Een aantal jaar geleden hebben we al enkele berichten geschreven over de belangrijkste factoren om hoger in Google te komen. De meeste factoren zijn nog altijd hetzelfde gebleven, al is de importantie wellicht een beetje verschoven. Daarnaast zijn er natuurlijk door de jaren heen ook nieuwe factoren bijgekomen die voorheen nog niet zo belangrijk waren. Om je op de hoogte te houden schrijven we daarom opnieuw een samenvatting van de belangrijkste factoren om hoger in Google te scoren.
zoeken
Mocht je het nog niet weten, de manier waarop zoekmachines zoals Google bepalen wie op welke positie komt wordt berekend aan de hand van honderden factoren. Meer dan 200 om precies te zijn. Met al deze factoren moet je rekening houden bij het bouwen en optimaliseren van je webwinkel. Natuurlijk hoef je niet op elk aspect 9 of een 10 te scoren maar toch is het belangrijk om je website zo goed mogelijk te optimaliseren voor de zoekmachines zodat meer organische bezoekers je weten te vinden. In tegenstelling tot andere marketingkanalen hoeft dit niet een hoop geld te kosten, aan de andere kant kan het wel een hoop tijd in beslag nemen wat je met andere advertentiekanalen waarschijnlijk minder hebt.
Toch blijft zoekmachine-optimalisatie een vaag gebied als je het mij vraagt. De ene expert claimt exact te weten welke factoren we moeten optimaliseren om bovenaan te komen in Google. Andere experts beweren juist dat we onmogelijk kunnen weten wat alle factoren zijn die invloed hebben op de rankings. Omdat Google dit ook graag geheim wilt houden zit er ook in de bewering van de laatstgenoemde experts zeker een kern van waarheid. Laat het duidelijk zijn dat we inderdaad niet exact kunnen weten wat we moeten doen om onze website optimaliseren, toch is er zoveel informatie te vinden dat het niet moeilijk was om een samenvatting te maken van de belangrijkste factoren.

Waarom is het algoritme van zoekmachines zo ingewikkeld gemaakt?

Zoals genoemd moet je rekening houden met honderden aspecten van je website die invloed hebben op de ranking in de zoekmachines. Dit klinkt misschien veel, als je erbij nadenkt valt het best wel mee omdat er ook super veel websites zijn die onderzocht moeten worden door de zoekmachine robots. Om uit al deze website te bepalen wie, op welke plek komt, maken de zoekmachines dus gebruik van robots die deze factoren automatisch en periodiek scannen. Een kleine tip tussendoor, de website met de beesten verse content worden het vaakst gescand. Dit omdat Google weet dat er regelmatig nieuwe pagina’s of artikelen worden toegevoegd.

Waarom verandert het algoritme van zoekmachines ieder jaar?

Een logische vraag maar het antwoord is eenvoudig. Omdat de wereld ook veranderd, websites veranderen en de wensen van consumenten ook. Technologie is tegenwoordig sowieso continu in ontwikkeling, wie had 20 jaar geleden gedacht dat we nu al zoveel online shoppen op onze smartphones, die waren er toen nog niet eens! Technologische bedrijven zitten niet stil, zeker de giganten zoals Google niet. Mede hierdoor heeft het internetbedrijf constant nieuwe uitbreidingen en kwaliteitsverbeteringen in het algoritme.
Satelliet webshop

