Dit jaar zijn wij ongeveer 10 jaar actief op het gebied van webwinkel marketing maar ook op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Al die jaren heb ik zo veel mogelijk kennis verzameld zodat ik geen dure zoekmachine optimalisatie specialisten hoef in te schakelen. Een aantal maanden geleden kreeg ik tijdens een interview de vraag of de SEO van mijn webwinkels de laatste jaren veranderd is. Ik antwoordde dat ‘veranderd'een understatement is. In dit artikel gaan we verder in op de ontwikkelingen die de laatste tien jaar op zoekmachine optimalisatie gebied hebben plaatsgevonden.
Als je net zoals mij autodidactisch bent ingesteld dan heb je waarschijnlijk veel over zoekmachine optimalisatie geleerd, het is een complex maar interessant onderdeel van websites en webwinkels maken. Als je sterk bent in zoekmachine optimalisatie dan kan je bovendien veel relevante bezoekers naar je website trekken, je hoeft alleen maar tijd te investeren.
Als we kijken naar de SEO technieken van tien jaar geleden dan kun je niet anders dan vaststellen dat er een hoop veranderd is. Technieken die tien jaar geleden nog goed werkten hebben tegenwoordig helemaal geen effect meer of kunnen zelfs tegen je gaan werken. Omdat het een groot onderdeel is van het succes van je webwinkel vertellen we je graag wat er zoal veranderd is de afgelopen tien jaar.
Seo info
 

SEO in 2006

Tien jaar geleden toen Hangmatgigant en Webwinkelsucces nog niet eens begonnen was, was ik al wel bezig met het opzetten van websites en het bijspijkeren over zoekmachine optimalisatie. Gelukkig was het toen nog een stuk eenvoudiger, niet alleen waren en minder regels waar je je aan moest houden, de concurrentie was destijds ook nog minimaal. De goede oude tijd zou je bijna zeggen!
De eenvoud van het inrichten van de SEO van je website was ideaal voor website eigenaren maar helaas was het systeem te eenvoudig waardoor  het ook gemakkelijk gemanipuleerd kon worden. Dit is de voornaamste reden dat zoekmachine giganten zoals Google hun algoritme flink aangescherpt hebben. Hiermee wordt er voornamelijk geprobeerd om de kwaliteit en relevantie van de zoekresultaten te verhogen zodat consumenten ook in de toekomst gebruik blijven maken van zoekmachines.
in 2005 waren er bovendien nog weinig specialisten op het gebied van SEO, wel waren er al aardig wat mensen bezig met het maken van een website of webwinkel al begreep het grote publiek er nog weinig van. Als je hoger wou scoren mest je daarom wel het één en ander zelf leren. Tegenwoordig kent iedereen bijna wel iemand in zijn vrienden- en kennissenkring die een website kan maken met daarbij ook SEO advies of implementatie.
tien jaar geleden werd er ook nog weinig tegen manipulatie en spam gedaan omdat de zoekmachines hier niet helemaal op voorbereid waren. Het inrichten van je website bestond daarom ook vooral op het zo vaak mogelijk vermelden van zoekwoorden zodat je er goed op gevonden werd. Natuurlijk was dit niet geheel volgens de Google richtlijnen maar het algoritme kon de spammers er nog niet automatisch uithalen. De zoekmachine giganten hadden simpelweg nog niet genoeg mogelijkheden om de kwaliteit van een website goed te bepalen.
Programma's om de kwaliteit van de SEO te meten waren er al wel maar deze waren allesbehalve accuraat. Ook deze programma's meten destijds voornamelijk hoe vaak de zoekterm op je website voorkwam om de kwaliteit te bepalen, echt veel had je hier dus niet aan, je kon beter vertrouwen op de praktijk verhalen van andere website eigenaren.
on page seo

Offpage SEO in 2006

Naast het inrichten van de eigen website moet je ook nog rekening houden met de externe SEO, ook wel offpage genoemd. In 2006 was dit nog veel belangrijker dan tegenwoordig. Ook linkbuilding was tien jaar geleden een stuk eenvoudiger omdat de zoekmachines nog niet precies genoeg waren om de daadwerkelijke kwaliteit van een backlink te bepalen. Ook hier werd al snel misbruik van gemaakt en sommige website eigenaren doen dat nog steeds. Dit wordt ook wel ‘blackhat' SEO genoemd.
Het verkrijgen van links naar je website is echter wel zeer belangrijk, tien jaar geleden was het echter nog niet zo belangrijk hoe je dit deed. Dit heeft er mede toe geleid dat er zoveel startpagina's in Nederland zijn. Dit zijn eenvoudige pagina's met daarop een hoop links. Dit was simpelweg de snelste en meest voordelige manier om veel links naar je webwinkel te vergaren en het werkte ook nog!
Later werden directory linkjes iets minder interessant en switchte men massaal over naar artikel marketing. Dit is het aanmelden van artikelen via grote netwerken. In de artikelen staat een link naar je website en Google zag dit als een bericht over je website met daarbij een link. In de ogen van de zoekmachine robots was je website al gauw populair als je een hoog aantal backlinks had, de kwaliteit werd echter nog steeds niet echt goed gemeten.
Gelukkig werkt het tegenwoordig allemaal heel anders waardoor consumenten voornamelijk relevante zoekresultaten krijgen te zien bij iedere zoekterm. Voor spammers komt er steeds minder ruimte omdat Google de algoritmes, die de kwaliteit van ween website meten, constant updaten.
10 jaar 2005

