Het afgelopen jaren hebben we het meerdere malen gehad over het belang van een goede mobiele webwinkel. Dit jaar zien we echter dat mobiele bezoekers nog liever via een speciaal ingerichte app bestellen. Dat werkt vaak net even wat handiger en sneller omdat de app er speciaal op gericht is. Momenteel vinden bijna de helft van alle bestellingen via een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet. Webshops met een speciale app zagen hun verkopen met maar liefst 54 procent stijgen. Uit het onderzoek van Criteo is ook gebleken dat een kwart van alle retailers meer is gaan verkopen via een mobiel apparaat.
mobile apps

Wat is een dedicated shopping app

Om te weten hoe je online kunt verkopen met een app is het belangrijk om eerst wat de mogelijkheden zijn. Eigenlijk is een dergelijke app niets meer dan een extensie van je normale webshop. Let goed op, dit is dus niet hetzelfde als een mobiele webwinkel. De enige drempel is dat de app eerst gedownload moet worden. Om je klanten te stimuleren kan je wellicht een incentive bedenken. Klanten die via de app bestellen krijgen tijdelijk extra korting bijvoorbeeld. Als de app eenmaal geïnstalleerd is wordt het super gemakkelijk te bestellen.

De app wordt een must

Hoewel een app nu nog alleen gebruikt wordt door de grote webwinkels. Is het de verwachting dat kleine webwinkels ook snel zullen volgen. Uit het onderzoek van Criteo blijkt ook dat bezoekers via een mobiele app maar liefst drie keer zo snel converteren. Het is nog niet volledig uitgezocht maar het is ook waarschijnlijk dat aankopen via een app zorgen voor een hogere bestelwaarde, het gaat zo gemakkelijk dat bezoekers geneigd zijn om meer geld uit te geven. Het is daarnaast twee maal zo waarschijnlijk dat mobiele bezoekers terug zullen keren binnen dertig dagen. Het hogere aantal bezoekers toont aan dat een app zorgt voor meer betrokkenheid van klanten.

Modeshoppers zijn vooruitstrevend

Wat verder opvalt is dat het aantal aankopen via een dedicated app verschilt per markt. Online shoppers op mode gebied lopen een stuk voor op dit gebied. Het Fashion flash report van Criteo laat zien dat maar liefst een kwart van alle aankopen op het gebied van mode via een smartphone. Van al die aankopen zullen ruim veertig procent via een mobiele applicatie plaatsvinden. Het weekend en de donderdagavond is het meest populair om te shoppen voor kleding.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op