De meeste berichten op onze blog gaan over het beginnen van een webwinkel met een beperkt budget. Je kan echter ook veel succes behalen als je het budget hebt om een bestaande (web)winkel over te nemen. Het overnemen van een webwinkel is echter behoorlijk complex, hoe weet je of het een goede investering is en hoe kan je onderzoeken of de verkoper betrouwbaar is? In dit artikel geven we je een hoop tips waarmee je kunt onderzoeken of het interessant is om een bepaalde dat enkel over te nemen.

Hoeveel geld en tijd kost het om zelf dit niveau te bereiken?

Meestal moet je wel een behoorlijk bedrag neertellen voor de overname van een webwinkel, je betaald voor al het werk wat al is gedaan en de resultaten die al zijn bereikt, daarnaast betaal je ook voor de potentie die de webwinkel geeft om in de toekomst nog meer te bereiken. Voordat je een webwinkel overneemt kan je daarom bij jezelf te rade gaan hoeveel tijd en geld het zou kosten om zelf op dit niveau te komen. Als je bijvoorbeeld in schat dat het € 20.000 kost om zelf een mooie webwinkel te starten en een kleine voorraad aan te leggen en de over te nemen webwinkel kost slechts 15.000 en heeft al resultaten behaald dan ben je er natuurlijk snel uit. Aan de andere kant kan je ook een winkel te koop zien staan waar bijvoorbeeld ook 20.000 voor wordt gevraagd maar je onderzoek wijst uit dat het misschien € 15.000 kost om dit niveau zelf te bereiken binnen een jaar. Dan kan het misschien weer verstandiger zijn om het juist zelf te doen.

Waar vind je webwinkels die te koop zijn?

Er zijn een aantal bedrijven gespecialiseerd in het verkopen van andermans bedrijven. Deze mensen zijn vooral gespecialiseerd in het papierwerk en het vinden van de juiste kopers. Je kan echter ook diverse forums in Nederland bezoeken waar websites en webshops te koop worden aangeboden. Een daarvan is bijvoorbeeld Sitedeals, al worden hiervoor al kleine websites en webshops aangeboden. Op Marktplaats worden er ook gewoon hele bedrijven en dus ook webshops te koop aangeboden.

Goed onderzoek voordat je de webwinkel overneemt

Dergelijk marktonderzoek kan uitwijzen hoe aantrekkelijk het is om een webwinkel te beginnen in een bepaalde markt om maar bij een overname kan je dit onderzoek natuurlijk ook ervan uit uitvoeren.

Due Dilligence

Due Dilligence is een andere term voor boekenonderzoek, hierbij onderzoekje de administratie van het bedrijf dat je gaat overnemen. Dit doe je voornamelijk om te controleren of de getoonde verkopen daadwerkelijk in de administratie verwerkt zijn.
payment

Meer tips voor het overnemen van een webwinkel

We hebben al eerder een bericht geschreven over het kopen van een webwinkel en welke tips je daarbij in acht kan nemen. Hieronder een kleine samenvatting. Als je het hele artikel wilt lezen dan kan dat ook.

Haast en spoed is zelden goed

Het overname van een webwinkel gaat meestal niet over één nacht ijs en dat is maar goed ook. Zoals hierboven al beschreven is het essentieel om goed onderzoek te doen voordat je al een bod uitbrengt op de webwinkel. Neem goed tijd om alles goed te onderzoeken en volg je gevoel!

Cijfers liegen niet

Hierboven hebben we je aangegeven dat je goed mijn gevoel moet luisteren maar het is ook verstandig om goed op de cijfers te letten want deze liegen niet natuurlijk. Kijk daarom goed naar de statistieken en hou ook rekening met de leeftijd van de webwinkel, hoe langer deze al stabiele verkopen toont, hoe meer zekerheid je hebt voor de toekomst.

Check ook de SEO van de website

Als de website imbull scoort wel levert dit naar alle waarschijnlijkheid veel gratis bezoekers op uit de zoekmachines. Hoewel dit tegenwoordig zeker geen garantie meer biedt voor de toekomst kan het wel een groot voordeel zijn. Als je deze posities beter behouden dan kan je ook in de toekomst op veel gratis verkeer vanuit de zoekmachines rekenen.

Het totaal aantal klanten

Naast de leeftijd van de website zegt ook het totaal aantal klanten wat over de resultaten die in het verleden zijn bereikt. Zoals genoemd in dit geen garantie voor de toekomst maar is het wel het beste uitgangspunt om te berekenen wat het potentieel van de webwinkel in de toekomst kan zijn.

Kijk niet alleen naar omzet maar vooral naar de winstpotentie

We zien nog altijd te veel online ondernemers die focussen op omzet en niet zoveel op winst. Ook bij het overnemen van een webwinkel komt het voor. Hoewel een hoop omzet natuurlijk hartstikke mooi is, is winst toch nog een stukje mooier. Daarnaast moet er gekeken worden naar de manier waarop deze omzet behaald is, is dit ook met winst gepaard gegaan?

Denk goed na over het bod dat je uitbrengt

Als je eenmaal een bod uitbrengt dan kun je hierop moeilijk terugkomen en later minder bieden, daarom raden we je altijd aan om laag te beginnen, omhoog kan altijd nog. Je kan er ook voor kiezen om een bod uit te brengen waarbij een deel van het bedrag later betaald.
Begin met een bod om te testen. Omdat je niet teveel wilt betalen en omdat mensen soms veel te hoge bedragen betalen voor een overname kan het verstandig zijn om eerst te beginnen met een bod om simpelweg te testen wat de verkoper gaat zeggen. Dit wordt in het Engels daarom ook wel een “feeler bod” genoemd, om aan te voelen waar de verkoper staat.
sleutel

Waar let je nog meer op bij het overnemen van een webshop?

De potentie voor de toekomst is soms moeilijk in te schatten maar er zijn wel een aantal aspecten die je in acht kan nemen om de potentie van een webshop te bepalen. Het begint simpelweg met de naam van de winkel, heeft de webshop al een echte naam opgebouwd en heeft de webshop een goed imago. Daarnaast kan een herkenbare korte naam voordelen opleveren.
Ook klantbeoordelingen zijn van belang, heeft de webshop een hoop klachten? Dan kan dit een belangrijke reden zijn om af te zien van de aankoop. Heeft de webshop juist veel goede beoordelingen? Dan kan dit waarde toevoegen aan de webshop omdat je deze goede reviews vaak ook overneemt.
Denk ook goed na over de garantie die je overneemt van de bestaande orders. Je verdient niet aan een orde die een jaar geleden is geplaatst maar moet wel service en garantie bieden voor deze klanten om de naam van je webwinkel hoog te houden. Je kan hiervoor een bepaalde clausule in het overnamecontract ook opnemen, bijvoorbeeld dat de oude eigenaar de helft van de kosten hiervoor betaald.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op