SEO in 2016

Het moet gezegd worden, om tegenwoordig goed te scoren met (niche) webwinkel moet je echt kennis van zoekmachine optimalisatie hebben. Hoewel de basisfactoren veelal hetzelfde zijn gebleven, wordt Google steeds strenger en worden spammers bovendien genadeloos afgestraft. Dit heeft er toe geleid dat je in 2016 vrijwel alleen maar relevante resultaten in de zoekmachines tegenkomt van kwalitatieve websites.
Om tegenwoordig goed te scoren in de zoekmachines met je webwinkel moet de basis goed staan maar je moet ook nog investeren in een goede usability en betrouwbaarheid van je webwinkel. Google weet door het tracken van bezoekers direct welke websites het beste en meest relevant zijn. De basis van SEO blijft echter hetzelfde. Hierbij de belangrijkste factoren voor het inrichten van je website. Deze basiselementen zorgen er voor dat Google begrijpt waar de inhoud over gaat.

De basis blijft hetzelfde

Als je kijkt naar de basis dan is SEO eigenlijk helemaal niet veel veranderd, vooral als we kijken naar Onpage SEO. De basiselementen zijn nog altijd hetzelfde. Je moet bijvoorbeeld nog altijd een goede heading- en url structuur gebruiken. Ook is de kwaliteit van de inhoud natuurlijk nog steeds belangrijk en misschien wel nog belangrijker geworden.

  • Headings (H1, H2)

Door het structuren van de inhoud van je website kunnen zoekmachine robots direct zien wat de belrijgste inhoud is en waar de website over gaat. Neem deze pagina als voorbeeld, er wordt gebruikt gemaakt van korte alinea's met daar tussen H2 koppen. Dit maakt de pagina's niet alleen een stuk beter leesbaar voor bezoekers, ook voor zoekmachine robots wordt de website een stuk duidelijker en beter te indexeren.

  • URL structuur

De structuur van de URL's geeft aan hoe de website precies in elkaar steekt. Een goede structuur is bijvoorbeeld:
www.kledingwinkel.nl/herenkleding/
www.kledingwinkel.nl/herenkleding/jassen/
Als je allemaal rare tekens of veel te lange url's gebruikt dan wordt het voor de zoekmachines wel heel lastig om te begrijpen hoe de website is ingedeeld. Denk daarom van te voren goed na over de indeling en structuur als je een website begint.

  • Meta titel en beschrijving

De meta titel en beschrijving zijn de teksten die je in de Google zoekresultaten zal zien. Hiermee kan je de zoekmachine en bezoekers laten weten wat er op de pagina te vinden is. Zorg voor een goede beschrijving met de belangrijkste keywords vooraan. Daarnaast moet het ook nog een wervende tekst zijn die er voor zorgt dat bezoekers er op klikken.

  • Alt. beschrijvingen afbeeldingen

Een onderdeel dat nogal eens vergeten wordt door veel webmasters is het invullen van een goede beschrijving voor de afbeeldingen op de website. Dit is erg belangrijk omdat zoekmachine robots geen afbeeldingen kunnen lezen. Door een beschrijving mee te geven kan je vertellen waar de afbeelding over gaat.

  • Relevante inhoud

De belangrijkste factor om de kwaliteit van een website te bepalen is nog altijd de inhoud. De content, afbeeldingen, koppen etc. Alle informatie die er op de pagina te vinden is. Google meet tegenwoordig ook hoe lang een bezoeker op de pagina blijft, hieraan kan de zoekmachine aflezen hoe goed bezoekers de pagina vinden.

  • Internal links

Het gebruik van interne links is nog een manier om de structuur van je websites aan te geven. Overdrijf hier echter niet mee. Plaats alleen interne links als deze echt een waardevolle toevoeging zijn voor de pagina.
seo concept

De belangrijkste veranderingen

Hoewel de basis hetzelfde is gebleven, zijn er veel factoren bij gekomen waar je rekening mee moet houden bij zoekmachine optimalisatie. Daarnaast zijn een hoop factoren aangescherpt om steeds betere zoekresultaten te bereiken.

