Kees, hoe gaat het? Waar ben je de afgelopen week mee bezig geweest?
De afgelopen dagen bezig geweest met het opruimen van ons magazijn en de showroom. Er blijft na een paar maanden toch best wel een hoop liggen hier en daar. Klanten die een hangmat hebben uitgeprobeerd in de showroom die we daarna nog niet opgeruimd hebben, of retourzendingen die nog niet teruggelegd zijn bij de gewone voorraad, dat soort dingen.
Een soort grote voorjaarsschoonmaak! Goed om opgeruimd het nieuwe hangmatseizoen in te gaan. Merk je trouwens al wat van de lente die langzamerhand zijn intrede doet?
Ja, het zonnetje begint toch geregelder lekkerder te schijnen. Ik zie dat terug in de verkopen: na afgelopen weekend twee keer meer verkopen gemaakt dan de week ervoor.
Nog wat interessants gelezen de afgelopen week?
Ik heb het afgelopen weekend wat rustiger aangedaan en een Walking Dead marathon gehouden. Echt een superserie!
Haha, heel goed, ook goed om een keer een chillweekend te hebben! Hoe gaat het met de Magento update?
Is niet echt opgeschoten in de afgelopen week, helaas.
Waar ligt dat aan?
Ze denken steeds allemaal dat het niet zo moeilijk is, maar het blijkt toch regelmatig moeilijker dan ze denken. Het tijdsverschil met Sri Lanka werkt ook niet echt mee. Maar het gaat goed komen hoor, het kost alleen tijd.
En vergeet niet dat het maar een week geleden was dat we elkaar voor het laatst spraken – die dingen gaan soms gewoon niet zo snel.
De verkoop kan wel gewoon door gaan, toch?
Ja, daar zitten geen problemen. De “oude” webwinkels staan technisch nog goed. Maar ik ga geen wijzigingen meer aanbrengen in de webwinkels terwijl ze nog op Magento 1 draaien.
Kees, ik wil het hebben over een onderwerp dat voor alle webwinkeliers heel belangrijk is en waar jij veel van afweet: SEO. Toen we er aan het eind van vorig jaar over spraken, zei je één van de dingen die je meer wilt doen, het opzetten van meer win-acties met blogs is. Is dat gelukt?
Jazeker! Dat gaat heel goed. Zie maar onze cijfers hieronder.
In Frankrijk hebben we al 70 blogberichten gekregen, in Duitsland 86 en in Nederland 50.
Dat gaat lekker! Wat voor blogs zijn dat en hoe pak je dat aan?
We zijn vooral begonnen met de “mamma-kind blogs”. De moeder schrijft over haar eigen leven en over dat van haar kind. We bieden ze een hangmat aan in ruil voor een blogbericht en een link naar onze website.
Voor sommige blogs geven we één hangmat weg voor hun eigen gebruik, zodat ze een recensie kunnen schrijven. Bij anderen geven we er twee weg, zodat ze voor de tweede een winactie kunnen opzetten voor hun lezers. Af en toe geven we ze nog een geldbedrag, maar dat gaat om kleine bedragen.
Kun je iets vertellen over de investeringen en uitkomsten?
We doen deze acties met blogs niet voor directe extra sales. We halen er bijna geen sales uit. Maar het is ontzettend goed voor het linkprofiel van mijn webwinkels: die stijgen in de zoekmachines door de backlinks.
Wat betreft kosten zijn er drie posten: de hangmatten die we weggeven, de uren die er in gaan zitten van mijn werknemers en een eventueel geldbedrag voor de bloggers. Die tweede kostenpost bleek, met name in het begin, de grootste te zijn. Het kostte best wat tijd om de juiste blogs te vinden en maar 1 op de 2 of 3 blogs willen meewerken. Nu gaat dat trouwens wel beter, vooral in Frankrijk bijvoorbeeld krijgen we inmiddels al behoorlijk wat aanvragen van blogs of ze mee kunnen doen in ons programma. Dat initiatief vanuit bloggers zelf is prima: het bespaart ons veel tijd.
Ik heb een analyse gemaakt van de eerste 35 blogberichten in Nederland. Het bleek dat de eerste 35 berichten in Nederland me zo’n 4500 euro hebben gekost. Ruim 100 euro per goede link is het echt waard voor mijn business.
Zijn er verder nog off-site SEO technieken die je toepast?
Dit zijn wel de belangrijkste off-site campagnes die we nu voeren.
Op onze eigen sites schrijven we wekelijks een blogbericht. Die verschijnen eerst op HangmatGigant en daarna op de Duitse en Franse sites. Daar hebben we ook procedures voor: de Nederlandse teksten gaan volgens vastgestelde regels steeds naar de vertalers. Een goede manier om de site continu te verversen. Dat is ook van groot belang voor SEO.
En wat kun je off-site doen als je duurdere dingen verkoopt dan hangmatten – bijvoorbeeld die regentonnen die je met een mooie winst kan verkopen, zoals we laatst bespraken. Hoe kun je dan deals maken met blogs bijvoorbeeld? Wordt het dan niet te duur?
