Als webwinkeleigenaar weet je ongetwijfeld al dat het belangrijk is om unieke teksten op je website te gebruiken, niet alleen om je te onderscheiden van de concurrenten, ook omdat zoekmachines hier waarde aan hechten. Zoekmachines zoals Google willen het liefst unieke teksten zien in plaats van gekopieerde content. Om vervolgens aan de bezoekers in de zoekmachines alleen websites te tonen die daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben. Het heeft uiteraard geen zin om meerdere websites te tonen die dezelfde content bevatten.
Het kost de zoekmachine bovendien veel tijd en moeite op alle websites te beteren en te herkennen dat er gekopieerde content wordt gebruikt. Dit vinden de zoekmachine bedrijven niet leuk en daarom kan het afgestraft worden als je duplicate content op je website toepast.
Het is daarom erg belangrijk geworden om te meten hoe uniek de content op je website is. Het verbeteren van de uniciteit van de content is een belangrijk onderdeel van SEO geworden.
brief

Het belang van (unieke) content voor SEO

Content is een van de belangrijkste factoren waarop zoekmachine bedrijven zoals Google websites beoordelen. Er zijn wel honderden factoren die je moet optimaliseren om je website helemaal SEO-vriendelijk te krijgen maar content is, samen met backlinks, toch wel een van de belangrijkste elementen.
Het is echter niet alleen de uniciteit van de content wat belangrijk is. Natuurlijk gebruik je andere bronnen ter inspiratie en als naslagwerk. Hoewel het soms lastig kan zijn, is het belangrijk om deze content te herschrijven als je deze wilt publiceren.
Daarnaast is het van groot belang dat de content relevant is voor de bezoeker, schrijf daarom in eerste instantie voor de doelgroep, niet voor de zoekmachines. Een website of pagina optimaliseren voor de zoekmachines kan je altijd nog doen, focus eerst op het schrijven van content met toegevoegde waarde voor de bezoeken. Denk daarom goed na over wat potentiële bezoekers graag willen weten, waar zijn deze mensen naar op zoek en met welke vragen zullen deze mensen zitten?
Daarnaast is ook de structuur van de pagina van belang, kan de bezoeker eenvoudig navigeren door de pagina en is alle content gestructureerd in een tekst verwerkt? Over het algemeen is het verstandig om gebruik te maken van korte alinea’s en zinnen. Schrijf geen hele lappen tekst want dan verliest men hun aandacht. Voorzie de alinea’s bovendien van pakkende kopjes en belangrijke zoektermen in een gezonde verhouding. Hierbij is ook van belang dat je gebruikmaakt van synoniemen en extensies om aan te geven welke zoektermen het belangrijkste zijn op een individuele pagina.
De visuele middelen die je gebruikt om de content compleet te maken zijn ook erg belangrijk. Wees niet te zuinig op het gebruik van foto en video om bezoekers duidelijk te maken wat je wil vertellen of verkopen.
Satelliet webshop

Hoe meten zoekmachines de uniciteit van de content?

Zoekmachine Robots bezoeken je website regelmatig, net als die van je concurrenten en alle andere websites die er te vinden zijn. Hierdoor weet de zoekmachine welke content alle websites bevatten, deze wordt vervolgens met elkaar vergeleken om te kijken of het wel uniek is. Eigenlijk wordt dit op dezelfde manier gemeten zoals scholen naar opdrachten kijken van studenten. Scripties en andere opdrachten worden ook door een machine gehaald om te meten hoe uniek de tekst is, vaak gaat er dan een signaal af als er bijvoorbeeld meer dan zes woorden achter elkaar hetzelfde zijn.

Waarom duplicate content voorkomen

Eigenlijk weten de meeste eigenaren van websites en webwinkels wel dat hun content uniek moet zijn. Toch kan het veel tijd en moeite kosten en is het soms erg makkelijk om gebruik te maken van gekopieerde content, ook al is het maar tijdelijk. Toch is het verstandig om direct je content uniek te maken.

