Als webwinkeleigenaar ben je altijd op zoek naar manieren om meer te kunnen verkopen. De meeste webwinkeliers focussen zich echter voornamelijk op het verkrijgen van nieuwe klanten en het aanboren van nieuwe markten. Het is echter vaak veel eenvoudiger om meer te verkopen aan mensen die je al kennen, je bestaande klanten. We gaan daarom in dit artikel in op de verschillende manieren waarop je Upselling kunt inzetten om de verkoop in je webwinkel te stimuleren.
Grafiek omhoog

Wat is Upselling?

We hebben het in de inleiding al een beetje verklapt, Upselling is het verkopen aan bestaande klanten om de omzet per klant te verhogen. Met het aanbieden van extra of nieuwe producten aan bestaande klanten kan je eenvoudig meer omzet halen. Deze klant is al bekend met je webwinkel en daardoor is de drempel natuurlijk ook een stuk lager om het product bij jou als leverancier aan te schaffen. Daarom kan het ook erg goed werken om interessante aanbiedingen eerst te tonen aan je bestaande doelgroep.
Maar hoe kun je Upselling in de praktijk inzetten om de verkoop in je webwinkel te stimuleren? Upselling omvat vooral het aanbieden van extra producten voor, tijdens, of na de aankoop van een klant. Je kan bijvoorbeeld extra accessoires aanbieden die aansluiten op het product dat al besteld is.
Voorbeelden van Upselling kom je dagelijks tegen, al heb je het waarschijnlijk niet altijd zo bewust in de gaten. Een simpel voorbeeld is de winkel bij een benzinepomp. Hier kun je allerlei aanvullende producten kopen, het hoofdproduct is echter natuurlijk de benzine die er verkocht wordt. Met de aanvullende producten probeert het pompstation nog meer omzet te genereren. Een ander eenvoudig voorbeeld is het snoepreisje wat je vaak bij de kassa van de supermarkt tegenkomt. Hier word je op het laatste moment nog verleid om extra producten aan te schaffen, dit zijn bovendien vaak producten met een erg hoge marge.
Geld

Hoe kan je Upselling toepassen op je webwinkel?

Er zijn verschillende manieren om Upsells aan te bieden aan je klanten. Hieronder hebben we een paar belangrijke methoden op een rijtje gezet.

  • Wil je een bestaande klant opnieuw over de streep helpen? Of wil je producten uit je assortiment opruimen? Dan kan het interessant zijn om producten tegen een flinke korting aan te bieden aan bestaande klanten. Deze klanten hebben het product al in huis en hebben wellicht behoefte aan nog meer producten. Deze mensen zijn bovendien al bekend met de voordelen en toepassingen van je product. Daarom wordt de aanbieding wel heel verleidelijk als je het bijvoorbeeld voor de helft van de prijs kunt aanbieden.
  • Je kan ook Upsells aanbieden voordat de aankoop plaatsvindt. Als je bijvoorbeeld camera’s verkoopt op je webwinkel, kan je accessoires zoals een cameratas of batterijen erbij aanbieden waardoor het uiteindelijke bestelbedrag hoger wordt.
  • Hetzelfde kan je doen tijdens de aankoop. Als de klant het product al in de winkelwagen heeft geplaatst en wil afrekenen, kan je op het laatste moment nog enkele upsells tonen, met dezelfde reden.
  • Zoals we hierboven al een beetje verklapt hebben, is het natuurlijk belangrijk dat het om een relevant product gaat als je een upsell aanbiedt. Het heeft natuurlijk weinig zin om een laptoptas bij een camera aan te bieden:)
  • Geef zelf de redenen aan waarom het een interessante aanbieding is. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat het om een tijdelijke aanbieding gaat, die geldt tot de huidige voorraad er doorheen is, een zogenaamde ‘op is op’ aanbieding.
  • Een andere manier om Upselling te doen, is het aanbieden van een kortingscode aan een bestaande klant. Dit is een kleine stimulans om weer een nieuwe bestelling te plaatsen. Houd er wel rekening mee dat je deze aanbiedingen wel kan leveren, het liefst natuurlijk zo snel mogelijk. Zorg dus voor voldoende voorraad.

Heb je ook ervaring met Upselling? Of heb je zelf manieren gevonden om dit nog beter uit te voeren? Laat het ons weten in de reacties hieronder!
Als webwinkeleigenaar ben je altijd op zoek naar manieren om meer te kunnen verkopen. De meeste webwinkeliers focussen zich echter voornamelijk op het verkrijgen van nieuwe klanten en het aanboren van nieuwe markten. Het is echter vaak veel eenvoudiger om meer te verkopen aan mensen die je al kennen, je bestaande klanten. We gaan daarom in dit artikel in op de verschillende manieren waarop je Upselling kunt inzetten om de verkoop in je webwinkel te stimuleren.
 
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op