Voordat een consument overgaat tot een aankoop, gaat deze vaak nog even op zoek naar een review. Een ervaring van een andere consument blijft belangrijk om het vertrouwen van een consument te ‘winnen’. Hier kan je op inspelen door reviews van andere consumenten op jouw webwinkel te tonen. Maar waarom zijn die reviews toch zo belangrijk? En hoe krijg je een klant zover om ook een review op jouw webwinkel te plaatsen?
reviews

Waarom reviews

Hierbij een aantal feiten op een rijtje waarom reviews een positieve bijdrage leveren aan jouw webshop:

  • Uit onderzoek blijkt dat 77% van de consumenten eerst de reviews leest, voordat deze overgaat tot een aankoop.
  • 63% van de consumenten geeft aan eerder te kopen van een webwinkel met reviews.
  • Een recensie van andere consument telt gemiddeld 12x zwaarder mee dan een beoordeling van een leverancier.
  • Reviews kunnen de conversie van een webwinkel met maar liefst 14-76% vergroten.
  • Consumenten die reviews lezen, bestellen gemiddeld een 6% hoger orderbedrag.

Naast bovenstaande pluspunten, hebben reviews ook een toegevoegde waarde voor de zoekmachine optimalisatie. De reviews geven je webwinkel namelijk unieke, nieuwe content. Daarbij worden vaak de (long-tail) zoektermen gebruikt, waarmee ook in de zoekmachines worden gezocht.

Hoe krijg je reviews

Belangrijk is om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de consument. Stel 3 tot 4 vragen, geef een click-to-rate optie (bijv. in de vorm van sterren of een schaal van 1 tot 10) en ook een ruimte voor eigen opmerkingen kan eigenlijk niet ontbreken. Je wilt de ervaring het liefst in eigen woorden beschreven hebben. Daarnaast is het ook wel aantrekkelijk om de mogelijkheid te geven om de review via een simpele klik te delen op hun social media pagina’s.

Bereik de consument via verschillende manieren

  • E-mail
    Een veelgebruikte manier is het versturen van een e-mail na aankoop. Het beste effect bereik je binnen een korte tijdsduur na aankoop. Toch moet er wel voldoende tijd zijn geweest waarin de consument het product heeft kunnen uitproberen. Afhankelijk van het product is een week of twee meestal voldoende tijd om een aardig oordeel te vormen.
  • Website
    Op je webshop kan je eenvoudig consumenten uitnodigen om een review achter te laten. Aandachtspunt hierbij is wel dat je moet oppassen met het aantrekken van de ‘verkeerde’ personen (die geen aankoop hebben gedaan).
  • Attentie
    Door het aanbieden van een attentie, kan je de consument stimuleren om een review te plaatsen. Het is aan te raden om de consument via de e-mail te informeren, zo vermijd je de internetbezoekers die slechts uit zijn op de attentie. Vanzelfsprekend wordt de attentie gebruikt als ‘aanmoediging’ en niet om reviews te ‘kopen’. (denk bijvoorbeeld aan het geven van kortingscodes)
  • Benader trouwe klanten
    Heb je een nieuw product? Benader je trouwe klanten voor advies en beoordeling. Zo laat je hun profiteren om als ‘eerste’ nieuwtjes uit te proberen en kan jij hun openhartige beoordeling in je webwinkel vermelden.

Beoordeling reviews

Om enige structuur aan de reviews te brengen, kan je bezoekers vragen de reviews te beoordelen. Rating met behulp van sterren of een schaal van 1 tot 10, zijn gemakkelijk in te vullen. De belangrijkste/beste beoordelingen kan je bovenaan vermelden.
Om de betrouwbaarheid van de review te vergroten is het goed om de ervaring aan te vullen met de naam en woonplaats van de klant. Eventueel kan je deze informatie aanvullen met persoonlijke details (bijv. bij review over babyproducten kan je erbij vermelden dat het ouder of kinderdagverblijf betreft).

Negatieve beoordelingen

Negatieve beoordelingen wil je natuurlijk het liefste meteen deleten. Maar toch tellen deze ook mee in het vertrouwen van de consument. In werkelijkheid heeft ook niet iedereen de zelfde smaak of ervaring, toch? Wanneer je reviews combineert met negatieve beoordelingen, komen deze eerlijk over. Ook kunnen negatieve beoordelingen helpen om je producten en diensten te verbeteren.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op