Als je net begint met een webwinkel dan sta je vaak nog niet bovenaan in de zoekmachines. Het kan dan verleidelijk zijn om te investeren in een AdWords campagne en dat is voor veel webwinkels ook verstandig om te doen in het begin. Uiteraard moet er wel budget aanwezig zijn maar dit hoeft niet per se een groot budget te zijn zoals je zal ontdekken in dit artikel. Je moet alleen goed weten hoe je de AdWords account moet instellen en de campagne is gericht moet instellen om de juiste potentiële klanten te bereiken zonder daarbij veel geld te verspillen.
AdWords

Maak een gestructureerde advertentiestrategie

Net als bij je website, is het bij het inrichten van een AdWords account ook aan te raden om eerst een structuur uit te schrijven. Op die manier kan je bepalen welke zoekwoorden bij welke advertentiegroepen en advertenties horen. Als je gerichter adverteren, zonder veel geld kwijt te raken, dan raar weer aan om kleine groepen van zoekwoorden te maken die bij elkaar horen. Je kan ook met enkele advertenties heel breed adverteren maar dat zorgt er juist vaak voor dat je ook wordt gevonden op minder relevante zoekwoorden die niets opleveren. Om dat te voorkomen is het verstandig om het aantal zoekwoorden per advertentiegroep beperkt te houden en gebruik te maken van exacte zoekwoordtypen. Hierbij geldt ook weer dat het slim is om de zelfde strategie als bij je website aan te houden. Kijk naar de structuur van je eigen webwinkel en bepaal op basis hiervan de structuur van je AdWords account. Uiteindelijk wil je natuurlijk de hele markt bereiken en iedereen laten weten wat je verkoopt, maar met een minder budget kan je op deze manier toch zeer gericht adverteren.

Maak diverse pakkende advertentie teksten

Als je een advertentiegroep met bijbehorende zoekwoorden hebt aangemaakt dan moet je nog een advertentietekst schrijven, dit is de tekst die uiteindelijk in de zoekresultaten getoond gaat worden. Het is echter slim om per advertentiegroep meerdere advertentieteksten te schrijven zodat je hiermee kunt afwisselen. Trouwens, Google wisselt zelf af met de verschillende advertentie teksten om vervolgens te bepalen welke het meeste rendement oplevert, dit hoef je dus niet zelf in de gaten te houden.
Hoewel het schrijven van de tekst voor de advertentie wel aan een hoop regels gebonden is, kan je met enige creativiteit en kennis toch vrij vlug een pakkende en gerichte advertentietekst schrijven. Er zijn een paar aspecten waar je op moet letten. Allereerst gebruikte de tekst natuurlijk voor de bezoeker, zorg daarom voor duidelijke benamingen en noem ook de voordelen. Daarnaast is het verstandig om de advertentietekst zo gericht mogelijk op de bijbehorende zoekwoorden te richten. De betekent niet dat je de tekst alleen uit deze woorden moet laten bestaan. Maar wel dat het handig is om deze termen, synoniemen en extensies terug te laten komen in de tekst.
Wanneer het schrijven van pakkende en gerichte advertentie teksten goed onder de knie hebt, dan zal je waarschijnlijk ervaren dat dit ook een positief effect heeft op de kwaliteitsscore van je zoekwoorden. Uiteindelijk kan dit weer tot gevolg hebben dat je minder hoeft te betalen om dezelfde posities in de zoekmachines te behouden.
Hou er wel rekening mee dat het inrichten van een AdWordscampagne geen exacte wetenschap is. Je kan bovendien niet zeker weten wat mensen in de toekomst in gaan typen in een zoekmachines. Hoewel je de bovenstaande tips kunt toepassen is het verstandig om de advertentieteksten en andere elementen van je AdWords account continu in de gaten te houden en te blijven optimaliseren.
Experimenteer bijvoorbeeld eens met deze elementen in je advertentieteksten:
ben je een van de voordeligste keuzes in de markt waarin je je begeeft? Dan kan het verstandig zijn om te testen met het vermelden van prijzen in je advertentieteksten, of het vermelden van aanbiedingen en korting acties. Ook als je niet de voordeligste bent kan het een overweging waard zijn om hiermee te testen, hou de resultaten goed in de gaten ontdekt snel wat het beste werkt.
De verhouding van key-Words en de zoektermen die je gebruikt kan ook een element zijn waarmee je kunt experimenteren. Voeg bijvoorbeeld eens zoekwoorden toe of past de hele advertentietekst aan en kijk wat het effect is op je resultaten.
Call to action zijn ook erg belangrijk voor je advertentietekst een alleen is het soms lastig om in te schatten welke het beste werken, je kan het bijvoorbeeld neerzetten “neem contact op”, maar je kan er ook neerzetten “maak vandaag nog een afspraak”.
Een ander element van je advertentieteksten is de zichtbare URL. Het woord kan je een URL instellen waarbij de bezoekers uiteindelijk op de landen maar dit hoeft niet per se de URL te zijn die ook wordt getoond in de zoekmachine resultaten. Deze kan je dus aanpassen om bezoekers te laten weten wat er op de pagina zoal te zien of te koop is.
adwords structuur

