Of je nou een nieuwe webwinkel begint of een bestaande webwinkel (internationaal) wil uitbreiden, er zijn een hoop juridische eisen waar je rekening mee moet houden als je eigenaar van een webwinkel bent. Het is een leuke en spannende tijd als je online gaat ondernemen maar het is belangrijk dat je geen dingen vergeet bij het beginnen van een webwinkel. Het is niet moeilijk om alle juridische aspecten in orde te maken maar het is wel belangrijk dat het allemaal even gebeurt, helaas zien we nog regelmatig webwinkels voorbij komen die niet aan de juridische eisen van deze tijd voldoen.
Zeker als je internationaal gaat ondernemen moet je een lange tijd nemen voor de voorbereidingen. Hoewel we niet in gaan op de verschillende regels in alle landen kun je er rekening houden dat er ondanks de Europese Unie in elk land andere wetten en regels gelden op het gebied van internetverkoop. Daarnaast moet je er ook nog rekening me houden dat wetten kunnen veranderen. Als je in meerdere landen tegelijk verkoopt maakt dat het hele bijhouden nog een stukje complexer.
We begrijpen dat dit niet het leukste deel van het begin van je webwinkel is maar toch moet je er voldoende aandacht aan besteden en vooral zorgvuldig zijn. Het maken van goede algemene voorwaarden kan je op de lange termijn bijvoorbeeld een hoop problemen besparen.De algemene voorwaarden zijn er om jou en de consument te beschermen!
juridisch webwinkel

Een handelsnaam registreren

Het starten van een webwinkel begint vaak met een idee waarop een naam bedacht wordt. Dit wordt de naam van je bedrijf of een handelsnaam die valt onder een bestaand bedrijf. Als je verkoopt via een webwinkel ben je verplicht om je website naam ook als handelsnaam te registreren.
Om ongewenste claims in de toekomst te voorkomen is het verstandig om onderzoek te doen naar de vrijheid om een bepaalde naam te gebruiken. Het belangrijkste is dat een handelsnaam voor consumenten geen verwarring mag veroorzaken. Als er al een webwinkel is die hangmatgigant.nl heet is het bijvoorbeeld niet slim om een domein te kiezen zoals bestehangmatgigant.nl, je kunt dan beter voor een iets meer onderscheidende naam zoals hangmatamsterdam.nl. Dit is echter niet verplicht, de KVK zal je wel waarschuwen maar niet dwingen om een andere naam te kiezen, daarom worden er toch vaak rechtszaken om uitgevochten.
Zodra je een naam hebt bedacht die nog redelijk uniek is moet je natuurlijk ook nog beschikken over de domeinnaam. Of de domein nog vrij is kan je controleren door het bij een hostingpartij in te typen, er wordt dat aangegeven of de domein al bezet is of niet. Als een domein al bezet is zal je toch een andere naam moeten kiezen waarschijnlijk. Het kan echter ook voorkomen dat de domein wel bezet is, maar dat er geen website op staat. In dat geval kan je proberen om de domeinnaam over te nemen voor en redelijke prijs. Omdat er domeinhandelaren zijn die alle goede namen opkopen gebeurt dit steeds vaker. Als het niet direct duidelijk is wie de eigenaar van een domeinnaam is kan je die ook opvragen via Sidn.
trademark

De juiste organisatiestructuur

Als je een goede naam hebt bedacht en de domeinnaam hebt gevonden is het van belang om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarna heb je een KvK- en BTW-nummer dat je nodig hebt om andere diensten aan te vragen zoals hosting, Ideal, Paypal etc. Voordat je je in kan schrijven is het echter van belangrijk om nog een aantal andere zaken door te nemen. Ga je alleen starten of heb je partners in je bedrijf, hoeveel omzet en winst denk je te gaan maken? Heb je personeel? Dit zijn vragen waarop de KVK en belastingdienst ook antwoorden wil. Daarnaast is het van belang van de keuze van rechtsvorm voor je bedrijf. Als je in je eentje bent dan ben je logischerwijs vaak een eenmanszaak, als je met een partner ben dan wordt het een vennootschap (onder firma). Ben je met nog meer personen of wil ej risico afdekken dan is het wellicht handig om een BV op te richten waarbij je met aandelen werkt.

