De Toegevoegde Waarde van een Webshop App

Webwinkelsucces.nl » De Toegevoegde Waarde van een Webshop App

Tegenwoordig lijkt het wel of de mobiele telefoon naast eten en drinken ook tot een van onze eerste levensbehoeften behoort. Vrije momenten worden ingevuld door even snel social media en andere berichten op de telefoon te checken. Daarnaast doen we ook steeds meer aankopen vanaf mobiele apparaten, als webshop eigenaar kan je hier op twee manieren op in springen: Via een mobiele webshop of via een mobiele app. In Azië zijn ze veel meer de kant op gegaan van Apps. In Europa blijft de mobiele commercie nog voornamelijk plaats te vinden via mobiele websites.

Veel grote webshops (Bol.com, Zalando, Coolblue en Asos) gaan nog een stapje verder en lanceren een mobiele app om het shoppen vanaf deze apparaten een stuk eenvoudiger te maken. Maar wat is dan de toegevoegde waarde van zo’n app? En moet je als webwinkel per se over een mobiele app beschikken voor optimale conversie?

ATCM-Responsive-Design

100% Responsive Mobiele Website

Een mobiele app, de ultieme verleiding voor de consument

Eerst is het goed om te weten waarom webshops ervoor kiezen om een naast een webshop die prima op de mobiele telefoon werkt ook nog eens een app te laten bouwen. Want ik kan je vertellen dat er behoorlijk wat kosten zijn verbonden aan het ontwikkelen van zo’n applicatie (hierover later meer). Het uiteindelijk ontwikkelen van een App heeft eigenlijk allemaal te maken met een beetje extra controle op de klant. Hoewel de klant zelf bepaalt of de app gedownload wordt, heb jij daarna meer controle over de klant en hoef je deze klant in principe niet meer te ‘herwinnen'. Daarbij kan er ook extra verdient worden door middel van notificaties van Apps.

Met een App Install ben je in principe eigenaar van jouw klant. Dit ook gezien er bij een App Install vrijwel altijd direct een Account moet worden aangemaakt.

wix banner

Na de download komt de app van jouw webwinkel op het scherm van de mobiele telefoon te staan. En aangezien de gemiddelde persoon meer dan 200 keer zijn mobiele telefoon checkt, heb je grote kans dat alleen al het icoontje van jouw webshop vaak voorbijkomt. Je wordt dus niet vergeten. En hoe makkelijk is het voor de consument om tussendoor even te kijken wat er in het huidige assortiment te vinden is? Om dit aan te moedigen, kan je ook extra actie ondernemen. Wanneer je alleen een website hebt, dan kondig je een grote uitverkoop en andere leuke acties aan via social media en nieuwsbrieven. Dit kost geld en personeel en kan via een App een stuk makkelijker.

App Webshop Optimalisatie: Pushberichten

verleiding shoppen

Met een mobiele app krijg je de mogelijkheid om pushberichten te sturen. Al worden deze notificaties steeds vaker uitgezet door eigenaren van Mobiele telefoons en neemt het effect hiervan steeds meer af. Deze verschijnen dan in het scherm van de gebruiker, net als een Whatsapp-bericht of SMS. Veel grote webwinkels investeren extra in de mobiele app, waardoor het ook nog eens mogelijk is om pushberichten te versturen afgestemd op het koopgedrag van de gebruiker. Een ontvangen bericht willen we het liefst zo snel mogelijk lezen. Dat gebeurt meestal in drie minuten. Met een pushbericht via je mobiele app verhoog je met 90% de kans dat je bericht wordt gelezen vergeleken met een e-mail. Zeker als het gaat om een vaste klant die het liefst al zijn producten bij jouw webwinkel koopt.

De toegevoegde waarde voor jouw klant

Aan een mobiele app moeten niet alleen voordelen zitten voor jou, maar ook voor de klant. De klant moet namelijk besluiten of de applicatie geïnstalleerd en gebruikt wordt. Denk daarom goed na over de toegevoegde waarde. Waarom zou de klant juist jouw app moeten installeren in plaats van shoppen op de website? En waarin wordt jouw app anders dan alle andere? Maak daarom een goed plan van functies die een toegevoegde waarde hebben. Onderzoek ook of alle functies werken op Android en iOS. Deze mogelijkheden hangen verder af van de hoogte van jouw budget voor het ontwikkelen van de app.

Heb je een kledingwinkel? Kijk dan of het mogelijk is om augmented reality toe te voegen waarbij de consument door middel van een foto de kleding virtueel kan passen. En zijn er naast snel afrekenen via mobiel bankieren nog andere dingen die je toe kunt voegen om het gebruiksgemak te verbeteren ten opzichte van jouw website? Is het daadwerkelijk relevant om een app te laten ontwikkelen? Neem de tijd om dit allemaal eerst op een rijtje te zetten. Je kunt er ook voor kiezen om in dit stadium een specialist in te schakelen voor uitgebreid marktonderzoek, zodat je precies weet wat effectief is voor jouw doelgroep. Houd hier wel rekening mee in je budget.

Dit kan toegevoegde waarde realiseren voor jouw webshop: 

  • Geef klanten die de App hebben gedownload toegang tot een unieke sectie waar veel ‘app onlykortingscodes te vinden zijn.
  • Bouw een loterijtje in met unieke kleine prijzen uit de shop en een grote hoofdprijs. ( Die kun je dan mooi communiceren ) 
  • Als kledingwinkel: Overweeg Augmented Reality zodat je kleding via de app kunt passen.
  • Geef een klant die via de App een review achterlaat
  • Maak afrekenen makkelijker via een ‘standaard payment' instelling.

