Je bent net gestart met een webwinkel, je hebt een goed product en een mooie website. Maar hoe zorg je ervoor dat de klanten jouw shop weten te vinden op Google? Dat is waar SEO om de hoek komt kijken. SEO is een afkorting voor ‘Search Engine Optimization’. De definitie hiervan is als volgt: het aanpassen van je website zodat je beter gevonden wordt in een zoekmachine zoals Google.

Gerichte bezoekers door SEO

Behalve een betere vindbaarheid in het algemeen kun je er met SEO ook voor zorgen dat de juiste mensen jouw webshop bezoeken. Als je bijvoorbeeld vintage kleding verkoopt heb je een bepaalde doelgroep. Laten we zeggen, jonge vrouwen tussen de 18 en 25 jaar. Door het inzetten van SEO kun je ervoor zorgen dat zij, als zij zoeken naar ‘vintage kleding’ op Google, terecht komen in jouw webshop. Het aanpassen van je website ten behoeve van SEO is dus eigenlijk onmisbaar als jij je waar aan de man wilt brengen.
seo concept

Hoe werkt SEO in relatie tot een zoekmachine

Als je op zoek gaat naar ‘vintage kleding kopen’ op Google, krijg je een lijst met resultaten. Hoe ‘belangrijker’ Google jouw website vindt, hoe hoger je komt in die lijst. Veel mensen denken dat dit het enige doel is van SEO. Maar zoals we eerder al aangaven is niet alleen de vindbaarheid van belang. Je hebt er immers niets aan als je gevonden wordt door de ‘verkeerde’ mensen.

Een voorbeeld uit de praktijk

Als je bijvoorbeeld alleen ‘vintage’ intypt is dit te breed. Je wilt alleen de mensen trekken die vintage kleding willen kopen. Je wilt dat mensen die gericht zoeken terecht komen op jouw website. Daarom is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Google is echter een geavanceerde zoekmachine en kijkt niet alleen naar jouw zoekwoorden. Ook de inhoud van jouw website moet actueel en relevant zijn. Alleen dan zal Google jouw website laten zien. Je moet er dus voor zorgen dat jouw website zo aantrekkelijk mogelijk is voor de bezoeker dankzij veel informatie waarmee de gebruiker echt ‘geholpen’ is.

Hoe pak je het aan?

Allemaal leuk en aardig, maar hoe pak je dit concreet aan? Wij helpen je door middel van een eenvoudig stappenplan. Zo wordt het optimaliseren van jouw website een koud kunstje en zal je webshop binnen no-time goed gevonden worden door de juiste mensen. We verdelen het proces onder in vier stappen:services-se

  1. Welke zoektermen zijn relevant?
  2. Verfijn de technische aspecten.
  3. Verbeter de teksten op je website.
  4. Werk aan linkbuilding.

Stap 1. Welke zoektermen zijn relevant?

De eerste stap in het optimaliseren van je website begint met het doen van onderzoek naar zoekgedrag. Probeer je te verplaatsen in jouw bezoekers. We gebruiken ook hier weer het voorbeeld van de webshop voor vintage kleding. Stel dat jij op zoek bent naar een webshop waar je vintage kleding kunt kopen. Welke zoekwoorden zou je dan intypen in een zoekmachine? Zoals we eerder al aangaven zou ‘vintage’ te algemeen zijn. Want mensen die vintage zoeken, zijn niet per definitie op zoek naar vintage kleding en je weet ook niet zeker of ze van plan zijn om dit op internet te gaan kopen. Probeer je dus goed in te leven en gebruik je gezonde verstand. De zoektermen die je bedenkt verzamel je op een lijstje.

Stap 2. Verfijn de technische aspecten

Nu je hebt geïnventariseerd welke zoekwoorden van belang zijn moet je ook het technische aspect werkend zien te krijgen. De pagina’s op jouw website moet je aan elkaar laten linken. Als je bijvoorbeeld een productpagina hebt met daarop een link naar een pagina met meer informatie over de merken, moet je er voor zorgen dat de link een goede tekst bevat.
Bijvoorbeeld: ‘Lees hier meer over vintage Chanel kleding’. Het zoekwoord is dan: ‘Vintage Chanel kleding’. Je moet er ook voor zorgen dat de URL’s geen rare tekens bevatten maar in plaats daarvan nuttige woorden. Google kijkt hier namelijk ook naar bij het presenteren van de zoekresultaten. Een URL zoals www.mijnwebwinkel/?pageid=123&source=abc' is tamelijk nietszeggend. Google zal hem dan ook niet als interessant beoordelen.
Een goede URL zou kunnen zijn: www.miepvintagekleding/vintagechanelkleding. Dan zal Google oordelen dat de website interessant is voor mensen die zoeken naar ‘vintage Chanel kleding’.

Stap 3. Verbeter de teksten op je website.

Na het finetunen van de techniek zijn de teksten aan de beurt. Om te zorgen dat je website goed vindbaar is op Google moeten jouw teksten de juiste zoekwoorden bevatten. Je moet zoekwoorden verwerken in de titel, de tussenkopjes en natuurlijk in de tekst zelf. Meer zoekwoorden verwerken betekent echter niet dat je beter vindbaar wordt, dus overdrijf het niet. Hiermee bereik je namelijk het tegenovergestelde van wat je wilt. Als je teksten teveel zoekwoorden bevatten worden ze slecht leesbaar en Google zal ze daarom lager in de lijst met zoekresultaten plaatsen. Dus zorg dat de teksten prettig zijn om te lezen, genoeg informatie bevatten en altijd actueel zijn. Google beloont kwaliteit, denk hier dus aan.

Stap 4. Werk aan linkbuilding

Je wordt beter vindbaar in Google als andere websites linken naar jouw website. Google zal dan namelijk oordelen dat jouw website belangrijk is voor een bepaalde zoekterm. Het werkt als een soort positieve ‘recensie’ van jouw website. Hoe meer positieve recensies, hoe ‘belangrijker’ jouw website is.
Bedenk echter wel dat Google niet alleen kijkt naar het aantal recensies, maar ook de context ervan. Het onderwerp van de pagina die naar jou linkt moet wel relevant zijn voor jouw website. In het geval van jouw webshop voor vintage kleding is een linkvermelding op een website voor huisdiervermissingen heel wat minder relevant dan een link op een website over duurzaam leven of een modeblog.
Ook moet de tekst in de link relevant zijn voor jouw webshop. Een goed idee bij een modeblog zou kunnen zijn: ‘hier kun je toffe vintage kleding kopen’. De link is dan interessant voor de bezoekers van de blog en zal er voor zorgen dat jij de juiste mensen in jouw webshop krijgt. Google zal daarom oordelen dat jouw website relevant is.
linkbuilding

Conclusie:

SEO is dus meer dan een paar trucjes en zoekwoorden. Je moet steeds bedenken dat Google kijkt naar het nut van jouw website. Zorg er dus voor dat jouw website betrekking heeft op de zoekwoorden en inhoudelijk zinvol is voor degenen die de zoekwoorden intypen op Google. Ook is het goed om de kwaliteit van je teksten goed te verzorgen. Een slecht geschreven website zal Google immers ook als minder relevant beschouwen.
Daarnaast moet je er op letten dat het technische aspect goed werkt en de linkbuilding in orde is. Het vergt even wat tijd- en denkwerk, maar je zult merken dat het optimaliseren van je website ervoor zorgt dat je meer bezoekers in je webshop zult ontvangen. En als je het goed doet zullen deze mensen ook op zoek zijn naar jouw product en ben je er klaar voor om jouw webwinkel tot een succes te maken.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op