Voor de meeste webwinkel is SEO een te groot aspect waar niet altijd op gerekend is. Ook zijn er veel webwinkels die de fout maken door pas de laat aan zoekmachine optimalisatie te denken, bepaalde fouten kunnen dan al gemaakt zijn. Het optimaliseren voor de zoekmachines levert je bovendien een hele waslijst aan taken op, heb je hier wel tijd voor?
Daarom is het van belang om goed na te denken over SEO alvorens je een webwinkel start. Het kiezen van een goede domeinnaam is bijvoorbeeld ook van invloed op je positie in de zoekmachines. Ook kan je de producten en pagina's direct op de juiste manier toevoegen als je op de hoogte bent van de belangrijkste SEO factoren.
Maar vrees niet, wij hebben de belangrijkste factoren op een rijtje gezet. Je leert hier alles wat je moet weten om de SEO voor webwinkel zelf te doen. We geven antwoord op de onderstaande vragen zodat je alles te weten komt. Na het lezen van dit artikel is het dus niet meer nodig om dure marketing bureau's in te schakelen waardoor je ook nog eens een hoop kunt besparen!seo factoren

Wat moet je weten?

  • Hoe je marktonderzoek doet
  • Hoe je een basis analyse van je webwinkel maakt
  • De onpage SEO aspecten die je moet toepassen
  • Tips voor het toevoegen van frisse content
  • Offpage SEO, wat wel en niet te doen

Marktonderzoek uitvoeren

Voordat je met een webwinkel begint is het verstandig om gedegen onderzoek uit te voeren zodat je weet hoe de markt in elkaar steekt. Je voorkomt hiermee dat je achteraf voor onplezierige verassingen komt te staan. Veel kijken hier overheen, het is ook ondernemers eigen om direct aan de slag te gaan.
Op SEO gebied is het echter noodzakelijk om te beginnen met goed onderzoek. Het kost wellicht even tijd, je leert echter de juiste keuzes maken waar je op lange termijn profijt van zal hebben! Na dit onderzoek moet je precies weten wat de belangrijkste zoekwoorden zijn, hoe je begint en hoe je de SEO constant blijft optimaliseren.

De zoekwoorden

Om producten te verkopen zullen er eerst bezoekers op je webwinkel moeten komen. De meeste webwinkel zijn afhankelijk van de bezoekers die gratis uit Google komen, andere methoden zijn vaak betaald en leveren alsnog veel minder bezoek op. Het mooie is dat je exact kunt uitzoeken welke zoekwoorden voor jou webwinkel van belang zijn. Dit is handig omdat je dan precies weet hoeveel bezoekers je tegemoet kan zien, hiervoor moet je natuurlijk nog wel bovenaan komen in Google.
Het zoekvolume van bepaalde termen kan je vinden door gebruik te maken van het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google Adwords, hiervoor moet je wel eerst een account aanmaken. Zoals je in het onderstaande voorbeeld kan zien weet je nu precies welke termen het meest interessant zijn om op je website te verwerken. Als je een webwinkel in verlichting begint is het dus wellicht verstandiger om je tekst en inhoud in te richten op zoektermen relevant aan ‘lampen'. Zoals je kan zien wordt op de laatstgenoemde term veel vaker gezocht.
zoekwoordvolume
Naast het aantal zoekopdrachten is de concurrentie ook van belang. Het is vanzelfsprekend dat de concurrentie hoger is op zoektermen die vaker ingevoerd worden. Je bent natuurlijk niet de enige slimme ondernemer die hierop let. Wat voor product je ook wil verkopen, het is altijd verstandig om de zoekwoordenplanner van Google eerst even te raadplegen. Als er toch veel te weinig op een bepaalde term gezocht wordt dan weet je dat ook gelijk, en kan je je pijlen richten op een ander, meer rendabel product.
Daarnaast heeft Google nog een handige functie bedacht. Met Google Trends kan je precies zien hoe populair een bepaalde zoekterm is. Je wil natuurlijk het liefst gevonden worden op termen waarvan het zoekvolume gaat stijgen. Je kan dit vergelijken met een trein, je wil natuurlijk op een trein stappen die vaart maakt, niet op een trein die al aan het afremmen is. Zoals je in het onderstaande voorbeeld mooi kan zien is dat de seizoensgevoeligheid van een product hiermee ook gevonden kan worden. Zoals verwacht zie je dat er vooral in de zomer naar hangmatten gezocht wordt.
trends
Let er ook op dat zoekopdrachten steeds vaker bestaande uit specifieke termen of zelfs hele zinnen, dit worden ook wel ‘longtail' keywords genoemd. Bezoekers typen dit in omdat ze dan relevantere resultaten verwachten, het zoekproces wordt hierdoor weer een stukje korter.
Het gaat er bij dit zoekwoorden onderzoek om dat je de juiste termen weet te vinden waarop jij kunt scoren met je webwinkel. Dit moeten natuurlijk ook enigszins converterende zoektermen zijn. Hiermee bedoelen we termen waarvan je weet dat de zoektocht tot een aankoop gaat leiden. Zie bijvoorbeeld de termen uit het voorbeeld hierboven, over het algemeen geldt dat zoektermen met woorden zoals ‘goedkoop' en aanbieding er in verwerkt het ook erg goed doen. Deze consumenten hebben vaak al besloten om het product te kopen, ze zoeken alleen nog naar de juiste webwinkel met een goede prijs.
Let er wel op dat het zoekwoordenonderzoek een tijdrovende bezigheid kan zijn. We raden je aan om alle interessante zoektermen op te slaan met daarbij ook het zoekvolume, op basis hiervan kan je later je webwinkel gaan indelen.

