WebwinkelSucces brengt je met praktische tips en waardevolle tricks op de weg naar online succes. Maar hoe ziet de dagelijkse praktijk er eigenlijk uit voor een webwinkel? In de dialogen van State of Mind staat wat Kees en andere webwinkeliers – jou! –  bezighoudt centraal. In de eerste State of Mind vertelt Kees over de successen en mislukkingen van 2015.

Successen en gemiste kansen in 2015

Kees, leuk om dit te doen voor WebwinkelSucces! We kennen elkaar natuurlijk al langer, maar ik heb zeker nog wel een paar vragen die ik jou nog eens wilde stellen! Om maar meteen met de deur in huis te vallen: kun je me iets vertellen over je grootste succes van 2015?
Ik vind het ook leuk om te beginnen met de nieuwe ‘interviewvorm' hier op WebwinkelSucces. Het lijkt me leuk om dit vaker te doen en dan ook vragen van WebwinkelSucces lezers te beantwoorden.
Om op je vraag te antwoorden: in 2015 ging het heel hard met de verkoop van hangmatten in het buitenland. Ik kan met grote tevredenheid en trots zeggen dat we nu topposities pakken op de meeste relevante zoektermen voor de hangmat verkoop in Duitsland. Daar hebben we de vruchten van geplukt bij HangmatGigant.nl. December 2015 was de eerste maand dat we in Duitsland meer hangmatten hebben verkocht dan in Nederland.
Wat is een memorabele mislukking van 2015 voor jou? Je mag natuurlijk ook iets noemen wat je het liefst zo snel mogelijk vergeet!
Ik ga het hebben over iets wat niet zo zeer een mislukking is geweest. Er is niet iets goed mis gegaan het afgelopen jaar. Wel heb ik een kans gemist. Als ik mijzelf een jaar geleden advies had kunnen geven met de kennis die ik nu heb, zou ik het volgende adviseren: nog veel meer investeren in SEO. Ik heb de afgelopen weken een uitgebreide analyse gemaakt van mijn kosten en baten, en ben tot het inzicht gekomen dat 70% van de winst van HangmatGigant komt uit verkopen die gerealiseerd worden vanuit organisch verkeer. [organisch verkeer is traffic waar niet, door middel van bijvoorbeeld Google Adwords, voor betaald is. Als je bovenaan de eerste pagina staat in Google, zul je waarschijnlijk minder hoeven te betalen in Adwords omdat je kwaliteitsscore dan hoger is.]
Ok duidelijk. Lijkt me een mooi leermoment voor 2016! Wat ga je er mee doen?

We gaan ons vanaf nu voor 70% van de tijd richten op SEO. Daar kunnen we nog veel meer winst halen.

Kun je een voorbeeld noemen van hoe die winst te halen is voor jou?
Voor de SEO is het belangrijk dat de content goed is. Die staat bij ons helemaal goed. Dat is voor de Nederlandse webwinkel het geval, maar nu ook zeker voor de Duitse. Daar kunnen we dus niet zoveel winst meer halen. Waar we nog veel meer mee moeten gaan doen is link-builden. Keihard link-builden.
Hoe doe je dat, link-builden? Je kunt toch niet zomaar overal links plaatsen – al die websites zijn toch niet van jou?
Natuurlijk kan je niet over andermans websites beschikken, maar je kunt wel zinvolle samenwerking zoeken, bijvoorbeeld met blogs. Er voor zorgen dat bloggers over jouw product schrijven levert leuke reclame op dat blog op maar ook een hogere ranking in Google! Er komt immers een link op die website naar jouw webwinkel toe.
Je kunt bijvoorbeeld een gezamenlijke winactie opzetten met een blog. Zij mogen een gratis hangmat weggeven, in ruil voor de publiciteit en de link.
Dus jullie staan nu elke week met een winactie op een blog?
Nee nog niet zo vaak. Daar willen we dus aan werken, zodat we vaker die publiciteit en meer links krijgen.
Kun je verder nog iets vertellen over jullie SEO-aanpak?
We besteden de SEO niet langer uit. We doen nu alles zelf, want we doen het beter dan de dure bureaus waar ik voorheen mee werkte. Ik heb een goed team om mijzelf heen verzameld en ze kennen het SEO-spelletje allemaal heel goed.
Nog even een tip: ik kan adviseren om te kijken waar je concurrentie zit, waar het links heeft staan. Zorg er voor dat jij daar ook links krijgt.

