Hoe kun je slim kortingscodes inzetten voor jouw webshop? Nou zo!

Waar je in de fysieke winkel een kortingsbon kunt inleveren, werken webshops met kortingscodes. Een kortingscode kan een klant invoeren tijdens het bestellen waarna er een korting wordt verleend.
Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld 10% korting of een extra product bij de aankoop. Als je als webshop kortingscodes slim inzet, kunt je meer omzet behalen en klanten overhalen om een aankoop bij jouw webshop te doen.

Meer omzet, conversie en sales bij jouw webshop door kortingscodes
Kortingscodes zijn een extra marketingkanaal dat je als webshop leuk kunt benutten. Met een aangemaakte code kun je bezoekers ‘overhalen' tot een bepaalde actie.
De kortingscode kun je o.a. verspreiden via:
- E-mail Nieuwsbrieven
- Banners
- Op de site zelf
- Kortingssites maar zeker ook contentsites
- social media

Kortingsbonnen hebben een mystieke aantrekkingskracht. Ze doen het hart van de potentiële koper sneller kloppen, de ademhaling versnellen: korting? waar? waar moet ik zijn? Speel hier als webshop op in.
Kortingscodes aanmaken
Vrijwel alle webshop software partijen ondersteunen en/of hebben kortingscode modules in de systemen. Ook zijn er vaak speciale plugins beschikbaar voor wie er net even wat meer uit wil halen. Je kunt codes op de volgende manier aanmaken:
1) Een kortingscode naam bedenken
De meeste webshops houden de kortingscode simpel en gerelateerd aan de korting en/of periode waarin deze geldig is. Maar ook random codes komen we vaak tegen.
- KERST10
- BLACKFRIDAY
- HLYZK1
Bijzonder originele of leuke kortingscode namen zien we niet zo vaak. Eigenlijk denken we dat je beter een leuke actie kunt bedenken dan een leuke kortingscode omschrijving. Voor je klanten maakt de code relatief weinig uit, en gaat het meer om de actie en korting.
2) Een actie bedenken
Vaak wordt er gekozen voor een standaard hoeveelheid. In de praktijk moet je denken aan €5, €10, 5% of 10%. Je kunt echter ook creatiever aan de slag:
- Een gratis paar sokken bij een bestelling boven de €150,- (orderwaarde verhogen)
- Een pop-up voor klanten die zich (te) lang in de winkelmand begeven
- Een e-mail met een kortingscode voor winkelmand-verlaters (Shopify heeft hier bijvoorbeeld een systeem voor).
- Extra korting voor nieuwe nieuwsbrief abonnees.
- Een kortingscode die alleen via de e-mail of via twitter verspreid wordt.
- Een kortingscode die je direct geeft na een éérste bestelling om zo herhaalaankopen te stimuleren
- Een kortingscode die alleen werkt voor nieuwe klanten of JUIST voor bestaande klanten!
3) Een looptijd instellen
Het is slim om een einddatum aan je code te koppelen om het gevoel van urgentie te creëren. Bovendien kun je dan weer een nieuwe code aanmaken als er een code verloopt.
Het is soms niet slim om de code heel snel te laten verlopen. Niet iedereen is in de gelegenheid om direct te bestellen als de code beschikbaar komt. Ook kan het zijn dat iemand pas veel later de code tegenkomt. Twee of drie weken lijkt een nette periode. Het is soms ook even aftasten.
Je kunt ook kortingscodes inzetten die altijd werken. Deze kun je verspreiden (of worden verspreid) zodat iemand altijd ergens een korting kan vinden als ze ernaar op zoek gaan. Dat kan de conversie ten goede komen. We adviseren dan wel een lage korting daaraan te koppelen.
De rol van kortingscode- en cashback websites & Affiliate Marketing
Kortingscode websites zijn in 9 van de 10 gevallen affiliate websites / publishers en deze partijen nemen jou op als je lid bent van een affiliate netwerk. Als jij als webshop kortingscodes gaat gebruiken dan is het mogelijk om jouw kortingscode op deze websites te laten verschijnen.
Als je op dit soort websites wilt stunten kan je het beste gebruik maken van de volgende strategieën:
- Spreek deze affiliates aan via de affiliate netwerken of via direct contact en ga in overleg met ze over acties en ‘extra' mogelijkheden die ze kunnen bieden als jij hen een exclusieve kortingscode aanbiedt.
- Zorg dat je vooral op de sites terecht komt van de grotere affiliates & bekende kortingssites. Deze hebben namelijk het grote bereik en doen 1000en sales per dag voor andere webshops. Als je een grote webshops bent moet je hier echt goede afspraken over maken met het affiliate netwerk en met de publishers.
- Zorg dat de kortingscodes niet heel lang duren, voornamelijk kortere periodes werken goed ( max 2 á 3 weken)
- Maak de kortingscodes exclusief per partner (dus bijvoorbeeld: “KORTINGSCODENL10%” op deze manier kunnen concurrenten de codes niet overnemen)
- Maak indien nodig een apart commissie segment aan binnen jouw affiliate programma, kortingscode websites zijn bereid om voor exclusiviteit genoegen te nemen met fors lagere commissies.
- Heb je geen affiliate programma? Denk dan aan een vast bedrag voor plaatsing en opname. In de praktijk is dit wel lastig, aanmelden bij een affiliate programma is sowieso geen slechte keuze.
- Als je NIET wilt dat deze partijen jouw kortingscodes opnemen moet je dit aangeven binnen jouw affiliate programma of bij de publishers zelf. Of je moet niet aan affiliate marketing doen, dan nemen deze webshops je vrijwel nooit op.
- Kortingscodes zijn juist ook interessant om aan specialistische websites te verstrekken in jouw niche. Ben je een parfumwebshop dan is het interessant om juist ‘parfumweblog.nl' een exclusieve kortingscode aan te bieden.

De grootste webshops ter wereld zetten voornamelijk kortingscodes in om nieuwe klanten te werven en hard te groeien. Wil je als webshop hard groeien? Dan moet je eigenlijk wel vol aan de kortingscodes.
Zelf een kortingscode maken
Een kortingsbon of kortingscode maken kan eenvoudig via de webshop software die jij hebt draaien. Wij hebben de kortingscode modules en uitleg van de grootste webshop software partijen op een rij gezet:
Shopify heeft standaard bij de webshopsoftware een volledig kortingscode systeem zitten. Zowel statische als automatische kortingscodes (vb. % korting/vast bedrag/gratis verzendkosten/buy X get Y)
- Lightspeed – Lightspeed kortingscodes Maken & Beheren
- MijnWebwinkel – MijnWebwinkel kortingscodes Maken & Beheren