Veel gemaakte fouten bij zoekwoord selectie

Hoewel Google je ontzettend veel hulp biedt bij het selecteren van de juiste zoekwoorden, is het toch een complex onderzoek. Een aantal veelgemaakte fouten zetten we voor je op een rijtje zodat je deze zelf niet hoeft te maken.
Het vergeten van specifieke zoektermen. Er zijn vaak veel extensies van belangrijke zoektermen die je eigenlijk niet mag vergeten. Je kunt je homepage richten op de zoekterm ‘lampen' maar wellicht is het veel verstandiger om je te richten op een meer specifieke term zoals ‘lampen kopen'. Hoewel er minder mensen op zoeken, is de concurrentie ook lager waardoor je sneller gevonden wordt. Je kunt er bovendien op rekenen dat je de conversie op deze term een stuk hoger is omdat deze mensen direct een product willen kopen, je SEO inspanningen zullen daardoor sneller beloond worden.
voordelen longtail
Te enthousiast alle zoekwoorden gebruiken. Als we onderzoek doen naar de beste termen hebben we het niet voor niets over een selectie van de juiste woorden. Het is simpelweg niet realistisch om alle zoektermen in je webwinkel te verwerken en dat moet je ook niet willen. Gebruik alleen die termen die het best passen bij de inhoud van je webshop en die ook nog eens relevante bezoekers opleveren.

Wanneer begin je met SEO?

Veel webwinkels denken te laat aan SEO, vaak is het design en het assortiment een hogere prioriteit en wordt daar eerst aandacht aan besteed. toch is het verstandig om in ieder geval het zoekwoorden onderzoek achter de rug te hebben als je begin met het opzetten van je webwinkel.
Eigenlijk begin je al met SEO als je een domeinnaam gaat kiezen. Hoewel het al jaren ter discussie staat, diverse onderzoeken tonen aan dat het verwerken van keywords wel degelijk van invloed is op je posities in de zoekmachines.
Toch moet je hier niet te veel op gaan focussen. Het kiezen van een domeinnaam met een zoekterm erin is één strategie, de andere mogelijkheid is branding en dat kan ook erg goed werken. Denk aan grote webwinkels als Bol.com, Wehkamp.nl en Zalando.nl bijvoorbeeld, deze domeinen hebben geen zoekterm erin maar het zijn wel super grote webwinkels die ook uitstekend vindbaar zijn in de zoekmachines.
Hiermee proberen we aan te geven dat een domeinnaam slechts een onderdeel van SEO is, er zijn nog talloze andere factoren die veel belangrijker zijn. toch kan het als beginnende webwinkel zeker verstandig zijn om voor een SEO strategie te kiezen als het gaat om je domeinnaam, het wordt weer een stukje makkelijker om hoog te scoren en dat is natuurlijk precies wat je wil!
Een tunnelvisie ontwikkelen. Focus je niet te veel op één zoekwoord, we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. De meeste webwinkels verkopen bovendien meerdere producten. Zorg er voor dat alle pagina's uniek geoptimaliseerd worden op basis van de producten die er te vinden zijn.
seo concept

