Mobiele app van jouw webshop: waardevolle toevoeging of toch niet?

Tegenwoordig lijkt het wel of de mobiele telefoon naast eten en drinken ook tot een van onze eerste levensbehoeften behoort. Vrije momenten worden ingevuld door even snel social media en andere berichten op de telefoon te checken. Daarnaast doen we ook steeds meer aankopen vanaf mobiele apparaten (dus smartphones en tablets). Volgens een onderzoek van Forrester worden in 2018 minstens 49 procent van de online aankopen gedaan via een van de mobiele apparaten. Daarom is het belangrijk dat jouw webwinkel mobile responsive is, oftewel ook geschikt om te bekijken op de tablet of smartphone. Maar vooral veel grote webshops (Bol.com, Zalando, Coolblue en Asos) gaan nog een stapje verder en lanceren een mobiele app om het shoppen vanaf deze apparaten een stuk eenvoudiger te maken. Maar wat is dan de toegevoegde waarde van zo’n app? En moet je als webwinkel per se over een mobiele app beschikken voor optimale conversie?

app

Een mobiele app, de ultieme verleiding voor de consument

Eerst is het goed om te weten waarom webwinkels ervoor kiezen om een naast een webshop die prima op de mobiele telefoon werkt ook nog eens een app te laten bouwen. Want ik kan je vertellen dat er behoorlijk wat kosten zijn verbonden aan het ontwikkelen van zo’n applicatie (hierover later meer). Het heeft eigenlijk allemaal te maken met een beetje extra controle op de klant. Hoewel de klant zelf bepaalt of de app gedownload wordt, heb jij daarna alle kans om de consument flink te verleiden tot een aankoop.

Na de download komt de app van jouw webwinkel op het scherm van de mobiele telefoon te staan. En aangezien de gemiddelde persoon meer dan 200 keer zijn mobiele telefoon checkt, heb je grote kans dat alleen al het icoontje van jouw webshop vaak voorbijkomt. Je wordt dus niet vergeten. En hoe makkelijk is het voor de consument om tussendoor even te kijken wat er in het huidige assortiment te vinden is? Om dit aan te moedigen, kan je ook extra actie ondernemen. Wanneer je alleen een website hebt, dan kondig je een grote uitverkoop en andere leuke acties aan via social media en nieuwsbrieven.

Met een mobiele app krijg je de mogelijkheid om pushberichten te sturen. Deze verschijnen dan in het scherm van de gebruiker, net als een Whatsapp-bericht of sms. Veel grote webwinkels investeren extra in de mobiele app, waardoor het ook nog eens mogelijk is om pushberichten te versturen afgestemd op het koopgedrag van de gebruiker. Een ontvangen bericht willen we het liefst zo snel mogelijk lezen. Dat gebeurt meestal in drie minuten. Met een pushbericht via je mobiele app verhoog je met 90% de kans dat je bericht wordt gelezen vergeleken met een e-mail. Zeker als het gaat om een vaste klant die het liefst al zijn producten bij jouw webwinkel koopt.

verleiding shoppen

De toegevoegde waarde

Aan een mobiele app moeten niet alleen voordelen zitten voor jou, maar ook voor de klant. Deze moet namelijk besluiten of de applicatie geïnstalleerd wordt. Denk daarom goed na over de toegevoegde waarde. Waarom zou de klant juist jouw app moeten installeren in plaats van shoppen op de website? En waarin wordt jouw app anders dan alle andere? Maak daarom een goed plan van functies die een toegevoegde waarde hebben. Onderzoek ook of alle functies werken op Android en iOS. Deze mogelijkheden hangen verder af van de hoogte van jouw budget voor het ontwikkelen van de app. Heb je een kledingwinkel? Kijk dan of het mogelijk is om augmented reality toe te voegen waarbij de consument door middel van een foto de kleding virtueel kan passen. En zijn er naast snel afrekenen via mobiel bankieren nog andere dingen die je toe kunt voegen om het gebruiksgemak te verbeteren ten opzichte van jouw website? Is het daadwerkelijk relevant om een app te laten ontwikkelen? Neem de tijd om dit allemaal eerst op een rijtje te zetten. Je kunt er ook voor kiezen om in dit stadium een specialist in te schakelen voor uitgebreid marktonderzoek, zodat je precies weet wat effectief is voor jouw doelgroep. Houd hier wel rekening mee in je budget.

Het kostenplaatje

Voor het laten ontwikkelen van een mobiele app is niet een vaste prijs te noemen. Dit komt door het feit dat het kostenplaatje afhangt van de functies die jij graag terug wilt zien in de applicatie. Het hangt ook af door wie jij je applicatie laat ontwikkelen en het bijbehorende uurtarief van de specialist. Is het geheel behoorlijk basic? Reken dan op een prijs rond de € 2000 – € 5000. Wanneer je nog iets extra’s toe wilt voegen in de vorm van augmented reality of andere interactieve elementen zit je in een compleet ander segment. Dit omdat er dan sprake is van een compleet gepersonaliseerde app. Dit kost logischerwijs veel meer tijd om te ontwikkelen. In dit geval moet je rekenen op een bedrag van minstens € 10.000.

Extra posten

Maar dan ben je er nog niet. Naast de ontwikkelingskosten krijg je jaarlijks ook te maken met een aantal andere vaste posten. Je wilt dat je app is te downloaden voor iedereen, maak deze daarom vindbaar via de Google Play Store en de App Store van Apple. Voor de Google Play Store hoef je alleen maar $ 25 registratiekosten te betalen (omgerekend is dat op het moment iets meer dan € 22). Hoe je de registratie verder aanpakt, lees je op de website van Google Play Console Help. Voor de Apple Play Store betaal je jaarlijks een bedrag van $ 99 (ongeveer € 89). Voordat jij je applicatie hier toe kunt voegen, moet je eerst voldoen aan een aantal richtlijnen. Dan is er nog de Microsoft App Store, hier betaal je eenmalig ongeveer 20 euro (afhankelijk van je locatie en je account).

Net als je webwinkel, heb je ook hosting nodig voor je mobiele app. Dit omdat je hier ook te maken hebt met een database in de vorm van content en gegevens van de gebruikers. De ontwikkelaar is verantwoordelijk voor de hosting. Reken voor de hosting en de bijbehorende ondersteuning (updates, app vrijhouden van bugs) op een bedrag van minstens € 50 per maand.

Mobiele app laten maken

Heb je het budget op orde? En heb jij de functies helemaal helder? Dan is de mobiele app voor je webshop laten ontwikkelen de volgende stap. Online zijn er verschillende designers te vinden die een mobiele app op maat voor je kunnen maken. Google maar eens en je zult versteld staan van het aantal aanbieders.

coder

Maar daarnaast zijn er nog een aantal andere manieren om de ontwikkeling van de applicatie voor jouw webshop te realiseren. Ben je zelf erg handig? En wil je verder geen ingewikkelde extra functies? Dan is het de moeite waard om zelf aan de slag te gaan. Hiervoor kan je gebruikmaken van app makers als Shoutem en GoodBarber. Houd er wel rekening mee dat je voor deze tools een betaald account moet hebben. De mobiele apps die je hiermee maakt zijn alleen geschikt voor de besturingssystemen Android en iOS. Naast het bouwen van een app krijg je ook nog inzage in de statistieken via het dashboard.

Wel of geen mobiele app voor jouw webshop?

Een mobiele app voor jouw webwinkel kan dus heel waardevol zijn om de verkoopcijfers een boost te geven. Je krijgt extra kans om de consument te bereiken door middel van pushberichten. Daarnaast kan je door middel van extra functies in de app jouw webwinkel goed in de spotlights zetten. Houd er wel rekening mee dat er echt een toegevoegde waarde aan de mobiele app moet zitten in vergelijking met jouw mobiele website. Want of je nou zelf aan de slag gaat of een specialist inhuurt voor de ontwikkeling, een eigen mobiele app kost geld.

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Elke week nieuwe blogberichten!

Blijf open na sluitingstijd met een webshop naast je fysieke winkel

Ook al loopt je fysieke winkel nog zo goed, webshops lijken niet alleen populairder te worden onder de consumenten maar ook bij de…
Lees verder

Hoe waardevol zijn kortingscodes en cadeaubonnen voor je webshop?

Naast het goed onderhouden van je webshop, is ook de promotie zeer belangrijk. Een van de manieren om je online winkel aantrekkelijk te…
Lees verder

Het belang van goede metatitels voor SEO

Tegenwoordig gaan mensen vrijwel altijd online op zoek naar nieuwe producten. En dan wil jij natuurlijk dat je webshop opvalt in de zoekresultaten.…
Lees verder

Eigen producten produceren in het buitenland

Als eigenaar van een webshop zijn er een aantal manieren waarop jij aan je producten kunt komen. Zo kan je alle artikelen van…
Lees verder

Voldoet jouw webshop aan de AVG?

Het is al even weer een paar maanden geleden, maar op 25 mei 2018 is de AVG (afkorting voor Algemene Verordening Persoonsgegevens) van…
Lees verder

Het succes van Amazon onder de loep

In de wereld van webshops zijn er een aantal grote spelers die algemeen bekend zijn. Zo staan in Nederland Bol.com en Coolblue aan…
Lees verder

Automatische follow-up e-mails inzetten voor je webshop

Klanten zie je graag terugkeren naar je webshop. Maar dan moet je wel zorgen dat je onder de aandacht blijft. Een manier om…
Lees verder

Je eigen kledinglijn verkopen

De producten die je verkoopt in je webshop kan je inkopen bij een leverancieren, of laten versturen via dropshipping. Maar dan is er…
Lees verder