Zonder arrogant te doen, de meeste van jullie hebben waarschijnlijk nog nooit gehoord van het Pareto principe. Velen van jullie hebben wellicht wel gehoord van de 80/20 regel. Dit principe, bedacht door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Deze meneer kwam erachter dat maar liefst 80% van al het geld in zijn land verdeeld was over 20% van de mensen in het land. Leuk om te weten, maar wat heb je hieraan voor je eigen webwinkel. Meer dan je zou denken wellicht!

Zelf heb ik dit ook op school geleerd, en sommige van jullie wellicht ook. Zowel in retail als online retail is het vaak zo dat 20% van het assortiment zorgt voor 80% van de omzet. In online winkels is dit niet veel anders. Dit betekent niet dat al de andere producten geen bijdrage leveren. Vaak zijn dit serviceproducten of accessoires. Dit levert misschien niet de meeste omzet op maar het zijn vaak wel weer producten waar de marge weer wat hoger is. Daarom kan je er toch veel aan verdienen. Maar daarom is het belangrijk om te weten welke producten bij de beste 20% horen, en wat kan je er vervolgens mee als je dit weet? Lees dit artikel om meer te weten te komen over de 80/20 regel en wat je er precies aan hebt.

zoeken winkelwagen

Bespaar tijd en zorgen door focus aan te brengen

Als je constant in de weer bent met de samenstelling van je assortiment of de marketingactiviteiten die je uitvoert dan hou je al snel geen tijd meer over. Vaak is het echter zo dat je de tijd efficiënter kan besteden, hiervoor heb je echter wel statistieken nodig. Dan weet je welke aspecten echt belangrijk zijn en kunnen zorgen voor meer omzet, de aspecten die dan minder belangrijk zijn of je ook minder tijd aan te besteden. Als je bijvoorbeeld weet dat 20% van je assortiment verantwoordelijk is voor 80% van de omzet dan geef je die bovenste 20% producten uiteraard meer aandacht, hier valt met weinig tijdsinspanning waarschijnlijk winst te behalen. Natuurlijk is de verhouding niet altijd 80/20 maar toch komt het hier vaak in de buurt. Hetzelfde principe kan je toepassen op je marketingactiviteiten, ook hier gaat soms meer verloren dan je denkt. Bij de meeste webwinkels is het bijvoorbeeld zo dat een groot deel van de bezoekers uit de organische resultaten van Google komt. Dit is natuurlijk hartstikke mooi omdat je er niet zoveel tijd en geld aan hoef te besteden. Je moet je echter afvragen, zijn dit ook de mensen die bij mij daadwerkelijk iets aanschaffen. Misschien kom je er achter dat betaalde advertenties veel meer conversie opleveren. Andersom kan dit natuurlijk ook het geval zijn. Hoe dan ook, je komt er achter welke marketing kanalen zorgen voor de meeste bezoekers, omzet en winst.

Bespaar niet op de analyse

Omdat je veel tijd en geld kunnen besparen als je eenmaal weet welke 20% van je producten en marketingactiviteiten het belangrijkst zijn, is het verstandig om deze analyse goed voor te bereiden en volledig uitvoeren. Voor sommige webwinkeleigenaren is het echter nog niet zo makkelijk om uit te zoeken welke producten het belangrijkst zijn, dit ligt natuurlijk ook veel aan je dat winkelsysteem en de manier waarop je de administratie bijhoudt. De meeste licentie webshops zoals CCV en Lightspeed hebben hun automatische analysetool ingebouwd die je altijd kunt raadplegen. Bij Magento kan dit vaak ook al raden we je wel aan een extra plugin te installeren om het opvragen van de statistieken net even wat gemakkelijker te maken.

Hetzelfde kan je natuurlijk doen voor de advertenties en andere marketingkanalen die je inzet. Gratis tools zoals Google Analytics helpen je om inzicht te krijgen in deze statistieken. Analytics heeft hier een handige tool voor genaamd acquisitie. Via deze tool krijgen precies ontdekken waar bezoekers wegkomen en welk pad hij of zij bewandeld heeft. Het allerhandigste is dat je ook apart kunt meten waar de kopende bezoekers wegkomen. Zo kan je bijvoorbeeld ondervinden dat de meeste bezoekers uit de organische zoekresultaten kom, maar dat de kopende klanten juist via advertenties komen. Dit is een handig hulpmiddel als je beslissingen gaat maken over de komende marketingactiviteiten.

automate marketing

Veel bedrijven steken tegenwoordig super veel tijd, moeite en natuurlijk ook geld in het bijhouden van sociale media. Sommige webwinkels merken echter dat dit voornamelijk publiciteit en bezoek oplevert, niet zozeer kopende klanten. Het moet gezegd worden, natuurlijk koop niet iedere klant direct iets en valt dit ook niet altijd helemaal goed te meten. Over het algemeen geldt echter dat mensen toch op sociale media zitten in hun vrije tijd om leuke dingen te doen en niet zozeer om een product aan te schaffen. Het moet ook gezegd worden dat dit natuurlijk helemaal van je branche afhankelijk is, sommige dingen zijn nou eenmaal wat leuker en interessanter om over te vertellen op sociale media, andere, wellicht iets saaier producten, zijn daar minder voor geschikt. Toch kan je het Pareto principe ook toepassen op sociale media. Omdat je waarschijnlijk meerdere kanalen beheert, kan je meten welke kanalen het meest effectief zijn. Als je je tijd bijvoorbeeld verdeeld over Twitter en Facebook, en er achter komt dat Twitter eigenlijk alleen maar publiciteit oplevert dan kan je meer aandacht op Facebook leggen.

Optimaliseer je webshop en marketing met het Pareto principe

Laat het duidelijk zijn, dit is geen geheime truc waarmee je je webwinkel ineens een stuk omhoog gaat krijgen. Dit principe is wel een handig hulpmiddel om er langzaam maar zeker achter te komen waar je je tijd en aandacht aan moet besteden om je webwinkel naar een hoger niveau te krijgen. Test het gewoon eens uit en ontdek wat voor jou de belangrijkste producten en marketingkanalen zijn.