Je eigen kledinglijn verkopen

De producten die je verkoopt in je webshop kan je inkopen bij een leverancieren, of laten versturen via dropshipping. Maar dan is er nog een andere variant mogelijk: zelf je producten ontwerpen en maken. Een voorbeeld hiervan is het opstarten van een eigen kledinglijn. Is dit iets wat je altijd al hebt willen doen? Twijfel dan niet langer, hak de knoop door en ga hier snel mee aan de slag. In dit artikel geef ik je een uitgebreid stappenplan voor het opzetten van je eigen kledinglijn en hoe je dit vervolgens kunt verkopen via je eigen webshop.

Zoom in op een bepaald product

Om groot te worden, zal je eerst klein moeten beginnen. Zoom daarom in op een specifiek kledingstuk dat je wilt gaan verkopen. Mocht dit een succes zijn, dan kan jij je kledinglijn altijd nog gaan uitbreiden.  Kijk maar eens naar Colourful Rebel die bekend zijn geworden met hun truien en ondertussen ook shirts, jassen en jurken verkopen in hun collectie. Maar of je nou kiest voor jassen, truien, broeken, leggings of jurken elk kledingstuk biedt genoeg kansen voor het oprichten van je eigen kledinglijn. Denk in ieder geval goed na welke stijl het beste bij jou past, wat je wilt uitdragen met je merk en hoe je dit gaat verwerken in de kleding.

Welk bedrijfsmodel past bij jou?

Nu je hebt uitgewerkt welk kledingstuk je wilt gaan verkopen, heb je nog een bedrijfsmodel nodig. Op deze manier kan jij overzichtelijk uitwerken wat de meest goedkope manier is om je kleding te (laten) maken, bedrukken en versturen. Op dit gebied heb je een aantal opties:

Printing on demand

Bij dit model laat je pas een kledingstuk bedrukken wanneer er een bestelling geplaatst is. Dit kan je laten doen bij een copyshop. Zij gebruiken voor de gewenste opdruk een ink-jet printer en een basic witte versie van je kledingstuk (bijvoorbeeld een simpel wit t-shirt met korte mouwen). Deze optie is erg handig wanneer je weinig budget hebt en toch graag een mooi kledingstuk met een unieke, kwalitatief mooie opdruk. Daarnaast gaat dit proces erg snel en je hebt alle vrijheid in het ontwerp van de opdruk. Houd er wel rekening mee dat de kosten behoorlijk op kunnen lopen bij een grote bestelling en je winst dus minimaal is. Daarnaast is kleding met speciale pasvormen niet mogelijk (alleen standaard maten als M, L en XL) en ben je beperkt in de afwerking.

Als deze werkwijze past bij jouw bedrijfsmodel, kijk dan ook eens of het mogelijk is om dit proces wat meer te automatiseren Bijvoorbeeld door een online drukker te integreren in jouw webshop (bijvoorbeeld Printful in combinatie met Shopify). Wanneer iemand een bestelling plaatst, wordt het afdrukproces automatisch gestart en de kleding ook voor je verzonden.

Dropshipping

Er wordt vaak gekozen voor dropshipping. Dit bedrijfsmodel is populair onder de eigenaren van webshops omdat je veel orders snel af kunt werken, zonder tijd kwijt te zijn aan de productie van de kleding. Sterker nog, je hebt eigenlijk weinig omkijken naar de producten. Bij dit model worden de bestellingen vanuit de leverancier naar de klant verstuurd. Het enige wat jij hoeft te doen is je order doorgeven aan de leverancier. De klantenservice valt natuurlijk wel onder jouw verantwoordelijkheid, maar de leverancier handelt bij dropshipping ook de retouren zelf af. Dropshipping is een goede optie wanneer je een beperkt budget hebt. Je hoeft namelijk geen magazijn of andere opslagruimte te huren voor je producten. Daarnaast hoef je producten niet zelf te testen als je iets nieuws wilt toevoegen aan je assortiment. Dat bespaart je een hoop kosten.

