Opfriscursus: marketing tijdens de feestdagen

De temperaturen buiten dalen, Black Friday en Cyber Monday zijn weer voorbij: het mag duidelijk zijn dat de feestmaand officieel is begonnen. Grijp je kans, geef je verkopen een boost en zet jouw webwinkel volledig in het teken van de feestdagen. Om je doelgroep te bereiken zijn alleen scherpe aanbiedingen echter niet voldoende. Besteed daarom ook genoeg tijd en energie aan de marketing van jouw webshop. Want als klanten jou niet kunnen vinden blijft het alsnog stil. Bereid je daarom op het gebied van marketing al in de zomer al voor op deze feestmaand, zodat je in december helemaal uit kunt pakken. Eerder publiceerden wij al handige tips op het gebied van marketing tijdens de feestdagen. Lees deze ook vooral nog eens door. In dit artikel komen we terug op een aantal zaken en geven wij je aanvullende informatie.

pakketje kado

Vroeg beginnen is nooit vroeg genoeg

Een goede voorbereiding is het halve werk. Cliché, maar ontzettend waar. Want om tijdens de feestmaand op te vallen tussen al je concurrenten, moet je een sterke strategie hebben. Begin daarom al in juli met de nodige voorbereidingen. Misschien is het een gek idee om in de zomerse temperaturen al aan de slag te gaan met de feestdagen, maar je bent echt niet de enige die dan ook al bezig is met de nodige voorbereidingen. Neem maar eens een kijkje in Google Trends en je zult zien dat veel mensen zelf tijdens de zomermaanden online al op zoek gaan naar de leukste cadeaus voor Sinterklaas en de kerstdagen. Bedenk welke acties en campagnes je wilt starten, meet welke producten het beste verkopen, onderzoek welke bezoekers interessant zijn voor remarketing en zet een e-mail campagne op.

Adverteren tijdens de feestdagen

Bij je campagne horen natuurlijk ook advertenties via Google AdWords of gepromote berichten via Facebook. Begin ook hier op tijd mee om twee hele goede redenen. De eerste heeft te maken met het bereik van je doelgroep. Het kan even duren voordat je advertenties of campagnes goed z’n werk doen. Daarnaast moet je de tijd krijgen om alles te optimaliseren. Twee weken voor de kerstdagen een campagne starten zal dan ook weinig zoden aan de dijk zetten. Of je moet een extreem hoog budget hebben. De tweede reden waarom je op tijd moet beginnen zijn dan ook de kosten. Als je gebruikmaakt van online adverteren via Google AdWords heb je altijd de mogelijkheid om zelf je dagelijkse budget in te stellen. Maar door alle advertenties van je concurrenten is het lastig om op te vallen tussen alle grote namen. Dus ook in dit geval zal je het budget flink omhoog moeten gooien. Maar dan is de vraag of je dat wil en welk effect dit gaat hebben.

aak je webwinkel daarom al voor die tijd zichtbaar voor je doelgroep door middel van advertenties via Google en social media. Verleid je publiek regelmatig met acties en geef ook een teaser van wat ze binnenkort kunnen verwachten. Benieuwd wat je op social media zelf nog allemaal kan posten voor, tijdens en na de feestdagen? Lees dan ook onze 10 tips voor social media tijdens de feestdagen.

adverteren feestdagen

Wat ga je precies doen? Zet het in de contentkalender

Het is niet alleen handig voor jou, maar ook voor je eventuele personeel handig om inzage te krijgen in de komende activiteiten. Maak een contentkalender met alle acties, advertenties en posts op social media. Tools als Trello of Google Spreadsheets lenen zich uitstekend om dit allemaal netjes bij te houden. Alle activiteiten voorzie je van een deadline. Zo behoud je niet alleen het overzicht, maar wordt het ook een stuk eenvoudiger voor je collega’s om te zien wanneer ze zelf aan de slag moeten. Bijvoorbeeld voor het maken van een video van de leukste producten voor de feestdagen, of een digitale adventkalender.

Heb je nog wat inspiratie nodig om je contentkalender voor de feestdagen mee te vullen? Dit zijn de meest populaire acties voor, tijdens en na de feestdagen:

– Alle artikelen voor de helft van de prijs op Tweede Kerstdag

– Naast een adventkalender geef je met ’12 deals of Christmas’ elke dag een speciale korting op een bepaald product of artikelen van een specifiek merk

– ‘Reageer en win’, bijvoorbeeld de inzending van de leukste foto met een van jouw producten in een kerstachtige sfeer

– Gigantische kortingen op Black Friday en Cyber Monday of beide dagen inclusief het weekend

– Een gratis product of een goodiebag bij besteding van een bepaald bedrag

content kalender

Laat je persoonlijkheid zien

Klanten willen niet alleen graag weten wat ze kopen, maar ook van wie ze het kopen. Geef daarom een persoonlijke draai aan je webshop en je social media. Laat zien wie achter deze webshop zit en plaats elke week een persoonlijke post. Bijvoorbeeld een kort filmpje op Instagram of Facebook met wat jullie doen achter de schermen. Zo weet de bezoeker wat voor gezichten er achter de webshop zitten en dat schept en boel vertrouwen. Wens ook je bezoekers fijne feestdagen door middel van een persoonlijke boodschap op je website of social media. Zet deze werkwijze de rest van het jaar voort, want je hoeft na de feestdagen niet ineens te verdwijnen voor je bezoekers.