  • Meta keywords

Vroeger moest je naast de meta titel en beschrijving ook keywords invullen. Google herkende echter dat hier te veel mee gespamd werd waardoor minder kwalitatieve websites toch goed konden scoren. De meta keywords moeten echter niet helemaal afgeschreven worden. De minder grote zoekmachines zoals Bing en Yahoo maken er nog wel gebruik van. Als je CMS systeem het toelaat dan doe je er daarom toch goed aan om enkele belangrijke keywords in te vullen.

  • Betrouwbaarheid

De betrouwbaarheid van een website is de afgelopen jaren zo belangrijk geworden dat het voor nieuwe webwinkels een flinke barrière heeft veroorzaakt.  als nieuwe webwinkel heb je vaak nog geen klachten en daardoor ook geen recensies en beoordelingen. Google kan dit tegenwoordig meten en heeft ook een eigen beoordelingsmodule met Google Recensies die verschijnen op je Google + pagina. De backlinks vanaf de ze autoritaire websites werken ook direct in je voordeel.

  • Veiligheid

Naast de betrouwbaarheid is het strenger controleren op de veiligheid een andere manier om de kwaliteit van een website te bepalen. Omdat het internet steeds interessanter voor criminelen wordt, zijn consumenten er ook attent op of de website een beveiligde verbinding heeft.  Hoewel de factor nog niet heel erg zwaar meeweegt hebben websites met een beveiligde verbinding toch de voorrang van zoekmachines. Een beveiligde verbinding zorgt er bovendien voor dat je eigen gegevens en die van klanten veiliger zijn opgeslagen.

  • Mobiele bereikbaar

De mobiele revolutie die de afgelopen decennia heeft plaatsgevonden, heeft voor een extra dimensie gezorgd op zoekmachine optimalisatie gebied. Zelf in 2015 zie je nog veel webwinkels die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Omdat inmiddels bijna de helft van alle online shoppers via een mobiel apparaat binnenkomt kan dit natuurlijk echter niet meer en dat vond Google ook.

  • Usability

zoals we al eerder aangaven wordt de kwaliteit en relevantie van de inhoud van een website steeds belangrijker voor zoekmachines. Een goede gebruiksvriendelijk is hier ook een onderdeel van. Als je website interessant en duidelijk is zullen bezoekers langer blijven en Google zal dit ook waarderen.
mobiele webwinkel

Hoe zit het met offpage SEO?

De grootste veranderingen zijn er misschien wel op het gebied van linkbuilding, de offpage SEO. Linkbuilding is de laatste jaren bijna een vies woord geworden omdat het direct geassocieerd wordt met spamachtige activiteiten. Het zoeken van relevante en kwalitatieve links is echter nog altijd een groot onderdeel van het scoren in de zoekmachines.

Waarom veranderd SEO?

Aan de hand van de nieuwe belangrijke factoren op SEO gebied kan je zien dat Google er alles aan doet om de kwaliteit van de zoekresultaten te verhogen. Dit moet ook wel want als de zoekresultaten niet relevant en goed genoeg zijn zullen bezoekers ook wegblijven.
Een andere gunstige ontwikkeling voor de zoekmachines is dat het voor bedrijven steeds interessanter wordt om te adverteren via een programma zoals Adwords. Hiermee kan je gelijk bovenaan komen en het levert de zoekmachines veel meer op. Er zit dus niet alleen een ethische reden aan maar er zit ook een commerciële gedachte achter.

De trends voor volgend jaar

2017 komt er weer aan en je moet nu alweer aan de slag om je webwinkel voor te bereiden op het nieuwe jaar.Google laat de wensen van gebruikers steeds meer voorgaan en dat zal ook in het nieuwe jaar. Om je alvast op weg te helpen hebben we een aantal opkomende trends voor je op een rijtje gezet.
2017

Nog meer mobiele bezoekers

Dit is natuurlijk een open deur maar we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. Steeds meer consumenten zullen je webwinkel via een mobiel apparaat willen bezoeken. Als je webwinkel nog niet goed bereikbaar is via een mobiel apparaat ben je eigenlijk al te laat en zal je snel aan de slag moeten!

SEO is dood? Dacht het niet

Veel zogenaamde internet ‘specialisten' klagen dat zoekmachine optimalisatie dood is maar dat is natuurlijk verre van waar. Deze voormalig specialisten hebben hun kennis gewoon niet tijdig geüpdate en weten niet meer welke technieken wel en niet goed werken. SEO is nog steeds springlevend en voor veel webwinkels de belangrijkste manier om bezoekers te verkrijgen. Zorg alleen voor goede SEO en hou je niet bezig met spamachtige activiteiten. Volg de tips op onze blog en het komt helemaal goed!

Content blijft essentieel

De inhoud van een website is altijd al een belangrijke factor geweest en content marketing wordt steeds meer een begrip op het gebied van SEO. Sommige websites en webwinkels focussen zelfs hun hele marketing rondom content en dat werpt vaak zijn vruchten af. Je scoort niet alleen heel goed in de zoekmachines, je bezoekers hebben ook nog voldoende informatie om een goede keuze te maken.
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op