Wie droomt er nu niet van? Een eigen winkel waar je spulletjes voor kunt inkopen en die je dan weer kunt verkopen aan anderen. Spulletjes die je zelf gemaakt of uitgezocht hebt. Wat is er nu leuker dan mensen daarmee blij te maken? Je kunt natuurlijk een winkel beginnen in een leuk pandje, maar een webwinkel is zeker zo leuk. Want webwinkels zijn enorm populair tegenwoordig. En zeg nu zelf, er is toch ook niks makkelijker dan iets leuks uitzoeken vanuit je luie stoel, dat dan nog thuisgebracht wordt ook. En dat is wat veel klanten vandaag de dag graag willen.
Je hoopt natuurlijk dat je klanten allemaal tevreden zijn met de producten die ze bij je gekocht hebben. Mochten ze onverhoopt toch iets terug sturen, dan dien je dit netjes af te handelen. Er gelden dan wel regels waar je je als winkelier aan dient te houden bij een retourzending. We hebben ze, voor alle duidelijkheid, even voor je op een rijtje gezet. Zodat jij je klanten niet teleur hoeft te stellen en ze graag weer bij je terugkomen om iets te bestellen.
pla-7

Wettelijke regels voor retourzendingen

Je bent verplicht om aan je klanten te laten weten dat ze een bestelling retour mogen sturen als ze er niet tevreden mee zijn. Vermeld dit in de algemene voorwaarden, op de orderbevestiging en zet het duidelijk op je website. Als de informatie juist is, ontstaan er ook geen misverstanden.

Formulier voor retourzending

Op je website hoor je een formulier te zetten voor de klant dat ze in kunnen vullen als ze een bestelling willen retourneren. Je kunt dit formulier ook bij de bestelling insluiten. Dan is het altijd duidelijk voor de klant wat ze kunnen doen bij een retourzending.
bezorging

Wettelijke bedenktijd

Als een klant iets besteld heeft, krijgt hij 14 dagen bedenktijd om bij jouw webwinkel aan te geven dat hij het product wil terugsturen. Daarna krijgt hij ook nog 14 dagen de tijd om het artikel ook daadwerkelijk terug te sturen.

Terugbetaling

Als de klant aangeeft dat hij een product terug wil sturen, heb jij nog 14 dagen om de terugbetaling te doen. Je mag best wachten tot je het product ook echt ontvangen hebt, of als je een bewijs gekregen hebt dat het onderweg naar jou is. Onderneem dan actie en betaal je klant netjes het aankoopbedrag retour.

Administratiekosten

Als de klant bezorg- of administratiekosten betaald heeft, dien je deze ook terug te betalen als de complete bestelling retour komt. Als een bestelling retour komt, bereken je daar geen administratiekosten voor. Als je de klant duidelijk hebt aangegeven dat de kosten voor de retourzending voor hem zijn, dan mag je deze ook berekenen.

Hou je aan de regels

Zorg er om te beginnen voor dat je goed op de hoogte bent van alle regels over retourzendingen voor een webwinkel. Zorg er ook voor dat je duidelijk op je website zet wat de voorwaarden voor retourzendingen zijn. Als je deze regels netjes toepast, zullen je klanten ook tevreden zijn en zeker bij je terugkomen om iets leuks aan te schaffen. Het blijkt nog vaak dat niet alle winkeliers zich netjes aan de regels houden, maar als jij dit wel doet, wordt jouw webwinkel gegarandeerd een succes. De klant is per slot van rekening koning en zo dien je hem dus ook te behandelen. Zelfs als ze iets terug willen sturen.

Gevolgen als je de regels niet naleeft

Jaarlijks blijkt een groot aantal winkels zich niet aan de regels voor retourzendingen te houden. Ze duperen daarmee de klant voor vele euro’s. Jij wilt natuurlijk alles netjes geregeld hebben, zodat je je klanten niet verliest. Maar wat kan er gebeuren als je de regels niet volgt? Dan riskeer je een fikse boete. Om dit te voorkomen, verdiep je je dus beter eerst goed in de regels. Zodat zowel jij als je klanten tevreden zijn. En je webwinkel optimaal floreert.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op