Voor organisaties die meer willen dan het zo nu en dan verkopen van een aantal producten, is het belangrijk om de eigen webshop altijd voorop te stellen. Ondanks dat er voor veel ondernemers vele voordelen te behalen zijn op online marktplaatsen, is een eigen webshop in de meeste gevallen het belangrijkst. Hieronder hebben we de voornaamste redenen daarvoor op een rijtje gezet.

1. Volledig op de klant af te stemmen

Waar online marktplaatsen niet of nauwelijks aan te passen zijn, kun je jouw eigen webshop volledig naar de wensen van je klant afstemmen. Het is hiermee mogelijk om het gehele proces voor de klant de personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan productaanbevelingen en het persoonlijk afhandelen van bestellingen. Hierdoor wordt een sterkere band met de klant ontwikkelt, waardoor je hun wensen gemakkelijker kunt vervullen. Dit resulteert vervolgens weer in meer aankopen!

2. SEO voordelen

Het optimaliseren van je webshop zorgt ervoor dat je hoger scoort in de zoekresultaten. Het is met een eigen webshop beter mogelijk om SEO toe te passen dan op een enkele pagina van de online marktplaats. Je kunt helemaal zelf bepalen welke zoekwoorden je wilt aanspreken en hoe jouw landingspagina’s eruit komen te zien. Dit is niet tot nauwelijks mogelijk op een online marktplaats.
seo concept

3. Behoud de controle over je productaanbod

Door het in beheer houden van je eigen webshop, heb je automatisch meer controle over het aanbod. Online marktplaatsen onderverdelen alle producten in bepaalde categorieën. Dit voorkomt dat je bijvoorbeeld op een nieuwe markt wilt gaan inspelen, en dat is natuurlijk niet altijd wenselijk. Bovendien verkiest een klant vaak een gevestigde onderneming die al veel reviews heeft, boven een ‘groentje’. Je eigen webshop stelt je in staat om gemakkelijk nieuwe producten toe te voegen en aan te prijzen!

4. Verpakking personaliseren

Bij bijvoorbeeld Amazon krijgt de klant netjes een blanco doos vanuit Amerika toegestuurd. Deze doos ziet er in alle gevallen hetzelfde uit, zonder het logo van jouw bedrijf of iets dergelijks. Bovendien is het niet altijd mogelijk ongelimiteerd promotiemateriaal toe te voegen. Met je eigen webshop maak je zelf de regels, en kun je met de verpakking doen wat je wilt. Je kunt zo alles volledig persoonlijk maken, en ook waar nodig of gewenst kortingsbonnen en folders toevoegen.
Coolblue_package

5. Omnichannel

De omnichannel-strategie wordt steeds belangrijker. Veel klanten verwachten een volledige ervaring bij het aankopen van een product: meer informatie, meer opties en grotere mogelijkheden. Met een eigen webshop kun je jouw eigen omnichannel-strategie toepassen, waarmee je gegarandeerd iedere klant de beste ervaring meekrijgt.

Combineer en win meer

Al met al is een combinatie van een eigen webshop en een online marktplaats een goede weg om in te slaan. Het is erg goed te doen om een webshop te runnen, en tegelijkertijd actief te zijn op een online marktplaats. Dit wordt vergemakkelijkt door gedetailleerde productinformatie naar bijvoorbeeld de online marktplaats van eBay of Amazon te exporteren. Met behulp van ERP-filtering worden product-sets gedefiniëerd en geëxporteerd. Ook worden stamgegevens samen met een semantische verrijking naar de online marktplaats doorgespeeld. Geoptimaliseerde beschrijvingen en afbeeldingen zorgen daarna voor een professionele catalogus waarmee de algehele ervaring te verbeteren.

Het is bovendien mogelijk om via de online markplaats potentiële klanten aan te trekken, om zo nog meer terugkerende klanten te vergaren. Zo krijg je meer naamsbekendheid en groeit het vertrouwen in jouw bedrijf. Samenvattend is het handig om de online marktplaats als opstapje naar je eigen webshop te gebruiken. Daar ben jij de baas over ieder aspect, en kun je alles naar wens aanpassen. Zo bind je de klant aan jouw organisatie!

Wees op je hoede voor de verconsumering van de B2B-markt. Een B2C website met een aantal B2B functies is niet voldoende, en is uiteindelijk slechter voor je bedrijf dan dat het oplevert. Personalisatiemogelijkheden waarbij de wensen van de klant voorop staan liggen aan de basis van een goede B2B e-Commerce omgeving.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op