Bij 95% van de webwinkels is de zoekmachine de grootste bron qua bezoekers aantallen. Daarnaast is Google Adwords ook een belangrijke bron maar wel één die steeds kostbaarder wordt. Zeker als je productcatalogus niet 100% SEO proof is. Toch hebben veel webwinkels de productcatalogus nauwelijks op orde qua SEO-vriendelijkheid. Hier liggen kansen!
Uit een ronde langs verschillende webwinkels blijkt ook al snel waarom de productcatalogus vaak niet geoptimaliseerd is. En het antwoord daarop is eenvoudig. Veel webwinkeliers weten niet waaraan de productteksten moeten voldoen om ze SEO vriendelijk te maken. Vaak weten ze maar enkele punten te noemen maar zeker geen 12. Een andere reden die vaak wordt aangegeven is dat de webwinkelsystemen weinig of geen feedback geven op alle punten. Maar waar moet een SEO geoptimaliseerde producttekst aan voldoen?

12 punten voor een goed geoptimaliseerde producttekst

Er zijn 12 punten waarop je een producttekst kunt optimaliseren voor je webwinkel en waarmee je producttekst 100% SEO proof wordt.

  1. Specificeer eerst één zoekwoord of zoekwoordcombinatie waarop je de productpagina wilt optimaliseren door middel van bijvoorbeeld de AdWords keyword planner.
  2. Laat het zoekwoord meerdere malen terugkomen in de producttekst. Houdt hier tussen 2% en 5% aan qua keyword dichtheid.
  3. Benut de maximale lengte van de meta-titel van 497 pixels *. Maar ook niet meer, anders wordt de titel door Google afgebroken en omgezet in ‘…’.
  4. Voeg het zoekwoord toe aan de meta-titel voor optimale relevantie.
  5. Voeg het zoekwoord toe aan het begin van de meta titel.
  6. Houdt zo’n 300 tot 350 woorden aan per producttekst. Zorg wel dat het relevante en unieke content is.
  7. Gebruik het zoekwoord in de eerste zin van de omschrijving om zo de relevantie duidelijk te maken.
  8. Gebruik het zoekwoord in de laatste zin van de omschrijving om zo de relevantie duidelijk te maken.
  9. Gebruik het zoekwoord in de URL van het product.
  10. Houdt voor de meta omschrijving tussen de 880 en 923 pixels aan voor maximaal gebruik van de ruimte. Zorg voor een pakkende tekst van het product, benoem enkele voordelen en zet aan te tot actie.
  11. Gebruik het zoekwoord in de meta omschrijving voor een optimale score.
  12. Gebruik 2 of meer keer een H2-tag in je tekst

* Tot het voorjaar waren dit karakters maar sinds een Google algoritme update is het maximum gesteld op basis van pixels.
 
reloadseo-zoekmachine-optimalisatie

Voorbeeld preview van het product in de zoekresultaten.

Productcategorieën optimaliseren

Naast het optimaliseren van je productteksten wil je uiteraard ook de categorieën binnen de webshop optimaliseren. De categorieteksten boven en onder de producten zijn al lange tijd populair. Maar ook hier is het mogelijk om te werken aan een hoger niveau wat betreft SEO vriendelijkheid. Dezelfde 12 punten die hierboven bij de productteksten genoemd zijn, zijn ook van toepassing op de categorieën. Belangrijk is om wel te zorgen dat de eerste producten in het categorie overzicht nog wel boven de ‘vouw’ wordt getoond.

4 Effecten van een SEO geoptimaliseerde productcatalogus

Het optimaliseren van de product- en categorieteksten heeft de volgende vier positieve effecten op de webwinkel:

  1. Een goed geoptimaliseerde productcatalogus zorgt voor meer verkeer uit de organische zoekresultaten dankzij hogere en sterkere posities.
  2. De advertentiekosten in Google Adwords dalen. Dit wordt veroorzaakt doordat de relevantie op de geadverteerde keywords in combinatie met de gebruikte keywords in de productteksten groter is. Dit heeft een positief effect op de Keyword Quality Score wat er weer voor zorgt dat je minder betaald per klik.
  3. Bezoekers hebben meer relevante content te lezen waardoor ze langer op de productpagina blijven en indien goed ingedeeld ook eerder een actie zullen ondernemen op de webshop. Ze klikken bijvoorbeeld door naar een andere relevante pagina binnen de shop of het product wordt in de winkelwagen gedaan. In beide gevallen gaat het bounce percentage omlaag van de webshop met als gevolg dat bezoekers minder snel terug gaan Google wat een positief effect heeft op de Google ranking.
  4. De concurrentie wordt nog verder op kosten gejaagd doordat ze SEO posities verliezen en meer geld moeten steken in Google Adwords. Met gevolg dat ze afhankelijker worden van Google Adwords en daar marge op moeten inleveren. Zij zullen twee keer zo hard moeten werken om de SEO posities terug te veroveren.

Waar te beginnen?

Je assortiment heb je natuurlijk zorgvuldig samengesteld. Maar waar begin je met het SEO proof maken van je productassortiment? Wat als je honderden of misschien duizenden producten hebt?
Hierbij enkele tips om tot een goede start te komen. Maak eerst een selectie van de producten die je het liefst verkoopt. Dat kunnen producten zijn van een bepaald merk of producten waarop je verwacht een goede marge te kunnen draaien in combinatie met een mooi volume. Breek de aantallen vervolgens op in blokken van 30 of 40 producten. Plan vervolgens elke week verschillende tijdvakken in waarin er gewerkt wordt aan de productteksten. Zo heb je na 10 weken al 300 tot 400 producten geoptimaliseerd voor SEO. In die tijd zul je ook de eerste resultaten gaan zien wat weer motiveert om verder te werken aan het optimaliseren van de productcatalogus.

Heb je Magento, Lightspeed of Shopify?

reloadseoHet verwerken van de 12 SEO punten in de productteksten is nu een lastige zo niet een onmogelijke opgave in de verschillende webshop systemen. Het tellen van pixels is natuurlijk niet te doen. Voor de platformen Magento, Lightspeed en Shopify is er een extensie / App beschikbaar met de naam ReloadSEO.
Deze extensie / App analyseert realtime op de genoemde 12 punten en geeft direct feedback op productniveau met tips op welke punten je de producttekst kunt optimaliseren.
Wanneer je Magento hebt kun je hier de extensie downloaden: www.reloadseo.com/magento/
Voor Shopify winkeliers: apps.shopify.com/reloadseo
Voor Lightspeed kun je app hier installeren.
Voor elk platform geldt dat je deze eerst 14 dagen gratis kunt testen met de volle functionaliteit.

Heb je WooCommerce?

Voor webwinkels die gebruikmaken van WooCommerce heeft Yoast een interssante plug-in geschreven. Deze doet bijna hetzelfde als ReloadSEO.
Voor WooCommerce winkeliers: www.yoast.com/wordpress/plugins/

Mijn ervaring met ReloadSEO en Yoast

Zelf zijn wij druk bezig plannen te maken om onze Magento webwinkels om te bouwen naar Magento 2.0. Vandaar dat ik niet verder kwam met testen via het demo platform. En ik ben onder de indruk. Het is de perfecte SEO plug-in voor leken. En wanneer wij de nieuwe versie van HangmatGigant.nl lanceren dan nemen we deze plug-in zeker mee!
Met Edwin van BeddenGoedkoop.nl had ik ons wekelijkse koffiemoment (we delen ons magazijn). Hij was helemaal happy dat hij ReloadSEO bij Lightspeed had ontdekt. Afgelopen maand heb ik voor hem een SEO Analyse gemaakt en hem laten zien dat er nog veel te winnen is voor zijn webwinkel. Alleen waar begin je? Met ReloadSEO wordt dat een stuk makkelijk. Edwin liet me zien hoe de plug-in werkt en ook de Lightspeed plug-in werkt snel en makkelijk. Waren zijn productpagina's eerst voor slechts 50% geoptimaliseerd, nu zit hij op 75%. Helaas heeft hij 5.000+ producten, dus hij is nog wel even bezig. 😉
De Yoast plug-in ken ik natuurlijk van WordPress en die gebruiken we ook op WebwinkelSucces.nl. Daar kan ik ook alleen maar positief over zijn. Voor een WooCommerce webwinkel wil ik je die plug-in dan ook zeker adviseren.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op