Mobiele versie van je webwinkel optimaliseren

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Tot voor kort hadden we nog geen pagina over mobiele webwinkels. Een gemiste kans want uit onderzoek blijkt dat 40% van de online consumenten zicht oriënteert bij webwinkels via mobiele apparaten. Daarnaast blijkt ook dat een kwart van alle online aankopen al via een smartphone of tablet plaats vind. Daarom is het hoog tijd om je wat meer te vertellen over de do's en don't voor het maken van een mobiele webwinkel. responsive-webshops

 Wat is een mobiele webwinkel precies?

Een mobiele webwinkel is in principe niets anders dan een aangepaste versie van je webwinkel. Als je klant via een smartphone of een tablet je webwinkel bezoekt dan wordt deze versie getoond. Deze versie is optimaal ingericht voor mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. De meeste aanpassingen zitten in de lay out en afbeeldingen van je webwinkel. Deze worden geminimaliseerd om de laadtijd van je webwinkel korter te maken.

mobielewebsite

In sommige gevallen hebben webwinkels een aparte domein voor de mobiele versie. Hierbij kun je denken aan m.webwinkeldomein.nl bijvoorbeeld. Dit is handig omdat bezoekers dan kunnen kiezen voor de normale of mobiele versie van je webwinkel.

In het gein dachten veel mensen dat het duplicate content zou opleveren als je een aparte mobiele webwinkel hebt met een dezelfde tekst. Google heeft ons echter verzekert dat dit niet het geval zal zijn omdat de zoekrobot herkent dat het om dezelfde webwinkel gaat.

Waarom een mobiele webwinkel?

Het is de algemene verwachting dat mobiel shoppen een normale gang van zaken is in de toekomst. En die toekomst is niet ver weg blijkt uit diverse onderzoeken.

Bijna driekwart van de Nederlandse bevolking beschikt over een mobiele telefoon en bijna de helft van alle Nederlanders gebruikt een mobiel apparaat om zich te oriënteren op online aankopen.

Conversie

De voornaamste reden om over te stappen over een responsive design is het verhogen van de conversie op je webwinkel. Een responsive design past zich namelijk aan aan het formaat van het beeldscherm. Als je nog geen mobiele webwinkel hebt dan zullen mobiele bezoekers snel afhaken omdat de producten niet eenvoudig te bestellen zijn.

Seo

Als je webwinkel responsive wordt dan zorgt dit er waarschijnlijk voor dat je bezoekers langer op je webwinkel blijven en vaker doorklikken. Voornamelijk mobiele bezoekers zullen langer op je webwinkel blijven dan voorheen. Google merkt dit omdat de gemiddelde bezoeksduur van bezoekers op je webwinkel stijgt. Hieruit kan Google afleiden dat je webwinkel interessant is voor de bezoeker en daarom hoger in Google geranked kan worden.

Overal bereikbaar

Sommige webwinkeliers vinden dat de consument ook wel via de PC of laptop kan bestellen. Dat is natuurlijk waar maar om je conversie te verhogen is het verstandig om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken om een bestelling te plaatsen. Je vraagt toch weer om een extra actie van de klant als hij of zij speciaal de PC moet opstarten om een bestelling te plaatsen.

Biedt de bezoeker daarom de gelegenheid om vanuit zijn of haar lui stoel je producten te bestellen. Ook onderweg kan de klant producten bestellen waardoor je conversie alleen maar zal stijgen.

mobiel shoppen

Is het de investering waard?

Veel webwinkeliers vragen zich af of het wel de moeite waard is om te investeren in een mobiele webwinkel. Deze ondernemers wachten met een mobiele webwinkel doordat nog niet iedereen via mobiele apparaten aankopen doet. Voor grote bedrijven zoals Bol.com is het natuurlijk eenvoudig om over te stappen omdat deze bedrijven een groot budget hebben, als middelgrote of kleine webwinkelier moet je van te voren goed te rade gaan of een investering in responsive webdesign rendabel is.

Je zou er wel verstandig aan doen omdat steeds meer consumenten online gaan winkelen. Het is beter om te voorkomen dan te genezen natuurlijk!