Verplichte informatie op je webwinkel

Één van de belangrijkste eisen die soms nog wel eens ontbreken op webshops, is de aanwezigheid van alle informatie over de verkopende partij. Zonder de aanwezigheid van je bedrijfs- en contactgegevens mag je niet online verkopen in Nederland, dit is uiteraard bedoeld om het internet veiliger te maken. Hieronder een korte checklist van de informatie die niet mag ontbreken op je webwinkel.
formulier

De informatie bij levering

Naast de informatie die je op voorhand aan de consument moet verstrekken is er ook een hoop informatie die je bij de levering moet voegen. Dit is verplicht om online kopen en verkopen transparant en veilig mogelijk te maken. Daarnaast is het natuurlijk bedoeld om de consument meer recht te geven in het geval van aftersales, Als er een klacht is of als de klant om een andere reden wil retourneren, moet dit soepel verlopen. De onderstaande informatie moet altijd aanwezig zijn bij de levering van je pakketten.

  • Contactgegevens, telefoon en email adres van de klantenservice.
  • Bezoekadres, je mag hiervoor geen postbus gebruiken.
  • De leveringsvoorwaarden (garantie e.d.)
  • Retour informatie, hoe kan de consument retourneren of omruilen?

De prijzen op je website

Om misverstanden te voorkomen is er ook verplicht gesteld dat je transparant bent over de kosten van een aankoop. Dit houdt in dat je duidelijk moet vermelden of de prijzen inclusief of exclusief BTW zijn bijvoorbeeld. Ook zal je een duidelijk overzicht moeten maken van de verschillende verzendkosten. Eventuele extra kosten voor bepaalde betaalmethoden moeten ook vooraf kenbaar gemaakt worden zodat het voor de consument duidelijk is wat de totale kosten zijn.

Het privacy beleid

Als webwinkel beschik je over privacy gevoelige informatie van klanten en het is belangrijk dat de je daar zorgvuldig mee om gaat. Om te voorkomen dat deze gegevens zo maar aan derden kunnen worden verstrekt heeft de overheid de wet bescherming persoonsgegevens ingevoerd. Dit betekent dat je als webwinkel eigenaar verplicht bent om deze gegevens te bewaren op een beveiligde omgeving. Om dit nog eens extra kracht bij te zetten is er in Nederland ook bepaald dat een beveiligde verbinding verplicht is.
privacy

De algemene voorwaarden

Alle voorwaarden die bij een aankoop horen kun je duidelijk maken in een overzicht. Dit document of deze pagina wordt ook wel de algemene voorwaarden genoemd. Meestal worden algemene voorwaarden overgenomen en aangepast, let er hierbij goed op dat alle voorwaarden volgens het beleid van je webwinkel en de eisen van de wet zijn ingevuld. Ook moeten je klanten bij iedere aankoop akkoord gaan met de voorwaarden.

Een beveiligde verbinding

Vorig jaar heeft de overheid extra maatregelen ingevoerd om het internet nog veiliger te maken. Om fraude te voorkomen is het tegenwoordig minimaal verplicht om een beveiligde betaalverbinding te hebben. Hierdoor kunnen ongewenste gasten niet mee kijken en blijven die gegevens van je klanten binnen een beveiligde omgeving.
https verbinding
Het hebben van een beveiligde https verbinding heeft nog een belangrijk voordeel. Google gaat beveiligde websites in de toekomst namelijk voorkeur verlenen in de zoekmachines. Dit betekent niet dat de andere websites helemaal niet meer verschijnen maar het wordt een belangrijke factor in het algoritme van de zoekmachine.