Het kostenplaatje

Voor het laten ontwikkelen van een mobiele app is niet een vaste prijs te noemen. Dit komt door het feit dat het kostenplaatje afhangt van de functies die jij graag terug wilt zien in de applicatie. Het hangt ook af door wie jij je applicatie laat ontwikkelen en het bijbehorende uurtarief van de specialist.

Is het geheel behoorlijk basic?

  • Reken dan op een prijs rond de € 2000 – € 5000.
  • Wanneer je nog iets extra’s toe wilt voegen in de vorm van augmented reality of andere interactieve elementen zit je in een compleet ander segment. Dit omdat er dan sprake is van een compleet gepersonaliseerde app. Dit kost logischerwijs veel meer tijd om te ontwikkelen. In dit geval moet je rekenen op een bedrag van minstens € 10.000.

Waarom wij in 2020 een Mobiele App Afraden

De grootste kostenpost voor een webshop app is een zeer onverwachte kostenpost en dat is de complexiteit die je toevoegt aan jouw development afdeling met het toevoegen van een geheel nieuwe entiteit. De App zal hoe dan ook resources kosten en mee moeten veranderen met updates van de webshop. Een development afdeling zal in eerste instantie altijd zeggen: Leuk, we gaan er een app bij pakken / Dit kunnen we wel. Het zit hem dan ook niet in de eerste ontwikkeling. Die is relatief eenvoudig. Het zit hem in de continuïteit en de koppelingen. Wat als de App niet zo'n groot succes blijkt en er maar 10.000 downloads zijn voor een zeer grote webshop. Dan zal al snel de afweging gemaakt worden bij grote ontwikkelingen: Laat de App maar zitten. In de praktijk is dat voor 9 van de 10 Webshop apps de ondergang.

ontwerp code techniek webshop website

Je zal met een Webshop App veel kosten kwijt zijn aan extra ontwikkeling.

Nog meer extra kosten voor een Webshop App

Maar dan ben je er nog niet. Naast de ontwikkelingskosten krijg je jaarlijks ook te maken met een aantal andere vaste posten. Je wilt dat je app is te downloaden voor iedereen, maak deze daarom vindbaar via de Google Play Store en de App Store van Apple. Voor de Google Play Store hoef je alleen maar $ 25 registratiekosten te betalen (omgerekend is dat op het moment iets meer dan € 22). Hoe je de registratie verder aanpakt, lees je op de website van Google Play Console Help. Voor de Apple Play Store betaal je jaarlijks een bedrag van $ 99 (ongeveer € 89). Voordat jij je applicatie hier toe kunt voegen, moet je eerst voldoen aan een aantal richtlijnen. Dan is er nog de Microsoft App Store, hier betaal je eenmalig ongeveer 20 euro (afhankelijk van je locatie en je account). Al kan je deze wel vaak links laten liggen.

Net als je webwinkel, heb je ook hosting nodig voor je mobiele app. Dit omdat je hier ook te maken hebt met een database in de vorm van content en gegevens van de gebruikers. De ontwikkelaar is verantwoordelijk voor de hosting. Reken voor de hosting en de bijbehorende ondersteuning (updates, app vrijhouden van bugs) op een bedrag van minstens € 50 per maand. Bij grote bedrijven en databases kan dit behoorlijk oplopen.

Mobiele app laten maken

Heb je het budget op orde? En heb jij de functies helemaal helder? Dan is de mobiele app voor je webshop laten ontwikkelen de volgende stap. Online zijn er verschillende designers te vinden die een mobiele app op maat voor je kunnen maken. Google maar eens en je zult versteld staan van het aantal aanbieders.
coder
Maar daarnaast zijn er nog een aantal andere manieren om de ontwikkeling van de applicatie voor jouw webshop te realiseren. Ben je zelf erg handig? En wil je verder geen ingewikkelde extra functies? Dan is het de moeite waard om zelf aan de slag te gaan. Hiervoor kan je gebruikmaken van app makers als Shoutem en GoodBarber. Houd er wel rekening mee dat je voor deze tools een betaald account moet hebben. De mobiele apps die je hiermee maakt zijn alleen geschikt voor de besturingssystemen Android en iOS. Naast het bouwen van een app krijg je ook nog inzage in de statistieken via het dashboard.

Wel of geen mobiele app voor jouw webshop?

Een mobiele app voor jouw webwinkel kan dus heel waardevol zijn om de verkoopcijfers een boost te geven. Je krijgt extra kans om de consument te bereiken door middel van push-berichten, al zijn deze pushberichten wel behoorlijk in populariteit afgenomen de laatste jaren. Daarnaast kan je door middel van extra functies in de app jouw webwinkel goed in de spotlights zetten. Houd er wel rekening mee dat er echt een toegevoegde waarde aan de mobiele app moet zitten in vergelijking met jouw mobiele website. Want of je nou zelf aan de slag gaat of een specialist inhuurt voor de ontwikkeling, een eigen mobiele app kost geld.

Onze adviezen:

  • Voor kleine webshops: Absoluut geen App
  • Voor middel grote webshops: Wij zouden geen App gebruiken
  • Grote webshops: Een App is een extra optie die je zeker goed moet onderzoeken.

Tags:

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo