Zo kan jij je klanten vasthouden

Webwinkelsucces.nl » Zo kan jij je klanten vasthouden

Klanten komen, maar klanten gaan ook wel eens. Niemand vindt het leuk, maar als iemand wil gaan, dan moet je hen helaas laten.

Maar het loslaten van een klant betekent niet gelijk dat het definitief voorbij is. Misschien ben je een like op Facebook verloren, of heb je een mail abonnee minder. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat diegene zijn Facebook of email even wil opschonen en dat net jij eruit wordt gefilterd.

Als je merkt dat dit gebeurt, dan zijn er nog wat mogelijkheden om toch nog in contact te blijven. Bied bijvoorbeeld alternatieven aan om in contact te blijven. Zorg dat er duidelijke call-to-actions zijn en maak het gemakkelijk voor je klant.

Met onderstaande tips proberen wij jou een paar ideeën te geven hoe je eraan kan werken om je klantbehoud te vergroten.

1. Emailmarketing

avg banner

Een hele effectieve methode om je klanten te bereiken, is met emailmarketing (klik op de link om hier meer over te lezen). Je maandelijkse/wekelijkse nieuwsbrief geeft het laatste nieuws, de leukste aanbiedingen en eventuele kortingen. Je bereikt direct de doelgroep om te vertellen wat jij wilt.

Email abonnee verliezen

Toch kan het natuurlijk voor komen dat iemand geen email meer wenst te ontvangen. Een veelvoorkomende reden is dat de mailbox zorgvuldig wordt gescreend en overtollige mails er uit worden gefilterd.

Een grote hoeveelheid aan reclame is voor de meesten heel vervelend. De frequentie van je mails zijn dus erg belangrijk, want als het te vaak is, dan kan het ten koste van abonnees gaan. De volgende grote reden is dat de lezers de content niet interessant genoeg vinden.

Uitschrijven voor email

Iemand die zich wil uitschrijven kan je natuurlijk niet tegenhouden. Maar het is wel het proberen waard om de klant niet definitief te verliezen.

Allereerst is het handig om na te gaan of de abonnee geen e-mails meer wil ontvangen omdat de frequentie te hoog ligt. Een goede tactiek is dus om bij uitschrijven een keuze te geven. Wil de klant gewoon abonnee blijven, wil de klant wel abonnee blijven, maar minder vaak e-mails ontvangen of is het helemaal klaar?

2. Alternatieven bieden

Misschien dat de lezer er niet warm of koud van wordt en heeft hij/ zij de knoop doorgehakt: De met zorg samengestelde mails met een overzicht van jouw laatste producten, het laatste nieuws en de beste aanbiedingen hoeven niet meer gestuurd te worden.

Houdt het hier dan op? Nee, natuurlijk niet!

Als webwinkeleigenaar ben je waarschijnlijk niet alleen actief in je webshop en in je mails, maar ben je ook actief op social media of heb je misschien zelfs een app.

Dit zijn ook heel effectieve manieren om je bezoekers te bereiken, dus misschien dat deze alternatieven beter bij de klant passen. Laat deze kanalen dan ook duidelijk naar voren komen wanneer de klant zich wil uitschrijven voor jouw mails.

Maak bijvoorbeeld een actiebutton om direct de Facebookpagina te liken of om Twitter te volgen. Een button om direct de app te installeren is eveneens een direct aanbod om in contact te blijven.

3. Wees kort maar krachtig

Eigenlijk geldt dit voor alle soorten tekst, wees kort maar krachtig. Maar in het geval van directe acties of handelingen is het helemaal belangrijk dat direct duidelijk is wat er bedoeld wordt en hoe verder.

Wil iemand zich uitschrijven voor de e-mails? Benoem het in enkele woorden. Net zoals het aanbieden van de overige kanalen, gebruik slechts enkele woorden en laat eventuele afbeeldingen spreken. Snel, makkelijk en direct actie. Dat is wat iedereen wil toch?

4. Onderhoud contact met klanten op social media

Je kan je social media pagina's gebruiken zodat je klanten je niet vergeten. Stuur ze bijvoorbeeld een berichtje op hun verjaardag of tijdens kerst.

Natuurlijk kan je ze een berichtje sturen voor aanbiedingen/kortingen maar ook berichten waarvan jij denkt dat een klant het interessant vindt kan heel leuk zijn om te delen.

Daarnaast kan je ook nieuwsberichten die van toepassing zijn op jouw webshop delen op je social media pagina's. Hiermee laat je zien dat je actief bezig bent met wat er speelt en dat je een autoriteit in jouw niche bent.

Interactie op social media

Het is ontzettend makkelijk om regelmatig een leuk bericht op je pagina's te plaatsen, iets dat gerelateerd is aan jouw webwinkel of de producten. Inspireer je bezoekers en deel je passie en stel eens een vraag om interactie op te wekken. Het is niet alleen leuk om contact met je bezoekers te hebben, je leert ook enorm van de input die gegeven wordt: Klant is koning!

Daarnaast laat jij je social media volgers heel betrokken laten voelen, door te reageren. Zorg dat je online bent, maar vooral dat je online bereikbaar bent. Dan zorg je ervoor dat je dichterbij je bezoekers bent en geef je vertrouwen en een gezicht aan een online winkel.

Conclusie: Klantbinding met een webwinkel

Er zijn allerlei kanalen die uiteindelijk naar jouw webwinkel kunnen leiden, en zo zijn er ook verschillende manieren ter bevordering van klantbinding.

Bezoekers komen en bezoekers gaan. Je kunt nu eenmaal niet overal invloed op hebben. Maar waar je als webwinkeleigenaar wel invloed op hebt, is om alles zo aantrekkelijk mogelijk te maken en te houden.

Zorg dat je dienst en product goed is, dat je marketing sterke content bevat en dat jouw kanalen duidelijke voordelen bieden.

Jouw webwinkel heeft een gezicht en is altijd bereikbaar. Precies dat, maakt jou succesvol en zorgt ervoor dat zo weinig mogelijk klanten verloren gaan!

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo