Ook als je net begonnen bent met je webwinkel dan is het verstandig om goed na te denken over de prijs strategie. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je straks een hoop verkoopt maar er te weinig aan verdiend. Omdat de voorkomen kan je van tevoren ook een inschatting maken van hoeveel je moet verkopen en welke prijs je voor deze producten moet rekenen om een leuke winst te maken. Om te voorkomen dat je te weinig geld overhoudt is het ook verstandig om van te voren alle kosten en de nodige belastingen van tevoren uitrekenen zodat je weet waar je aan toe bent. Op deze manier bereik je nooit te weinig voor je producten en kan je altijd een leuke winst overhouden als je de geschatte aantallen weet te verkopen.
trend

Ga uit van de kostprijs, dan zit je altijd veilig

Een groot aantal ondernemers maakt de fout om de prijs van de producten in het begin te laag in te zetten, producten scherp aanbieden zorgt natuurlijk voor meer bezoekers en meer verkopen in een webwinkel. Je moet echter voorkomen dat je een hoop verkoopt zonder er echt winst mee te maken. Daarom is het verstandig om uit te gaan van de kostprijs van je product, en dan bedoelen we niet alleen de kostprijs die je betaalt voor het inkopen van een bepaald product. Er zijn natuurlijk nog veel meer kosten die bij een webwinkel komen kijken, ook deze maken onderdeel uit van de totale kostprijs van een product.

Zet eerst alle kosten eens op een rijtje

Om er zeker van te zijn dat je alle kosten kan betalen en ook nog winst voor jezelf overhoudt dan is het verstandig om eerst alle kosten gerelateerd aan je webwinkel op een rijtje te zetten. We raden je aan om te beginnen met de vaste kosten die iedere dag, week, maand of jaar terugkomen. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten die je maakt om een webwinkel te hosten en de kosten die je voor je internet abonnement betaalt. Daarnaast heb je ook nog een aantal variabele kosten die lager of hoger worden naarmate je minder of meer verkoopt. Variabele kosten zijn bijvoorbeeld de kosten voor inpakmateriaal en het verzenden van pakketjes.
Je zal je misschien afvragen, hoe kan ik al deze kosten van tevoren berekenen zonder dat ik nog ben gestart met mijn webwinkel? Dat is inderdaad een stukje moeilijker, maar niet helemaal onmogelijk. Door goed marktonderzoek uit te voeren en een realistische inschatting te maken van het aantal producten dat je kan verkopen kan je ook de variabele kosten van tevoren goed inschatten.
Als je al deze kosten op een rijtje hebt dan weet je precies hoeveel kosten die je maakt bij het verkopen van een geschat aantal producten. Op deze manier weet je ook precies hoeveel winstmarge-je boven de kostprijs op moet doen om een goede winst te maken.

Andere prijsstrategieën die je kan hanteren

Hierboven hebben we het al even gehad over het berekenen van de prijs van je producten op basis van de kosten die hieraan gerelateerd zijn. Er zijn echter nog meer methoden om de prijs van een product te berekenen, in veel gevallen kunnen andere methoden zelfs meer winst opleveren.
Grafiek omhoog

Prijs op basis van die van concurrenten

Zelf ben ik hier niet echt een voorstander van maar veel bedrijven kiezen uit gemak ervoor om de prijs op basis van concurrenten te bepalen. Met andere woorden, de prijs van concurrenten wordt gewoon gekopieerd zodat de consument het in ieder geval niet goedkoper zal vinden bij de concurrent. Als je waarde weet toe te voegen aan producten of waarde weet te creëren door betere service dan is het echte vaak wel nodig om ook een hogere prijs te hanteren. Daarnaast moet je je natuurlijk onderscheiden van de concurrent en kopieer gedrag draagt daar niet aan bij volgens mij.

Prijs laten bepalen door de leverancier

Een andere strategie die ook veel wordt gehanteerd, maar naar mijn mening nog minder goed is, is het laten bepalen van je prijzen door de leverancier. In sommige gevallen kan je hier niet omheen omdat je als beginnende webwinkel natuurlijk niet echt een goede onderhandelingspositie hebt. Het kan echter erg gevaarlijk zijn om de prijs te laten bepalen door je leverancier, zeker als je te maken hebt met een minimumafname van een bepaald product. Je moet helemaal oppassen als andere door verkopers of de leverancier zelf wel lagere prijzen dan je mag hanteren. Op die manier wordt concurreren wel heel lastig. Dit worden daarom ook wel wurgcontracten genoemd, dat zegt natuurlijk wel genoeg.

Prijs op basis van waarde die je creëert

Een betere methode dan de bovenstaande, is in mijn ogen om de prijs te berekenen op basis van de waarde die je weet te bieden voor de consument. Vaak kan dit verrassend goed uitpakken omdat je voorheen misschien scherpe prijzen hanteren op basis van de concurrentie, misschien vinden consumenten het product bij jou wel veel meer waard omdat je service en garantie biedt bijvoorbeeld. Het kan daarom behoorlijk lonend zijn om onderzoek te doen naar de waarde die je weet te bieden voor klanten, ook als je nog niet begonnen bent met het online verkopen van producten kan het slim zijn om een onderzoekje te doen en simpelweg te vragen wat mensen zouden betalen voor een bepaald product. Daarnaast voelen klanten zich meer gehoord als je ook overlegd over de prijs van producten. Klanten kunnen hierbij hun zegje doen en jou laten voorkomen dat je een product inkoopt waarvoor er een veel te hoge prijs geld. Het levert daarom ook een bijdrage aan het bouwen van een vaste klantenkring die je als een soort focusgroep kunt inzetten.

Goed marktonderzoek kan tot een betere prijs strategie leiden

Marktonderzoek begint meestal met het verzamelen van statistieken, dit wordt ook wel desk research genoemd. Via internet kan je een hoop onderzoek doen waarmee je bijvoorbeeld kunt inschatten wat de omvang van een bepaalde markt is. Hoeveel mensen kopen jaarlijks een bepaald product en wat geven deze mensen gemiddeld uit aan deze producten?
Hoewel je niet hetzelfde wilt doen als alle andere webshops is het verstandig om natuurlijk ook een stukje concurrentie-onderzoek te doen alvorens je start met een webshop. Als je er bijvoorbeeld achter komt dat concurrenten hele scherpe prijzen hanteren of een veel groter productaanbod kunnen hanteren dan is het misschien minder aantrekkelijk om deze specifieke markt te betreden. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook voorkomen dat je bepaalde dingen ziet die concurrenten nog niet doen of het foutje op dat deze concurrenten nog niet heel erg vooruitlopen.
Een ander belangrijk onderdeel van het onderzoeken van een potentiële markt zijn de externe factoren. Zijn er bepaalde regels vanuit de overheid waar we rekening mee moeten houden? Dit kan voorkomen bij de verkoop van alcohol bijvoorbeeld. Of zijn er demografische kenmerken die van belang zijn? Het kan voorkomen dat een bepaald product alleen in een bepaalde regio verkocht wordt.
Dit onderzoek is niet alleen bedoeld om de haalbaarheid van je plan te toetsen, het kan ook handig zijn om te weten hoe de markt eruit ziet omdat je deze wilt domineren in de toekomst.

Kostprijsonderzoek

omdat het berekenen van de kostprijs van een product behoorlijk complex kan zijn, zeker bij grotere ondernemingen met veel werknemers, is het verstandig hier goed de tijd voor te nemen. Er zijn ook bedrijven die je in kan huren om je te helpen om een analyse te maken van je huidige kostprijs en onderzoek te doen naar hoe je deze kostprijs naar beneden kan krijgen. Hierbij wordt natuurlijk ook gekeken naar hoe de kostprijs zich zou ontwikkelen wanneer er uitbreiding plaatsvindt. Daardoor heb je ook bepaalde maatstaven om in de toekomst te weten welke prijs je voor je producten moet rekenen.

