Het lijkt misschien een klein onderdeel, in werkelijkheid kan het grote verschillen maken. De kleuren die je gebruikt in je webwinkel en marketing. De psychologie van kleuren in marketing verbaasd marketeers en ontwikkelaars van webwinkels al sinds jaar en dag. Als het op webwinkels aankomt, is niets zwart en wit kun je wel zeggen.
Voor de meeste bezoekers van je webwinkel is het visuele aspect zo belangrijk, sommige bezoekers vertrekken gelijk als de ‘look en feel’ van je webwinkel niet goed aanvoelt. De meeste mensen hebben bovendien niet meer dan een paar minuten nodig om te beslissen of ze wel of niet bij je dat enkel een aankoop gaan plaatsen. Het visuele aspect hierbij is zo belangrijk omdat het een groot onderdeel is van de eerste indruk van je webwinkel.
Voor webwinkels is het gebruik van kleuren en andere visuele aspecten nog belangrijker dan voor fysieke winkels. In een fysieke winkel kan je een product ook voelen, ruiken of zelfs horen. Bij een webwinkel kan je al deze zintuigen niet gebruiken en moet je afgaan op wat je kan zien.
youtube kijken

De wetenschappelijke onderbouwing achter kleuren

Het menselijk oog kan meer dan 10 miljoen verschillende kleuren waarnemen, dat maakt het bedenken van een optimale huisstijl eigenlijk onmogelijk. Je weet nooit precies welke kleuren het beste bij elkaar passen en daarom zal je hiermee toch moeten experimenteren.
Waarschijnlijk ken je alle traditionele kleuren wel, dit zijn voornamelijk de kleuren die we ook in de regenboog gebruiken. De primaire en secundaire kleuren bestaan in totaal uit 12 kleuren. De primaire kleuren zijn altijd rood, geel en blauw. Deze kleuren kunnen gebruikt worden om de secundaire kleuren te maken, oranje, groen en violet bijvoorbeeld. Met het mixen van deze kleuren, kun je weer meer kleuren bedenken. Over het algemeen komen we daarom niet meer veel primaire kleuren tegen in het dagelijks leven en ook op het gebied van webwinkels.

Waarom is het belangrijk om dit te weten voor je webwinkel?

De psychologie achter kleuren wordt pas echt duidelijk als de belangrijkste termen je bekend zijn. Als je het verschil weet tussen de primaire en secundaire kleuren bijvoorbeeld. De kleur kan bijvoorbeeld voor een groot deel zorgen voor de herkenbaarheid van je logo en merk. Iedereen weet bijvoorbeeld dat het logo van Coca-Cola rood is en het logo van Nike zwart is. Andere herkenbare kleurstellingen vinden we bijvoorbeeld in het logo van Starbucks, deze rustige kleuren zijn zo op elkaar afgestemd, dat het een zeer herkenbare huisstijl vormt. Een ander bekend merk is Lipton ice tea, dit merk gebruikt juist hele felle kleuren maar heeft wel een hele herkenbare huisstijl gecreëerd met rood en geel.
De kleuren die je gebruikt op je webwinkel zouden dus onderdeel moeten zijn van je huisstijl, deze komen niet alleen terug in je logo en marketingmateriaal maar bijvoorbeeld ook in het menu van je website.
betalen via smartphone

Hoe kan je de optimale kleurstellingen ontdekken?

Het kan lang duren voordat je de juiste kleurstellingen hebt gevonden om een huisstijl voor je webwinkel te creëren. Een manier om hier sneller achter te komen, is het A/B testen, hiermee vergelijk je twee of meerdere pagina’s met elkaar. Je kan je website bijvoorbeeld met twee verschillende huisstijlen tonen aan een apart publiek. Vervolgens meet je welke huisstijl het beste is, door te kijken naar de conversie van de webwinkel.

Kleurstelling op basis van je product, dienst of doelgroep

Om het jezelf wat gemakkelijker te maken, kun je informatie verzamelen over je producten, diensten of doelgroep. Vooral die laatste is belangrijk want als je de huisstijl beter af weet te stemmen op je doelgroep, zal deze nog een stuk herkenbaarder zijn voor potentiële klanten. Het is dus belangrijk om je klanten te kennen zodat je ook de huisstijl hierop kunt aanpassen.behoeften

De betekenis van bepaalde kleuren

Dit klinkt misschien alsof we in hogere sferen zijn beland, maar het tegendeel is waar. De allergrootste merken letten ook op de betekenis van bepaalde kleuren om te ontdekken of deze kleuren wel bij hun huisstijl passen. Hierboven hebben we bijvoorbeeld al even genoemd dat merken zoals Coca-Cola en Lipton ice tea gebruikmaken van felle rode kleuren. De rode kleur staat vaak voor vuur, jeugdigheid en dapperheid. Er zijn ook veel bedrijven die gebruik maken van een lichtblauwe kleur voor hun logo en huisstijl. Denk aan computerbedrijf Dell of tandpastabedrijf Oral B bijvoorbeeld. Deze kleuren zijn voornamelijk bedoeld om betrouwbaarheid uit te stralen. Ga daarom na of de betekenis van de kleuren wel past bij de boodschap die je wilt uitdragen met je webwinkel.
 
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op