Jouw webshop beter vindbaar maken in vier stappen

Je bent net gestart met een webwinkel, je hebt een goed product en een mooie website. Toch is je webshop niet goed vindbaar in Google. Dat kan best frustrerend zijn.

Het is niet gek dat je niet direct bezoekers krijgt. Tegenwoordig kan het best een tijdje duren voordat je webshop beter vindbaar is in zoekmachines. Dan hebben we het over weken of zelfs maanden.

Gelukkig kun je het proces versnellen zodat o.a. Google de site sneller en hoger in de zoekresultaten zal opnemen.

Heb je al een webshop die vindbaar is, maar wil je gewoon nog hoger ranken in de zoekresultaten? Kijk dan voor vele zoekmachine optimalisatie tips op de webshop seo pagina.

Hoe pak je dit concreet aan? Aan de hand van de volgende vier stappen kun je binnen no-time goed gevonden worden door de juiste mensen. We verdelen het proces onder in vier stappen:

  1. Welke zoektermen zijn relevant?
  2. Verfijn de technische aspecten.
  3. Verbeter de teksten op je website.
  4. Werk aan linkbuilding.

Stap 1: de content goed afstemmen op waar mensen naar zoeken

De eerste stap in het optimaliseren van je website begint met het doen van onderzoek naar zoekgedrag. Probeer je te verplaatsen in jouw bezoekers. Stel dat jij op zoek bent naar een webshop waar je vintage kleding kunt kopen. Welke zoekwoorden zou je dan intypen in een zoekmachine?

Het zoekwoord ‘vintage’ zou te algemeen zijn. Want mensen die vintage zoeken, zijn niet per definitie op zoek naar vintage kleding en je weet ook niet zeker of ze van plan zijn om dit op internet te gaan kopen. Het algoritme van Google snapt dat ook.

Richt je in het begin ook op longtail verkeer. Dat zijn eigenlijk meerdere zoekwoorden in de zoekopdracht. “rode vintage cowboylaarzen” bijvoorbeeld.

Probeer je dus goed in te leven en gebruik je gezonde verstand. Zoek naar zoekwoorden waar andere (grote) webshops nog niet goed op ranken. De zoektermen die je bedenkt verzamel je op een lijstje.

Om zoekwoorden inzichtelijk te krijgen gebruiken we zelf vaak Mangools

Stap 2. Verfijn de technische aspecten

Controleer goed of de techniek in de site zo is ingericht dat de zoekmachines de informatie eenvoudig kunnen ophalen. Dat doen ze aan de hand van een zogenaamde ‘spider'.[1]Search Engine Spider: What is a search engine spider, Wordstream

Spiders of crawlers zoals de Googlebot volgen verwijzingen naar pagina's; Hyperlinks dus.

Het is belangrijk dat alle belangrijke pagina's op je website interne verwijzingen hebben.

Niet alleen kan de Googlebot dan beter door je website, Ook Google vindt pagina's met relatief meer interne links interessant.

Door context mee te geven aan de link of de tekst om de link heen, begrijpt de zoekmachine beter wat er op de andere pagina te vinden is.

Als je bijvoorbeeld een productpagina hebt met daarop een link naar een pagina met meer informatie over de merken, moet je er voor zorgen dat de link een goede tekst bevat.
Bijvoorbeeld: ‘Lees hier meer over vintage Chanel kleding’. Het zoekwoord is dan: ‘Vintage Chanel kleding’. Je moet er ook voor zorgen dat de URL’s geen rare tekens bevatten maar in plaats daarvan nuttige woorden. Google kijkt hier namelijk ook naar bij het presenteren van de zoekresultaten. Een URL zoals www.mijnwebwinkel/?pageid=123&source=abc' is tamelijk nietszeggend. Google zal hem dan ook niet als minder interessant beoordelen.

Een goede URL zou kunnen zijn: www.miepvintagekleding.nl/vintagechanelkleding. Dan zal Google oordelen dat de website interessant is voor mensen die zoeken naar ‘vintage Chanel kleding’.

Tot slot kun je nog kijken of je een sitemap hebt ingediend. Ook daarmee maak je het zoekmachines makkelijker om je site te ‘scannen'. Met Yoast kun je een sitemap aanmaken die je door kunt geven bij Google Search Console.

Stap 3. Verbeter de teksten op je website.

Na het finetunen van de techniek zijn de teksten aan de beurt. Om te zorgen dat je website goed vindbaar is op Google moeten jouw teksten de juiste zoekwoorden bevatten. Je moet zoekwoorden verwerken in de titel, de tussenkopjes en natuurlijk in de tekst zelf.

Meer zoekwoorden verwerken betekent echter niet dat je beter vindbaar wordt, dus overdrijf het niet. Hiermee bereik je namelijk het tegenovergestelde van wat je wilt. Als je teksten te veel zoekwoorden bevatten worden ze slecht leesbaar en Google zal ze daarom lager in de lijst met zoekresultaten plaatsen.

Dus zorg dat de teksten prettig zijn om te lezen, genoeg informatie bevatten en altijd actueel zijn. Google beloont kwaliteit, denk hier dus aan.

Stap 4. Werk aan linkbuilding

Een hele belangrijke stap die veel energie kost is linkbuilding. Het is een essentiële stap om een site te laten ranken in de beginfase.

Google moet weten dat jouw site bestaat en de zoekmachine spiders die het internet afspeuren naar content

Je wordt beter vindbaar in Google als andere websites linken naar jouw website. Google zal dan namelijk oordelen dat jouw website belangrijk is voor een bepaalde zoekterm. Het werkt als een soort positieve ‘recensie’ van jouw website. Hoe meer positieve recensies, hoe ‘belangrijker’ jouw website is.

Bedenk echter wel dat Google niet alleen kijkt naar het aantal recensies, maar ook de context ervan en de betrouwbaarheid van de bron.

Het onderwerp van de pagina die naar jou linkt moet wel relevant zijn voor jouw website. In het geval van jouw webshop voor vintage kleding is een linkvermelding op een website voor huisdier vermissingen heel wat minder relevant dan een link op een website over duurzaam leven of een modeblog.

Daarnaast is een link van rtlnieuws.nl natuurlijk waardevoller dan een link van een of andere startpagina-kopie.

Ook moet de tekst in de link relevant zijn voor jouw webshop. Een goed idee bij een modeblog zou kunnen zijn: ‘hier kun je toffe vintage kleding kopen’. De link is dan interessant voor de bezoekers van de blog en zal er voor zorgen dat jij de juiste mensen in jouw webshop krijgt. Google zal daarom oordelen dat jouw website relevant is.

Hoe beter je dit aan de praat krijgt, hoe sneller je gaat ranken.

Conclusie: webshop vindbaar krijgen in Google

SEO is meer dan een paar trucjes en zoekwoorden. Je moet steeds bedenken dat Google kijkt naar het nut van jouw website. Zorg er dus voor dat jouw website betrekking heeft op de zoekwoorden en inhoudelijk zinvol is voor degenen die de zoekwoorden intypen op Google.

Ook is het goed om de kwaliteit van je teksten goed te verzorgen. Een slecht geschreven website zal Google immers ook als minder relevant beschouwen.

Daarnaast moet je er op letten dat het technische aspect goed werkt en de linkbuilding in orde is. Het vergt even wat tijd- en denkwerk, maar je zult merken dat het optimaliseren van je website ervoor zorgt dat je meer bezoekers in je webshop zult ontvangen. En als je het goed doet zullen deze mensen ook op zoek zijn naar jouw product en ben je er klaar voor om jouw webwinkel tot een succes te maken.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo
      Enable registration in settings - general