Concurrentieonderzoek

Om in de top van de zoekresultaten te geraken zal je een hoop andere webwinkels voorbij moeten streven. Om dit voor elkaar te krijgen moet je precies weten wat je concurrenten doen en hoe jij je kan onderscheiden. Als je toch een bedrijfsplan aan het maken bent kan je gelijk de SEO van je concurrenten door lichten. Je kan bijvoorbeeld meten hoe uniek de content is, hoe goed de beschrijvingen zijn ingevuld, hoeveel backlinks een webshop heeft en nog veel meer!
Wat je bijvoorbeeld kan doen is eerst een top 5 van concurrent samenstellen, webwinkels die in de top van de zoekresultaten voorkomen. Vervolgens analyseer je deze webwinkels en kan je de goede punten op je eigen manier in je eigen webwinkel verwerken.
Een handig programma om je concurrenten eens goed onder de loep te nemen is de open site explorer MOZ. Hiermee kan je een url invoeren en ontzettend veel informatie vinden. De makers van MOZ hebben ook een handige toolbar ontwikkeld die je kan toevoegen in Chrome of Firefox.
moz
Zoals je in de bovenstaande afbeelding ziet wordt in de MOZ analyse prominent een aantal factoren weergegeven. De Domain Authority (DA), de Page Authority (PA), de spam score en het aantal links. Deze factoren worden gemeten om de kwaliteit en autoriteit van een bepaalde pagina te bepalen.
DA: de domein autoriteit geeft aan hoe populair een bepaalde domein is.
PA: de domein autoriteit geeft aan hoe populair de specifieke pagina is.
Spam score: als je teksten kopieert of links krijgt vanaf slechte pagina's zal je spam score stijgen, dit is uiteraard niet goed.
Naast de kwaliteit is het aantal links ook van belang, hoe meer sterke backlinks naar jou website, hoe beter je zal scoren. Het mooi is dat je ook gelijk de backlinks van je concurrenten kan checken met het gratis programma van MOZ.
Wat ook handig is, is om je webwinkel (en die van de concurrent) eens door de ogen van een zoekmachine robot te bekijken. Let er op dat zoekmachines geen afbeeldingen kunnen lezen. Om de afbeeldingen leesbaar te maken moet je daarom een alt. beschrijving invullen. zie hieronder hoe dit er uit ziet, we gebruiken hiervoor het gratis programma Browseseo.net.
hangmat seo text

Een basis onpage analyse maken

Nu het onderzoek eindelijk achter de rug is kan je beginnen met de opzet van je pagina's, uiteraard ga je hierbij ook rekening houden met de belangrijkste factoren die bepalen hoe hoog je pagina's in de zoekresultaten komen. Het mooie is dat Google zelf ook een handleiding heeft opgesteld waarin de belangrijkste factoren vermeldt staan. De beginnershandleiding voor zoekmachineoptimalisatie moet je zeker even opslaan.

Zorgen dat de basis in orde is

Om er voor te zorgen dat je gelijk goed van start gaat met zoekmachine optimalisatie raden we je aan om je eerst te focussen op de onderstaande factoren.

