De feestdagen komen er weer aan, Sinterklaas, Kerstmis en Oud en nieuw. Een goed moment om alvast vooruit te blikken op de mogelijkheden om meer te verkopen in je webwinkel tijdens de feestdagen.
Uit een onderzoek van de Telegraaf bleek onlangs dat meer dan de helft van alle webwinkels eigenlijk helemaal geen aandacht besteed aan de feestdagen, thematische acties en speciale aanbiedingen. Dit was eigenlijk best wel schrikbarend om te lezen. De feestdagen bieden juist een uitgelezen mogelijkheid om je marketingteam aan het werk te zetten. Daarnaast worden er natuurlijk veel cadeautjes verkocht tijdens, en voorafgaand, aan deze feestdagen. Dit was de aanleiding om te kijken naar de verschillende mogelijkheden om je webwinkel wel zo goed mogelijk gebruik te laten maken van de extra omzet die tijdens feestdagen gegenereerd kan worden.
cadeau

Pas je webwinkel aan naar de stijl van de feestdag

Een leuke manier om te laten zien aan bezoekers dat je bezig bent met de actualiteit, is het aanpassen van je webwinkel op basis van de feestdag die er op dat moment is. Houd er wel rekening mee dat dit een hoop werk kan kosten. Je moet bijvoorbeeld de kleurstelling van de webwinkel wijzigen, banners laten maken en andere toevoegingen doen. Na afloop van de feestdag moet je dit weer terugdraaien. Toch kan het de moeite waard zijn omdat feestdagen zoals Sinterklaas en Kerstmis voor veel webwinkels de belangrijkste periode van het jaar zijn. In deze periode wordt het meest verkocht en daarom mag je er best wat extra aandacht aan besteden tijdens de feestdagen.

Besteed vooral aandacht aan je homepage

De meeste bezoekers komen op je homepage wanneer ze je webwinkel hebben gevonden. De homepage dient daarnaast vaak als een soort inhoudsopgave van je webwinkel. Via deze pagina is alle andere informatie te bereiken. Als bezoekers even niet meer weten waar ze het moeten zoeken, gaan ze waarschijnlijk naar je homepage toe om weer overnieuw te beginnen. Omdat de meeste bezoekers op een homepage terechtkomen, worden hier vaak aanbiedingen geplaatst. Tijdens de feestdagen kan je hier ook speciale aanbiedingen plaatsen. Het voordeel aan acties en aanbiedingen bij feestdagen is dat ze vaak maar tijdelijk geldig zijn. De consument is daarom meer geneigd om er gebruik van te maken.

De banners en buttons veranderen

Een aangepaste slider op je homepagina kan je ook voorzien van speciale Sinterklaas-of kerstbanners bijvoorbeeld, hierdoor komt de bezoeker pas echt in de stemming. Als je een speciale aanbieding voor deze feestdag hebt, kan je die hier eenvoudig vermelden. Ook op andere ladingspagina’s kan je de speciale acties voor deze feestdag promoten met opvallende banners en call-to-action buttons bijvoorbeeld.
banners en buttons

Je productteksten aanpassen voor de feestdagen

Dit is natuurlijk nog wat meer werk maar als je het echt goed wil doen, pas je ook de productteksten aan op basis van de feestdagen of speciale acties die je op dat moment houdt. Je kan ook, bij de producten die daar geschikt voor zijn, vermelden dat men deze kan gebruiken om te kopen als een cadeautje.

De klantenservice aanpassen voor de feestdagen

Omdat je waarschijnlijk al weet dat je extra veel gaat verkopen tijdens de feestdagen, kan je je klantenservice hier ook op instellen. Je kan bijvoorbeeld extra hulp inschakelen om alle vragen tijdens de feestdagen af te handelen en alle bestellingen spoedig te verwerken. Je kan er ook voor kiezen om speciale openingstijden te hanteren tijdens de feestdagen. Zorg dat je klantenservice goed bereikbaar is tijdens deze periode, zodat je geen verkopen misloopt.

Een speciale collectie voor de feestdagen

Verkoop je speciale producten in de winter of speciaal voor de feestdagen? Maak hier dan ook een aparte categorie voor aan, zodat je producten nog beter vindbaar zijn voor potentiële klanten. Ook als bepaalde producten geschikt zijn om te kopen als een cadeautje, kan je deze producten in een speciale cadeaucategorie plaatsen.
collectie

Marketingmateriaal toegespitst op de feestdag

Naast je webshop zelf, kan je je marketingmateriaal natuurlijk ook aanpassen op basis van de feestdag die er op dat moment is. Naast het aanpassen van het huidige marketingmateriaal kan je ook voor enkele aanvullende materialen zorgen. Het begint natuurlijk met een kerstkaartje die je naar alle klanten verstuurd.

