Webshop Optimalisatie 2019

Beste

SEO Software

Beste voor

E-mail Software

Beste voor

Social Management

Beste voor

Beter Design

Beste i.c.m.

Betere Hosting

Wanneer je eenmaal een webshop hebt staan en de juiste website software hebt gekozen. Is het tijd om door te pakken. Wij behandelen all webshop optimalisatie tools & methodieken!

Wil je in jouw niche groeien dan heb je vernieuwende Tools & Partners nodig op het gebied van zoekmachine optimalisatie, e-Mail marketing, Social Media Management, Design Assistentie, Snelle webhosting en nog veel meer!

Optimalisatie van jouw webshop kan complex zijn, wij behandelen de 13 belangrijkste onderwerpen.

Waarschijnlijk komen een paar van bovenstaande vijf logo's je wel bekend voor, immers bedrijven als Semrush en Transip zijn geen onbekende partijen in de webshop optimalisatie. Met alle bovenstaande optimalisatie partijen hebben wij ruime ervaring. Wij werken dan ook  met al onze portals met deze partijen samen. Afijn.. Tijd voor Webshop Optimalisatie!

Belangrijkste Webshop Optimalisatie Onderwerpen

We komen later uitgebreid terug op deze onderwerpen om jouw webshop resultaten te verbeteren. 

  1. Zoekmachine Optimalisatie (SEO) – Via Google & SEO meer bezoekers pakken.
  2. Conversie Optimalisatie – Bezoekers daadwerkelijk laten kopen in plaats van kijken.
  3. Goede Hosting & Laadtijd – Snelle laadtijd = Betere SEO & Conversie.
  4. Distributie Optimalisatie Vooraadbeheer & Verzendingen op orde krijgen.
  5. Optimaliseer Webshop Elementen – Kleinere elementen van de site optimaliseren.
  6. De structuur optimaliseren – Realiseer de juiste flow voor gebruiksvriendelijkheid en SEO.
  7. Pagina’s Optimaliseren – Pak alles aan om jouw webshop onderscheidend te maken. 
  8. Contact momenten optimaliseren – Elke kans moet je grijpen! Klanttevredenheid is belangrijk!
  9. Optimaliseer Design –  Val op tussen jouw concurrenten.
  10. Verzending en Retouren optimaliseren – Optimale verzendkosten en wees slim met het retourbeleid.
  11. Klantvriendelijkheid Verbeteren – Tevreden klanten maken jouw webshop onsterfelijk.
  12. Product Presentatie – Fotografie en de grafische productweergave op orde krijgen. 
  13. Content & Webshop TekstenZorg dat alles op jouw site lekker leest en goed geschreven is.

#1 – Zoekmachine Optimalisatie

semrush logoAls je met jouw webshop goed vindbaar bent op onderwerpen die converteren dan ga je simpelweg meer verkopen. Meer gratis bezoekers is de ideale weg naar groei & marge en dus optimalisatie van jouw webshop. Op het gebied van Zoekmachine Optimalisatie heb je 100-en tools beschikbaar. Sommige gratis en sommige betaald. Wij zijn compleet fan van het nu dominerende all-in-one SEO programma Semrush.

Zo herkent Semrush bijvoorbeeld veel fouten op Webwinkelsucces.nl:

Fouten die wij dan direct weer kunnen aanpakken zodat we langzaam aan beter geoptimaliseerd zijn voor google.  Probeer Semrush Gratis uit! Als deze tool echter voor jou als webshop eigenaar te prijzig is, kan je ook gebruik maken van Mangools, dit is een goedkoper alternatief en daardoor ook op dit moment zeer populair.

Wat je ook doet qua SEO Optimalisatie

Houd je hoe dan ook aan de volgende gouden regels:

  • Begin altijd met een goede analyse. (via bovenstaande tools kan dat)
  • Content ‘moet' waarde toevoegen voor bezoekers, schrijf of plaats het anders niet.
  • De structuur van jouw website moet duidelijk en overzichtelijk zijn
  • Geef antwoorden op vragen van consumenten, dit kan ook via producten.
  • Alles om de kern heen moet er ook netjes bijstaan. Contact of Over ons pagina's bijvoorbeeld,
  • Alle basis zaken moeten in 2019 toch echt al wel op orde zijn! ( Meta titles en descriptions)

Lees hier meer uitgebreid over Semrush & Zoekmachine Optimalisatie.

