Het is alweer een tijdje geleden dat we over dit onderwerp een blog geschreven hebben. Toch zijn er nog steeds veel mensen die een nieuwe webwinkel beginnen en er zijn de afgelopen jaren ook enkele interessante extensies bij gekomen voor domeinnamen. Volgens ons daarom een uitstekend moment om nog eens te kijken naar het kiezen van een geschikte domein voor je webwinkel.
De domeinnaam van je webshop is van groot belang omdat dit ook je bedrijfsnaam is waarmee je naar buiten treedt.
domein kiezen

Maak een keuze, branding of SEO

Is de keuze die je moet maken bij het kiezen van een domeinnaam voor je webwinkel is de keuze voor branding of SEO. Een goede domeinnaam voor branding is bijvoorbeeld bol.com. Hoewel deze naam niet zegt over de producten die er verkocht worden, is de naam zo bekend geworden dat de webwinkel inmiddels een van de meest succesvolle in ons land is.
Als je net begint met een webwinkel, met een beperkt budget, dan is het meestal verstandiger om niet voor een brandingstrategie te gaan. Het kan namelijk een hoop geld kosten voordat voldoende mensen je kennen en dat je investeringenrendement gaan opleveren. Als u niet beschikt over een groot budget kan je daar vaak beter kiezen voor een SEO strategie voor je domeinnaam. Hiermee bedoelen we dat je een zoekterm in je domeinnaam verwerkt waardoor je sneller gevonden wordt in de zoekmachines wanneer mensen een relevante zoekopdracht intypen. Zelf verkoop ik bijvoorbeeld hangmatten onder de naam hangmatgigant.nl. Wanneer men zoekopdrachten intypt gerelateerd aan hangmatten dan is maar webshop goed vindbaar omdat Google weet dat mijn webshop hierop gericht is. Het verwerken van de zoekterm in de domeinnaam draagt hij zeker aan bij.

Waar moet een goede domeinnaam aan voldoen?

Succesvolle webwinkel begint vaak met het kiezen van een naam of het bedenken van een product idee. Ook daaraan kan je een naam verbinden. Deze naam kan je vervolgens als domeinnaam registreren zodat je op die naam online kunt verkopen. Het kiezen van een goede domeinnaam is echter niet gemakkelijk, hieronder zijn een aantal aspecten die je zeker zou moeten overwegen voordat je een domeinnaam registreert voor je webshop.

Kort is krachtig

Het is altijd verstandig om een zo kort mogelijke naam te kiezen omdat dit krachtige wezens simpelweg beter te onthouden is voor consumenten. Denk bijvoorbeeld ook aan AH.nl of Bol.com. Natuurlijk kennen we deze bedrijven ook van de vele marketing die ze doen maar de korte domeinnaam zorgt er zeker voor dat meer bezoekers deze webwinkels weten te vinden.

Goed te onthouden

Nog een voordeel van een korte domeinnaam zegt dat hij deze eenvoudig te onthouden zijn. Dat is ongetwijfeld ook een onderdeel in het succes van bol.com geweest. De domeinnaam hoeft echter niet per se korter zijn om deze goed te kunnen onthouden. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Zalando.nl. Natuurlijk komt hier ook de brandingstrategie om de hoek kijken maar deze naam is ook goed te onthouden omdat het gewoon lekker klinkt.

Eenvoudig te spellen

Maak je domeinnaam daarnaast niet te complex. Zorg dat deze eenvoudig te onthouden maar ook eenvoudig te spellen is zodat potentiële klanten niet al te veel moeite hoeven te doen om op je website terecht te komen.

Het gebruik van streepjes

Over het algemeen wordt het gebruik van streepjes in domeinnamen niet aangeraden. Omdat veel namen te roeren gezet zijn ontkom je er echter bijna niet aan. Als je niet teveel termen in je domeinnaam gebruikt dan is het gebruik van een streepje volgens ons niet een heel groot probleem. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een domeinnaam een stuk duidelijker is waardoor het juist een goede oplossing is. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met de naam “vaasshop.nl’’ dan kan je er beter “vaas-shop.nl” van maken, omdat dit duidelijker is voor de consument.

