

Locatie gebonden is de toekomst

Daar werd al een keer genoemd in dit artikel maar willen het graag nog een keer benadrukken. Google lijkt er steeds meer op dat er resultaten getoond worden die ook in de regio van de zoekopdracht zijn. Dit om mensen relevantere resultaten te geven. Als je werkzaam bent in een bepaalde regio dan zou je dit dus zeker moeten vermelden op je website, ook al is het niet je vestigingsplaats. Laat Google weten in welke regio’s je werkzaam en een actief bent zodat je hier ook op gevonden wordt in de zoekmachines.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op