Volgens ons is het de investering zeker waard vandaag de dag. Uit onderzoek blijkt dat het overstappen op een responsive webwinkel zowel goed kan zijn voor je conversie als je SEO.

Ken je klanten en producten

Of een mobiele webwinkel de investering waard is hangt natuurlijk ook een beetje van het type klant en product af. Verkoop je wandelstokken voor oudere mensen? Dan is het misschien minder relevant. Verkoop je kado artikelen die mensen vaak op het laatste moment bestellen? Dan is een mobiele webwinkel toch een must have.

Kijk ook eens naar de statistieken

Als je er zeker van wilt zijn dat een mobiele webwinkel de moeite waard is dan zou je een naar het verkeer naar je webwinkel moeten kijken. Hoe groot is het percentage bezoekers dat via mobiele apparaten komt? Als dit boven de 20% lig dan zou je het zeker moeten overwegen.

Je kunt het percentage mobiele bezoekers checken in Google Analytics bijvoorbeeld. Je kunt dit vinden door gelijk in je dashboard onderaan op besturingssysteem te klikken. Je ziet direct dat bezoekers via die niet via Windows komen mobiele bezoekers zijn.

Mobiel percentage

Wat moet je aanpassen?

Om je webwinkel aan te passen voor mobiele bezoekers zijn er een paar belangrijke elementen waar je op moet letten. Naast de bovengenoemde laadtijd moet je vooral letten op de navigatie en het bestelproces in je webwinkel. Daarnaast moeten de betaalmethoden aangepast worden om mobiele bestellingen te verwerken.

update_mobiele_webwinkel

Er zijn een paar belangrijke aspecten waar je op moet letten:

De zoekbalk

De zoekbalk is één van de belangrijkste aspecten en zou prominent bovenaan in het midden moeten staan. De meeste bezoekers hebben namelijk niet de tijd om je hele assortiment door te spitten om het juiste product te vinden. Test ook altijd even of je zoekbalk goed werkt door te zoeken op merk, kleur en artikel nummer bijvoorbeeld.

mobiele-webwinkel

Navigatie

Hiervoor geld hetzelfde als voor de zoekbalk. Maak het de bezoeker zo eenvoudig mogelijk door de producten in te delen in logische categorieën.

fonq mobiel

Bestelinformatie

Veel mobiele webwinkels zitten qua lay-out goed in elkaar maar de bestelinformatie is niet goed te vinden. Denk hierbij aan informatie over de verzendkosten, verzendmethode en de betaalmethoden bijvoorbeeld. We raden je aan om een linkje op te nemen naar deze informatiepagina's, bijvoorbeeld in de footer van je mobiele webwinkel.

Het opnemen van product- en bestelinformatie is ook handig omdat een hoop consumenten eerst vergelijken op mobiele apparaten. Ook al kan er nog niet online bestelt worden, consumenten vergelijken de webwinkel toch graag op hun gemak via een mobiel apparaat.

Bestelproces

Het grootste probleem van mobiele webwinkels is het betalen. Het optimaliseren van het bestelproces is net zo belangrijk als bij je normale webwinkel. Besteed hier veel aandacht aan en test het zelf door een bestelling te plaatsen op verschillende mobiele apparaten. Laat het duidelijk zijn dat je verkoopkansen een stuk minder zijn als je bezoekers niet mobiel kunnen betalen.

* Bij Buckaroo is het aantal mobiele betalingen het afgelopen jaar met 30% toegenomen! Volgens onderzoek van Forrester Reseach zal in 2018 maar liefst de helft van alle online transacties via een mobiel apparaat verlopen!

Zelfs via Ideal betalen werkt nog niet optimaal op alle mobiele apparaten, de banken en betaalproviders werken hard aan een oplossing hiervoor.

Een Paypal betaling wel weer zeer eenvoudig om mobiel te doen. Met Paypal hoef je alleen maar in te loggen met een wachtwoord en het bedrag wordt automatisch afgeschreven. Paypal is dan ook een populaire betaalmethode voor mobiele bezoekers.

Een betaalprovider die dit al goed voor elkaar heeft is Multisafepay, deze provider heeft er voor gezorgd dat de hele betaalomgeving geschikt is voor mobiel gebruik.