Retourformulier

Een retourformulier moet sinds vorig jaar verplicht aanwezig zijn op je webwinkel. Dit geldt voor zowel de zicht- als garantietermijn. Dit betekent niet alleen dat consumenten de juiste informatie moeten kunnen vinden, dit betekent ook dat het retourformulier downloadbaar moet zijn zodat de consument geen vertraging hoeft op te lopen. Deze nieuwe regel is er uiteraard ook voor bedoeld om het consumentenrecht bij online aankopen sterker te maken. Naast de aanwezigheid van een downloadbaar formulier moet je op de website op een duidelijke manier kenbaar maken hoe het retourneren in zijn werk gaat, bijvoorbeeld met een stappenplan.
retour coolblue

Zichttermijn

Als verkoper ben je verplicht om je klant te informeren over de zichttermijn (ook wel bedenktijd genoemd), dit moet duidelijk op de website terug te vinden zijn. In 2014 is de minimale zichttermijn verhoogd van 7 naar 14 dagen. Dit betekent dat de consument twee weken heeft om zich te bedenken vanaf het moment dat het pakket ontvangen is.

Garantie

Hoewel de garantie ook vaak hetzelfde is ben je verplicht om de garantietermijn duidelijk te vermelden op je website. Die is wettelijk vastgesteld op minimaal 2 jaar voor consumenten, voor zakelijke afnemers kan je ook andere termijnen hanteren. Uiteraard sta je wel vrij om de garantietermijn te verlengen naar bijvoorbeeld 3 of 4 jaar, sommige webwinkels doen te om zich te onderscheiden van de concurrent.

Echtheid van informatie

Een belangrijk juridisch onderdeel is de informatie die je op je website vermeld, uiteraard moet deze naar waarheid zijn. Bij valse of foutieve informatie behoud de consument het recht om de aankoop ongedaan te maken.

Is een keurmerk verplicht?

Deze vragen krijgen we regelmatig binnen en het is naar onze mening belangrijk om dit misverstand uit de wereld te helpen. Het is zeker niet verplicht om een keurmerk voor je webwinkel aan te vragen. Keurmerken zijn vrijwel altijd commerciële partijen die dit zelf in de markt hebben gebracht zonder steun van de overheid.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat de aanwezig van een keurmerk op je webwinkel wel een waardevolle bijdrage kan leveren aan het imago en de betrouwbaarheid. Net als onafhankelijke beoordelingen is dit een extra indicatie voor consumenten dat ze met een betrouwbare webwinkel te maken hebben, dit biedt echter geen garanties. Het maximale wat een keurmerk kan betekenen is optreden als bemiddelaar in het geval van een geschil, verder betaal je vooral voor het logo dat je op je website mag gebruiken.
keurmerken
Zoals je wellicht opmerkt zijn wij geen fan van keurmerken, dit komt mede omdat er zo veel zijn en omdat ze eigenlijk weinig toevoegen. Bij de meeste keurmerken zijn de eisen zo minimaal dat je er als consument ook weinig zekerheid aan hebt. De meeste keurmerken hanteren een soort van zelf bedachte gedragscode wat in feite bestaat uit de aanwezigheid van de juiste gegevens en informatie op je webwinkel. Meer controle is er niet nodig om een keurmerk op je webwinkel te krijgen.

Verkopen aan het buitenland

Zoals genoemd gaan we niet in op alle aspecten van het verkopen in andere landen omdat dit simpelweg te uitgebreid is. Per land waar je van plan bent online te gaan verkopen zal je te maken krijgen met andere wet- en regelgeving. zo moet je in Duitsland bijvoorbeeld een echt Duits bedrijf oprichten om daar online te mogen verkopen, dit mag helaas niet zo maar als Nederlandse VOF of BV. Daarnaast zijn de regels voor de zicht- en garantietermijn ook overal weer anders.
Een belangrijk verschil is de belasting. Als je als Nederlands bedrijf aan landen in de EU verkoopt kan je de BTW bijvoorbeeld verleggen waardoor je internationale klanten geen voorbelasting hoeven te betalen. Deze internationale leveringen schrijf je apart op om later aan te geven dat je hierover geen belasting hoeft te betalen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op