In het vorige interview van de nieuwe WebwinkelSucces serie “State of Mind” keken we terug naar 2015. Vandaag kijken we samen met Kees vooruit naar 2016. Welke kansen biedt 2016 en welke trends zijn er waar te nemen in ecommerce?
Kees, je hebt nu verschillende goedlopende webwinkels. Maar wat zou je doen als je opnieuw mocht beginnen?
In de SEO-analyes die we doen voor webwinkels heb ik ontdekt dat er nog enorm veel kansen zijn. In vrijwel alle niches is het nog mogelijk om een succesvolle webwinkel op te zetten. Niches waar je niet aan moet beginnen zijn die dingen waar mensen juist het eerste aan denken. Al datgene wat Bol.com verkoopt zeg maar: electronica, boeken, dvd’s… En ook voor het witgoed staan de prijzen ontzettend onder druk. Als de marges dan klein zijn kun je geen leuke marketing doen. In deze niches kan je simpelweg niet tegen de grote jongens opboksen. Kleding is denk ik ook vrij moeilijk, maar kan in sommige gevallen wel.
Maar in alle andere niches liggen de kansen nog voor het oprapen. We berekenden bijvoorbeeld dat

De verkoop van regentonnen 6000 Euro winst per maand zou kunnen opleveren!

6000 Euro pure winst?! Hoe dan?
Werk aan het claimen van de topposities in Google: regenton, houten regenton, plastic regenton, etc. En natuurlijk moet je een goede leverancier vinden die bereid is om te dropshippen.
Kun je nog andere interessante niches noemen? Voordat iedereen zich nu stort op regentonnen.
[Kees denkt hardop na] Ik denk dingen zoals hekwerken, lantaarnpalen, rieten matten voor schuttingen, dat soort dingen hele behoorlijke marges op kunnen leveren en nog zeker niet zo aanwezig zijn op het internet met een goede webwinkel. Kunstgras zou ook een ding kunnen zijn.
Wel is het natuurlijk zaak om een goede leverancier te vinden.
Kees, maar ik spreek over helemaal van nul beginnen. Jij zou nu een leuk startkapitaal bij elkaar hebben, maar dat heeft de gemiddelde startende webwinkelier niet.
Kapitaal is niet nodig. Een paar duizend euro is wel handig om te hebben (maar ook niet noodzakelijk!), maar grote bedragen heb je echt niet nodig. In een maand kun je een topwebwinkel neerzetten.
Blijf je wat dat betreft fan van Lightspeed?
Lightspeed, zelfs als ze helemaal niet zouden doorontwikkelen in 2016 (wat ze zeker wel zullen doen!) heeft nu al een absoluut topproduct. Als ik nu een Nederlandse webwinkel zou opzetten zou ik zeker met hen zaken doen. Wat ik zeg, je hebt binnen een maand een geweldige webwinkel. En het kost relatief heel weinig.
Voor mensen die wel wat kapitaal hebben – zou je ze adviseren om vanaf nul een webwinkel op te zetten of juist om een webwinkel over te nemen?
Overnemen blijft een gok. Vooral als je niet precies weet waar je op moet letten. Met google ads en shopping sites kan een webwinkel plotseling ontzettend veel traffic genereren. Maar dat is geen duurzame traffic, het is betaalde traffic. Kijk daarom vooral naar de organische omzet – dus hoeveel mensen zijn de webwinkel binnengekomen via een zoekopdracht in google of een andere zoekmachine? Dat is gratis traffic, en daar kan het meest aan verdiend worden!

Trends voor 2016

Wat zijn de trends in ecommerce in 2016?
Ik ben niet echt iemand die met trends mee gaat. Vroeger deed ik dat wel, rende ik van de ene naar de andere hype, maar ik verkocht heel weinig. Pas toen ik mijn focus vond ging het ook meteen veel beter met mijn zaken.
Neem afgeopen jaar: alle blogs hadden het er over dat een SSL beveiligde website vanaf nu hoger gerankt zou worden door google. Dit is typisch iets dat maar heel weinig uitmaakt voor de gemiddelde webshop. Het zal best wel wat uitmaken voor hele grote websites en ondernemingen. Maar zelfs voor mij, en ik heb inmiddels verschillende grote webwinkels en ben actief in 5 landen, is het echt maar een hele kleine marge.

Als webwinkelier zou je niet achter dit soort trends aan moeten lopen. Het leidt af van waar het echt om gaat.

Om toch een trend te noemen, die denk ik wel echt relevant is: de klant wil meer keuze over de levering. We moeten ons in 2016 niet meer doodstaren op levering de volgende dag (of zelfs dezelfde dag). Het is voor veel klanten veel belangrijker dat ze weten dat ze thuis zijn als het pakketje geleverd wordt en dat de levering goed uitkomt. Geef ze daarom de keuze uit verschillende tijdvakken (en ga in overleg met je bezorgdienst om die vakken zo precies mogelijk te maken). Het mogen afleveren bij buren is bijvoorbeeld ook een keuze die je al bij de bestelling kunt voorleggen.

Tot slot Kees, wat zijn jouw verwachtingen en plannen met jouw eigen ondernemingen voor 2016?
Ik voorzie een gezonde verdere groei binnen met name Europa. We zullen werken aan het uitbouwen van ons marktaandeel in Duitsland. En we zullen keihard gaan inzetten op het veroveren van Frankrijk!
Zoals ik eerder al zei, gaan we ons nog veel meer richten op SEO – daar kunnen we immers het meest winst mee halen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op