  • De structuur van je website

Het zoekwoorden onderzoek hebben we van te voren verricht zodat je de structuur van je webwinkel gelijk goed kan indelen. Je kunt bijvoorbeeld hebben gevonden dat de onderstaande zoektermen belangrijk voor je webwinkel kunnen zijn. Deze termen kan je dan gebruiken om je webwinkel op dezelfde manier in te delen. De belangrijkste zoekwoorden vormen dus ook de belangrijkste productcategorie op je webwinkel.
Categorie: Heren kleding
Subcategorie: Heren jassen
Subcategorie: Heren jeans
Subcategorie: Heren ondergoed

  • Unieke tekst

Het toevoegen van goede beschrijvingen en informatieve tekst is één van de belangrijkste factoren van SEO, je bent de term ‘content is king' wellicht al tegengekomen. In sommige opzichten is dit zeker waar. Google waardeert het enorm als je goede informatie op je website hebt en zal je website daarvoor belonen met een hogere positie.
Het gebruik van koppen (headings) en alinea's is belangrijk om de teksten te structuren, het wordt hierdoor een stuk beter leesbaar voor de bezoeker. De zoekmachines hechten ook waarde aan een goede structuur in je teksten. Zoektermen die in de koppen voorkomen worden bovendien als belangrijker ervaren. zorg er voor dat je op iedere pagina 1 unieke H1 titel plaats, de subkoppen in de tekst kan je H2 maken.
Als je de pagina gelijk helemaal wil optimaliseren dan kan je alles doormeten om zeker te zijn dat je de zoekwoorden op de goede manier gebruik. Over het algemeen zouden de belangrijkste zoektermen, en synoniemen daarvan, 2-4% van de tekst moeten omvatten.

  • Meta titels en beschrijvingen

Om de zoekmachine te laten weten waar een pagina over gaat kan je een unieke meta titel en beschrijving invullen. Het is hierbij van belang om per pagina unieke titels en beschrijvingen in te vullen. Elke pagina is natuurlijk gericht op verschillende zoektermen en deze woorden kan je daarom prominent vermelden. Zie hieronder voor een voorbeeld van een goede meta beschrijving.
Meta titel goed

  • Alt. beschrijvingen afbeeldingen

Zoals eerder genoemd kunnen de zoekmachines geen afbeeldingen bekijken en begrijpen wat hiermee bedoelt wordt. Daarom moet je ook voor de afbeeldingen een duidelijke beschrijving invullen. Naast het gebruik van afbeeldingen kunnen video's ook een goede bedrage leveren, in html is het zeer eenvoudig om een Youtube video te embedden.

  • De mobiele vindbaarheid

Een aspect wat er de laatste jaren is bijgekomen, is de mobiele vindbaarheid van je webwinkel. Voorheen hoefde men hier helemaal geen rekening mee te houden maar Google beloond tegenwoordig de websites en webwinkels die zijn geoptimaliseerd voor mobiele resultaten.

Alle factoren bij langs gaan

Naast de bovengenoemde vind je in de beginnershandleiding van Google nog veel meer factoren die van belang zijn. Hou er rekening mee dat er in totaal meer dan 100 factoren invloed hebben op de uiteindelijk posities in de zoekmachines.
seo concept

Blijven optimaliseren

Hoewel je waarschijnlijk al weken zoet bent met de eenmalige investering om je webwinkel gereed te maken, ben je er daarmee nog lang niet. SEO vereist continu inzet en aandacht. Naast het feit dat de SEO factoren aan wijzigingen onderhevig zijn, zitten je concurrenten natuurlijk ook niet stil. Als je de webwinkel niet goed onderhoud zal dit ook opvallen bij de zoekmachine robot. websites die wel goed onderhouden worden hebben daarom een streepje voor.

Frisse content tips

Content is king en daarom is het van groot belang dat je regelmatig nieuwe teksten op je website toevoegt. Het mooie is dat je met je webwinkel waarschijnlijk ook regelmatig nieuwe producten aan het assortiment toevoegt, hierdoor wordt je webwinkel ook steeds uitgebreider.
Een blog is uitstekende manier om je webwinkel regelmatig te voorzien van frisse content. Je kunt hierop bijvoorbeeld nieuws over je bedrijf, nieuwe producten en marktontwikkelingen neerzetten in de vorm van een blogartikel.
Daarnaast zal je merken dat veel grote niche webwinkels een ware kennisbank hebben aangelegd. Hieronder kan je dan weer een hoop artikelen vinden waarin alle informatie te vinden is over de producten.

