Momenteel bevinden we ons in de zomer en in het midden van de vakantieperiode. Voor sommige (seizoensgebonden) webwinkels betekent dit topdrukte, terwijl andere nauwelijks omzet genereren. Toch is het voor elke webwinkelier nú de tijd om vooruit te kijken naar het laatste kwartaal. Want aan het eind van het jaar vieren we Sinterklaas en Kerst, gaan we op wintersport, knallen we feestelijk het nieuwe jaar in en kleden we ondertussen ons huis feestelijk aan. Kortom: voor veel webwinkeliers de beste maand van het jaar.

Wees voorbereid op de belangrijkste periodes

Veel webwinkeliers zullen het beamen: door de dagelijkse drukte kom je niet of nauwelijks aan vooruitkijken toe. Laat staan dat je tijd hebt voor een goede voorbereiding. Het is je daarom vast wel eens overkomen: voor je het weet is de kerstperiode aangebroken en je beseft dat je je niet goed hebt voorbereid. Gevolg: je loopt omzet mis. Veel omzet. Want rondom de decembermaand neemt niet alleen het aantal orders toe, ook het bedrag per order ligt over het algemeen een stuk hoger. Sommige webwinkels halen tot wel 40% van de totale jaaromzet in het laatste kwartaal! Als je 2015 tot een topjaar wilt maken, zul je dus vooruit moeten kijken en voorbereid zijn op deze periode. En maak daar overigens maar meteen een vaste gewoonte van. Ons devies: kijk altijd zes maanden vooruit en probeer goed te plannen rondom de periodes die voor jouw webwinkel het belangrijkst zijn!
Meer omzet door plannen

Waarom is het belangrijk om vooruit te kijken?

Het is duidelijk dat in het laatste kwartaal voor de meeste webwinkels veel winst valt te behalen. Niet alleen kun je extra omzet draaien, het is ook de perfecte periode om nieuwe producten te introduceren en oude producten met korting aan te bieden. Genoeg reden dus om hier op tijd mee aan de slag te gaan. Maar omdat je de hele dag al wordt opgeslokt door dagelijkse werkzaamheden als inkoop, marketing, verzending en klantenservice, schiet dit er al snel bij in. Het is een bekende valkuil voor veel beginnende webwinkeliers.
Even een kleine proef op de som…
Het is nu augustus 2015. We hebben de volgende feestdagen achter de rug waarin mensen extra aankopen doen:

  • Valentijnsdag
  • Carnaval
  • Pasen
  • Koningsdag
  • Bevrijdingsdag
  • Hemelvaart
  • Pinksteren
  • Moederdag
  • Vaderdag

Met hoeveel van deze dagen heb jij rekening gehouden? De kans is groot dat de meeste van deze feestdagen – mét bijbehorende extra omzet – aan je voorbij zijn gegaan. Door vooruit te kijken en te plannen loop je niet langer constant achter de feiten aan. Immers, regeren is vooruitzien. Dat geeft niet alleen een goed gevoel, maar vooral… meer omzet!

Begin op tijd

Een goede voorbereiding is eerder nodig dan je wellicht zou denken. Zo laat Google trends zien dat de eerste interesse van de consument in bijvoorbeeld kerstcadeaus en kerstvakanties al in de maanden september en oktober zichtbaar is. Dit betekent eigenlijk dat je webwinkel in augustus al voorbereid moet zijn op de eerste kerstshoppers. Bepaal daarom welke feestdagen en vakanties nog meer belangrijk zijn voor jouw webwinkel, zodat je daar ruim van tevoren op kunt anticiperen.
 
Google Trends
Voor het najaar hebben we de volgende feestdagen nog tegoed:

  • Prinsjesdag
  • Dierendag
  • Sint Maarten
  • Sinterklaas
  • Kerst
  • Oud & Nieuw

Bekijk welke van deze momenten voor jouw webwinkel het belangrijkst zijn en je kunt de bijbehorende acties gaan bedenken en campagnes opzetten.

Je acties en campagne plannen

Maak een campagne-agenda
Zet de verschillende campagnes die je wilt gaan voeren in je agenda. Bepaal de start- en einddatum van de promotiebanners die je wilt tonen in je webwinkel. Noteer wanneer je welke mailing de box uit wilt doen en bepaal de periodes waarin je met je campagnes wilt adverteren.
Bepaal welke mediakanalen je gaat inzetten
 
Online media voor webwinkel campagnes
Welke mediakanalen wil je voor je campagnes gaan gebruiken en wanneer? Noteer in je campagne-agenda de start- en einddatum per mediakanaal. Je kunt onderstaande mediakanalen als volgt inzetten om je campagne kracht bij te zetten:

Blog

Zoals we allemaal weten, is goede content van groot belang. Als je nu al voorzichtig begint te bloggen met de komende campagnes in je achterhoofd, zul je daar straks zeker baat bij hebben.

E-mail marketing

Afhankelijk van de grootte van je mailinglijst, kan deze marketingtool nog wel eens één van de belangrijkste zijn om veel bezoekers in je webwinkel te krijgen. Deze groep is al bekend met je webwinkel, dus mail ze een goede aanbieding en ze zullen vrij gemakkelijk overgaan tot aankoop.

