Het duurt nog een tijdje maar eind volgend jaar, in december 2018, verdwijnt de support voor Magento 1. Veel ondernemers denken er daarom nu al aan om over te stappen op de tweede versie van ‘s werelds bekendste webwinkelsoftware. Veel webwinkeleigenaren worden ook gedwongen om over te stappen naar een nieuw systeem. Voor sommige ondernemers zal het te veel kosten om over te stappen naar de nieuwe variant van Magento. De kans is daarom groot dat andere webwinkelsoftware hier flink van zullen profiteren.
Toch zullen veel mensen wel willen overstappen en het een investering waard vinden. We hebben het nodige onderzoek gedaan en we kunnen zeggen dat het inderdaad interessant kan zijn om over te stappen naar de tweede versie van Magento. Als je hier interesse in hebt, en je beschikt over het nodige budget, wacht er dan niet te lang mee, want als je nu al overstapt, dan loop je met je webwinkel voor op de concurrentie.
groeien

Maak een plan voor de overstap

Je hebt dus nog iets meer dan een jaar om je Magento-winkel over te zetten. Daarna kan je de webwinkel nog wel gebruiken, maar er worden geen updates meer gedaan en daardoor wordt het ook minder veilig. Het is daarom verstandig om nu alvast een plan op te stellen, waarin je alle stappen van de migratie uitschrijft en waarin je aangeeft wie wat moet doen en hoeveel kosten er met de overstap gepaard gaan.
 

Maak je webwinkel toekomstbestendig

Er zijn verschillende redenen om nu al over te stappen naar de nieuwe versie van Magento. De eerste reden: je loopt voor op de concurrentie, want je webwinkel gaat er ongetwijfeld beter uitzien. De nieuwe versie heeft ook een verbeterde afrekenpagina, waardoor je kunt rekenen op meer verkopen in je webwinkel. Er is uiteraard aan alles gedacht. Dat mag je ook wel verwachten, want er is lang gewacht met het uitrollen van deze nieuwe software. Toch mag je blij zijn als je eenmaal bent overgestapt: dan kan je erop rekenen dat de verbeteringen in de nieuwe software ook voor jouw webwinkel de nodige extra omzet en conversie opleveren.
 

Betere lay-out op smartphones en tablets

De oude Magento-webwinkels moesten geoptimaliseerd worden om ze mobielvriendelijk te maken, in de nieuwe versie is optimalisatie standaard ingesteld. Zo is de webwinkel goed te gebruiken op de smartphone en tablet. Mobiele apparaten zorgen tegenwoordig voor meer de helft van alle bezoekers en dat maakt het erg belangrijk om mobiel goed vindbaar te zijn.
Een groot bijkomend voordeel is dat ook de backoffice mobielvriendelijk is gemaakt. Dit was in de vorige versie niet zo. Een mobielvriendelijke backoffice houdt in dat je je webwinkel ook kan beheren op smartphone of tablet. Het afhandelen van bestellingen of het aanpassen van fouten op je website wordt daardoor wel heel gemakkelijk.
mobile apps

Snellere webshop door een korte laadtijd

Een veelgehoorde klacht bij Magento was dat de webshops voor bezoekers erg traag waren. Dat hebben de ontwikkelaars gehoord, waardoor er nu een oplossing is: de Magento 2-versie is een stuk sneller door een korte laadtijd en lichtere software. Zo wordt werken met de software een stuk comfortabeler en is het gebruik aan de voorkant van de website een stuk prettiger. Doordat volledige pagina’s kunnen worden opgeslagen in je browser, is de webwinkel bij herhaalbezoek nog een stuk sneller. Zo hebben de ontwikkelaars de laadtijd van de checkout-pagina’s terug weten te brengen naar onder de seconde. Die pagina’s zijn nu 50 procent sneller.
Uiteraard blijft Magento een groot programma en daarom is het van belang om de juiste hostingpartij te kiezen. De ruimte die je bij een hostingpartij hebt, geeft wat aan over de capaciteit en het aantal bezoekers die je in je webwinkel kunt ontvangen. Zorg dat je voldoende capaciteit hebt om eventuele pieken in de bezoekersaantallen te kunnen waarborgen.
speed

