Hoera! Je winkel aan de Ferdinand Bol is geopend! Om half tien strompelt de eerste klant binnen, met de modder van de bouwput nog aan haar pumps. Helaas is haar hak afgebroken omdat die tussen de vlonders voor je deur bleef steken.
Even later belt een andere klant voor een duidelijke routebeschrijving. Je vertelt hem dat hij zeven kilometer verderop kan parkeren, en dat hij dan alleen nog maar bus 33 hoeft te nemen om daarna over te stappen op lijn 3 en vervolgens op lijn 4. Daarna is het nog maar 7 minuten lopen.
Je eerste klant heeft ondertussen van alles van haar gading gevonden. Je kan zien dat ze in haar nopjes is! Helaas heeft ze geen cash bij zich, maar dat is geen enkel probleem want drie straten verderop is een bankautomaat waar ze kan pinnen. Even later kijk je bij een kopje koffie tevreden terug. Deze dag was een groot succes. Alhoewel?

De opening van je webshop voorbereiden

Als je denkt dat je bij een webshop geen bouwput voor de deur kan hebben, dan maak je een vergissing. Als je navigatie niet klopt, dan kan je klant zomaar in het niets verdwijnen. Waar was ik ook alweer? Maakt niet uit, ik ga wel ergens anders naar toe!
Ook alle andere bovenstaande fouten kan je maken. Let op de volgende zaken voordat je je webshop live zet.
1112625-les-outils-de-test-et-d-integration-continue-open-source

Functionaliteit

  • Maak testaccounts aan in alle talen die jij beschikbaar stelt.
  • Plaats orders waarbij je taal en currency test. Haal deze testorders weer weg als je live gaat.
  • Test alle soorten betalingen.
  • Controleer alle links. Openen ze op de juiste pagina? Insite links moeten in hetzelfde venster open, uitgaande links in een nieuw venster.

Responsiveness en browsers

Responsiveness is geen loze kreet. Je shop moet op alle devices goed werken, want anders verlies je klanten. En dat niet alleen – Google rekent je ook daarop af. Als je site niet responsive is, dan krijg je strafpunten voor je ranking. Dit heeft tot gevolg dat het maken van een website duurder en tijdrovender is dan pakweg vijf jaar geleden. Natuurlijk kan je een webshop laten maken voor € 100. Je kan dit geld ook gewoon in een sloot gooien of beter nog – aan een daklozenkrantverkoper geven. Dan heb je er meer plezier van en minder frustratie.
Je webshop moet kloppen voor alle devices, anders heb je er niks aan. Controleer dit dus voordat je shop live gaat. Check ook of je site in alle browsers goed te zien is.
opening

Content

Dit is je boodschap aan de klant. Hoe wil je klinken, en wat wil je inhoudelijk uitdragen? Vink de volgende punten af:

  • Grammatica- en spelfouten zijn uit den boze. Controleer dit, of laat dit controleren.
  • Controleer het beeld van de pagina’s. Klopt de opmaak? De pagina’s moeten er harmonieus uitzien zodat ze niet de aandacht afleiden van je merchandise.
  • Je contactinformatie moet duidelijk zichtbaar en compleet zijn. Je KvK-nummer hoort hier ook bij.
  • De toon van je teksten moet over je hele site consistent zijn. Dus niet ergens je klanten met je aanspreken en op een volgende pagina met u.
  • Dubbelcheck al je producten met prijzen, plaatjes en beschrijvingen. Als een artikel van € 10 verkeerd linkt naar een artikel van € 435 en de klant bestelt het, dan heb je een probleem!

User experience

Hier lopen de meningen over uiteen. Een winkel als de Lidl loopt waanzinnig goed, terwijl de user-experience, gebruikersvriendelijkheid bijna 0 is. Je moet zelf vaak nog de kartonnen dozen openscheuren om je goedkope pot appelmoes te kunnen pakken.
Hier tegenover staat de Apple Store. Deze winkel loopt ook waanzinnig goed. De user-experience is hier juist het allerbelangrijkste. Uit het hele land komen er mensen naar het Leidseplein waar ze urenlang door een medewerker geëntertaind worden. Slechts terloops worden de peperdure producten verkocht. En ze worden goed verkocht!
Bedenk wat jij je klant wil geven en wat je uit wilt stralen met je shop. Klantvriendelijkheid en duidelijkheid horen natuurlijk bij elke webshop. Maar een luxe uitstraling past niet bij een shop met bodemprijzen. Dit verwart je bezoekers alleen maar. Daarentegen mag je best wat extra geld uitgeven als je luxe producten verkoopt, zodat je klant in de watten gelegd wordt als hij binnen komt. Zorg dan vooral dat je wat proefpersonen hebt om dit te testen. Ga naast ze zitten en let op punten waar ze afgeleid of geïrriteerd worden.
images

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op