Geef ook een cadeautje weg tijdens de feestdagen

De feestdagen zijn het uitgelezen moment om ook iets weg te geven aan je klanten. Geef iets weg waar de klant op de lange termijn gebruik van kan maken, hierdoor wordt de klant elke keer herinnert aan je webwinkel. Een simpel voorbeeld is een sleutelhanger of een lampje wat je aan een sleutelhanger kunt hangen. Pennen en bumperstickers doen het ook altijd erg goed.

Een persoonlijk bericht doet wonderen

Als je het echt goed wil doen, schrijf je een persoonlijk bericht naar de klant. Hierin laat je bijvoorbeeld weten dat je het op prijs stelt dat de klant voor jou gekozen heeft en dat je de service nog vele jaren hoopt te bieden. In combinatie met een persoonlijk cadeau, zorgt dit ervoor dat je echt persoonlijk de klant aanspreekt en herinnerd wordt in de toekomst.
bericht

Speciale cadeaubonnen en kortingscodes voor de feestdagen

Als je de verkoop tijdens de feestdagen nog meer wilt stimuleren, kan je ook exclusieve aanbiedingen of kortingscodes bedenken die alleen in deze periode beschikbaar zijn. Daardoor wordt een potentiële klant nog meer gestimuleerd om het product in deze periode aan te schaffen. Dat is een groot voordeel voor jou, omdat je al voorbereid bent op de drukte.

Bied de optie voor inpakken met cadeaupapier

Als je nog een stapje verder wilt gaan, kun je er ook voor kiezen om tijdens de feestdagen al je producten te verzenden in een speciale verpakking. Je kan er ook voor kiezen om een cadeauverpakking als optie aan te bieden in je webwinkel. Vaak gebeurt dit wel tegen een meerprijs omdat er extra handelingen en kosten bij komen kijken. Op die manier is het ook een manier om extra te verdienen aan elke klant die tijdens deze periode een product als cadeau koopt in je webwinkel.

Breng je klanten op de hoogte door middel van je nieuwsbrief

Als er speciale acties, aanbiedingen of kortingscodes zijn tijdens de feestdagen, stel je natuurlijk als eerste je bestaande klanten hiervan op de hoogte. Je kan eventueel ook exclusieve aanbiedingen voor vaste klanten bedenken. Als een soort cadeautje tijdens de feestdagen.
De perfecte manier om je bestaande klanten op de hoogte te brengen van actuele acties en aanbiedingen is de nieuwsbrief. E-mail marketing is nog altijd een van de meest effectieve manieren om in contact te blijven met je doelgroep. Tijdens deze periode zijn potentiële klanten bovendien veel meer bereid om een aankoop te plaatsen. Zorg daarom voor een wervende mailing waarmee je al je vaste klanten en bestaande contacten op de hoogte stelt van je acties tijdens de feestdagen.
nieuwsbrief

Adverteren op specifieke websites voor de feestdagen

Een andere interessante methode die wij afgelopen jaar ontdekt hebben, is het adverteren op specifieke websites die tijdens de feestdagen extra verkopen kunnen opleveren. Er zijn bijvoorbeeld speciale websites gericht op het vergelijken van Sinterklaasaanbiedingen. Sinterklaas moet natuurlijk ook op de centjes blijven letten:). Je hoeft bovendien slechts tijdelijk te adverteren op deze website waardoor je het ook al met een klein budget zou kunnen doen. De kans is bovendien veel groter dat je daadwerkelijk iets verkoopt in deze periode.

Zet in op sociale media tijdens de feestdagen

Last but not least; Zorg voor een uitgekiende strategie om je webwinkel ook op social media onder de aandacht te brengen tijdens de feestdagen. De voorbereiding hiervoor zou eigenlijk al ver van tevoren gedaan moeten zijn. Je kan bijvoorbeeld van tevoren de content bedenken en beelden daarbij maken. Ook kan je alvast opschrijven wanneer je bepaalde aankondigingen en aanbiedingen de deur uit doet. Houd er rekening mee dat deze aankondigingen en aanbiedingen aansluiten op de boodschappen die je op andere marketingkanalen verkondigd. Plaats bijvoorbeeld dezelfde aanbiedingen in de nieuwsbrief als op social media.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op