Het klinkt misschien gek, in een tijd waar we veel bestellen bij webwinkelgiganten zoals Wehkamp, Bol.com en Zalando. Toch even veel experts op het gebied van e-commerce aan dat specialistische niche webwinkels de toekomst hebben wat hem betreft. De grote webwinkels zullen uiteraard niet zomaar verdwijnen, maar kunnen er wel onder lijden dat er steeds meer kleine webwinkels komen die alsnog rendabel zijn en een goede service kunnen bieden. Dit is dus zeker goed nieuws voor de kleine, beginnende webwinkel ondernemen. Ook al heb je een klein budget. Door internet en flexibele medewerkers hoeft het tegenwoordig niet eens veel meer te kosten om een webwinkel de lucht in te krijgen. Als een kleine ondernemer heb je waarschijnlijk meer tijd om de klant op een persoonlijke manier te helpen en advies te verschaffen, dit is dan ook je grote voordeel ten opzichte van de grote gevestigde namen. Als kleine webwinkel is het dus zaak om de expertise te uiten en een specialistische rol in de markt te profileren. Of voor fysieke winkels is dit een leuke kans om toch mee te doen aan de online handel die ieder jaar weer groeit.
productidee

Het juiste moment om je expertise te tonen

Eigenaren van webwinkels moeten beseffen dat het nu het perfecte moment is om je expertise te tonen ten opzichten van de grotere concurrenten. Andere bedrijven zitten namelijk ook niet stil en zien de online kansen waarschijnlijk net zoals jou. Zo zijn er ook grote bedrijven zoals bol.com zich steeds meer gaan specialiseren in een paar segmenten en laten ze de rest van de producten over aan partnerwebwinkels. Hierdoor kunnen ze zichzelf focussen op de specialiteiten, advies over deze producten geven, en een leuke marge maken op dit vaste assortiment. Daarnaast wordt het qua prijs om een aanbod en levering ook een stuk makkelijker als je met een minder groot assortiment werkt.

Haal je inspiratie uit de productbeoordelingen van andere webwinkels

Als je op een webwinkel zit en je ziet veel product reviews dan kan je daaruit afleiden dat het een product is dat vrij populair is. Als de reviews niet allemaal positief zijn dan kan je bijvoorbeeld onderzoek instellen naar hoe je dit probleem zou op kunnen lossen. Je kunt bijvoorbeeld een eigen productgezinnen of een product importeren dat beter is dan die van de concurrent. Als je hiermee de klachten van deze potentiële klanten kan oplossen dan ligt er ongetwijfeld een nichemarkt voor je in het verschiet.
feedback

Klein assortiment, met uitgebreide informatie

Als je een klein assortiment hebt dan hou je waarschijnlijk tijd over ten opzichte van andere webwinkels die constant het assortiment moeten bijwerken en updaten. Jij kan je er juist op focussen om zoveel mogelijk informatie naar de consument toe te verschaffen. Dit doe je door uitgebreide productbeschrijvingen te maken, duidelijke productafbeeldingen en bijvoorbeeld een blog bij te houden waarbij je extra advies kunt geven aan de bezoekers. Daarnaast kun je met bereikbaarheid het verschil maken. Wil je echt goed bereikbaar zijn? Dan ben je bijvoorbeeld ook via een chat op je webwinkel of sociale media te bereiken. Alle kanalen waar via je klanten maar contact willen hebben.

Wacht niet te lang en zorg dat je de nummer één in je niche wordt

Net als jou zijn er waarschijnlijk meerdere webwinkelfanaten die dit bericht lezen en die al lang begonnen zijn met het oprichten van een nichewebwinkel. Als je daarom ook plannen hebt is het raadzaam om er niet te lang mee te wachten want anders kan je behoorlijk achter lopen en wordt het een stukje moeilijker om de Nichemarkt te domineren. Genen die vroeg aanwezig is heeft wat dat betreft altijd een voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op