Zorg er wel voor dat je een betrouwbare leverancier vindt die zich aan de afspraken houdt en goed bereikbaar is. Je wilt namelijk niet dat je website alleen maar slechte reviews krijgt, omdat de leverancier de bestellingen heel laat verstuurt. Maar hoe vind je dan een betrouwbare leverancier? Neem de tijd om research te doen naar bestaande leveranciers, welk assortiment zij aanbieden en wat voor reviews er op de website, social media en in Google staan. Krijgt de betreffende leverancier alleen maar slechte reviews en bestaan de hoog scorende reviews uit zeer slecht vertaalde zinnen? Dan weet je dat dit geen goede keuze zal zijn voor een samenwerking.

Private Label kledinglijn

Het opzetten van een private label kledinglijn heeft veel weg van het bedrijfsmodel printing on demand. Alleen koop je in dit geval onbedrukte kleding op in een bulk. Vervolgens voeg je zelf je opdruk toe door middel van een zeefdruk. Vervolgens maak je het kledingstuk geheel eigen door een label met je eigen logo toe te voegen. Het vraagt dus meer tijd en aandacht dan printing on demand.

private label kleding

Een private label kledinglijn heeft echter de volgende voordelen:

Maatwerk zoals een eigen verpakking en labels is mogelijk
> Potentie om meer winst te behalen. Bij een grote bestelling krijg je vaker sneller korting en de mogelijkheid om meer unieke details aan de kleding toe te voegen
> Hoge kwaliteit van de opdruk door screen printing
> Effectiever in de kosten als je meer aantallen van je kleding moet maken, omdat er geen minimale bestelling is

Echter zijn er ook een aantal nadelen aan deze werkwijze waar jij je eerst doorheen moet worstelen voordat je hier de vruchten van kunt plukken:

> Hoger startbudget nodig
> Alleen bedrukking van eenvoudig ontwerpen is mogelijk
> Je moet beschikken over een magazijn om de producten op te slaan
> Kleine bestellingen zijn niet mogelijk

Op maat gemaakte kleding

Naast bestaande kleding laten bedrukken, is het ook nog een optie om zelf de handen uit de mouwen te steken. Oftewel, je kledinglijn helemaal zelf ontwerpen en maken vanaf de eerste schets. Houd er hierbij wel rekening mee dat de opstartfase wat langer duurt.  Je kan niet gelijk kleding bedrukken en verkopen, je moet het eerst helemaal ontwerpen. Het kan in dit geval dan ook wat lastiger zijn om een fabrikant te vinden die kleine bestellingen voor je wil maken. Daarnaast ben je zelf ook een tijdje zoet met de opstartfase, omdat je eerst een paar prototypes van je kleding moet uitproberen en op zoek moet naar een warehousing- en verzendstrategie. Aan de andere kant heb je bij dit bedrijfsmodel wel alle vrijheid en kan jij de kleding aanpassen zoals je wilt. En je bepaalt zelf de waarde van je product, dat biedt veel mogelijkheden om je winstmarge te vergroten.

kleding op maat

USP’s en branding

Je bent niet de enige die op het idee is gekomen om kleding te verkopen via een webshop. Onderscheid je daarom van de concurrentie door een Unique Selling Point (USP) te kiezen. Dit helpt je tevens om een duidelijke definitie te geven aan jouw merk. Wanneer je t-shirts verkoopt, bedenk dan hoe je ze specialiseert voor een specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld shirts die je aan beide kanten kunt dragen. Of shirts van extra dikke stof, die je ook kunt dragen in de winter. Ideaal voor mannen en vrouwen die niet van longsleeves houden. Vraag jezelf in ieder geval af wie voor jou de ideale klant is hoe je een merk kan ontwikkelen dat hen aanspreekt. Met andere woorden, kies een unieke niche. Als je moeilijkheden hebt om hier een antwoord op te vinden vraag jezelf dan af: Welk soort kleding wil ik maken? Wie koopt dit soort producten? Welke meerwaarde geeft mijn kleding? Hoe laat ik mijn kleding opvallen tussen de concurrentie?

Wanneer je een antwoord hebt op deze vragen, ben je ook al voor een groot deel aan de slag geweest met de branding. Elk onderdeel van het brandingsproces moet gericht zijn op het overbrengen van de waarden, boodschap en het verdere verhaal van je bedrijf. Maar hoe breng je dit grote verhaal over? Schrijf een aantal kernwoorden op die je consequent blijft doorvoeren. Is ‘brutaal’ een van je kernwoorden, dan kies je uiteraard niet voor de rustige kleuren op je kleding maar gedurfde motieven. En ook de tone of voice van je content en de communicatie naar je klanten zal in dit geval niet formeel zijn. Laat deze kernwoorden ook terugkomen in de visuals, zoals het logo van je bedrijf en het lettertype en de kleuren van je huisstijl. Een grafisch ontwerper kan je helpen om dit te realiseren. Heb je niet zo’n groot budget? Dan is Canva ook een prima programma om zelf mee aan de slag te gaan.

Bepaal de productprijzen

Je gaat er natuurlijk voor om zoveel geld te verdienen met je eigen kledinglijn dat je hier je fulltime baan van kunt maken. Hierin speelt het bepalen van de productprijzen een grote rol. Kijk eerst naar wat je kwijt bent voor de materialen en de ontwikkeling van je kleding en eventuele personeelskosten. Over elk product komt ook nog een bepaald percentage btw. Kijk naar wat de concurrenten doen en gebruik deze prijs al richtlijn. Nu heb je een duidelijker beeld van welke marge je kunt hanteren. Wil je graag meer begeleiding bij het bepalen van je kledingprijzen? Lees dan de branche-informatie van het Ondernemersplein (initiatief van onder andere de Rijksdienst en de Belastingdienst) eens door.

Ontwikkeling van je eigen kledinglijn

Heb je ervoor gekozen om je eigen kledinglijn te ontwikkelen? Dan staat er een heel ontwikkelingsproces op je te wachten. Deze is samen te vatten in de ontwerpfase, de keuze voor de fabrikant en de realisatie. Digitaliseer het liefst gelijk je ontwerpen met software zoals Illustrator, hier heb je weer profijt van in het verdere proces omdat je zo efficiënt te werk kan gaan. Houd bij het uitkiezen van de fabrikant altijd rekening met de reputatie, welke service en voorwaarden zij hanteren, wat er mogelijk is op het gebied van product en wat hun reputatie is. Je kunt contact via de e-mail contact zoeken met de fabrikant en vertrouwen op eerdere ervaringen, maar veel eigenaren van webshops kiezen ervoor om een bezoekje te brengen aan de fabrikant voor een persoonlijke kennismaking.

kleding pak

Houd er in de communicatie met de fabrikant altijd rekening mee dat dit eigenlijk een collega is. En daar wil je een goede band mee houden. Zeker omdat deze collega je heel veel werk kan besparen met het oog op de productie. Dus hoor je een week niets, of duurt het hele productieproces langer dan je had gewild? Blijf geduldig in je communicatie en stuur gerust nog een mail als je geen antwoord hebt gekregen op je vorige bericht. Zo weet de fabrikant ook dat je het hele proces zeer serieus neemt.

De valkuilen

Jaarlijks komen er genoeg nieuwe kledingmerken bij, maar er zijn ook genoeg merken die het niet gered hebben. En van deze valkuilen kan jij eigenlijk alleen maar leren.

Gehaaste ontwerpfase

De ontwerpfase wordt vaak onderschat, bijvoorbeeld omdat er geen of zeer weinig feedback gevraagd is. Veel ontwerpers zien dit als een tijdrovende klus en vragen alleen de mening van een aantal vrienden en wat familie. Maar deze feedback zal zeer subjectief zijn. In dit geval is het dus een idee om je te richten tot het grote publiek en bijvoorbeeld via social media feedback te vragen voor je ontwerpen. Dit eventueel in ruil voor een kortingscode.

Verkoop via traditionele winkels

Veel eigenaren van een kledinglijn zien de verkoop van hun kleding in een winkelketen als een droom die uitkomt. Maar dit is absoluut niet de meest winstgevende manier om een kledinglijn te runnen. De winst gaat in dit geval juist fors omlaag, omdat de winkeliers alleen een lage inkoopprijs bieden. Dus ook al wordt er een grote hoeveelheid kleding bij je afgenomen door winkeliers, je zult zeker niet meer winst maken dan wanneer je de kleding zelf verkoopt.