Een recept voor succes

Kees, toen ik jou in het voorjaar sprak zei je nog: het begint wel op werk te lijken. Elke dag naar kantoor, het begon te lijken op een sleur. Nu straal je weer veel energie en motivatie uit. Wat is er gebeurd?
Ik denk dat ik me zelf de verkeerde vragen stelde. Ik vroeg mijzelf: is dit alles? Is er niet meer dan dit? En in het afgelopen jaar leerde ik anders naar mijn ondernemingen te kijken. Ik stelde de vraag:

Kan ik het verdrievoudigen? En ik denk, nee ik weet dat ik dat kan.

Eén van de dingen die in het oog springt bij jouw manier van ondernemen is de “Hangmatfilosofie”. Kun je meer vertellen over wat die filosofie inhoudt?
Tim Feriss, de auteur van de vier-urige werkweek is een van de inspiratiebronnen voor de Hangmatfilosofie. Hij liet mij zien dat het mogelijk is om locatie- en tijdsonafhankelijk te werken. Als ik er een week, of een paar weken tussen uit wil, blijven mijn bedrijven doordraaien. Ik kan mijn webwinkels in de gaten houden met mijn smartphone. Maar zelfs dat is niet echt nodig, want alle medewerkers weten wat ze moeten doen. Alle processen zijn in kaart gebracht en gestandaardiseerd.
Ik heb zelf niet zo veel met de vier-urige werkweek. Echte ondernemers worden blij van werken en die moet je niet maar 4 uur per week laten werken.
Ik hoef echter niet bijvoorbeeld om 9 uur al op kantoor te zitten. Ik werk wanneer ik wil – en soms is dat ruim 10 uur op een dag en soms werk ik een tijdje minder.
Ok, dus jij kan gewoon weg blijven van je werk! Wat is jouw rol binnen jouw onderneming precies?
Ik bedenk nieuwe ideeën en werk die uit. Daar ben ik goed in. Als het eenmaal een onderdeel wordt van de vaste bedrijfsprocessen dan breng ik het in kaart en dan wordt het onderdeel van het Webwinkel Contract.
Wat zijn dat precies voor webwinkel contracten?
Hierin omschrijf ik precies wat er gedaan moet worden en dit is een contract dat ik sluit met mijn werknemers. Alles wat meer dan één keer moet gebeuren in mijn webwinkel wordt hierin omschreven.
Het schrijven van een Webwinkel Contract is ook een geweldige mogelijkheid om eens goed naar je bedrijfsprocessen te kijken.

Als je bijvoorbeeld een paar pagina’s nodig hebt om je beleid over retouren te formuleren, dan zit het niet voldoende logisch en eenvoudig in elkaar.

Bondigheid is vaak goed. Ik raad iedere webwinkeleigenaar aan om dergelijke documenten op te stellen.
Een andere term die ik tegenkom op WebwinkelSucces is “Virtueel vastgoed”. Wat bedoel je daar precies mee?
Elke investering die je doet in je webwinkel zou je webwinkel meer waard moeten maken. Ik denk dat het goed is om te kijken naar de verkoopbaarheid van je webwinkel. Als al je bedrijfsprocessen goed in elkaar zitten, gestandaardiseerd zijn en vastgelegd in Webwinkel Contracten, kan je de webwinkel zo overdragen aan een koper.
Als ik volgende week mijn HangmatGigant webwinkels zou verkopen, hoef ik niet nog een half jaar in de zaak te blijven om alles over te dragen aan de koper. Alles blijft lopen want iedereen weet wat hij moet doen. Je kunt goed verdienen met je webwinkel maar je kunt de echte klapper maken als je hem verkoopt!
De volgende keer in State of Mind gaat het over welke trends en kansen voor 2016 Kees ziet. Dit wordt over ongeveer een week gepubliceerd. We zijn van plan vaker interviews met Kees op WebwinkelSucces te doen en voor het volgende interview zal ik graag vragen van lezers direct aan Kees stellen! Je kunt je vragen in de reacties onder dit bericht plaatsen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op