Het begint met een goede naam

Een, op het oog, simpel aspect zoals het kiezen van een bedrijfsnaam is wellicht het eerste belangrijke punt. Een aantal tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam waarmee je hoog in de zoekmachines kunt belanden:
Kies een korte naam die mensen makkelijk kunnen onthouden, dit is niet alleen belangrijk voor de zoekmachines, een korte naam is ook nog veel eenvoudiger om te onthouden voor bezoekers en dit zorgt er wel voor dat mensen sneller terugkeren. Daarnaast kan je ervoor kiezen om steekwoorden in je URL te verwerken. Dit is echter een optie die je goed moet overwegen, het is absoluut geen must. Veel bedrijven kiezen er namelijk ook voor om een branding strategie te hanteren, dan is het juist weer minder van belang en kan je alsnog prima scoren in de zoekmachines.
Hou er daarnaast ook rekening mee dat de leeftijd van je website een rol speelt. Bedrijven die al veel langer bezig zijn hebben in de ogen van zoekmachines zoals Google een streepje voor. Door de langere aanwezigheid van deze bedrijven kan het zijn dat de betrouwbaarheid hoger is.
Online shoppen anno 2017 vereist transparantie van verkopers. Zoekmachines willen daarom ook de gegevens van een eigenaar van online winkel kunnen controleren. Net als bij alle andere websites trouwens. Daarom is het slim om ook bij je hosting partij die juiste gegevens te gebruiken zodat de zoekmachine robots kunnen controleren wie er achter de winkel zit.
Naast het bovengenoemde is het ook nog belangrijk in welke regio je actief bent. De begint met het kiezen van de extensie van je domeinnaam. Je kunt ervoor kiezen om een .nl site te registreren maar ook om een .com site registreren. Uiteraard wil je rekening houden met de toekomst maar je wilt ook zo gericht mogelijk de juiste consumenten bereiken. Met een .nl site is het uiteraard eenvoudiger om in Nederland bovenaan te komen dan wanneer een .com extensie hanteert. Daarnaast, als je je richt op een lokale regio, dan kan het handig zijn om de plaatsnaam in je URL te vermelden. Als je bijvoorbeeld grasmaaiers verkoopt in de regio Rotterdam dan kan je ervoor kiezen om grasmaaien Rotterdam aan elkaar te spellen en te registreren als domeinnaam. Op die manier word je snel gevonden door de juiste doelgroep.

De inhoud van je webpagina’s blijven optimaliseren

Zoekmachines houden van informatieve content, in de vorm van tekst en beeld waarmee de bezoeker wordt geïnformeerd. Op deze manier kan de zoekmachine bepalen welke pagina’s echt relevant zijn wanneer er een zoekopdracht wordt getypt. De content van je webpagina is daarom een van de belangrijkste factoren die bepalen hoe hoog je in de rankings komt. Dit betekent echter niet dat je webpagina’s vanaf dag één helemaal perfect hoeven te zijn. Een website is vrijwel altijd onderontwikkeling en daarom kan je de pagina’s van je webwinkel ook achteraf altijd optimaliseren. Net zoals het schrijven van een boek is bij het schrijven van een tekst voor een website belangrijk dat je overzicht aanbrengt. Dit doe je met korte alinea’s die voorzien zijn van kopjes. Dit worden ook wel headings genoemd. Het is belangrijk dat je op iedere pagina en H1 heading plaatst en boven de alinea’s meerdere H2 headings. Op deze manier brengen structuur aan in de tekst die zowel voor zoekmachinerobots als bezoekers goed te begrijpen is.
Uiteraard is het ook verstandig om de gewenste zoekwoorden in de tekst terug te laten komen al werkt dit tegenwoordig wel iets anders dan een paar jaar geleden. Google kwam hij bijvoorbeeld achter dat hier overmatig gebruik van werd gemaakt waardoor het gebruik van key-Words in de teksten enigszins aan banden is gelegd. Eigenlijk maakt het tegenwoordig ook niet zoveel meer uit omdat de andere on-page SEO factoren belangrijker zijn. Als je zoekwoorden in de tekst wil verwerken houdt er dan ook rekening mee dat je synoniemen en extensies van deze zoektermen moet gebruiken om voor voldoende afwisseling te zorgen. Daarnaast is het belangrijk om iedere pagina te richten op maximaal één zoekterm. Dit is nog een handige manier om de zoekmachine robots te laten weten waarover deze pagina gaat.
Naast de zichtbare inhoud op een pagina is er ook inhoud dat niet direct zichtbaar is voor de bezoekers. Zo moet je bij het maken van een webpagina ook een meta titel en beschrijving invullen. Deze tekst wordt niet zichtbaar aan de voorkant van je website maar wordt juist getoond in de zoekmachines. Laat het duidelijk zijn dat ook deze tekst van invloed is op het bepalen van de positie waarop je website gevonden wordt. Daarom is het verstandig om ook hierin zoekwoorden te gebruiken en toch een aantrekkelijke teksten schrijven waarop bezoekers geneigd zijn te klikken.
Het belangrijkste hebben we echter nog niet genoemd. Dit is dat je content volledig uniek is. Hoe meer u niet de content op je pagina, des te beter zal het worden beoordeeld door de zoekmachines. Deze houden namelijk niet van gekopieerde content want dat kan natuurlijk iedereen.