Relevante pagina’s schrijven

Zoals al even genoemd hebben, houden de zoekmachines ervan om relevante resultaten aan hun bezoekers te tonen. Websites die echt toegevoegde waarde hebben en inspelen op de vraag van de zoekopdracht. Als de informatie van je website niet relevant genoeg is, bestaat de kans dat deze niet wordt getoond in de zoekmachines, dit kan je bijvoorbeeld ook terug zien in de meldingen die Google geeft als je een zoekopdracht invoert. Er worden minder relevante resultaten weggelaten.
pagina's schrijven

Penalty voorkomen

In het ergste geval kan gekopieerde content er indirect voor zorgen dat je helemaal niet wordt getoond in de zoekresultaten, dit wordt ook wel een penalty genoemd. Deze wordt uitgedeeld door de zoekmachine bedrijven als je een website erg spam achtig maakt. Gekopieerde teksten kunnen daar een onderdeel van zijn, veel linkjes op een pagina, alleen maar reclame en weinig toegevoegde waarde kunnen andere kenmerken zijn van een website die een penalty heeft gekregen.

Wat voor gekopieerde teksten worden er veel gebruikt?

Gekopieerde teksten komen in veel soorten en maten voor op internet maar het is vooral belangrijk om een onderscheid te maken tussen interne duplicate content, op je eigen website, en externe duplicate content. Aan die laatste kun je vaak niet eens wat doen.

Interne duplicate teksten

Dit komt veel voor bij webshops, bijvoorbeeld productteksten die weinig van elkaar verschillen. Soms is het ook lastig omdat je bepaalde varianten van een product verkoopt en de producten ook daadwerkelijk weinig van elkaar verschillen in specificaties. Toch is het belangrijk om ook hiervoor een unieke beschrijving te maken.

Externe duplicate teksten

Externe duplicate content kun je vaak niet eens wat aan doen. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat affiliate partners de teksten van je website overnemen, vooral als er gebruik wordt gemaakt van een productfeed kan dit nog wel eens voorkomen. Scan daarom regelmatig het web af om content te herkennen die te veel lijkt op die van jezelf. Probeer dit te voorkomen of te verwijderen. Er is nog een oplossing, gebruik de rel=”canonical” tag om aan te geven dat jouw pagina niet de originele bron is.
email

Waarom duplicate content vaak voorkomt

Een simpele reden die we hiervoor kunnen noemen, mensen zijn van nature lui. Het schrijven van teksten kost veel tijd. Het schrijven van kwalitatieve en relevante teksten kost nog meer tijd. Hiervoor moet je niet alleen een goede schrijver zijn, correct Nederlands kunnen spellen, je moet ook onderzoek doen om een unieke en waardevolle pagina te kunnen schrijven. Om tijd te besparen kiezen eigenaren van websites en webshops er soms toch voor om teksten te kopiëren van andere websites.
Een andere reden is dat men niet voldoende bekend is met de voorwaarden die zoekmachine bedrijven zoals Google hechten aan websites. Deze mensen weten simpelweg niet dat het eigenlijk “not done” is om duplicate content te gebruiken.

Standaardpagina’s

Een aantal pagina’s worden standaard eigenlijk op iedere webwinkel gebruikt, denk bijvoorbeeld aan een over ons pagina of een klantenservicepagina, het beste voorbeeld zijn wel de algemene voorwaarden. Niemand heeft zin om dit opnieuw te schrijven en daarom wordt deze tekst vaak gekopieerd van een ander bedrijf. We begrijpen dat het niet leuk is maar in het ideale geval maak je ook deze teksten volledig uniek.

