Meer dan alleen mooie plaatjes: zo zet jij Instagram succesvol in voor je webshop

Instagram wordt niet alleen steeds populairder bij tieners en jongvolwassenen, maar ook bij bedrijven. Dit platform heeft wereldwijd 500 miljoen gebruikers (and counting), hiervan zijn 25 miljoen account voor zakelijk gebruik. En meer dan 80% van de gebruikers volgt één of meerdere zakelijke accounts. Het moge dus duidelijk zijn dat Instagram een belangrijk platform is voor millennials én bedrijven en ondertussen meer is dan alleen mooie plaatjes kijken. Met Instagram wordt het voor jou als bedrijf mogelijk om een publiek op te bouwen, grote hoeveelheden verkeer naar je webshop te krijgen en meer conversie te bereiken.

Creëer boeiende inhoud

Dagelijks verschijnen er miljarden nieuwe posts op Instagram in de vorm van afbeeldingen en stories. Aan jou dus de taak om boeiende inhoud te maken om op te vallen tussen alle accounts. Anders wordt er al snel verder gescrold. Maar hoe maak je de inhoud dan boeiend? Eerst is het goed om te weten met welke groep jij voornamelijk te maken hebt op Instagram. Zoals ik hierboven al aangaf, is dit voornamelijk een jonger publiek. Kruip dus in de huid van deze doelgroep. Wat zouden zij graag willen zien? En daarnaast krijg je nog te maken met een grote uitdaging, want je producten kunnen via Instagram niet aangeraakt, gepast of geproefd worden. Daarom moet jij een sterk visueel verhaal samenstellen. Neem daarom even de tijd om je over een goede strategie te buigen.

Stel, je verkoopt een vitaminedrankje. Dan weet je doelgroep niet wat de echte smaak is, totdat ze echt een slokje hebben genomen. Laat daarom in je posts zien wat de ingrediënten zijn en op welke momenten het drankje genuttigd kan worden (tijdens het sporten, Netflixen, onderweg naar school of werk of juist in de pauze). Denk verder ook goed na over waarom de jonge doelgroep juist jouw drankje moet gaan kopen. Is het heel gezond? Of is de verpakking juist zo lekker compact dat ze dit in de ene hand kunnen houden en hun andere hand kunnen gebruiken om te blijven scrollen en appen met hun telefoon? Laat dat dan ook zien door middel van een afbeelding. En waarom is het zo leuk om jouw account te gaan volgen? Allemaal belangrijke dingen om over na te denken.

De kwaliteit van de foto’s

Voordat jij je foto’s op Instagram post, is het ook goed om kritisch naar de kwaliteit van de afbeelding te kijken. Want met onscherpe, amateuristische foto’s zal je niet veel nieuwe volgers scoren. Volgers willen graag een mooie tijdlijn (ook wel feed, hierover later meer) zien. Plaats daarom foto’s met een hoge resolutie, goed kleurgebruik en het liefst geen filters. Dit kan uiteindelijk afbreuk doen aan de uitstraling van de foto, of een vertekend beeld geven als het gaat om de kleuren van je producten. Ben je zelf niet heel erg sterk in dit soort foto’s maken? Dan is het een optie om een professionele fotograaf in te huren voor een reeks afbeeldingen. Maak in ieder geval nooit gebruik van foto’s van anderen of de leverancier in verband met het auteursrecht. Doe je dit wel zonder toestemming of enige vermelding, dan krijg je te maken met een hoop narigheid zoals hoge boetes.

Een vlekkeloze feed

Post om te beginnen een aantal foto’s op je Instagram. Houd hierbij rekening mee dat ze overeenkomen in stijl. Is er vooral veel rood en wit te zien in deze foto’s? Dan zijn dit de kleuren waar je voornamelijk mee gaat werken. Heb je toch een filter gebruikt? Dan is het aan te raden om deze ook toe te passen bij de rest van je foto’s. Instagrammers willen graag een vlekkeloze feed (= ander woord voor tijdlijn) zien, daar draagt een ratjetoe aan foto’s met verschillende bewerkingen niet aan bij. Zorg daarnaast voor voldoende afwisseling. Laat dus niet alleen je product zelf zien, maar zoom uit met een foto met je product in een passende omgeving, mensen die je product gebruiken of  zoom juist in op een mooi detail. Er zijn een aantal (gratis) apps die je kunnen helpen om de kwaliteit van de foto of video te verbeteren, zoals VSCO en Snapseed. Instagram post standaard vierkante foto’s, maar dat betekent niet dat je gebonden bent aan deze vorm als dit niet bij jouw huisstijl past. Kies de betreffende afbeelding en post deze op je Instagram via de computer. Vervolgens krijg je een preview te zien van de post, aan de linkerkant staan twee pijltjes. Deze klik je aan, post je foto en in je feed verschijnt de foto in de oorspronkelijke vorm. Mogelijkheden genoeg dus.

