Als het gaat om adverteren is Adwords van Google wellicht de snelste methoden om relevante bezoekers te bereiken. Met Adwords kan je kiezen voor de gewone tekstadvertenties en display advertenties met banners.
Het mooie is dat je ook speciale advertenties kunt aanmaken via Google om bezoekers van je webwinkel opnieuw te benaderen. Dit is erg handig omdat de meeste bezoekers vaker op een webwinkel terugkeren voordat er een aankoop gedaan wordt.
Remarketing is al jaren mogelijk via Adwords maar tot een jaar geleden waren de functies nog enigszins beperkt. Het was namelijk alleen mogelijk om de bezoekers opnieuw te bereiken met algemene advertenties, nu is het ook mogelijk om advertenties op maat te tonen zodat de kans op conversie nog groter is.
remarketing1

Wat is remarketing precies?

De naam remarketing is redelijk zelfverklarend, hiermee wordt bedoeld dat je eerdere bezoekers opnieuw gaat bereiken om ze op je webwinkel te krijgen. Hiermee kun je mensen die afhaken overtuigen om alsnog een aankoop te doen of bestaande klanten overtuigen om nog een bestelling te doen.
Remarketing werkt als volgt. Als bezoekers op je webwinkel komen en vervolgens naar een andere website gaan worden ze gevolgd. Als de bezoekers vervolgens op een andere website zijn, of opnieuw een zoekopdracht invoeren bij Google worden je advertenties weergegeven.
Klik hier als je meer wil lezen over hoe remarketing van Google precies werkt of check de onderstaande infographic!
remarketing infographic

Wat is Dynamische Remarketing?

Als een bezoekers op je webwinkel land, een artikel in de winkelwagen legt maar vervolgens zonder af te rekenen weer vertrekt dan vraag je je natuurlijk af hoe dat komt en hoe je de bezoeker weer terug krijgt om de aankoop alsnog af te ronden. Met gewone remarketing kan je de bezoeker weer op je webwinkel attenderen maar met dynamische remarketing kan je de bezoeker direct naar het juiste product of de juiste categorie leiden!
Ook bezoekers die al wel een aankoop hebben gedaan kun je met dynamische remarketing een speciale aanbieding doen om herhaalbestellingen te stimuleren.
De mogelijkheden worden bovendien steeds uitgebreider, zo kun je bij de display advertenties via remarketing ook gelijk een speciale kortingscode of aanbiedingsprijs vermelden om afhakende bezoekers alsnog te overtuigen.
Wellicht ben je deze advertenties onbewust al eens tegen gekomen. Stel je kijkt op een webwinkel naar schoenen. Vervolgens lees je het nieuws op de website van een krant en je ziet opeens een advertentie voorbij komen met de schoenen die je net daarvoor bekeken hebt. Toeval? Gelukkig niet. Dit is de kracht van dynamische remarketing omdat Google precies weet welke pagina's je hebt bezocht.

De voordelen van dynamische remarketing

Het grote voordeel is het rendement wat dynamische remarketing je op zal leveren. Je weet precies waar je je geld in investeert, alleen in bezoekers waarvan je weet dat ze al interesse hebben getoond in je webwinkel of product. Bovendien doe je met dynamische remarketing eenvoudig een aanbieding op maat waardoor de kans op conversie optimaal zal zijn.
Dit is tevens een groot voordeel ten opzichte van fysieke winkels. Bedenk maar eens hoeveel geld er verspild wordt als je niet weet wat je klant precies wil. Dagelijks bezorgen bedrijven bijvoorbeeld folders met daarin aanbiedingen waarvan ze helemaal niet weten of de consument er geïnteresseerd in is. Met Adwords beschik je over zoveel informatie van de klant dat je een advertentie helemaal op maat kan maken!
Dynamische remarketing voegt daarom een extra dimensie toe aan het opnieuw benaderen van bezoekers. Daarnaast zijn de advertenties voor de consument ook alleen maar relevanter en daardoor een stuk minder irritant!