Pas op met het gebruik van merknamen

Als webwinkelier krijg je met de nodige regels en wetgeving te maken als je online gaat verkopen. Ook het kiezen van een domeinnaam is aan regels gebonden. Dit komt omdat de Kamer van Koophandel een domeinnaam van een webshop ziet als een handelsnaam van een onderneming. Daarom mag je geen inbreuk maken op iemand anders zijn handelsnaam. Gebruik daarom niet namen van producten of leveranciers tenzij je zwart op wit hebt dat je hier toestemming voor hebt.

Beschikbaarheid van URL en andere kanalen

Voordat je je webwinkel is groot bij de Kamer van Koophandel moet je een naam bedenken voor het bedrijf. Dit hoeft niet per se de naam te zijn van je webwinkel maar in veel gevallen is dat wel zo. Kijk daarom van tevoren of de URL met deze bedrijfsnaam nog niet geregistreerd is. Zodra je deze domeinnaam zelf hebt geregistreerd weet je zeker dat niemand anders dat kan doen.
Naast het registreren van de Nederlandse domeinnaam wil je natuurlijk ook het liefst gelijk te internationale domeinnamen afdekken die dezelfde naam bevatten. Op deze manier voorkom je dat er een internationale concurrent bijkomt met exact dezelfde naam.
Daarnaast kan je ook nog checken of de sociaal mediakanalen met deze naam nog vrij zijn. Het kan soms voorkomen dat de domeinnaam nog vrij is maar dat de Twitter of Facebookaccount met deze naam al wel bezet is. Ook dan kan je soms beter even verder zoeken naar een andere naam.
todo lijst

Nieuwe interessante extensies voor webshop domeinnamen

Bij het kiezen van een domeinnaam komt op de keuze voor de juiste extensie aan bod. Vroeger koos men meestal voor de reguliere.nl of .com domeinen waarbij de laatste natuurlijk meer geschikt is voor webshops die ook internationaal willen verkopen. Op dat veel.nl door beide al bezet zijn zij deden ook andere extensies bijgekomen door de jaren heen. Vroeger hadden we al de .net en .org  domeinen bijvoorbeeld, deze zijn tegenwoordig echter wat minder geschikt omdat ze simpelweg minder gebruikt worden. Op bedrijven bij mogelijkheden te geven zijn er tegenwoordig ook lokale door beide ouders zoals het .amsterdam en .frl voor Friesland bijvoorbeeld. Onderzoek heeft aangetoond dat je inderdaad beter lokaal vindbaar bent met dit type door beide. Wat ook interessant is, is dat er tegenwoordig een .shop extensie bestaat. Deze is natuurlijk speciaal gemaakt voor webshops. Hoewel er nog geen ervaringen met dit type extensies hebben zijn denken we dat het veel mogelijkheden biedt voor de toekomst en zijn we zeker benieuwd naar jullie ervaringen.

Alle interessante namen al bezet?

Hoewel er steeds meer interessante extensies bijkomen, komt het toch vaak voor dat alle namen al bezet zijn wanneer je eindelijk iets leuks hebben bedacht. Ook als de domeinnaam nog vrij is kan je deze soms beter niet registreren omdat de naam inbreuk maakt op iemand anders zijn handelsnaam. Het vinden van een goede domeinnaam voor je webshop kan daarom een behoorlijke zoektocht zijn.
Als je wilt investeren in een goede domeinnaam dan kan je ook veilingen bij langsgaan. Er zijn in Nederland diverse domeinveilingen waarbij URL’s worden verkocht die in het verleden geregistreerd stonden maar nu niet meer.
Je kan ook een vraag stellen op ons forum. Daar kan je andere webmasters vragen of zij nog een goede bedrijfsnaam voor je weten. Als het niet het geval is kan je in ieder geval wat inspiratie opdoen zodat je sneller een geschikte naam voor je webshop weet te bedenken!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op