Google Adwords

(Als je nog niet bekend bent met Google Adwords, kun je daar hier meer over lezen)
Juist rondom belangrijke periodes als kerst is het extra belangrijk om gezien te worden. Overweeg daarom Adwords advertenties te plaatsen die volledig zijn toegespitst op jouw campagne. Houd er wel rekening mee dat je rond deze periode niet de enige bent die gezien wil worden. Er zal meer concurrentie zijn, waardoor je iets hoger zal moeten bieden dan je waarschijnlijk gewend bent. Maak je Adwords campagne effectief door krachtige termen in je advertenties te gebruiken, zoals: Geen verzendkosten, 15% korting, Speciale kerstaanbieding, Tweede product gratis, etc.

Social media

Feestdagen en vakantieperiodes zijn perfecte momenten om (meer) gebruik te maken van je social media kanalen. Mensen zijn nu niet alleen vaker online, ze zijn ook nog eens meer bereid om producten te kopen. Overweeg ook om je campagnes te promoten via bijvoorbeeld Facebook advertenties. Het plaatsen van Facebook advertenties is erg gemakkelijk en ze hebben een groot bereik. Dat maakt ze in bepaalde gevallen uitermate effectief.

Retargeting

Retargeting is niets anders dan een gerichte advertentie tonen aan bezoekers die al eens eerder een bezoek hebben gebracht aan je webwinkel. Door met Adwords of Facebook een heel gerichte advertentie te tonen die jouw actie goed onder de aandacht brengt, heb je een geweldige tool in handen om de bezoeker opnieuw naar je webwinkel te krijgen.

Plannen!

November en december worden gegarandeerd weer de drukste maanden van het jaar. Nu je je campagnes hebt bepaald en weet welke mediakanalen je gaat inzetten om je acties onder de aandacht te brengen, is het zaak om alles te voorbereiden en plannen. Dit scheelt je straks gruwelijk veel stress in deze toch al hectische periode..!

Mailing

Mailing verzenden webwinkel
Als je al eerder een promotionele mailing hebt verstuurd, dan weet je dat dit een belangrijk middel kan zijn om veel bezoekers naar je webwinkel te krijgen. Ook weet je dat het schrijven van een goede promotionele mailing behoorlijk veel tijd kost en dat het spannend is om op de “send” knop te drukken. Want eenmaal verzonden, kun je er niks meer veranderen… Neem daarom nu alvast de tijd om goede promotionele mailings te schrijven. Straks zal je het hiervoor gegarandeerd aan de rust ontbreken! Zet dus voor al je campagnes een mailing klaar, zodat je op het moment suprême met een gerust gevoel op de knop kunt drukken.

Landing page

Een mailing versturen gaat eigenlijk hand in hand met een landing page. Op je landing page plaats je je acties en aanbiedingen. Deze pagina staat geheel in het teken van jouw campagne! Optimaliseer deze pagina voor de zoekmachines en verwijs in je nieuwsbrief door naar je landing page. Maak je landing page ruim op tijd klaar, zodat Google de kans krijgt je pagina te ontdekken en alles prima voor elkaar is zodra het seizoen begint.

Bloggen

Zet de keiharde blogberichten voor je campagnes alvast klaar om te posten. Verwijs ook in je blogberichten door naar je landing page of actieproducten. Gun Google een beetje tijd om je blogbericht op te pakken en wacht dus niet tot het laatste moment met het online zetten van je berichten.

Flyer

Overweeg ook eens om je acties met bijbehorende data op een aansprekende flyer te laten drukken. Stuur de flyers vanaf een maand vóór de actie mee met de pakketten die je verzendt. Wie weet komt je klant nog een keer terug om van je actie gebruik te maken!

Herkenbaar design

Maak gebruik van een herkenbaar design om tijdens je campagnes te gebruiken. Gebruik dit design overal zolang je campagne loopt. Bij een succesvolle campagne is alles met elkaar in overeenstemming: zowel je webwinkel als je e-mails en advertenties. Vergeet ook je social media niet. Ontwerp je design op tijd zodat je die straks zonder stress kunt inzetten.

Monitoren, bijsturen en analyseren

Als je bovenstaande tips hebt uitgevoerd en je campagnetijd is aangebroken, is het zaak om alles te monitoren. Marketing is aan de ene kant je campagne uitzetten via allerlei mediakanalen zoals social media, mailings en Adwords, maar aan de andere kant is het monitoren van je campagne misschien nog wel belangrijker. Doe je dit niet, dan blijft het gissen of al je werk tot goede resultaten heeft geleid. Met een programma als Google Analytics kun je je campagnes gemakkelijk monitoren en zo nodig bijsturen.
Als laatste stap moet je, na afloop van de campagnes, het resultaat analyseren. Zo krijg je de goede en minder goede punten van je campagne duidelijk in het vizier en kun je er lering uit trekken voor je volgende – en nog succesvollere – campagnes.
En dan is het.. op naar het voorjaar van 2016.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op