Beginnen met Dynamische Remarketing

Als je wil starten met Dynamische Remarketing van Adwords kan je de onderstaande stappen volgen.
productfeed

1. Een feed maken

Om te beginnen met Display Remarketing heb je eerst een feed nodig. als je al gebruikt maakt van Google shopping dan beschik je waarschijnlijk al over een dergelijke productfeed en kan je die gewoon gebruiken.
Als je nog niet beschikt over een geschikte productfeed dan moet je er één (laten) maken. Omdat dit nogal wat werk kan zijn kiezen veel bedrijven er voor om dit onderdeel uit te besteden. als je net als ik een Magento webwinkel hebt dan zijn er ook plugins die automatisch een feed voor je kunnen genereren.
Het lastige voor veel webwinkels is deze vele kenmerken die een product moet bevatten om een goede feed te maken. Check hier aan welke specificaties de productfeed moet voldoen. De kenmerken die je aan een product moet meegeven worden hier uitgelegd.
Als de feed goed is ingesteld weet Google precies welke bezoekers welke aanbiedingen te zien krijgen, Google haalt hier ook de afbeeldingen en prijzen vandaan om de dynamische advertenties automatisch op te maken.
Nadat je een feed hebt gemaakt kan je in het Merchant Center van Google een koppeling met Adwords aanmaken. Je kunt ook even testen of de feed goed is ingevuld en werkt.

2. De juiste tag toevoegen

Nadat de feed gereed is moet je de juiste tag(s) aan je webwinkel toevoegen zodat Google kan herkennen hoe de bezoekers gevolgd kunnen worden.
Om de tag te vinden kun je links naar ‘Gedeelde bibliotheek' gaan. Hier vind je het tabje ‘Doelgroepen'. Voor dynamische remarketing moet je echter wel alle pagina's van een uniek product of categorie id voorzien. Een goede webontwikkelaar kan dit automatisch voor je regelen.
Dank de verschillende id's weet Google precies op welke pagina's de bezoekers zijn geweest. De advertenties kan je vervolgens ook per pagina of categorie aanmaken zodat deze gelijk zijn aan elkaar. Als voldoende mensen de pagina hebben bezocht kunnen deze bereikt worden met specifieke advertenties.
De tag kun je vervolgens voor de </body>-tag in de HTML van iedere pagina toevoegen.
Het toevoegen van de juiste tags lijkt er complex al blijkt dat later vaak mee te vallen. Doordat het complex lijkt haken veel mensen hier af of kiezen ze er voor om het uit te besteden wat ook geen schande is natuurlijk.
remarketing 2

3. De campagne instellen

Doelgroeplijstendoelgroep-lijsten
Wanneer je feed gereed is en de tags zijn toegevoegd wordt het tijd om de doelgroepen voor je campagne in te stellen. Volg hiervoor de onderstaande stappen. Als het goed is vindt je hier de volgende doelgroep lijsten die al voor je voorbereid zijn.:
– Alle bezoekers
– Mensen die producten bekijken
– Mensen die hun winkelwagentje verlaten
– Eerdere kopers’.
De bovenstaande doelgroepen spreken natuurlijk voor zich. Om het maximale uit je remarketing te halen voeg je natuurlijk nog meer doelgroepen aan. Heb je bijvoorbeeld een aparte aanbiedingen pagina? Maak hiervoor een aparte lijst aan zodat er ook een speciale advertentie voor aangemaakt wordt.
De bezoekers die vervolgens op de pagina's komen worden in de desbetreffende doelgroep lijst geladen. Deze lijst wordt dus steeds groter waardoor het bereik van je remarketing ook steeds groter wordt.
Weergave frequentie (Frequency cap)
Om je bezoekers en klanten niet te veel lastig te vallen is het verstandig om een maximum in te stellen voor het opnieuw benaderen van bezoekers met display advertenties.
Je kunt het volgende instellen:
– max. aantal weergaven per dag
– max. aantal weergaven per campagne
– max. aantal weergaven per advertentiegroep
– max. aantal weergaven per advertentie
Het is verstandig om dit in het begin in te stellen op maximaal 3 weergaven per dag zodat je advertentie constant weergegeven worden maar niet te vaak. Hierdoor kan een bezoeker je advertentie slechts tien keer te zien krijgen per dag voordat er op geklikt wordt. Hiermee voorkom je dat je geld uitgeeft aan het benaderen van bezoeker die toch niet van plan zijn om terug te keren.
Bezoekers die al een aankoop gedaan hebben
Veel webwinkels kiezen er voor om bezoekers die reeds een aankoop gedaan hebben niet meer opnieuw te benaderen om het maximale uit het budget te halen. Geconverteerde bezoekers kunnen vaak ook op een andere manier benaderd worden. Zo kun je klanten natuurlijk ook opnieuw benaderen via e-mail marketing bijvoorbeeld omdat je toch al over de klantgegevens beschikt.
Omdat je beschikt over een goede Adwords campagne heb je natuurlijk ook het bijhouden van conversies ingesteld. Als je dit hebt gedaan kun je eenvoudig alle geconverteerde bezoekers uitsluiten van het benaderen via remarketing.
Sommige webwinkels kiezen er juist voor om de geconverteerde bezoekers juist wel opnieuw te benaderen maar dan met een speciale advertentie waarin de klant wordt aangemoedigd om meer van hetzelfde te bestellen of een product dat relevant is aan de vorige aankoop.
Naast het verhogen van het aantal herhaalbestellingen is deze methode ook ideaal voor de naamsbekendheid van je webwinkel. Als het vaker wordt getoond zullen klanten je webwinkel beter onthouden.