De juiste caption

Naast afbeeldingen heb je ook een goede caption nodig om je post op Instagram compleet te maken. Dit is het onderschrift onder de foto en speelt een grote rol in het geheel. Dit is namelijk de kans om contact met je volgers te krijgen. Stel ze een vraag, laat ze een zin afmaken, gebruik deze ruimte voor een prijsvraag of verwijs ze via deze tekst naar de juiste pagina van je product. Hier krijg je op dit platform genoeg ruimte voor met maar liefst 2200 tekens. Maar dit betekent niet dat je het helemaal vol hoeft te maken, onnodige vulling doet juist weer afbreuk aan je tekst. Dit platform wordt voornamelijk bekeken met een mobiele telefoon, een bloemlezing is dan niet heel handig. Zorg daarnaast voor een sterk begin om de aandacht te trekken van je volgers. Het algoritme van Instagram wordt ook grotendeels bepaald door het aantal likes en reacties op een post. Dus hoe meer je hiervan scoort, des te vaker komt jouw bericht tevoorschijn in de tijdlijn.

Sluit je caption altijd af met relevante hashtags. Zo krijg je ook de aandacht van de groep mensen die via hashtags gericht op zoek gaan naar dingen die ze interesseren. Ook in dit geval is het goed om te doseren. Alle ruimte voor de tekst invullen met hashtags is niet nodig, selecteer de belangrijkste en meest relevante vier. Maar hoe ontdek je welke dit zijn? Hier heb je een aantal handige generators voor, zoals All Hashtag. Deze werkt heel eenvoudig: vul het onderwerp van je post in (let op, wel in het Engels) en je krijgt een overzicht van de meest relevante hashtags. In het geval van het vitaminedrankje zijn dat #vitamindrinks #vitamindrink en #vitamindrinkmix. De meest populaire hashtags kunnen op elk moment weer veranderen, dus check dit ook bij elke nieuwe post.  Het is overigens ook mogelijk om hashtags toe te voegen aan je Instastories.

Een zakelijk profiel op Instagram

Als bedrijf is het wel belangrijk dat je een zakelijk Instagram-account aanmaakt. Hierdoor kan jij gebruikmaken van belangrijke functies, zoals Instagram Shopping. In de betreffende blog lees je meer hierover. Maar beknopt houdt dit in dat bezoekers door de toevoeging van een tag naar jouw webshop worden geleid. Na verloop van tijd krijg je ook een eigen winkelpagina op dit platform met een overzicht van de gepromote producten. Maar hoe maak je nou een Instagram-account aan? Instagram heeft hier een handig stappenplan voor. Voorwaarde is wel dat je al een zakelijk account hebt op Facebook.

Is het profiel aangemaakt op Instagram, dan moet je naast een ‘schone’ feed ook genoeg aandacht besteden aan je biografie. Dit is ook een van de eerste dingen die in het oog springen bij de bezoeker. Stel als profielfoto een duidelijke afbeelding in van je merk en denk goed na over de tekst. Hier heb je namelijk maar beperkt de ruimte (maximaal 150 tekens). Maak het geheel overzichtelijk, zorg voor een goede titel, verwerk keywords in de tekst en vergeet ook niet de URL van je webshop te vermelden. Vergeet ook niet je bedrijfsinformatie te vermelden via Profiel bewerken> Contactmogelijkheden en je profiel op openbaar te zetten.

