Heb je een fysieke winkel maar nog geen webwinkel? Dan wordt het hoog tijd om dit artikel door te nemen. Diverse onderzoeken wijzen aan dat consumenten nog altijd een webwinkel prefereren die ook een fysieke locatie heeft. Naast het grote voordeel van afhalen biedt het de consument ook een stuk vertrouwen als je ook een fysieke winkel hebt.

Andersom geldt natuurlijk precies hetzelfde. Heb je al wel een webwinkel maar nog geen fysieke locatie dan zou je dit zeker moeten overwegen, naar een echte winkel kun je er ook voor kiezen om een afhaallocatie in te richten waarbij je gelijk de opslag van producten kunt doen. Hoewel fysieke winkels het steeds slechter doen is het nog altijd een uitstekende aanvulling op je webwinkel.

Graag vertellen we meer over de redenen waarom een combinatie van een fysieke winkel en een webwinkel het best is en waar de kansen liggen voor jullie als ondernemers. Ook geven we exact aan welke onderdelen van je bedrijf te combineren zijn om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn.
shop-to-ecommerce

De kansen voor fysieke winkels

Uit onderzoek blijkt dat (online) consumenten nog altijd de voorkeur geven aan een webwinkel die ook een fysieke locatie heeft. Omdat veel fysieke winkels nog geen webwinkel hebben biedt dit enorme kansen voor ondernemend Nederland. Als je als fysieke winkel anno 2015 ook nog geen webwinkel hebt dan loop je vast en zeker achter op de concurrentie. Vrijwel alle producten zijn tegenwoordig online te bestellen en daarom wordt het tijd om je online winkel zo snel mogelijk te starten.

Een winkel die het bijvoorbeeld jarenlang heeft af laten weten is de Bruna, de bekende Nederlandse boekenhandel waar je terecht kunt voor alles op het gebied van lezen en schrijven. Deze winkelketen heeft jarenlang nagelaten om online en offline te combineren waardoor de prestaties van hele concern nu onder druk staan.

Veel fysieke winkels vinden het echter nog een hoop gedoe om een webwinkel te starten en uiteraard komen er ook een hoop kosten bij kijken als er een hoop uitbesteed moet worden. Om succesvol te zijn met zowel een online als een fysieke winkel moeten beide kanalen elkaar aanvullen en niet ten koste gaan van elkaar. Een goede voorbereiding en planning is daarom onmisbaar. In dit artikel geven we je een aantal adviezen die je kunt toepassen als je zowel succes met je fysieke winkel als webwinkel wilt hebben.
showrooming

Waarom online en offline combineren?

Het combineren van een online en offline winkel biedt niet alleen een hoop gemak voor je klanten. Het biedt ook nog eens een uitstekende manier om cross promotie te maken. Vanuit je winkel kun je mensen doorverwijzen naar de webwinkel en vice versa ook. Voor consumenten is het altijd handig als je even langs kan komen voor advies of het ophalen van een product. Ook bij een defect kun je het wellicht snel laten repareren zonder al te veel gedoe met verzenden.

Coolblue is een uitstekend voorbeeld hiervan. Dit bedrijf heeft enkele service winkels om de vele webwinkels te ondersteunen. Het is een klein onderdeel van het bedrijf maar het is toch onmisbaar in de strategie omdat veel klanten de producten toch eerst willen bekijken als het een flinke uitgave is. Daarnaast is het natuurlijk altijd een fijn gevoel dat je ook tegen een echt persoon kunt spreken als je en probleem met de aankoop hebt.

Met HangmatGigant hebben we ook een kleine showroom. We hebben zo'n 75-100 klanten per jaar die ons echt bezoeken. Niet veel dus, maar bedenk ook dat veel klanten nu wel bij ons durven te bestellen of ons de voorkeur geven. Hoeveel dat er zijn? Misschien wel 500.
online offline

Alles synchroon houden

Het lastige bij het integreren van online en offline marketing is dat alles volledig in dezelfde stijl gemaakt moet worden. De kleuren, de lettertypes en de productweergave moet synchroon zijn om als een goed merk over te komen. Als de webwinkel een totaal andere uitstraling heeft dan is dit niet goed voor de herkenbaarheid van je merk.

Naast het synchroon houden van de uitstraling van beide winkels heb je ook te maken met het assortiment en de voorraad. Bij voorkeur is deze altijd up to date in de webwinkel en fysieke winkel. Om dit goed te integreren zijn er echter flinke investeringen en een betrouwbare fulfilment partij nodig.

Helaas zijn er nog niet super veel goede voorbeelden van winkels die dit helemaal op de juiste manier toepassen. Naast Coolblue zijn ook Kijkshop en Dixons behoorlijk op weg om beide kanalen helemaal te integreren. De uitstraling van de webwinkels is al prachtig en bij het bestellen kun je er ook voor kiezen om het de volgende werkdag af te halen bij een winkel in je eigen regio, ideaal als je een kado koopt bijvoorbeeld!

Geen producten overhouden

Wanneer je gebruikt maakt van twee kanalen om dezelfde producten te verkopen dan is de kans een stuk kleiner dat je producten overhoudt. Als je enkel een fysieke winkel hebt zul je nooit heel Nederland met je opruiming aanbiedingen bereiken en daardoor kunnen producten lang op de plank blijven liggen. Bij beide winkels kun je opruimingssectie aanmaken zodat je geen geld meer verliest aan producten die jarenlang op de plank blijven liggen.

Extra ophaal service

Wanneer je naast een webwinkel ook een winkel hebt waar de producten zijn af te halen dan biedt dit extra gemak voor de klant. Daarnaast oogt je webwinkel natuurlijk een stuk betrouwbaarder als er ook een fysieke locatie is waar je langs kunt komen.
showroom
Steeds meer bedrijven kiezen er daarom ook voor om een aparte showroom of loods te openen waar de producten ook zijn te bekijken en af te halen. Klanten uit de regio kunnen hierdoor ook nog eens besparen op de verzendkosten! Als je slim bent combineer je de afhaallocatie direct met de opslag van je voorraad zodat je niet met dubbele kosten komt te zitten.

Nabestellen in de winkel

Als je een winkel en een webwinkel hebt dan kun je eenvoudig een paar schermen en in fysieke winkel plaatsen waar de klant de producten direct kunnen (na) bestellen. Hierdoor hoeft de winkel ook niet alles zelf op voorraad te houden. De medewerkers van de winkel kunnen de klant bovendien prima adviseren bij het doen van de online aankoop!

Er zijn nog niet veel winkels die dit helemaal goed integreren maar je kan een voorbeeld nemen aan de vele telecom winkels die er zijn. Vaak staat er in deze webwinkel een computer waar de klant gelijk eigenhandig online het abonnement af kan sluiten. Hartstikke handig omdat je zowel het gemak van persoonlijke service als online bestellen hebt.

Extra betrouwbare uitstraling

Zoals hierboven al uitgebreid benoemd geeft een fysieke locatie je webwinkel een extra betrouwbare uitstraling. Bij voorkeur neem je ook een box op je webwinkel op met een foto van je pand waar de producten af te halen zijn. Let er ook op dat de bezoekers een duidelijke instructie kunnen vinden hoe de locatie te bereiken is en of er (gratis) geparkeerd kan worden.
Dakkapelcentrum
Heb je nog geen full time business of niet altijd tijd voor bezoekers? Dan kun je natuurlijk ook alleen op afspraak werken. In dat geval kun je duidelijk vermeldend at er eerst een afspraak gemaakt moet worden als men de producten wil afhalen.

Bereid je voor op de toekomst

Wat we ook nogmaals willen benadrukken is dat het hebben van een webwinkel tegenwoordig een must is voor vrijwel iedere retailer. Als je nog niet actief bent met een webwinkel dan wordt het tijd om je voor te bereiden op de toekomst, of eigenlijk het heden!

Wat kun je precies combineren?

Om je webwinkel en fysieke winkel volledig te integreren staat je een hoop werk te wachten. Je kunt natuurlijk voorzichtig beginnen door alleen de voorraad te integreren en cross promotie toe te passen. Je kunt het echter zo gek (of zo goed) maken als je zelf wilt en je budget toelaat. Zo kun je klanten van de fysieke winkel bijvoorbeeld ook de mogelijkheid bieden om online te betalen via Ideal of Afterpay!

– Online en offline gegevens

Het verzamelen van gegevens over je klanten en de aankopen is niet alleen handig om je webwinkel te optimaliseren. Het kan ook van invloed zijn op de keuzes die je in de fysieke winkel maakt. Welke producten leg je op de prominente plekken in de winkel bijvoorbeeld? Dit zijn vaak dezelfde producten die je je in je webwinkel ook prominent bovenaan plaatst.

De meeste webwinkel programma's geven je de mogelijkheid om met één druk op de knop een uitdraai te maken van de meest bekeken en meest gekochte producten. Ook zie je vaak vrij snel welke producten voor de meeste omzet zorgen. Deze cijfers zijn natuurlijk hartstikke handige bij het samenstellen van je assortiment en de inrichting van  je fysieke winkel.

Andersom kun je offline informatie natuurlijk ook gebruiken om je webwinkel in te richten. Heb je al een fysieke winkel en ben je nog niet online actief dan weet je vaak al wel wat de best verkochte producten zijn en hoe het assortiment duidelijk ingedeeld kan worden.
analyse assortiment
Naast gegevens over de best verkopende producten kun je ook informatie over de klanten verzamelen. Zo zie je met je webwinkel gelijk in welke regio's de meeste klanten zich bevinden. Deze informatie kun je gebruiken om gericht te adverteren bijvoorbeeld. Ook kun je flyers of aanbieding folders verspreiden in de regio's waar je (web)winkel het populairst is.

Schenk ook eens aandacht aan de informatie die social media je oplevert. Als je de trends op Twitter, Facebook en Pinterest in de gaten houdt weet je precies wat er speelt binnen jouw branche en bij je klanten zelf. Pinterest kan je bijvoorbeeld informatie verschaffen over de producten die nu populair zijn onder jongeren. Je moet dit wel regelmatig in de gaten houden want trends kunnen tegenwoordig razendsnel veranderen!

Ook bij het verzamelen van informatie over de wensen van klanten kun je beide kanalen inzetten. Zo kun je de trouwe klanten in je winkel aanspreken om een paar vragen op een formulier in te vullen of je kunt een enquête sturen naar alle klanten van je webwinkel!

– Cross promotie

Het uitvoeren van cross promotie is wellicht het grootste voordeel van het hebben van een fysieke locatie en een webwinkel. Je hebt twee kanalen met een regionale en een landelijke doelgroep. Je kunt de bezoekers van je webwinkel wijzen op de afhaallocatie en andersom wijs je de bezoekers van je fysieke winkel op het gemak van online bestellen via de webwinkel.

Hierboven hebben we al uitvoerig beschreven hoe de webwinkel hun bezoekers kan wijzen op de afhaalmogelijkheid in de winkel. Door het adres te vermelden, een foto van de locatie en een routebeschrijving help je de bezoeker een handje op weg om je winkel te vinden.

Andersom doe je natuurlijk precies hetzelfde. De meeste webwinkels hebben bijvoorbeeld op de etalage al de URL van hun webwinkel vermeld. Je kunt ook kiezen een grote QR code die bezoekers kunnen scannen om direct naar de webshop te gaan.

Ook bij het adverteren op internet kun je de bezoekers wijzen op beide mogelijkheden, de bezoekers kan eenvoudig online bestellen of langskomen voor een persoonlijk advies. Met slechts één van beide kanalen is de kans op een verkoop weer een stuk kleiner.
cross promo

– De voorraad opslag

Wanneer je een webwinkel hebt met een locatie voor de opslag is de stap naar een fysieke winkel wat sneller gemaakt. Meest valt een winkel prima te combineren met de opslag van je voorraad waardoor je geen extra locatie nodig hebt.

Uiteraard biedt je de klant gemak als je ook de mogelijkheid biedt om producten af te halen. Veel consumenten vinden verzendkosten bovendien maar vervelend. Met een afhaal locatie kan de klant zelf langskomen op een gewenste tijdstip.

– De voorraad weergave

Om de consument nog meer gemak te bieden kun je de voorraad aantallen weergeven in de webwinkel. Bij voorkeur zijn deze synchroon aan de aantallen in de winkel. Als je in de winkel iets verkoopt dan daalt de voorraad weergave in de webwinkel dus ook.

Om dit te regelen heb je wel een complex voorraad systeem nodig die bijhoud waar er hoeveel verkocht wordt. Daarnaast moeten er nog steeds periodiek controles uitgevoerd worden om er zeker van te zijn dat alles klopt.
voorraad weergave

– Ophalen en bezorgen

Het belangrijkste om te integreren is het logistieke proces van je fysieke winkel en webwinkel. Een fysieke locatie geeft je webwinkel niet alleen een betrouwbare uitstraling. De klant kan langskomen om producten op te halen en eventueel ook nog advies te vragen. Bovendien kan de klant besparen op de verzendkosten als de locatie in de omgeving is.

– Digitaal betalen

Digitaal betalen wordt steeds gebruikelijker in Nederland en daar kun je als retail ondernemer handig gebruik van maken. als je een winkel en een webwinkel hebt dan kun je bijvoorbeeld computers in de winkel laten plaatsen om klanten de mogelijkheid te geven om het online te bestellen.

Als de klant het gewoon in de winkel wil bestellen dan kun je alsnog de mogelijkheid bieden om via Ideal, Paypal of zelf Afterpay te betalen! Digitaal betalen wordt steeds populairder in de hele wereld en daarom is het een goede manier om je winkel alvast op de toekomst voor te bereiden!
bestellen

– Slimme aanbiedingen

Wanneer je gegevens verzamelt over de klanten en aankopen kun je wellicht ook slimme aanbiedingen doen via de nieuwsbrief of een handige app. Op basis van eerdere aankopen kun je de klant wijzen op het gemak van de afhaallocatie en slimme aanbiedingen doen.

Er is ook een app bedacht die het shoppen in fysieke winkels een stukje makkelijker maakt. Hiervoor heb je beacons nodig. Dit zijn punten waar de klant langs loopt in de winkel en vervolgens informatie en aanbiedingen via de app ontvangt op basis van de locatie.

Voer regelmatig kwaliteitscontroles uit

Het integreren van van alle afdelingen van een online en een offline winkel gaat meestal niet zonder horden of stoten. Het combineren van de voorraden kan bijvoorbeeld al snel fout gaan. we raden je dan ook aan om de integratie in fases te doen. Als je te snel gaat is de kans op problemen een stuk groter, haastige spoed is zelden goed.

checklist
Toch zou je niet op moeten geven want als de online en offline kanalen eenmaal goed geïntegreerd zijn kun je rekenen op een tevreden klant die weer terug komt!
Daarnaast voer je natuurlijk regelmatig kwaliteitscontroles uit. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een mysterie shopper naar de winkel te sturen en de klantenservice kritisch onder de loep te nemen. Ook kun je de voorraad regelmatig controleren om te kijken of de aantallen kloppen en synchroon lopen.

Pas je hele marketingplan aan

Als je hebt besloten om naast een fysieke winkel ook een webwinkel te beginnen, of andersom, dan veranderd je business compleet. Je zult je tijd en aandacht bovendien moeten verdelen over deze twee kanalen. Om niet te verzuipen in het werk is het verstandig om van te voren een duidelijk marketingplan te maken waarin wordt beschreven hoe de nieuwe strategie tot uiting komt.

Een marketingplan wordt vaak gestart met de 4 P's. De P's van plaats en promotie veranderen voornamelijk als je overstapt op een gecombineerde winkel. We raden je dan ook aan om de marketing nog eens onder de loep te nemen en te kijken waar de mogelijkheden voor cross promotie tussen beide winkels liggen!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op