Zelf zijn we niet zo'n voorstander om te adverteren in kranten, bladen, op tv of op radio. Je kan namelijk je ROI niet meten. Je weet dus nooit of het geld opgebracht of geld gekost heeft. Traditionele marketeers zeggen dan ook vaak dat de helft van het marketingbudget niets oplevert, ze weten alleen niet welke helft dat is. Ga daarom slim en creatief te werk met een gerichte campagne!

In veel gevallen is adverteren pas echt interessant voor webwinkels die uitgegroeid zijn tot een serieus formaat. Reclame in print, tv of radio is namelijk iets dat je niet als eenmalige losse flodder moet inzetten, maar in een doordachte totaalstrategie. Je kunt dan een propositie rondom de webwinkel opbouwen en werken aan de naamsbekendheid. Om dit te bereiken is er flink wat budget nodig maar heeft wel als mogelijke positieve gevolgen dat:

  1. er mensen direct naar de webwinkel gaan om een product te kopen;
  2. je vanwege herkenbaarheid een hogere click-trhough-rate (CTR) in Google bereikt, die kan helpen aan bete posities in de zoekresultaten;
  3. het principe van gepercipieerde populariteit ontstaat. Als er wordt geadverteerd associëren mensen dat met: “iedereen koopt daar”;
  4. er trust ontstaat rondom de website en mensen eerder een aankoop bij jou zullen doen dan bij de concurrent;
  5. dat mensen naar je verwijzen en er links verschijnen op websites (goed voor de Google posities);
  6. er een kans ontstaat dat de naam van de webwinkel bij consumenten opkomt als ze een product zoeken.

Gericht offline adverteren met beperkt budget

Als jouw webwinkel zich nog niet in de fase bevindt waarop grootschalig adverteren loont, dan kun je ook gewoon slim en gericht te werk gaan. Overweeg om alleen offline te adverteren in zeer doelgroep specifieke media. Op die manier kun je mogelijk goede resultaten behalen tegen beperkte kosten. Je kunt dan ook de bovenstaande voordelen behalen, maar dan binnen een afgebakende doelgroep.

magazine media gericht adverteren

Als je opzoek gaat naar doelgroepgerichte media dan kom je al snel bij tijdschriften uit. Radio en televisie is namelijk te breed en alleen geschikt voor branding. Er zijn meer dan 250 verschillende soorten week- en maandbladen. De kans dat daar een blad tussenzit die alleen gelezen wordt door je doelgroep is aanmerkelijk. Heb je dus een webwinkel met gothic kleren? Dan is er vast wel een blad of magazine met de laatste trends en nieuws over gothic. In dit geval zouden we zeggen: waag de kans! Ook het adverteren in één of ander homeopathie maandblad als je een webwinkel hebt vol met helende zalfjes kan wel eens verkopen opleveren!

Overweeg om alleen offline te adverteren in zeer doelgroep specifieke media.

 

Adverteer voor minimaal de helft van het geld!

tarieven adverteren offline media
Tarieven voor het adverteren in een kleine krant.

Wanneer je advertentietarieven opvraagt bij de media dan schrik je je een hoedje!  € 3.000 voor een pagina advertentie durven ze zo te vragen. Hier moet je natuurlijk nooit op ingaan…

Onze ervaring is dat er over de tarieven altijd te onderhandelen valt. Als je de tarieven hebt ontvangen stuur je bijvoorbeeld een mailt terug met “Bedankt voor informatie, we willen eventueel wel voor de langere termijn adverteren maar de tarieven zijn veel te hoog. Mocht je binnenkort advertentie ruimte over hebben dan kunt u mij altijd bellen.” Wanneer je ze gaan bellen weet je één ding zeker: ze hebben niet verkochte advertentie ruimte over en de deadline nadert. Je kunt nu extra goed onderhandelen over de prijs. Ik zou een korting van minimaal 50% afdwingen want anders betaal je echt te veel.

Mocht het adverteren in het desbetreffende blad zijn vruchten afwerpen dan kan je stap twee nemen. Zorg je dat verschillende formaten advertenties hebt (A4, A5, A6). Je zegt nu tegen ze: Mocht je in de toekomst weer een plek over hebben dan mag je altijd mijn advertentie plaatsen (max 1 per blad) tegen bijvoorbeeld minimaal 50% korting (de hoogte van de korting is iets dat je zelf even moet aanvoelen). Je moet niet gek opkijken dat je vanaf nu doorlopend adverteert tegen vele goedkopere prijzen dan je concurrent!

Tip: Wil je meten wat een advertentie doen? Maak een specifieke kortingscode voor elke advertentie aan. Bestellingen die nu binnenkomen met deze kortingscode kan je herleiden naar die advertentie.

Wil je scoren? Dan moet je goed richten!

Bij offline adverteren kan je nou eenmaal niet precies weten aan wie je advertentie vertoond wordt. Bij online methoden zoals Adwords kan dat bijvoorbeeld wel. Hoewel je niet precies weet wie de advertenties te zien krijgt kan je wel goed proberen te richten op je doelgroep. Als ondernemer weet je namelijk vaak meer over je doelgroep dan je denkt. Voor offline adverteren is het een must om je klant te kennen. Zorg dat je werkelijk alles komt te weten over je doelgroep. Een aantal standaard vragen die je zelf moet stellen vind je hieronder:

  • Waar wonen mijn klanten voornamelijk?
  • Hoe oud zijn mijn klanten gemiddeld?
  • Wat vinden mijn klanten belangrijk in een leverancier?
  • Wat is het gemiddelde opleidingsniveau van mij klanten?
  • Wat zijn de hobby's van mijn klanten?
  • Via welke offline kanalen komen klanten bij mijn webwinkel?
  • Kopen mijn klanten het product voor zichzelf of voor iemand anders?

Adverteer daarom alleen offline als je denkt dat er een grote kans is dat je de doelgroep bereikt. Heb je bijvoorbeeld een kleding webwinkel en maak je reclame bij de lokale voetbalclub dan zal dat weinig zin hebben omdat het publiek niet binnen je doelgroep valt. Je kan bijvoorbeeld beter adverteren bij een lokale modeshow, grote kans dat je doelgroep daar wel tussen zit!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op