User-generated content

Eerder vertelde ik over hoe je hashtags kunt toepassen in je caption. Een generator laat je zien wat de meest populaire hashtags zijn. Maar na verloop van tijd wanneer je een grote groep volgers hebt, kan je ook je eigen hashtag introduceren en anderen aanmoedigen deze te vermelden in hun Instagrampost. Een voorbeeld: Je Instagramprofiel slaat aan en je vitaminedrankje wordt flink gekocht door jongeren. Sommigen drinken het zelfs dagelijks. Je besluit daarom om een maandvoorraad van je drankjes weg te geven aan de persoon met de leukste posts. Een voorwaarde is wel dat je drankje goed te zien is en dat in de post je eigen hashtag vermeld wordt. Bijvoorbeeld #vitamineveryday. Door deze hashtag in te voeren in de zoekbalk binnen de app, kan je ook gelijk zien wie er allemaal meedoen aan jouw actie. Zet je deelnemers in het zonnetje en moedig de rest van je volgers aan om mee te doen met een repost. Dus je plaatst de post van de ander weer op je eigen profiel via Instastories. Ga naar de post van de deelnemer, druk op het vliegtuigje onder de afbeelding, selecteer de optie ‘Bericht toevoegen aan je verhaal’ en klaar ben je. Niet vergeten om de betreffende persoon ook te vermelden natuurlijk.

Een andere manier om user-generated content op Instagram aan te moedigen is een kortingsactie van bijvoorbeeld 10% op de volgende bestelling. Zo komt jouw product mooi in beeld met een tevreden klant en heeft de persoon aan de andere kant weer een reden om bij jou te bestellen. Wanneer je merk een begrip is en je een groot aantal volgers hebt op social media, zal je steeds minder moeite hoeven doen om ze aan te moedigen deze soort content te plaatsen. Kijk maar eens naar grote spelers als Coolblue en Coca Cola.

Wanneer iets op Instagram posten?

Genoeg tips om je doelgroep te bereiken via Instagram. Maar om dit bereik te vergroten, moet je ook rekening houden met de tijd waarop je dit live zet. Dit is vrij lastig te zeggen; de een zit voortdurend op Instagram, de ander alleen in de avond of tijdens elke pauze. Volgens een onderzoek van Coosto is de beste tijd om te posten 20:00 uur. Waarvan maandag, dinsdag en woensdag de drukste dagen zijn. Klap je laptop na je post dus niet dicht en leg je telefoon niet weg, want hierna kan je de meeste reacties verwachten. Dit is dus de kans voor interactie met je doelgroep en ze naar jouw webshop te leiden.

 

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Elke week nieuwe blogberichten!

Blijf open na sluitingstijd met een webshop naast je fysieke winkel

Ook al loopt je fysieke winkel nog zo goed, webshops lijken niet alleen populairder te worden onder de consumenten maar ook bij de…
Lees verder

Hoe waardevol zijn kortingscodes en cadeaubonnen voor je webshop?

Naast het goed onderhouden van je webshop, is ook de promotie zeer belangrijk. Een van de manieren om je online winkel aantrekkelijk te…
Lees verder

Het belang van goede metatitels voor SEO

Tegenwoordig gaan mensen vrijwel altijd online op zoek naar nieuwe producten. En dan wil jij natuurlijk dat je webshop opvalt in de zoekresultaten.…
Lees verder

Eigen producten produceren in het buitenland

Als eigenaar van een webshop zijn er een aantal manieren waarop jij aan je producten kunt komen. Zo kan je alle artikelen van…
Lees verder

Voldoet jouw webshop aan de AVG?

Het is al even weer een paar maanden geleden, maar op 25 mei 2018 is de AVG (afkorting voor Algemene Verordening Persoonsgegevens) van…
Lees verder

Het succes van Amazon onder de loep

In de wereld van webshops zijn er een aantal grote spelers die algemeen bekend zijn. Zo staan in Nederland Bol.com en Coolblue aan…
Lees verder

Automatische follow-up e-mails inzetten voor je webshop

Klanten zie je graag terugkeren naar je webshop. Maar dan moet je wel zorgen dat je onder de aandacht blijft. Een manier om…
Lees verder

Je eigen kledinglijn verkopen

De producten die je verkoopt in je webshop kan je inkopen bij een leverancieren, of laten versturen via dropshipping. Maar dan is er…
Lees verder