Tegenwoordig is inhoudelijke content van belang om je producten te promoten. De nieuwe marketing draait om storytelling. Gebruikers willen ervaringen horen en Google filtert op belangrijke en relevante inhoud. Vooral het schrijven en delen van blogs is erg effectief. Door middel van creativiteit en een goed verhaal, worden je producten dus optimaal promoot! Deel je kennis, bouw je netwerk op en laat je producten en diensten leven, zodat je uiteindelijk kunt profiteren van de gratis bezoekers die je uit Google zal aantrekken!
Veel bedrijven vragen zich af wat ze aan moeten met content marketing maar over het algemeen moet je het niet moeilijker maken dan het het is. Met het regelmatig bijhouden van een blog zorg je automatisch voor het toevoegen van content die ook nog eens relevant en waardevol voor je klanten is. Je kan iets vertellen over de nieuwe trends en producten in je assortiment waardoor je de verkoop ook nog eens zal stimuleren. Voor mode webshops is het bloggen bovendien een ware must have geworden om je te onderscheiden van concurrenten.
to blog

Nieuwe marketingvorm

Het koude reclame maken, zoals we de afgelopen jaren gewend waren, begint te verschuiven naar het online en creatieve landschap. Daar waar de mensen zijn, daar verschuiven ook de bedrijven naartoe. We zijn reclameblind geworden en worden niet meer warm of koud van een saaie ‘koop nu’ reclamespot. We willen inhoud, een verhaal, iets unieks. We willen het beleven, ervaren en voelen. En het allerliefste, willen we reclame wat niet op reclame lijkt. De online marketing wordt subtiel opgebouwd, in de vorm van storytelling, door de zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie. Door middel van bloggen en social media. Het gaat momenteel niet om het online zijn en het verkopen, het gaat om het bereikbaar zijn, het communiceren en klantbinding.

Bloggen als marketingtool

Bloggen is tegenwoordig niet meer weg te denken in de marketingmix. Het is een belangrijk middel om bezoekers te informeren en te inspireren, maar ook is het heel voordelig om bovenaan te komen staan bij zoekmachines. Een blog blijft voor altijd bestaan en is relatief gemakkelijk en goedkoop. Daarbij zijn de kleine informatieve of vermakelijke teksten perfect om te delen via bijvoorbeeld social media en kun je mensen aanspreken om uiteindelijk je product of dienst aan te bieden.

Inhoud van een blog

Maar waar moet zo’n blog over gaan? Eigenlijk kan een blog overal over gaan. Je kunt je kennis met bezoekers delen, je kunt vertellen over een persoonlijke ervaring of je deelt je mening over een bepaald product of dienst. De inhoud van een blog bestaat uit content die jij wilt delen. Natuurlijk kun je bij een blog ook verwijzen naar andere websites, of naar interne pagina’s van je webwinkel. Dit wordt ook wel (interne) linkbuilding genoemd.
Het plaatsen van een link in je blog kan veel nieuwe bezoekers genereren! Aangezien blogs een belangrijk middel binnen de marketing worden, zijn er veel specialisten te vinden aan wie je het schrijven of het linkbuilding kunt uitbesteden. Uiteindelijk is het veel voordeliger dan een advertentie in de krant, want een blog (met link) blijft eeuwig online staan!
Hierbij een aantal voorbeelden waar je over kan bloggen:
> Nieuwe producten
> Ontwikkelingen in de markt
> Toepassingen van je producten
> Handleidingen en gebruikerstips
> Top 10 producten
> Referenties, klanten die het product gebruiken
> Relevante nieuwsberichten herschrijven (tip!)

Invloed van fashion bloggers

Steeds populairder wordt ook het inhuren van fashion bloggers om kleding of make up te promoten. Ook in Nederland kennen we diverse sprekende persoonlijkheden met een oog voor mode, waarbij hun persoonlijke blogs zijn uitgegroeid tot ware bedrijven. Deze (met name) vrouwen weten hoe ze met hun uitstraling kunnen opvallen, kennen een grote groep fans en hebben invloed op de aankomende mode. De (op de foto) Nederlandse Linda Tol is bijvoorbeeld internationaal actief met haar blogs over mode, schoonheid en reizen!

Marketing met mode bloggerslinda tol

Toch kan het enige risico met zich meebrengen om een fashion blogger in te huren om jouw producten te promoten. Door het grote aanbod, van producten en van bloggers, is het lastig om een goede positie te krijgen. Echter kan creativiteit het grote verschil maken! De standaard banners en koude reclame hebben steeds minder effectiviteit omdat we als mensen langzaamaan ‘reclameblind’ worden. Dat is ook de reden waardoor storytelling een nieuwe dimensie krijgt. We willen verhalen, persoonlijke reviews en een product of dienst waarmee we ons kunnen identificeren. Daarom kan een mode blogger, met een vleugje creativiteit, de ideale marketingtool zijn voor jouw producten!

Vraag een fashion blogger voor een outfit blog

Veel mode iconen delen graag wat voor kleding ze precies aanhebben. Het kan dus erg veel opleveren, om ze te vragen voor een outfit blog. De foto van het outfit geeft een prachtig beeld en de persoonlijke review met een gedetailleerde omschrijving van de kleding kunnen geen betere productomschrijving geven!

Je product in een rondleiding

Wat steeds populairder lijkt te worden, is een rondleiding door het huis van een mode icoon. Wat heeft ze in de kast hangen? Welke make up ligt er op haar tafeltje? Een mode gerelateerde rondleiding van het huis, waarbij winkels en merken de kans krijgen om wat producten in de video te laten schitteren. Stuur het meest opvallende of het mooiste op om nog meer op te vallen in de video!

Maak samen met een mode blogger een lookbookdoutzen

Een creatievere manier van een folder maken, is het maken van een lookbook. Een lookbook kan het beste omschreven worden als een mode dagboek of een samenstelling van foto’s om een model, stijl of kleding te promoten. Let bij het uitzoeken van de blogger wel op de stijl. Past het mode icoon bij jouw product? Een mooie lookbook, met een invloedrijke blogger, kan jouw zomercollectie veel meer bekijks geven dan een vermelding in de catalogus. Beter nog: Deel het op social media, maak een mooie video tijdens het maken van de foto’s en deel het verhaal!

Exclusief feestje met een blogger

Iets waar mode bloggers dol op zijn: Exclusieve feestjes. Organiseer een evenement, bijvoorbeeld om een nieuwe collectie in te luiden, en nodig een mode icoon uit. Een goody bag en een fles champagne mogen eigenlijk niet ontbreken, maar met het juiste doel en de beste intenties zullen de bloggers zeker langs komen. Daarbij ontbreekt een foto vrijwel nooit, want een foto zegt immers meer dan duizend woorden! Belangrijk is alleen wel, geef zo weinig mogelijk de indruk dat het jou alleen om de promotie gaat. Zorg voor een creatief idee, waardeer de blogger en streef je doel achterna! Een evenement met Doutzen Kroes als ambassadeur wekt bijvoorbeeld heel wat aandacht op!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op