Als webwinkel wil je natuurlijk graag dat iedereen je weet te vinden op het web. Maar hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten op jouw website terecht komen? In het verleden ging dit vooral om het gebruik van zoekwoorden in de teksten en het verzamelen van links.
Tegenwoordig draait het voor zoekmachines vooral om de kwaliteit van een pagina. De tekst op een pagina moet dus interessant zijn voor de bezoekers. Voor jouw positie op de resultaten pagina van Google is het belangrijk dat mensen jouw inhoud willen gebruiken en delen.

Hieronder een aantal tips waar een tekst op een pagina aan moet voldoen:

Bepalen van je doelgroep

Allereerst is het natuurlijk heel belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen. De informatie op je webwinkel moet immers relevant zijn voor je doelgroep. Gebruik je de zakelijke ‘u’ of toch de meer informele ‘jij’? Kortom, bepaal de juiste tone of voice zodat je jouw doelgroep op de juiste manier aanspreekt.

Maak overzichtelijke pagina’s

Zorg ervoor dat je pagina's er overzichtelijk uit zien zodat bezoekers een pagina snel kunnen scannen. Bezoekers verwachten snel passende informatie te lezen naar aanleiding van de zoekterm. Wanneer het te lang duurt voordat iemand deze informatie heeft gevonden dan haken ze vrijwel zeker af.

  • Gebruik titels, (sub)koppen, alinea’s en witruimtes.
    Door het gebruikt van titels, (sub)koppen, alinea’s en witruimtes wordt een pagina al snel een stuk overzichtelijker en ook sneller te scannen voor bezoekers.
  • Gebruik opsommingstekens (bullits)
    Het gebruik van bullits wordt door lezers als prettig ervaren.
  • Gebruik leesbare lettertypes
    Gebruik een leesbaar lettertype en zorg ervoor dat deze goed contrasteert met de achtergrond.

Schrijf kort en bondig

Uiteraard moet je jouw boodschap goed vertellen maar schrijf niet langer dan noodzakelijk. Gemiddeld wordt slechts een kwart van de tekst op een website gelezen. Zorg er dus voor dat de tekst die er staat er ook daadwerkelijk toe doet.

Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie is belangrijk maar mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de teksten. Je schrijft je teksten in 1e instantie voor de bezoekers die op zoek zijn naar informatie. Als je heel geforceerd allerlei zoektermen en links gaat gebruiken dan zal Google dit als negatief beoordelen waardoor je minder goed scoort in de zoekresultaten. Belangrijk is dat je op elke pagina de focus legt op één zoekwoord. Gebruik echter ook synoniemen en extensies van deze woorden. Verkoop je bijvoorbeeld telefoons? Gebruik dan ook termen zoals GSM, mobiel, goedkope telefoon etc.
Zorg er ook voor dat je de bekende H1 en H2 koppen gebruikt in je tekst. Hieraan kan Google aflezen wat de onderwerpen van je tekst zijn. Gebruik je afbeeldingen in je tekst. Voorzie deze dan wel even van een alt. beschrijving, zo weet Google ook wat je bedoelt met de afbeelding.
Klik hier tips voor het inrichten van een pagina zodat deze SEO verantwoord is.
Als je je webwinkel voor SEO wil optimaliseren dan zijn de categorieteksten super belangrijk. Dit zijn vaak de pagina's waar de klanten de artikelen van een categorie in een overzicht kunt bekijken. Verkoop je bijvoorbeeld kantoormeubelen? Waarschijnlijk heb je dan categorieën als bureaustoelen, ladekasten, bureautafels etc. Veel mensen zullen niet gelijk zoeken op deze termen maar eerder op specifieke termen zoals ‘zwarte bureaustoel' of ‘bureau voor kantoor'. Zorg er daarom voor dat elke categoriepagina voldoende tekst bevat waarin deze zoekwoorden voorkomen.
Weet je niet goed welke termen je moet gebruiken in de tekst? Zoek dan zelf even via de zoekmachines of gebruik Google Adwords om zoekwoordideeën op te doen. Als je een term intikt bij Google worden er vanzelf al suggesties gedaan die je kan gebruiken.
suggesties Google
Magento webwinkel? Lees ook dit artikel over het toevoegen van categorieteksten in je Magento webwinkel.

Zorg voor opvallende call-to-actions

Uiteindelijk moet een bezoeker na het lezen van de pagina denken: “Klinkt goed, dat wil ik ook!” Voor de bezoeker moet het dan gelijk duidelijk zijn waar hij moet klikken voor de vervolgactie zoals bijvoorbeeld ‘Bestel nu’, ‘In winkelwagen’ of ‘Brochure aanvragen’. Dit noemen we call-to-actions.
cta banaan
Een call-to-action is een button, afbeelding of een tekst die een bezoeker probeert aan te zetten tot een actie. Zorg ervoor dat deze goed opvallen door ze een andere kleur te geven dan de rest van de pagina. Gebruik een button met afgeronde hoeken. Ronde hoeken wijzen namelijk naar binnen en dit trekt de aandacht naar de call-to-action toe.

Schrijf zonder spelfouten

Misschien heel logisch maar zorg ervoor dat je webtekst geen spelfouten bevat. Een pagina met spel- of typefouten komt minder geloofwaardig over en daardoor zouden bezoekers af kunnen haken. Laat daarom je tekst eerst nog even nakijken voordat je deze op het web zet.

Succes met het optimaliseren van je webteksten!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op