Weinig kennis van de feiten

Op dit gebied is een beslissing maken vanuit je gevoel niet voldoende. Doe altijd voldoende marktonderzoek voordat jij je eigen kledinglijn start. Het is de enige manier om erachter te komen waar mensen het liefst hun geld aan uitgeven.

Geen prioriteit geven aan kwaliteit

Kiezen voor de goedkoopste basic kledingstukken en zeefdrukken zal je eerst wat kosten besparen, maar dit doet het eindresultaat niet veel goeds. Toch maken veel ontwikkelaars van een eigen kledinglijn deze fout. Hier hebben ze uiteindelijk veel last van. Producten slijten snel en dit resulteert in veel klachten en retouren. Sluit compromissen op het gebied van kwaliteit en zorg voor een goede klantervaring. Op de lange termijn zal dit je verkopen positief beïnvloeden.

Een professionele verpakking

De verpakking van de bestelling is iets dat we vaak vergeten, maar het is een essentieel onderdeel voor het versterken van je merk. Wanneer je dit goed doet, kan de verpakking bijdragen aan de waarde van je kledinglijn. Dus pak dit altijd goed aan.

Wat zijn de opties om je producten in te pakken?

Dozen

Hoewel je er wel extra verzendkosten voor moet betalen (vanaf € 6,95), zijn dozen de beste optie om je kleding te versturen zonder dat deze beschadigd raakt. Je kan ervoor kiezen om standaard dozen aan te schaffen, maar laat ze opvallen door deze te voorzien van een opdruk met jouw logo.

Envelop

De kosten voor het gebruik van een envelop zijn laag, maar is wel iets minder veilig als verpakking. Gebruik deze dan ook alleen maar als het kledingstuk geen extra applicaties heeft, zoals knoopjes. De envelop kan je voorzien van decoratie, zodat dit weer aansluit op de verdere huisstijl van je merk.

Bubbeltjesenvelop

Bij deze envelop is noppenfolie aangebracht aan de binnenkant voor extra bescherming tijdens de verzending. Extra handig voor wanneer de kleding wat kwetsbare onderdelen bevat, zoals knopen of applicaties van plastic.

 Inpakpapier

Geef je klant het gevoel dat hij of zij een cadeautje aan het uitpakken is tijdens het openen van het pakket en voorzie de bestelling van inpakpapier. Je kan er hierbij voor kiezen om de kledingstukken echt in te pakken of in vrolijk papier te wikkelen.

 Tape

Tape zorgt niet alleen voor een veilig verzending van je bestelling, het is ook nog eens een manier om de doos extra te versieren. Val extra op en laat tape bedrukken met je eigen bedrijfslogo of slogan.

Stickers

Wil je graag een lichtgewicht pakketje versturen via een grote envelop? Dan heb je geen ‘grof geschut’ nodig als een doos en tape. In dit geval zorg je voor een creatieve afsluiter door middel van een sticker met een eigen ontwerp gerelateerd aan jouw bedrijf.

De promotie van je kledinglijn

Naast de zaken rondom je assortiment en de verzending van je bestellingen, moet jij je ook gaan focussen op de presentatie van je website en je promotie. Want hoe zorg je nou dat je opvalt bij je doelgroep? Ook hier zijn weer een aantal verschillende opties die je toe kunt passen:

Maak je website en social media persoonlijk

Als je kleding er fantastisch uitziet, dan ben je al voor een groot deel binnen bij je doelgroep. Maar om te zorgen dat je ook betrouwbaar overkomt, is het goed om ook het geheel persoonlijk te maken. Laat het grote publiek zien welk gezicht achter de kleding zit. Deel via social media filmpjes of beeldmateriaal van achter de schermen waarbij je zelf ook in beeld komt. Maak ook een ‘Over mij’ pagina aan op de website. Hierin vertel je wie je bent, hoe je op het idee gekomen bent voor deze kledinglijn en waarom je juist gekozen hebt voor een eigen kledinglijn. Zorg ook voor een contactinformatie op deze pagina, zodat bedrijven en influencers direct contact met je op kunnen nemen voor samenwerkingen.