Kijk naar de grote jongens!

Als je net begonnen bent met een mobiele versie van je webwinkel is het altijd handig om even naar de grote jongens te kijken. Pak je smartphone en bezoek de webwinkel van Zalando, Wehkamp en Bol bijvoorbeeld eens. Vooral de laatstgenoemde heeft de mobiele webwinkel al perfect voor elkaar zoals je hieronder ziet!

Je ziet dat deze ‘grote jongens' op tijd zijn begonnen met het aanpassen van hun website waardoor ze nu een gelikte mobiele webwinkel hebben. Bol.com heeft zelfs een aparte APP waar je gelijk persoonlijke aanbiedingen op ontvangt!

Bol mobiel

mobiele webwinkel

De beste mobiele webwinkel? Wehkamp.nl

Sinds een aantal jaar geeft de Thuiswinkel Awards ook een prijs weg voor de beste mobiele webwinkel. Vorige jaar (2014) is deze prijs gewonnen door Wehkamp.nl. Wehkamp geeft zelf aan dat ze al jaren bezig zijn om de ontwikkelingen op het gebied van mobiel winkelen te volgen. Hierdoor is Wehkamp één van de eersten en de beste geworden met haar mobiele webwinkel.

Het winnen van deze prijs is natuur een goede gratis promotie en waardering voor je webwinkel. De inschrijvingen voor deelname aan de award voor 2015 is helaas al gesloten maar als u mobiel gaat zou u volgende jaar zeker mee moeten doen!

wehkamp mobiel

Welke webwinkel software is mobiel?

De meeste webwinkelondernemers in Nederland maken gebruik van licentie software. Dit zijn webwinkels die worden gehost bij providers zoals CCV Shop, Lightspeed en Mijnwebwinkel bijvoorbeeld. Als je een nieuwe webwinkel gaat starten dan zou je er zeker rekening mee moeten houden of deze wel mobile ready is!

Gelukkig zijn de meeste grote providers hier al lang mee begonnen. Omdat er steeds meer mobiele shoppers zijn kunnen we webwinkel providers natuurlijk ook niet achterblijven. Laten we eens kijken welke webwinkel providers al automatisch een mobiele versie maken.

Het is opvallend om te concluderen dat nog lang niet alle webwinkel software geschikt is voor mobiel gebruik. Bij sommige providers moet je flink extra betalen om je webwinkel geschikt te maken wat natuurlijk  een flinke domper is. als je nog moet beginnen dat kunnen we Lightspeed en CCV Shop aanbevelen. Je kunt bij deze software kosteloos je webwinkel mobiel maken.

Webwinkel Software Vergelijken o.a. CCV Shop, Lightspeed, MijnWinkel & Shoppagina.

Hier hebben we de grootste webwinkel providers vergeleken (december 2014)

Lightspeed (top!)

Lightspeed is waarschijnlijk de beste keus als het gaat om mobiele webwinkels. Deze provider heeft aan alles gedacht lijkt het wel. Door het gebruik van HTML5 wordt de responsive webwinkel automatisch goed weergegeven op mobiele apparaten. Lees meer over de mobiele webwinkel bij Lightspeed.

In tegenstelling tot veel andere providers zitten er geen extra kosten verbonden aan een mobiele webwinkel bij Lightspeed. Je hoeft alleen even je mobiele webwinkel te activeren en je bent klaar.

CCV Shop (zeer goed!)

Ook CCV Shop heeft de mobiele versie van hun webwinkels goed voor elkaar. Hoewel CCV Shop een beetje laat begon, zien de webwinkel er tegenwoordig simpel maar prima uit op mobiele apparaten. Bekijk het voorbeeld hieronder van een mobiele webwinkel bij CCV Shop.

CCV Shop mobiele webwinkel

Elexioshop (Nee..)

Elexioshop loopt achter op het gebied van mobiele webwinkels, of de klanten willen niet investeren om de webwinkels aan te passen. Als we de webwinkels uit het portfolio van Elexioshop bekijken dan zijn deze nog niet responsive voor mobiele apparaten. Dezelfde versie als de normale webwinkel wordt weergegeven op je smartphone wat natuurlijk slecht is voor de conversie.