#2 – Conversie Optimalisatie

Leuk die bezoekers maar hoe ga je ervoor zorgen dat ze ook daadwerkelijk meer kopen. Voor conversie optimalisatie is er een simpele start aanpak die vrijwel in alle gevallen opgaat:

  1. Analyse
  2. Strategie bepalen
  3. Implementatie
  4. Optimalisatie

Maak vooral geen fouten in de Analyse fase want dan ben je voor niets aan het werk! Ook is het belangrijk om tijdens het bepalen van de strategie te weten wat er allemaal mogelijk is.

Wil je dieper ingaan om conversie optimalisatie? Lees dan alles over Conversie Optimalisatie op Webwinkelsucces.nl

#3 – Optimalisatie van Hosting

TransipNiets is erger dan een webshop die down of traag is. Wij hebben in het begin veel gehost bij Godaddy. Jaren geleden was het bij deze host eerder normaal dan uitzondering als de sites traag of down waren. Transip is een bekendere / betere partij waar wij simpelweg uitmuntende ervaring mee hebben.

Belangrijke Hosting Zaken:

  • First time to byte. Dus professionele hosting! ( Transip Bijvoorbeeld )
  • SSL Mogelijkheid (gelukkig nu veelal standaard)
  • Goede prijs setting.In deze tijd hoeft hosting niet meer zo kostbaar te zijn,
  • Snelle Laadtijd. Gebruik bijv. geen gigantisch scherpe plaatjes.

Lees meer over Hosting Optimalisatie

#4 – Distributie Optimalisatie

Hoe handel je op dit moment jouw distributie af? Heb je ooit wel eens Dropshipping overwogen? Dan hoef je bijvoorbeeld zelf geen voorraad aan te houden en dus minder kosten te maken!

Marktplaats aanpak: Ook kan je tegenwoordig producten verkopen op marktplaatsen als Amazon en Bol.com. Een testje op dit vlak doet nauwelijks pijn en is het onderzoeken waard.

Officieel distributeur: Ook kan je soms van een merk wat je verkoopt officieel distributeur worden, dan kan heel lucratief worden als het merk aan bekendheid wint. Dit soort distributie mogelijkheden kunnen jouw winstgevendheid behoorlijk opkrikken.

#5 – Optimaliseer Webshop Elementen

  • Homepagina Optimalisatie – De homepagina is de pagina met de meeste pageviews van je webwinkel. Ook is het de belangrijkste instappagina. Maak met deze tips de perfecte eerste indruk een laat je verkopen stijgen!
  • De Productpagina – De productpagina moet van elk product een top presentatie maken. Door het gebruik van foto's, video's, beschrijvingen en extra tools kan je de bezoeker overtuigen om het product bij jou te kopen.

Andere elementen die voortdurend verbeterd moeten worden:

  • De Zoekfunctionaliteit
  • Trust Elementen ( vertrouwen opwekken)
  • Reviews
  • De contactpagina & functionaliteit
  • De Livechat

#6 – De Structuur Optimaliseren

De meeste bezoekers die je webwinkel bezoeken hebben ontzettende haast. Wanneer ze via de navigatiebalk niet direct de juiste informatie kunnen vinden heb je grote kans dat ze direct je webwinkel weer verlaten. Zorg voor een goede en duidelijke navigatie structuur op jouw webshop.

Zorg voor een heldere menustructuur

De grootte van het assortiment moet corresponderen met het aantal categorieën in je webwinkel. Creëer natuurlijk niet een te veel aan categorieën die toch niet gebruikt worden. Maak enkel categorieën aan waarop werkelijk gezocht wordt.

Je ziet vooral bij kleine webwinkels soms veel overbodige subcategorieën. Dit terwijl ze slechts één of twee producten in deze sub-categorie hebben. Dit is niet nodig. Enkel uit SEO overwegingen kan je zo'n categorie aanmaken, maar de bezoeker heeft er weinig tot geen baat bij.

De ideale webshop structuur ziet er als volgt uit: Homepage > Categorie > Productpagina

Gebruik breadcrumbs

Breadcrumbs zijn eigenlijk vitale navigatie paden die zorgen dat de gebruikersvriendelijkheid van jouw webwinkel hoger wordt.

Voeg ook zeker een blog toe

Ook moet er natuurlijk een blog worden toegevoegd en deze moet ook goed binnen de structuur passen.