Productgegevens van de leverancier

Vooral sinds veel bedrijven met dropshipping zijn gaan werken, kan het vaak voorkomen dat meerdere websites dezelfde productgegevens van de leverancier gebruiken. Zoals je al eventjes hebt kunnen lezen, is dat uiteraard niet bevorderlijk voor de zoekmachinevriendelijkheid van een website.
winst

Automatische productfeeds

Het komt tegenwoordig ook vaak voor dat dit zelfs automatisch gaat, met een productfeed wordt het assortiment van de leverancier elke dag bijgewerkt op de eigen webshop. Een ideale manier om je assortiment en voorraad bij te houden zonder dat je er veel werk aan hebt, er kleeft echter een groot nadeel aan, de teksten worden ook één op één overgenomen waardoor je waarschijnlijk veel duplicate content op je webshop zal hebben.
Er zijn uiteraard wel manieren om dit te omzeilen maar dan zal je wel enige programmeer kennis moeten hebben, of hier iemand voor moeten inschakelen. Je zal de productfeed moeten aanpassen zodat deze de productteksten niet meeneemt of (nog beter) automatisch aanpast naar unieke content.

Meta titel en -beschrijvingen

Wist je dat ook de metatitel en-beschrijvingen gemeten worden door de zoekmachines op uniciteit? Ook hiervoor zal je unieke en relevante teksten moeten schrijven die de pagina’s samenvatten. Houd er rekening mee dat werkelijk iedere pagina, categorie en blog artikel een unieke metatitel en-beschrijving moet hebben.

Tools om interne duplicate content te meten

Er zijn een aantal handige programma’s beschikbaar die je kunnen helpen om duplicate content te herkennen. Dit kan erg handig zijn om je website te optimaliseren, daarnaast kan je teksten die je eventueel aangeleverd krijgt van schrijvers ook controleren hiermee.
Met https://copyscape.com/ kan je een website URL invoeren en kijken of de tekst ook al ergens anders wordt gebruikt. Het wordt dus voornamelijk gebruikt om externe duplicate content te ontdekken. Deze website kan ook gebruikt worden om plagiaat van je eigen website te ontdekken.
Een andere handige website is https://siteliner.com/, hier kan je een hele website invoeren en meten hoe uniek de content is, dit programma wordt toegepast om interne duplicate content te herkennen. Het mooie is dat deze tool niet alleen de gekopieerde content weergeeft, ook algemene content wordt herkend, dit zijn teksten die niet per se gekopieerd zijn maar wel unieker en beter geschreven kunnen worden.
In de webmastertools van Google kan je eenvoudig zien of je metatitels en -beschrijvingen voldoende uniek zijn. Als dit niet zo is, krijg je automatisch een waarschuwing van het programma. Hierdoor kan je eenvoudig zien welke pagina’s je nog moet verbeteren.
Satelliet webshop

Oplossing 1: gebruik de rel=”canonical” tag

Gebruik deze HTML-code om aan te geven dat je gebruik maakt van (een deel) gekopieerde content. De zoekmachines herkennen dit vervolgens en zullen je er niet op afstraffen. Weet je niet hoe dit moet? Vraag het na bij je webbouwer.

Oplossing 2: pagina’s uitsluiten

Een tweede oplossing kan zijn om bepaalde pagina’s uit te sluiten voor de zoekmachines, dan geef je aan dat de zoekmachine deze pagina niet hoort te indexeren. Deze techniek wordt bijvoorbeeld vaak toegepast voor de algemene voorwaarden pagina’s. Als je toch gekopieerde content gebruikt, geef dan in het webmastertools programma van Google aan dat deze URL niet geïndexeerd hoeft te worden.

Oplossing 3: unieke teksten schrijven

De beste oplossing voor de lange termijn blijft toch om je teksten volledig uniek te schrijven. Als je er zelf niet zo goed in bent, dan zijn er voldoende (freelance) schrijvers die je kunt inhuren. Het kan een behoorlijke investering zijn maar uiteindelijk zal dit zich flink terugbetalen als je veel organische bezoekers uit de zoekmachines weet aan te trekken.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op