Online winkelen is ontzettend makkelijk: Vanaf de bank bestel je wat leuks en het wordt (meestal) de volgende dag al bij de voordeur afgeleverd. Er kleeft alleen een klein nadeeltje aan… Soms is het product toch een beetje anders als verwacht, want op de afbeelding leek het een stuk leuker. De fysieke belevenis ontbreekt, totdat het product wordt bezorgd. Dit is de voornaamste reden van artikelen die retour worden gestuurd.
proces

Voordeliger met minder retouren

Maar ook hebben we te maken met de 14 dagen bedenktijd, waardoor producten nog wel eens retour komen. Een webwinkel met een goede (en gratis) retourservice speelt hier op in, waardoor het bestelproces aantrekkelijker gemaakt wordt. Mocht het toch tegenvallen, dan kan het gewoon weer teruggestuurd worden. Toch is het voor iedere webwinkel voordeliger als de retour aantallen verlaagd worden. Vanwege de extra handelingen, maar ook vanwege de kosten. Ook niet te vergeten: Het is natuurlijk het allermooiste als de klant het product direct helemaal leuk vindt! Een tevreden klant is een mogelijk terugkerende klant.

Bezoekers goed informeren

Als webwinkel is het ontzettend belangrijk om de bezoekers van de juiste informatie te voorzien. Geef zoveel mogelijk productinformatie en deel de kennis die voorhanden ligt. Een goed geïnformeerde klant zal de winkelervaring ook als veel beter ervaren en is hierdoor is de kans groter dat de klant weer eens terugkomt.
Er zijn vijf manieren om een succesvolle online retailer te worden, om een klant een goed resultaat te geven en om hiermee de retour aantallen terug te dringen.
47648

1. Kwalitatieve productafbeeldingen

Het klinkt heel simpel en het lijkt iets vanzelfsprekends, maar een kwalitatieve afbeelding van je product is de allereerste stap. Een foto die het mooiste naar boven haalt en die de kwaliteit van het product laat zien. Een foto met een hoge resolutie die goed is in te zoomen. Want het totaalplaatje is natuurlijk belangrijk, maar bezoekers zullen ook bepaalde details willen bekijken. Laat het product ook van meerdere kanten zien: de voorkant, de achterkant, de binnenkant. Alles wat je kunt laten zien, moet je vooral laten zien!
categorie foto's

Realistische weergave

Waar je ook op moet letten bij productfoto’s, is dat de vorm en kleur realistisch getoond worden. Het moet geen vertekend beeld worden, waardoor de fysieke ontmoeting met het product kan gaan tegenvallen. Dit geldt ook voor de grootte van het product. Een leuk trucje hiervoor is om het product in een context te plaatsen, zodat er een echte indicatie van de grootte gemaakt kan worden. Een handtas kan bijvoorbeeld heel goed vastgelegd worden met een persoon, zodat je precies ziet hoe groot de tas ongeveer is. En verkoop je glazen of koffiekopjes? Gebruik een afbeelding samen met een hand, zodat je goed kunt zien hoe groot het kopje ongeveer is.
Kijkshop productfoto

Video gebruiken

Om een nog reëlere weergave te geven, kan je ook gebruik maken van een video. Vooral op gebied van mode kan je een mooie video maken waarin de nieuwste collectie voorbij loopt. Of maak een video waarin het gebruik van een product wordt uitgelegd, dit kan helemaal goed met elektronica artikelen. Met een video breng je een product tot leven, geef je veel informatie en laat je de verschillende mogelijkheden zien.

2. Accurate productbeschrijvingen

Bij online winkelen is het product niet tastbaar. Terwijl je in de fysieke winkel eigenlijk altijd even een product oppakt, gewoon om te weten hoe het voelt. Als webwinkeleigenaar moet je dus zorgen voor heel goede productbeschrijvingen. Je hoeft echt niet bang te zijn om teveel informatie te geven, want elk detail verwoord een beetje hoe het product aanvoelt. Vertel dus wat voor materiaal het is, hoe zwaar het is, met welke afmetingen en kleuren. Heb je meerdere kleuren om aan te bieden? Vertel het er vooral even bij en probeer alles te laten zien. Bied je een leuke jurk aan met een heel bijzondere print? Maak dan vooral even een close-up van het speciale printje!
productbeschrijving

Kleding beschrijven

Vooral voor een webshop die kleding aanbiedt is de beschrijving ontzettend belangrijk. Vertel heel duidelijk welke maten je beschikbaar hebt, maar ook welke maten dit eigenlijk zijn. Soms worden de Europese maten gegeven, maar een UK maat is net weer een beetje anders. Voor een zo volledig mogelijk beeld beschrijf je gewoon alles! Kledingmaten verschillen hier en daar ook wel eens en dit is wel een kleine struikelblok voor webwinkels, want je kunt het niet even passen. Dit kan je echter wel rechtzetten met een goede producttekst. Bijvoorbeeld met “Deze broek valt vrij groot uit, bestel een maatje kleiner voor een perfect passende jeans”. Dan krijgt de bezoeker gelijk een goede indicatie!

3. Feedback bij een retour

Om te begrijpen waarom producten retour worden gestuurd, kan je vragen om feedback. Het verkrijgen van feedback is heel waardevol om je webwinkel constant te kunnen verbeteren. Om je retour aantallen te verlagen, is het dus heel goed om te weten waarom producten überhaupt retour komen. In geval van kleding kan het zijn omdat het niet goed paste of dat het model wat anders uitviel. Maar het kan ook zijn dat iets retour komt, omdat het niet aan de verwachtingen voldeed. Dan is het goed om te weten waarom precies, zodat je eventueel je productomschrijving kunt aanpassen om volgende teleurstellingen te voorkomen. Geef een retourformulier waarin een reden ingevuld of omcirkeld kan worden, zodat je deze informatie kan gebruiken. Of maak ruimte voor productreviews bij je productpagina. Bezoekers worden trouwens vaak overtuigd door klantreviews om wel of niet te bestellen. Het is dus een handige methode om feedback te krijgen en om te reageren op je klanten.
product review

4. Service bieden in de webwinkel

Bezoekers twijfelen meestal nog even voordat ze een aankoop gaan doen. Misschien hebben ze nog wat vragen voordat ze daadwerkelijk willen bestellen, of willen ze er gewoon nog even een nachtje over slapen. Een kwalitatieve productbeschrijving kan meestal al drastisch het aantal vragen verminderen. Maar een pagina met veel gestelde vragen, waar je vragen en antwoorden alvast formuleert, kan de bezoeker ook duidelijkheid geven om eventuele twijfel weg te nemen. Wil je de drempel bij de bezoeker wegnemen om een vraag te stellen? Integreer dan een live chat in je webwinkel, om direct je klant van dienst te zijn!

5. Account op je webwinkel

Als laatste kan het aanmoedigen voor het maken van een persoonlijk account helpen. Natuurlijk is het voor jou als webwinkeleigenaar ideaal omdat je doelgroep voor de email marketing daarmee groter wordt. Maar voor de klant is het uiteindelijk ook erg gemakkelijk. Met een account worden de gegevens opgeslagen, waardoor de adresgegevens een volgende keer niet nog eens ingevuld hoeven te worden. De klant is bekend bij je webwinkel en een bestelling is zo weer gedaan. Een grote kans dat ze daarna weer komen, zodat je de klant weer een uitstekende ervaring kunt geven!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op