social

 Focus op de inhoud van je content

Als aanvulling op bovenstaande; niet alleen door je content persoonlijk te maken kom je betrouwbaarder over, maar ook door goede teksten. Zorg daarom voor informatie teksten op je website zonder spelfouten. Voorzie daarnaast je website het liefst wekelijks van een nieuwe blog. Dit helpt je om een band op te bouwen met je doelgroep en kennis te delen. Dit draagt ook weer bij aan je professionaliteit. De genoemde content is overigens ook de kans om SEO toe te passen, zodat je beter gevonden wordt door de zoekmachines. Ben je geen ster in teksten schrijven? En weet je niet hoe je SEO moet toepassen in teksten en de rest van je website? Ga dan op zoek naar een goede tekstschrijver.

Zet social media in

Social media is een prima manier om je kledinglijn te promoten. Zet adverteren via Facebook in om de gewenste doelgroep te targetten op basis van plaats, geslacht, leeftijd en interesses. Instagram leent zich weer uitstekend voor promotie van je producten. Deel mooie foto’s van je kleding en voorzie de afbeelding van een link die direct naar de betreffende pagina van je webshop leidt. Lees hier meer over in onze blog over Instagram shopping.

Maak gebruik van e-mailmarketing

Wanneer je een actie deelt op social media, dan hoop je dat dit gezien wordt door zoveel mogelijk klanten. Maar zeker weten doe je dat niet. Zet daarom e-mailmarketing in voor een directe benadering. Verstuur bijvoorbeeld wekelijks nieuwsbrieven met nieuwtjes en aantrekkelijke aanbiedingen via MailChimp. Hierbij is het mogelijk om een overzicht te krijgen van het aantal geopende mailtjes en of ze allemaal goed bezorgd zijn bij het aangegeven mailadres. Zorg in dit geval wel voor originele titels en vlotte inhoud om te voorkomen dat je bericht als spam gezien wordt.

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
  1. Leuk artikel! Wij zijn bezig met onze eigen kledinglijn en er staan wel wat goeie tips in die we gaan gebruiken. We bedrukken de kleding ook zelf door middel van zeefdruk, ook nog eens super leuk.

Elke week nieuwe blogberichten!

Blijf open na sluitingstijd met een webshop naast je fysieke winkel

Ook al loopt je fysieke winkel nog zo goed, webshops lijken niet alleen populairder te worden onder de consumenten maar ook bij de…
Lees verder

Hoe waardevol zijn kortingscodes en cadeaubonnen voor je webshop?

Naast het goed onderhouden van je webshop, is ook de promotie zeer belangrijk. Een van de manieren om je online winkel aantrekkelijk te…
Lees verder

Het belang van goede metatitels voor SEO

Tegenwoordig gaan mensen vrijwel altijd online op zoek naar nieuwe producten. En dan wil jij natuurlijk dat je webshop opvalt in de zoekresultaten.…
Lees verder

Eigen producten produceren in het buitenland

Als eigenaar van een webshop zijn er een aantal manieren waarop jij aan je producten kunt komen. Zo kan je alle artikelen van…
Lees verder

Voldoet jouw webshop aan de AVG?

Het is al even weer een paar maanden geleden, maar op 25 mei 2018 is de AVG (afkorting voor Algemene Verordening Persoonsgegevens) van…
Lees verder

Het succes van Amazon onder de loep

In de wereld van webshops zijn er een aantal grote spelers die algemeen bekend zijn. Zo staan in Nederland Bol.com en Coolblue aan…
Lees verder

Automatische follow-up e-mails inzetten voor je webshop

Klanten zie je graag terugkeren naar je webshop. Maar dan moet je wel zorgen dat je onder de aandacht blijft. Een manier om…
Lees verder

Meer dan alleen mooie plaatjes: zo zet jij Instagram succesvol in voor je webshop

Instagram wordt niet alleen steeds populairder bij tieners en jongvolwassenen, maar ook bij bedrijven. Dit platform heeft wereldwijd 500 miljoen gebruikers (and counting),…
Lees verder