Offpage SEO optimaliseren

SEO bestaat helaas niet alleen uit het optimaliseren van je webwinkel zelf, er zijn ook externe factoren die van invloed zijn de posities die je uiteindelijk gaat bereiken. Dit is logisch omdat je zelf niet kunt aangeven hoe populair je eigen webwinkel is, dit is natuurlijk niet erg betrouwbaar. Om de populariteit te meten wordt er daarom gekeken naar de populariteit en de betrouwbaarheid door vermeldingen op andere websites te zoeken.

Backlinks vanaf andere websites

De belangrijkste en oudste methode om de populariteit van een webwinkel en de specifieke pagina's te bepalen is het meten van de backlinks naar deze sites. het algoritme van Google is zo ontworpen dat de kwaliteit en de kwantiteit van deze backlinks eenvoudig te meten is.
linkbuilding

De kwantiteit van links

Hoeveel websites naar jouw webwinkel verwijzen is voor zoekmachines zoals Google een belangrijke indicatie van de populariteit van je webwinkel. Als veel websites een link naar jou plaatsen dan moet je webwinkel wel populair zijn. Je moet echter niet overdrijven door in een korte tijd een hoop backlinks naar je website te realiseren. Google ziet het liefst dat dit op een natuurlijk manier gebeurt, natuurlijk het geen probleem om je bedrijf aan te melden bij de nodige gidsen. Je kunt ook persberichten verspreiden over relevante websites bijvoorbeeld.

De kwaliteit van links

Naast het aantal links, is de kwaliteit van de links de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Om spamachtige tactieken tegen te gaan heeft Google de eisen hiervoor flink aangescherpt. Backlinks vanaf spamachtige pagina's worden niet gewaardeerd en kunnen zelfs negatief werken.
Wat zijn dan goede backlinks? Je kunt je het best richten op een natuurlijke manier van linkbuilding. Je kunt je aanmelden bij bedrijfsgidsen, een persbericht bij een relevante website aanmelden, een gastblog schrijven, je mengen in forum discussies en nog veel meer! Je moet creatief zijn en een beetje geduld hebben, goede backlinks vind je helaas niet overnacht.
De kwaliteit van de backlinks kan je checken door wederom gebruiken te maken van de gratis toolbar van MOZ. Hieronder kan je zien hoe je hiermee eenvoudig de kwaliteit van een backlink pagina kan meten.
MozToolbar

Populariteit op social media

Naast reguliere backlinks kan je ook een linkje vanaf social media krijgen. Google merkt het ook als je pagina's veel gedeeld worden of als je veel volgers hebt. Je populariteit op social media draagt hierdoor ook weer bij aan je posities in de zoekmachines.
Group of People with Social Media Concepts

Reviews en beoordelingen

Een andere belangrijke factor is de betrouwbaarheid van je webwinkel. Google heeft een aantal trucs ontwikkelt om dit te meten. Allereerst is het goed om links te krijgen vanaf betrouwbare websites, denk hierbij bijvoorbeeld aan keurmerken, brancheorganisaties etc. Daarnaast kan je beoordelingen verzamelen via onafhankelijke beoordelaars zoals Kiyoh en Feedback company bijvoorbeeld. Google heeft zelf ook een beoordelingssysteem via Google Mijnbedrijf, deze recensies zijn natuurlijk ook van directe invloed. Hou er wel rekening mee dat slechte beoordelingen natuurlijk alleen maar tegen je kunnen werken.

Enkele artikelen die je wellicht ook zullen aanspreken:

Zoekmachine optimalisatie voor webwinkels
SEO quickwins voor webwinkels
Een SEO analyse voor je webwinkel uitvoeren

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op