Dan ga je natuurlijk meer verwachten van de blogger waar je het naartoe stuurt. Voor een product van bijvoorbeeld 500 euro kan je een aantal blogartikelen vragen. En in plaats van een weggeef-actie op dat blog kun je ook bijvoorbeeld een kortingscode geven.
Wat betreft kortingscodes: wat is de invloed van kortingsacties met links op sites als kortingscode.nl op SEO?
Niets. Omdat het speciale links zijn binnen de affiliate marketing worden deze als zodanig herkend door google en wordt er geen waarde aan toegekend voor SEO doeleinden.
De links moeten alle partners in het affiliate marketing model in staat stellen om te zien via welk affiliate kanaal de koper uiteindelijk binnen is gekomen. Dan kan de affiliate partner zijn commissie krijgen.
Kees, je hebt onlangs je SEO formule op de markt gebracht. Zijn er al meer reacties binnengekomen van mensen die het aangeschaft hebben?
Mensen zijn nog niet terug gekomen. Ze lijken er dus tevreden mee te zijn. Ik denk dat ze druk bezig zijn met het implementeren van het succesvolle programma!
Is dit eigenlijk ook de SEO formule die je zelf gebruikt?
[Kees toont de map die op zijn bureau staat] Jazeker, kijk maar! Elke keer als we een nieuwe webwinkel of website opzetten dan pakken we de map erbij. Het blijft ook voor ons een uitstekende manier om de verschillende stappen systematisch door te lopen. Zo vergeten we niets en doen we het zoals het moet!
Kun je tips geven over hoe een SEO strategie op te zetten?
Een SEO strategie moet zich richten op 3 punten: de technische kant, de content, en het linkprofiel.
Bij het opzetten van een nieuwe webwinkel zou de volgorde moeten zijn om eerst technisch de webwinkel op orde te brengen. Dat is best lastig om te doen, maar redelijk eenvoudig om uit te leggen omdat het een vast patroon volgt dat voor alle webwinkels geldt. Dit is dus bijvoorbeeld iets dat in zijn geheel wordt behandeld in de SEO formule. Als mensen specifieke vragen hebben kan ik best kijken of ik die kan antwoorden in een volgend interview.
[Als je dat nog niet gedaan hebt, kijk eerst naar de basics, daar staat ook info over wat technische aspecten]
Vervolgens is het goed om te kijken op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Een voorbeeld: je wilt een luchtbed voor twee personen verkopen. Je kunt dan inzetten op tweepersoonsluchtbed of op dubbelluchtbed (om maar twee van de vele varianten te noemen). Een zoekwoordenonderzoek laat dan zien welke van de twee zoektermen vaker gezocht worden in google en andere zoekmachines.
Houdt er rekening mee dat het voor de beginnende webwinkelier niet altijd het best is om op de meest populaire zoektermen in te zetten. Het kan soms een betere strategie zijn om je te richten op de tweede en/of derde en/of vierde variant in een drukke markt. Dan is het heel moeilijk op bepaalde populaire zoekopdrachten te scoren omdat je concurrenten al een heel goede positie in google hebben geclaimd. Dan zal je wel gek zijn om niet te proberen marktaandeel te pakken met minder populaire zoekwoorden, want dan kan je sneller hoge posities innemen!
De volgende stap is om op basis van dit onderzoek je content vorm te gaan geven. Hoe je dit verder doet is een beetje afhankelijk van de niche. Maar het is dus goed om de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden te verwerken in de content.
Vervolgens ga je weer verder met je linkprofiel uit te bouwen.
De volgorde zou dus moeten zijn: 1 – technisch, 2 – linkprofiel/onderzoek, 3 – content, 4 – linkprofiel uitbouwen.
Ja precies, dat is de volgorde die ik aanhoud als ik een nieuwe webwinkel opzet.
En vergeet niet dat je nooit klaar bent met SEO: blijf onderzoek doen naar je linkprofiel en dat van je concurrenten, blijf onderzoek doen naar de relevante zoekwoorden en vooral: blijf verse, SEO-proof content toevoegen aan je eigen site en breidt je off-site linkprofiel uit.
Wat voor tools kun je aanraden voor SEO?
Ik kan de tools van MOZ en Screaming Frog aanraden, ze zijn gratis of hebben in ieder geval een gratis probeerversie.
Zijn dat de tools die je ook bij de SEO formule bespreekt?
Ja, zij komen aan de orde bij onze SEO formule. Ze zijn echter ook zonder uitleg en na wat zelfstudie best te begrijpen. Er is nog een derde programma dat bij de SEO formule zit die heel krachtig is maar ook veel uitleg vraagt. Uitleg die je natuurlijk bij de SEO formule krijgt. Omdat het zonder die uitleg niet echt zinvol is om dat programma te hebben zal ik die ook niet aanraden voor beginnende webwinkeliers zonder veel ervaring met zulke programma’s.
Kees, bedankt voor weer een interessant interview! Lezers: stuur je vragen via facebook of de commentaarfuncties onder de berichten. Ik stel dan je vragen over SEO, AdWords, of wat je ook wilt weten van Kees op webwinkelgebied in het volgende interview!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op