Gebruik je regelmatig Google Analytics en Webmaster tools om de statistieken en prestaties van je webwinkel te checken? Goed idee maar de laatste tijd zien we steeds meer vreemde resultaten in onze eigen accounts. Spam lijkt hier de oorzaak van te zijn.
Google Analytics is verreweg het meest gebruikte programma om de statistieken van webwinkels te meten. Om betrouwbare gegevens te krijgen zal je je account echter moeten opschonen. Hierbij gaan we de spam er uit filteren zodat je alleen gegevens van echte gebruikers krijgt. Er zijn ook methoden om spammers pro actief te weren zodat ze je Analytics account niet meer in de war schoppen.
nospam

Gebruik je een HTTPS verbinding?

Sinds Google heeft aangekondigd dat het beveiligde websites voorrang gaat verlenen, is het aantal webwinkels met een beveiligde https verbinding enorm gestegen. Het brengt echter ook een klein nadeel met zich mee. Je kan namelijk niet meer achterhalen wat een bezoeker nou echt ingetypt heeft om bij jou terecht te komen, de gegevens zijn dan namelijk beschermd. We raden je zeker niet af om een beveiligde verbinding te nemen maar let hier wel even goed op!
https

Zorg dat je Analytics account ‘schoon' is

Omdat Analytics zo een handig en uitgebreid programma is, maken spammers er ook volop gebruik van. Er zijn veel spamachtige bedrijven die je Google Analytics code onderscheppen en daardoor je gegevens in de war kunnen schoppen, Google ziet deze robots namelijk ook als bezoekers. Vaak komen ze niet eens uit Nederland.
Het is niet helemaal in detail uit te leggen, het is een technisch verhaal wat hier precies bij komt kijken. Simpel gezegd, de spam bedrijven sturen super veel bezoekers op je website af om je spamachtige berichten te sturen bijvoorbeeld. Als dit echt serieuze vormen gaat aannemen dan kan het je website zelfs langzamer maken.
Een ander probleem is dat ze je bounce percentage en conversie gegevens ook in de war schoppen. De spammers gaan snel weer weg (bouncen) en daarom denkt Google wellicht dat je website minder goed aansluit dan werkelijk het geval is. Hetzelfde geld voor de conversie tracking. De spammers bezoeken je website wel maar bestellen natuurlijk niet. De conversie zal dan ook lager uitvallen dan het in de werkelijkheid, zonder spammers, zou zijn.
analytics

Een Google Analytics account met spam er op

Komt dit je bekend voor en denk je dat je ook last hebt van spammers op je website? Duik dan eens verder in je Analytics en dan met name in de bronnen van het verkeer naar je website. Als je een Nederlandse website hebt dan wil je natuurlijk ook voornamelijk Nederlandse bezoekers hebben.
Om er nog dieper in te duiken kan je de exacte bronnen achterhalen en eventueel ook de zoekopdrachten die mensen hebben ingetypt. Staan hier een hoop vreemde irrelevante bronnen tussen? Dan is de kans groot dat je ook last hebt van spammers op je pagina.

Wat je kunt doen om spammers uit te sluiten?

Gelukkig is Google pro actief bezig om spam te weren. Er is nu ook een handige filter in je Analytics account waarmee je de werkelijke gegevens kan opvragen, dit doe je door de bots er uit te filteren.
Als je ingelogd bent dan kan je naar het tabblad beheerder gaan, hieronder kies je voor instellingen. Zorg er voor dat je de juiste website hebt geselecteerd en klik op ‘bots weren'. Nu je deze functie hebt ingeschakeld worden alle gegevens van bots er in ieder geval gelijk uitgefilterd. LEt er op dat je de spammers hiermee alleen er uit filtert, je weert ze nog niet!
Deze functie werkt wel alleen als de spammers al bekend is bij de zoekmachine gigant. Het voordeel is wel dat er een internationale zwarte lijst wordt bijgehouden, hier staan zowel Nederlandse als buitenlandse spammers op. Het kan dus wel voorkomen dat nieuwe spammers nog niet geweerd kunnen worden, toch ziet je Analytics account er al snel beter uit als je gebruik maakt dan deze anti bot functie.
Het is voor sommige websites en ook webwinkels een immens probleem geworden. Naast het feit dat je veel spammers ziet, zie je ook dat ze helemaal niet lang op de website blijven, dit haalt de gemiddelde bezoekduur flink naar beneden. Dit is exact wat we bedoelen met spammers op je Analytics account.
weer spam

Weer spammers pro actief

Naast het opschonen van je Analytics account wil je nieuwe spammers natuurlijk ook zo weinig mogelijk kans geven om je gegevens in de war te schoppen. Het belangrijkste is dat je pro actief aan de slag gaat om spammers te identificeren en uit te sluiten.
Allereerst moet je je website zo ingericht worden dat spammers bijna geen kans hebben. Dit doe je door op alle contactformulieren een anti spam functie toe te voegen bijvoorbeeld.
Vervolgens kan je aan de slag om de spammers te tracken, om hun toegang te blokkeren heb je het ip adres nodig. Dit is eventueel ook uit de real live functie van Google Analytics te halen. Deze ip adressen kan je daarna in je Analytics account weren en markeren als spammer.
Er wordt vaak aangegeven dat de tijd die een bezoeker op je website besteed, ook van invloed is op de posities in de zoekmachines. Dit is logisch te verklaren, als bezoekers een lange tijd op je website blijven, dan weet Google dat de inhoud waarschijnlijk relevant is. Heb je een hoog bounce percentage? Dan weet Google dat je website waarschijnlijk niet zo relevant is voor de bezoekers, ook daarom moet de spammers zo snel mogelijk weren!
f_spam

Slechte link afwijzen (disavow)

Een andere manier waarop spammers de zoekmachine resultaten willen manipuleren is het plaatsen van slechte links naar je website. Ook refferals kunnen hiervoor zorgen, dit zal je merken als je een affiliate campagne hebt bijvoorbeeld, dan komen je links opeens overal maar je hebt geen controle over de kwaliteit van deze websites.
Er zijn verschillende manieren waarop je de links naar je website kunt tracken, in Webmaster tools is dit ook mogelijk alleen krijg je helaas niet altijd accurate resultaten hieruit. De meeste webmasters maken daarom liever gebruik van een speciaal SEO programma zoals MOZ of Ahrefs bijvoorbeeld.
Heb je links naar je website ontdekt die niet zo kwalitatief of relevant blijken? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Deze links kunnen een negatieve invloed hebben op de posities in de zoekmachines en in het ergste geval kan het je zelfs een penalty opleveren.
Omdat slechte links een grote ergernis van webmaster vormen heeft Google een speciale tool ontwikkelt om deze af te wijzen. Dit is de zogenaamde disavow tool, je vind hem onder webmaster hulpprogramma's in Webmastertools. We raden je aan om je backlink profiel eerst uitvoerig te analyseren alle links die niet relevant zijn of op wel hele lage kwaliteit websites staan kan je opslaan in een text bestandje. Deze kan je vervolgens uploaden in Webmaster hulp tools om aan te geven dat je deze links wil afwijzen.
disavow

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op