#7 – Pagina’s optimaliseren

De Over ons, Voorwaarden, Contact en FAQ pagina's worden misschien niet zoveel bekeken maar als de bezoeker die de moeite nemen om deze pagina's te bekijken dan heb je grote kans dat hij al ver in het aankoopproces zit.

Daarbij heeft optimalisatie van deze pagina ook bewezen SEO Optimalisatie invloed.

#8 – Contact momenten optimaliseren

mailchimp logoNaast de zichtbare pagina's in je webwinkel zijn er nog veel meer contactmomenten met je bezoeker. Denk aan e-mails, meldingen, bedankberichten, metatags,enz. Maak met deze tips de band met je bezoeker sterker bij elk contactmoment. Voor e-mail gebruikt bijna iedereen Mailchimp, een programma dat wij dan ook aanraden. Al is het alleen al door de vele gratis opties.

#9 – Optimaliseer Design

En  Nee.. Dit hoef je niet uit te besteden!!

canva logoJe wilt dat de bezoeker geïnspireerd en vol vertrouwen je webwinkel bezoekt. Bij elke nieuwe pagina die de bezoeker opent en bij elke actie die hij doet heb je opnieuw de kans om meer vertrouwen te winnen door effectief design.

Een programma dat gratis kan helpen met Design Optimalisatie is Canva. Wij kennen het pas enkele maanden maar zijn vanaf het begin al verslaafd. Met dit programma is het bizar makkelijk om mooie designs te maken voor jouw webshop of voor jouw social media kanalen!

#10 – Verzending en Retouren optimaliseren

De manier waarop je met de verzending en retouren van je producten omgaat is van cruciaal belang voor je webwinkel. Zo hangt het aantal achtergebleven winkelwagentjes sterk samen met of je wel of geen verzendkosten aanbied.

Lees ook ons artikel met alle kosten en prijzen van verzenddiensten in Nederland.

#11 – Klantvriendelijkheid Verbeteren

Op alle vlakken moet je tevreden klantvriendelijkheid altijd blijven verbeteren. Ook hier moet je wel goed meten om te weten. Als je geen feedback van klanten verzamelt en dit niet slim archiveert heeft dit geen kans van slagen. 

Belangrijke punten:

  • Train jouw medewerkers
  • Zet een norm vast, wil je voor een 10 gaan of voor een 8?
  • Klanttevredenheid moet leven binnen de organisatie. Praat hier veel over.
  • Deel de resultaten en maak klanttevredenheid meetbaar.

#12 – Product Presentatie Verbeteren

Maak strakke productfoto's, op dit vlak kan je behoorlijk opvallen. Of juist de boot missen. Lees hier meer over productfoto optimalisatie.

Pas op dat je niet de fout maakt om foto's van concurrenten te gebruiken of van andere sites. Dit kan veelal leiden tot behoorlijke boetes. 

foto camera productfoto's

#13 – Content & Webshop Teksten Optimaliseren

  • Zorg ervoor dat de teksten op jouw webshop de bezoekers echt helpen
  • Schrijf niet onnodige teksten die niet behulpzaam zijn
  • Durf te investeren in goede teksten
  • Zet de footer / header en frontpage vol met sterke one-liners.

Conclusie Webshop Optimalisatie

Een webshop optimaliseren is een voortdurend proces, in de praktijk moet je constant zaken van jouw webshop blijven verbeteren. Het is belangrijk om jouw tijd effectief te besteden. Hier helpen wij dan ook graag bij:

Hoe kan ik deze optimalisatie nou goed op de rails krijgen?

Dit is vrij eenvoudig, pak bijvoorbeeld bovenstaande 13 punten en ga je eigen site en twee van jouw concurrenten beoordelen per punt. Kijk op welk punt je de laagste cijfers hebt en begin bij deze punten. 

idee en tip header webwinkelsuccesWij hebben voor onze lezers – die helemaal tot hier zijn gekomen =) – een document gemaakt in Excel met een schema wat je makkelijk kan gebruiken om jouw webshop te optimaliseren: Excel Schema Website Optimalisatie Webwinkelsucces.nl

Een gouden tip op dit vlak: Analyseer niet alles zelf.. Jouw eigen visie, kennis en vooroordelen kunnen de groei van jouw webshop ook dwars zitten.

1
Reageer op dit artikel

avatar
0 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
grafisch ontwerper Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op