Net als de meeste webwinkeleigenaren ben je waarschijnlijk volop bezig met de marketing en daarom ook op deze website beland. Veel mensen die een webwinkel beginnen zijn erop gefocust om zoveel mogelijk mensen naar de website te trekken om wat te kunnen verkopen. Dat is natuurlijk helemaal geen gekke gedachte, toch zou je er af en toe ook bij stil moeten staan hoeveel van deze bezoekers daadwerkelijk een aankoop plaatsen. Het is natuurlijk verstandig om hier van tevoren aandacht aan te besteden, straks krijg je een hoop bezoekers op je webshop, en blijf je toch met lege handen achter. Het aantrekken van bezoekers naar je webwinkel kost bovendien vaak geld, denk aan marketing en zoekmachine optimalisatie bijvoorbeeld. Ga daarom niet zomaar van start met je online winkel en bereken van tevoren goed hoeveel je wilt verkopen en welke conversie je moet halen om voldoende rendement te behalen.
conversie

Cijfers liegen niet, dat geldt ook voor je webshop

Reken het zelf maar eens uit, als je elke maand 1000 bezoekers op je website krijgt, en 20 mensen besluiten een aankoop te plaatsen, dan heb je een conversie van 2%. Nou kan je er natuurlijk voor zorgen dat je meer bezoekers krijgt, bijvoorbeeld het dubbele, 2000 iedere maand. Als de conversie hetzelfde blijft dan heb je dus ook het dubbele aantal bestellingen, dat is natuurlijk hartstikke mooi. Om meer bezoekers naar je website te trekken moet je echter meer marketing doen, dit kost tijd of een hoop geld. Als je de conversie weet te verhogen met bijvoorbeeld 1%, dan heb je iedere maand de helft meer bestellingen zonder dat je extra geld in de marketing hoeft te steken. Uiteraard kost conversie-optimalisatie ook tijd maar toch is dit een stuk effectiever om eerst te doen. Als je eenmaal op de 3% conversie zit, en dan besluit om meer aan marketing te gaan doen, om de extra 1000 bezoekers aan te trekken. Dan heb je iedere maand niet het dubbele aantal bestellingen maar het driedubbele. Voordat je begint aan veel marketingactiviteiten is het dus verstandig om ervoor te zorgen dat de conversie in je online winkel optimaal is.

Hoe zorg je er dan voor dat de conversie stijgt?

Lijstjes zijn altijd handig, als je de conversie van je webshop wil optimaliseren dan is het ook handig om een lijstje te maken, zo heb ik zelf maar al te vaak ervaren. Je moet het niet moeilijker maken dan het is, vaak kun je zelf ook wel bedenken wat er beter kan aan je webwinkel en wat je klanten graag zouden willen. Als ze het je niet direct te binnen schiet dan kan je ook overleggen met je vaste klanten of een feedbackformulier maken op je website. Deze feedback levert vaak een hoop waardevolle informatie op die je kan toepassen om verbeteringen aan te brengen op je winkel.
conversie optimalisatie proces

De belangrijkste wensen van consumenten

Zoals hierboven al genoemd is het vaak vrij eenvoudig om te achterhalen wat consumenten tegenwoordig graag willen. Er zijn talloze onderzoeken van betrouwbare instanties die hebben uitgezocht wat de belangrijkste redenen zijn die online consumenten bewegen. Verreweg de belangrijkste daarvan is gemaakt. Consumenten willen eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken en het vervolgens kunnen bestellen. Online shoppen is natuurlijk al een gemak op zich, alles wordt bij je deur afgeleverd. Test je webwinkel daarom door en door, je kan dit ook periodiek terug laten komen omdat er natuurlijk constant dingen veranderen. Als er bepaalde elementen op je webwinkel niet goed werken of niet goed zichtbaar zijn dan kom je hier snel achter en kan je het verbeteren. Een belangrijk onderdeel van gemak is navigatie, met het menu en de zoekbalk op je webwinkel kan je producten snel vindbaar maken. Een filter en informatieve pagina’s dragen hier ook aan bij. Niet iedereen heeft goede ervaringen met online winkelen en daarom is het belangrijk om aan je betrouwbaarheid te werken, laat zien dat je een betrouwbare webwinkel bent met tevreden klanten. Het tonen van je tevreden klanten via bijvoorbeeld onafhankelijke beoordelingen is de meest eenvoudige manier om te laten zien dat je waarmaakt wat je belooft. Zorgt daarnaast voor een transparante website met alle nodige gegevens zodat consumenten kunnen achterhalen met welk bedrijf en welke mensen ze te maken hebben. Een ander belangrijk punt is snelheid, dan hebben we het niet alleen over de snelheid van het bezorgen van pakketjes. Ook de snelheid van je eigen website is superbelangrijk, consumenten die online shoppen hebben niet vaak heel veel tijd. Een trage website of een complexe navigatie is daarom vaak een reden om ergens anders een bestelling te plaatsen. Je kunt nog zo goedkoop zijn of zo betrouwbaar, als er niet eenvoudig en snel besteld kan worden dan geven veel mensen toch de voorkeur aan een andere winkel.
conversie

Lever meer dan je belooft

Zorg ervoor dat je altijd waar kunnen maken wat je belooft op je webwinkel. Het is soms beter om minder te beloven en meer waar te maken dan andersom. Als je bijvoorbeeld aangeeft op je website dat je binnen twee werkdagen levert, en het pakketje is er al de volgende dag, dan zal de consument aangenaam verrast zijn. Als je aangeeft dat het pakket de volgende dag in huis is, en het duurt toch even wat langer. Dan zal de consument terecht ontevreden zijn. Probeer daarom altijd iets meer te leveren dan je belooft, dan kan het nooit misgaan. Verras je klanten ook eens met een leuk cadeau of een extra korting bijvoorbeeld. Een onverwacht cadeau is altijd leuker!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op