4. Instellingen en resultaat controleren

Na de voorbereidingen zijn getroffen kan je bezig gaan met het instellen van de campagne. We hebben hier de stappen kort samengevat, neem ook deze pagina door voor een volledige beschrijving van de te nemen stappen bij het instellen.
– Display campagne aanmaken
Als je een campagne aanmaakt dan kies je voor alleen ‘Display Netwerk'. Dynamische remarketing is namelijk alleen mogelijk met display banners.
display
– Biedstrategie en budget
Vervolgens kan je aangeven hoeveel je wil besteden aan de campagne en hoe je dit budget wil verdelen. Begin altijd voorzichtig en test de wateren door een laag budget te verdelen over de hele week.
– Dynamische advertenties maken
Het mooi is dat je helemaal geen moeite hoeft te doen om banners of advertentie te maken als je alles eenmaal goed hebt ingesteld. Google haalt de afbeeldingen en aanbiedingen namelijk automatisch van je webwinkel door de productfeed.

5. Campagne optimaliseren

Om het maximale uit iedere Google Adwords campagne te halen zal je er vaker aandacht moeten besteden. Het optimaliseren van je dynamische remarketing campagne is kijken hoe bezoekers binnenkomen.
– Geconverteerde uitsluiten
De meeste webwinkels kiezen er voor om geconverteerde bezoekers (klanten!) niet opnieuw te benaderen omdat het budget wellicht beter besteed kan worden. Omdat Google weet welke bezoekers al een aankoop gedaan hebben kan je deze automatisch uitsluiten.
– Sitecategorieën uitsluiten
Om zo weinig mogelijk budget te besteden aan irrelevante bezoekers kun je ook bepaalde site categorieën uitsluiten. Denk hierbij aan websites over seks, dating, geweld etc. waar je liever niet mee geassocieerd wil worden.
site categorie

Zelf doen of uitbesteden?

Hoewel het best lastig kan zijn om dynamische remarketing op te zetten raden we je toch aan om het eerst eens zelf te proberen met de informatie die je bijvoorbeeld op deze pagina kan vinden. Mocht je er toch niet uitkomen dan kan je altijd een specialist op het gebied van zoekmachine marketing inschakelen. Een specialist kan het vaak in een paar dagen voor je opzetten en dan ben je er zeker van dat het goed gebeurt! Houdt er wel rekening mee dat je een paar honderd euro hier voor uit moet trekken.

Andere mogelijkheden voor Display remarketing

Omdat Google nogal lang gewacht heeft met het ontwikkelen van uitgebreide functies voor display remarketing zijn andere bedrijven er ook al vroeg mee gestart, zijn heb je ook de programma's Adcrowd en Criteo die een soortgelijke functie voor Display Remarketing hebben. Deze bedrijven werken ook met productfeeds waarmee je dynamische banner advertenties kan maken.

Adcrowd

Een Nederlands programma dat een aantal jaar geleden is begonnen met het aanbieden van Dynamische remarketing met banners is Adcrowd. Het mooie is dat je via Adcrowd niet alleen bezoekers met advertenties op andere websites kan bereiken, je kunt de bezoekers ook achtervolgen door advertenties op hun social media weer te geven. Onder de websites die je advertentie kunnen weergeven vallen ook grote websites zoals Telegraaf.nl, MSN.nl en Nu.nl waardoor je snel veel views kunt krijgen!

Criteo

Een internationale speler die al een stuk eerder is begonnen met het aanbieden van remarketing is Criteo. Met Criteo kan je alle gegevens over klanten waardoor je advertenties helemaal op maat kunt maken. Net als met Adcrowd biedt Criteo ook de mogelijkheid om je bezoekers te bereiken via hun social media accounts.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op