Linkbuilding is het meest veranderd

Het zoekmachine optimalisatie aspect wat de afgelopen jaren het meeste veranderd is, is ongetwijfeld Linkbuilding. Waar je voorheen nog goed kon scoren met het aanmelden van een paar startpagina links is dat tegenwoordig echt niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat je diverse relevante links naar je website weet te vergaren. Dan bedoelen we links die ook daadwerkelijk relevant zijn voor je bezoekers om op te klikken. Dit zou je maatstaf moeten worden voor de nieuwe vorm van Linkbuilding.
Naast externe links vanaf andere websites is het ook belangrijk dat je links aanbrengt op je eigen website, ook dit aspect helpt de zoekmachinerobots weer om de structuur van je webwinkel te bepalen. Er wordt bijvoorbeeld gemeten naar welke pagina de meeste interne links toewijzen. Hieruit kan de robot afleiden dat dit een van de belangrijkere categorieën is bijvoorbeeld.
Als je dan toch bezig bent om je interne links te optimaliseren dan kom je misschien ook een paar oude interne links tegen die niet meer goed werken. Het is belangrijk om deze aan te passen en dit regelmatig te controleren. Als je een webwinkel in WordPress hebt kan je dit ook automatisch laten doen. Als er namelijk veel interne links niet meer werken dan kan de robot hieruit afleiden dat je website niet meer up-to-date is. Dat wil je natuurlijk voorkomen.
zoeken

Maak je webwinkel zo gebruiksvriendelijk mogelijk

Een andere factor die de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden, is de gebruiksvriendelijkheid van je website of webwinkel. De zoekmachinegiganten hebben diverse manieren om dit te meten en in hun algoritme te verwerken. Zo kan een zoekmachinerobots meten hoelang bezoekers gemiddeld op je website blijven. Ook kan het percentage van bezoekers gemeten worden wat een aankoop plaatst. Aan de hand van deze specifieke informatie kan de zoekmachinerobots gemiddelden trekken en daaruit weer conclusies te trekken over de kwaliteit van de website en het aanbod op de desbetreffende webpagina’s. Als bezoekers vaak doorklikken een kan dit bijvoorbeeld betekenen dat de informatie op je webwinkel biedt binnen enkele klikken te vinden is. Aan de andere kant als bezoekers veel tijd op je webwinkel besteden dan kan dit juist positief zijn. Het meest ideale is natuurlijk wanneer bezoekers gemiddelde tijd op de website besteden, snel en efficiënt het desbetreffende gewenste product te kunnen vinden en vervolgens eenvoudig af kunnen rekenen zonder al te veel problemen. Als de zoekmachine dit meet dan kan dit een positief effect voor je rankings hebben.
 

Het tijdperk van transparantie en veiligheid is aangebroken

Omdat we in een tijdperk leven waarin we maar al te vaak minder goede verhalen horen over handelen op internet, is volgens ons echt het tijdperk van transparantie en veiligheid aangebroken. Als je webwinkel achterloopt op deze onderdelen dan maak je wat mij betreft geen schijn van kans meer. Om aan te tonen dat je webwinkel betrouwbaar en veilig is kan je samenwerken met partners zoals betaalsystemen en keurmerken. Als je hiervoor de juiste partners kiest dan kan Google dit ook snel genoeg herkennen waardoor je positief scoort op deze factoren. Daarnaast kan je eraan werken om onafhankelijke beoordelingen te verzamelen voor je webwinkel. Deze beoordelingen worden gepubliceerd op een andere website maar toch weten de zoekmachine deze te linken aan je webwinkel. Naarmate je meer positieve reviews verzamelt dan heeft dit ongetwijfeld ook een positieve invloed op je rankings in de zoekmachines
 
Je webwinkel verstoppen achter een postbus of 0900 nummer dat kan tegenwoordig overigens ook echt niet meer. Het vermelden van je adres, contactgegevens en voorwaarden is een absolute must als je wilt handelen op internet. In ons land is dit bovendien verplicht. Aan de hand van je adres kan de zoekmachine robot bovendien controleren of er een echt bedrijf achter de webwinkel zit.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op