De productfoto’s op je webshop laten zien wat voor artikelen er in jouw webshop te vinden zijn. Maar dit zijn meestal foto’s gemaakt door de leverancier. Laat daarom op social media niet alleen meer van jezelf, maar ook meer van je producten zien. Probeer producten uit in een livestream of plaats regelmatig zelfgemaakte foto’s van je producten op Instagram en Facebook. Zo krijgen je bezoekers een beter beeld van wat ze kunnen verwachten van het product.

Aan de slag met je website

Naast activiteiten rondom je webwinkel, is het in de feestperiode ook noodzakelijk dat je met je webwinkel zelf aan de slag gaat op het gebied van vormgeving en gebruikerservaring. Hierbij gaat het om een aantal belangrijke zaken:

Breng je bezoeker in de juiste stemming

Tijdens de feestdagen brengen we onszelf helemaal in de stemming door de kerstboom op te tuigen en kerstversiering op te hangen in huis. Dan kan de lay-out van je webwinkel niet achterblijven. Pas de achtergrond aan en gebruik een achtergrond die helemaal in het teken staat van Sinterklaas of Kerst. En natuurlijk kan je social media niet achterblijven, dus pas ook daar de lay-out aan. Maak verder speciale landingspagina’s gericht op de feestdagen. Plaats hier de leukste producten om cadeau te geven of speciale aanbiedingen (zorg ook op het gebied van SEO dat deze pagina’s te vinden zijn via de juiste zoektermen). Op deze manier breng je niet alleen je webwinkel, maar ook de bezoeker in de juiste stemming. Zo heb je meer kans dat er meer geld uitgegeven wordt aan je producten. Want december is de maand van cadeaus.

sfeer feestdagen

Informatie verzending rondom de feestdagen

Pas niet alleen de lay-out aan, maar ook de informatie op je website. In december is het veel drukker bij de post, dus grote kans dat de pakketjes ook wat later aankomen dan je bezoekers gewend zijn. Zet deze informatie dan ook duidelijk op je website. Laat ook weten wanneer er uiterlijk een bestelling geplaatst kan worden als deze voor de kerstdagen in huis moet zijn.

Maak je webwinkel mobielvriendelijk

Tijdens deze feestmaand zijn de meeste artikelen die gekocht worden bedoeld om cadeau te geven. Om te zorgen dat het een verrassing blijft voor de ander, schaffen we deze cadeaus dan ook aan op een moment dat de ander het niet kan zien. Bijvoorbeeld wanneer we op het werk zitten doen we even snel een aankoop vanaf de smartphone. Daarom is het voor jou als eigenaar van een webwinkel belangrijk dat ook juist nu je website mobielvriendelijk is. Hoe je website er uitziet van een mobiel apparaat kan je testen met de Mobile-Friendly test van Google. Of het goed zit met de laadtijd van de website, test je via deze gratis tool.

mobiel shoppen

Houd een grote schoonmaak

Aantrekkelijke acties betekent ook meer verkeer op je website. Zorg daarom dat je webshop goed werkt en er representatief uitziet. Ga ook alle links en hyperlinks na of ze allemaal nog goed werken. Zo weet je zeker dat de bezoeker snel op de gewenste pagina terechtkomt.

Voeg vertrouwde betalingsmethodes toe

Niet alleen de persoon achter de webshop laten zien wekt vertrouwen bij de bezoeker, ook een goede shopervaring. Voeg daarom ook alleen vertrouwde betalingsmethodes toe aan je webwinkel. Denk hierbij aan PayPal, iDeal en AfterPay.

Hoeveel bezoekers kan jouw website aan?

Als je een aantrekkelijke actie hebt, zoals de helft korting op alle producten tijdens Tweede Kerstdag, kan je rekenen op veel verkeer op je website. Maar dan is het wel noodzakelijk dat de server niet continu overbelast raakt. Hierdoor kan je namelijk alsnog veel conversies mislopen. Test daarom van tevoren of je website veel verkeer aankan met een performance check.

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Elke week nieuwe blogberichten!

Blijf open na sluitingstijd met een webshop naast je fysieke winkel

Ook al loopt je fysieke winkel nog zo goed, webshops lijken niet alleen populairder te worden onder de consumenten maar ook bij de…
Lees verder

Hoe waardevol zijn kortingscodes en cadeaubonnen voor je webshop?

Naast het goed onderhouden van je webshop, is ook de promotie zeer belangrijk. Een van de manieren om je online winkel aantrekkelijk te…
Lees verder

Het belang van goede metatitels voor SEO

Tegenwoordig gaan mensen vrijwel altijd online op zoek naar nieuwe producten. En dan wil jij natuurlijk dat je webshop opvalt in de zoekresultaten.…
Lees verder

Eigen producten produceren in het buitenland

Als eigenaar van een webshop zijn er een aantal manieren waarop jij aan je producten kunt komen. Zo kan je alle artikelen van…
Lees verder

Voldoet jouw webshop aan de AVG?

Het is al even weer een paar maanden geleden, maar op 25 mei 2018 is de AVG (afkorting voor Algemene Verordening Persoonsgegevens) van…
Lees verder

Het succes van Amazon onder de loep

In de wereld van webshops zijn er een aantal grote spelers die algemeen bekend zijn. Zo staan in Nederland Bol.com en Coolblue aan…
Lees verder

Automatische follow-up e-mails inzetten voor je webshop

Klanten zie je graag terugkeren naar je webshop. Maar dan moet je wel zorgen dat je onder de aandacht blijft. Een manier om…
Lees verder

Je eigen kledinglijn verkopen

De producten die je verkoopt in je webshop kan je inkopen bij een leverancieren, of laten versturen via dropshipping. Maar dan is er…
Lees verder