Eenvoudiger afrekenen met een geoptimaliseerde check-out

Magento is een systeem dat zich speciaal toespitst op webwinkels en dat is ook in de nieuwe variant terug te zien. Er is hard gewerkt aan het verbeteren van de checkout-mogelijkheden om bezoekers zo soepel en simpel mogelijk af te laten rekenen in je webwinkel. Zo is mogelijk bij je bekend dat een bezoeker afhaakt, en een bestelling niet doorgaat, als het bestelproces om wat voor reden ook niet goed verloopt.
De checkout-functie is vooral verbeterd door het aantal stappen terug te brengen. Elke stap is er eentje, waarbij de bezoeker kan afhaken en daarom is het van belang om in zo weinig mogelijk stappen af te kunnen rekenen. In de nieuwe Magento kan je bijvoorbeeld eenvoudig aangeven dat bepaalde gegevens automatisch ingevuld kunnen worden. Daarnaast kan je bezoekers als ‘gast’ laten afrekenen. Sommige mensen houden er nu eenmaal niet van om een account aan te maken om een bestelling te kunnen plaatsen. Verder is de nieuwe checkout-mogelijkheid simpel te noemen en dat is ook de bedoeling, want afleiding zorgt er alleen maar voor bezoekers die afhaken. Door het minimalistische design kan je rekenen op een optimale conversie.
 

Eenvoudig te beheren, ideaal voor de efficiënte ondernemer

Gelukkig is er niet alleen maar rekening gehouden met de bezoekers, maar ook met de mensen die een webwinkel moeten beheren. De backend is minstens zo belangrijk als de frontend, als je het ons vraagt. De ontwikkelaars van de nieuwe versie van Magento dachten daar waarschijnlijk net zo over, want de inrichting van de backoffice is een stuk gebruiksvriendelijker geworden. Die gebruiksvriendelijkheid bespaart een hoop tijd op de langere termijn.
 
Niet alleen is de backoffice een stuk sneller geworden, de ontwikkelaars hebben er ook alles gedaan om een en ander overzichtelijker te maken. Natuurlijk is er lang gewacht met een nieuwe versie en dat leidt nu tot opmerkelijke verbeteringen. Veel functies zijn eenvoudiger te bereiken en veel meer ingericht, zodat je snel en efficiënt kan werken. Daarnaast zijn er een aantal opties toegevoegd voor beter vindbare webwinkel en een hogere conversie. Neem het even rustig door en vul alles goed en volledig in, zodat je webwinkel geoptimaliseerd wordt. Zie hier de redenen waarom ondernemers een streepje voor hebben als ze nu al overstappen op de nieuwe Magento-versie.
 

Geleidelijk aan overstappen

Als je besloten hebt om binnenkort over te stappen naar de tweede Magento-versie dan is het verstandig om dit volgens duidelijk uitgewerkte stappen te doen. Waar Magento 1 nog allerlei uitbreidingen bood, waardoor de mogelijkheden zeer uitgebreid waren, is dat bij de nieuwe versie minder het geval. Heel veel mogelijkheden zitten namelijk al in de standaard webwinkel, waardoor je die niet meer als extensie hoeft toe te voegen. Sommige koppelingen zijn alleen nog niet mogelijk. Houd hier rekening mee en bekijk van tevoren wat de mogelijkheden zijn voor de koppelingen die je nu al in je webwinkel hebt.
Seo info
In de praktijk levert het gebrek aan sommige koppelingen weinig problemen op. Als je alles van tevoren opslaat, dan heb je alles bewaard en kan je nieuwe koppelingen altijd nog in je nieuwe webwinkel implementeren. Je kan ook een bureau inschakelen om de overstap naar Magento 2 te regelen. Dit kost wat, maar dan weet je wel zeker dat het goed gebeurt en dat je binnenkort een nieuwe geoptimaliseerde webwinkel hebt, waarmee je de investering kan terugverdienen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op