Myshop (Goed bezig)

Myshop heeft van mobiele webwinkels haar specialiteit gemaakt. Je kunt hier voor 8 euro in de maand een extra mobiele webwinkel kopen, een aparte versie van je webwinkel die speciaal voor smartphones en tablets geschikt is.

Mijnwebwinkel (onzeker)

Helaas biedt de website van Mijnwebwinkel weinig informatie als het gaat mobiele webwinkels, wel wordt er gesproken over een APP om je backoffice mobiel te beheren. Als we naar de klanten van Mijnwebwinkel kijken dan hebben sommige wel en sommige niet een mobiele webwinkel. Ga er daarom maar vanuit dat dit een extra investering kost.

LogiVert (Prima)

LogiVert is prima voorbereid op de mobiele revolutie. Hier vindt je meer informatie over de mobiele webwinkel bij LogiVert, dit wordt hier M-commerce genoemd. Je hebt geen extra kennis nodig, je kunt simpelweg je mobiele webwinkel activeren bij LogiVert,

Shoppagina (Prima)

Ook Shoppagina lijkt het prima voor elkaar te hebben. Als je hier een mobiele webwinkel aanvraagt dan is deze gelijk geschikt voor mobiele apparaten. Zo te zijn zitten er bij Shoppagina geen extra kosten verbonden aan een mobiele webwinkel.

Mobiel adverteren?

Nu je een volledig responsive mobiele webwinkel hebt wil je natuurlijk ook gevonden worden met je webwinkel. Het adverteren voor mobiele bezoekers werkt ook een beetje anders. Je kunt mobiele banners gebruiken en je instelling bij Adwords aanpassen bijvoorbeeld. Normale banners worden namelijk niet helemaal scherp weergegeven op mobiele apparaten.

mobiele advertentie

Mobiele banners

Als je gaat adverteren met banner via een affiliate campagne of Google Adwords dan is het aanbevolen dat je speciale mobiele banner toevoegt. Hiermee verhoog je de kans dat je advertentie getoond word bij mobiele bezoekers. De belangrijkste bannerformaten voor mobiele apparaten zijn:

Mobile Leaderboard: 320 x 50

Grote mobiele banner: 320 x 100

Google Adwords

In Google Adwords kun je gelijk zien hoeveel bezoekers momenteel via mobiele apparaten komen. Ook de conversie per apparaat is zichtbaar. Als je er achter komt dat je conversie op mobiele apparaten hoger is dan kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om je biedingen voor mobiele apparaten te verhogen.

mobiel bod aanpassen

Je kunt ook een telefoonnummer aan je Google Adwords toevoegen. Dit vergroot de kans op conversie omdat klanten met één druk op de knop contact kunnen opnemen.

Overige Tips voor een mobiele webwinkel

Het overstappen op een mobiele webwinkel is nog niet zo eenvoudig als je misschien zou denken. JE hoeft niet alles aan te passen maar er zijn wel een hoop zaken waar je rekening mee moet houden. Naast de bovengenoemde factoren kun je de onderstaande tips toepassen om je mobiele webwinkel helemaal af te maken!

Korte invulvelden

Zorg er voor dat je zo weinig en kort mogelijke invulvelden gebruikt in je bestelproces. Het typen via mobiele apparaten is vaak wat lastiger en er wordt al snel fout geklikt. Verwijder daarom alle onnodige invulvelden en maak de rest zo kort mogelijk.

Gebruik geen flash

Gebruik geen flash afbeeldingen op je webwinkel. Deze flash bestanden duren erg lang om te laden en worden ook niet geïndexeerd door zoekmachines.

Klantenservice bereikbaar maken

Zorg er ook voor dat je klantenservice goed bereikbaar is via mobiele apparaten. Doe dit door je e-mail en telefoonnummer bijvoorbeeld onder- en bovenaan te vermelden. Zorg er voor dat je bezoeker binnen één klik contact op kan nemen door je telefoonnummer klikbaar te maken.

Heb je ervaring met het overstappen naar een mobiele webwinkel of zie je er nog tegenop? We horen het graag in de reacties hieronder.

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op