Waarom reviews belangrijk zijn voor een webwinkel

Voordat een consument overgaat tot een aankoop, gaat deze vaak nog even op zoek naar een review.
Een ervaring van een andere consument blijft belangrijk om het vertrouwen van een consument te ‘winnen’. Hier kan je op inspelen door reviews van andere consumenten op jouw webwinkel te tonen.
Maar waarom zijn die reviews toch zo belangrijk? En hoe krijg je een klant zo ver om ook een review op jouw webwinkel te plaatsen?
Waarom reviews?
Hierbij een aantal feiten op een rijtje waarom reviews belangrijk zijn en een positieve bijdrage leveren aan jouw webshop:
- Uit onderzoek blijkt dat 77% van de consumenten eerst de reviews leest, voordat deze overgaat tot een aankoop.
- 63% van de consumenten geeft aan eerder te kopen van een webwinkel met reviews.
- Een recensie van een andere consument telt gemiddeld 12x zwaarder mee dan een beoordeling van een leverancier.
- Reviews kunnen de conversie van een webwinkel met maar liefst 14-76% vergroten.
- Consumenten die reviews lezen bestellen gemiddeld voor orderbedrag dat 6% hoger ligt dan consumenten die geen reviews lezen.
Naast bovenstaande pluspunten hebben reviews ook een toegevoegde waarde voor de zoekmachine optimalisatie. De reviews geven je webwinkel namelijk unieke, nieuwe content. Daarbij worden vaak de (long-tail) zoektermen gebruikt, waarmee ook in de zoekmachines worden gezocht.
Hoe krijg je reviews
Het is belangrijk om het geven van een review zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de consument. Stel 3 tot 4 vragen, geef een click-to-rate optie (bijv. in de vorm van sterren of een schaal van 1 tot 10) en ook ruimte voor eigen opmerkingen kan eigenlijk niet ontbreken.
Je wilt de ervaring het liefst in eigen woorden beschreven hebben. Daarnaast is het ook aantrekkelijk om de mogelijkheid te geven om de review via een simpele klik te delen op hun social media pagina’s.
Bereik de consument via verschillende manieren
- E-mail
Een veelgebruikte manier is het versturen van een e-mail na aankoop. Het beste effect bereik je binnen een korte tijdsduur na aankoop. Toch moet er wel voldoende tijd zijn geweest waarin de consument het product heeft kunnen uitproberen. Afhankelijk van het product is een week of twee meestal voldoende tijd om een aardig oordeel te vormen. - Website
Op je webshop kan je eenvoudig consumenten uitnodigen om een review achter te laten. Aandachtspunt hierbij is wel dat je moet oppassen met het aantrekken van de ‘verkeerde’ personen (die geen aankoop hebben gedaan). - Attentie
Door het aanbieden van een attentie, kan je de consument stimuleren om een review te plaatsen. Het is aan te raden om de consument via de e-mail te informeren, zo vermijd je de internetbezoekers die slechts uit zijn op de attentie. Vanzelfsprekend wordt de attentie gebruikt als ‘aanmoediging’ en niet om reviews te ‘kopen’. (denk bijvoorbeeld aan het geven van kortingscodes) - Benader trouwe klanten
Heb je een nieuw product? Benader je trouwe klanten voor advies en beoordeling. Zo laat je hen profiteren om als ‘eerste’ nieuwtjes uit te proberen en kan jij hun openhartige beoordeling in je webwinkel vermelden.
Beoordeling reviews
Om enige structuur in de reviews te brengen kan je bezoekers vragen de reviews te beoordelen. Rating met behulp van sterren of een schaal van 1 tot 10 zijn gemakkelijk in te vullen. De belangrijkste/beste beoordelingen kan je bovenaan vermelden.
Om de betrouwbaarheid van de review te vergroten is het goed om de ervaringen aan te vullen met de naam en woonplaats van de klant. Eventueel kan je deze informatie aanvullen met persoonlijke details (bijv. bij review over babyproducten kan je erbij vermelden dat het ouder of kinderdagverblijf betreft).
Negatieve beoordelingen
Negatieve beoordelingen wil je natuurlijk het liefst meteen deleten. Maar toch tellen deze ook mee in het vertrouwen van de consument. In werkelijkheid heeft ook niet iedereen dezelfde smaak of ervaring, toch? Wanneer je reviews combineert met negatieve beoordelingen, komen deze eerlijk over. Ook kunnen negatieve beoordelingen jou helpen om je producten en diensten te verbeteren.