Hanteer psychologische prijzen

Als je erbij nadenkt dan kan je eigenlijk net zo goed € 20 betalen voor een product in plaats van € 19,95, in de praktijk werkt het echte vaak toch verrassend goed om psychologische lage prijzen te hanteren. Traditionele retailers hebben dit al voor je onderzocht en het is daarom ook niet voor niets dat de meeste fysieke winkels prijzen hanteren zoals € 39,99 of € 19,95. Hoewel eigenlijk niemand er problemen mee heeft om die extra € 0,5 te betalen lijkt de prijs toch vaak een stuk lager op het eerste gezicht. Zeker bij producten die vatbaar zijn voor impulsieve aankopen kan het daarom uitstekend werken om psychologische prijzen te hanteren.
Gek genoeg blijkt uit onderzoek dat prijzen met een tegen de area vaak als voordelig worden ervaren door consumenten. Als je een klein product verkoopt dan kan je er soms beter bewegen € 9,95 voor vragen dan € 8,95. Waarom dit zo is, valt moeilijk te verklaren, op een of andere manier associeert het menselijk brein een 9 met voordeel.
lampje

Bied je producten in een pakket- of abonnementsvorm aan

Traditioneel worden producten meestal per stuk verkocht en geldt er een korting als je meer producten in één keer afneemt. Een dergelijke staffelkorting kan al een slimme tactiek zijn om de gemiddelde bestellingen in je webshop omhoog te krikken. Tegenwoordig zien we echter steeds meer online bedrijven die producten verkopen in een pakket-of als de mens voor een. Bij de pakketvorm kan je denken aan een winkel in cadeau artikelen, hierbij wordt een samengesteld en gemaakt van verschillende artikelen die vervolgens in een pakket worden aangeboden. Omdat je meerdere producten in één keer afneemt kan de prijs vaak lager uitpakken wat voordelen voor de consument oplevert. Het is ook een voordeel voor jou omdat je meer producten in één keer weet te verkopen.
Bedrijven die producten in andere mensvorm aanbieden schieten werkelijk uit de grond. Je kan tegenwoordig sokken bestellen op abonnement, scheermesjes en natuurlijk de krant. Producten aanbieden in een abonnementsvorm kan grote voordelen opleveren voor je onderneming omdat je hierbij een veel stabielere inkomstenstroom hebt. Ondanks dat niet iedere consument het product altijd nodig heeft bied je hiermee ook een hoop gemak en service voor de consument. En daar betaalt men in Nederland graag wat extra voor. Het is bovendien ideaal voor consumentengoederen die vaak worden aangeschaft, met een abonnement hoef je namelijk niet zo vaak meer naar de winkel en heb je het product altijd in huis.

Focus minder op omzet en meer op winst

Naast het ontbreken van een duidelijke strategie om de prijzen te berekenen, ontbreekt het veel webwinkels aan een visie hoe er winst gemaakt kan worden. De focus is vaak op omzet en dat is eigenlijk ook niet zo gek, om in Nederland voeten aan de grond te krijgen moet je een hoop concurrenten achter je laten en daarom wordt er soms te veel focus gelegd op omzet en het verwerven van marktaandeel. Hoewel het een goede strategie kan zijn om een markt te betreden moet je er ook om denken dat je na verloop van tijd wel rendement haalt uit je investeringen. Tenzij je super veel kapitaal hebt kan je het namelijk niet heel lang volhouden om weinig winst te maken met je webwinkel. Bedrijven zoals Wehkamp en Zalando kunnen dit wel doen omdat er een grote financiële buffer is. Eerst moet het marktaandeel gewonnen worden en dan kan er winst gemaakt worden. Als starter op het gebied van online verkopen zal je echter meer focus op winst moeten leggen en daarom is het vaak verstandiger om eerst te opereren in een nichemarkt.

Het verschil tussen bruto- en netto winst

Waar ondernemers ook nog wel eens de fout ingaan, is het rekenen met een bruto winstmarge of een netto winstmarge. De bruto marge is het verschil tussen inkoop en verkoop, de netto marge is het bedrag wat je overhoudt als ook alle andere kosten zijn betaald. Uit de bruto winstmarge moet je waarschijnlijk nog veel over het kosten betalen, het is daarom verstandiger om te focussen op de netto winst aangezien dit het bedrag is wat je daadwerkelijk overhoudt. Je moet echter nog wel belasting betalen over de nettowinst en daarom moet je een bedrag van deze winst reserveren om af te dragen als winstbelasting. Het bedrag wat je dan overhoudt wordt ook wel de nettowinst na belastingen genoemd.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op