Wanneer is het slim om je advertenties te tonen?

In het woord kan je volledig zelf bepalen wanneer je advertenties wel en niet dan moeten worden. Je kan zelfs bepalen op welke apparaten de advertenties wel en niet zichtbaar zijn. Als je bijvoorbeeld nog niet een goede mobiele website hebt (wacht er niet te lang mee!) Dan kan je ervoor kiezen om advertenties alleen op normale computers en laptops te laten zien.
Ook het tijdstip waarop advertenties getoond worden kan je naar eigen hand bepalen. Als je bijvoorbeeld in het weekend gesloten bent dan kan je ervoor kiezen om dan ook niet te adverteren. Als je weet dat donderdag de drukste dag is dan kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om op die dag meer te adverteren.
Daarnaast kan ook de locatie waarop bezoekers je kunnen vinden van essentieel belang zijn. Grote landelijke bedrijven die we zorgen natuurlijk door heel Nederland maar als regionale specialist dan je ervoor kiezen om gericht bezoekers uit de regio te bereiken met AdWords. Bezoekers zullen sneller geneigd zijn om te kiezen voor een regionale specialist die het product eventueel ook nog in de regio kan afleveren of waarbij de klant het product kan komen afhalen.

Controleer periodiek welke zoekwoorden het goed doen en welke niet

Omdat bezoekers waarschijnlijk niet altijd hetzelfde intypen, is het waarschijnlijk zo dat je iedere maand wordt gevonden op diverse zoektermen die je vooraf niet altijd had kunnen voorspellen. Bij AdWords kun je eenvoudig een rapportage vragen van de zoekwoorden die mensen hebben ingetypt om uiteindelijk op je webwinkel terechtgekomen. Aan de hand hiervan kan je ook bepalen welke clicks minder relevant zijn of zelfs helemaal niet. Deze zoektermen kan vervolgens uitsluiten zodat het in de toekomst niet weer gebeurt. Aan de andere kant kan hij ook zien welke zoektermen de meeste kliks en conversie hebben opgeleverd, op deze zoektermen kan je wellicht meer budget besteden aangezien dat waarschijnlijk meer omzet gaat opleveren. Het is echt essentieel om dit bijvoorbeeld elke maand of bij voorkeur zelfs iedere week te kunnen.
Adwords gericht

Niet te laag en niet te hoog bieden

Met Google AdWords kan je direct bovenaan komen in de zoekmachine resultaten. Hoewel dat natuurlijk erg verleidelijk is, is het verstandig om voorzichtig te beginnen zodat je meer zekerheid heb dat je investeringen ook daadwerkelijk wat opleveren. In het begin raad ik je aan om te bieden op gemiddelde posities, niet op positie één omdat je dan uiteraard het hoogste biedt en ook niet lager dan positie vier omdat je dan niet op de eerste pagina komt. Kliks op de eerste pagina leveren vaak ook meer conversie op omdat deze zoekopdrachten snel naar de gewenste bestemming willen.

Blijf experimenteren en optimaliseren!

Google AdWords is een prachtig programma maar kan je een hoop geld kosten als je niet goed weet wat je doet. Een andere kant hoef je ook geen expert te zijn om aan wees echter slim met advertentieteksten, biedingen en zoekwoorden zodat je investeringen in ieder geval meer opleveren. Naderhand kan je altijd verder optimaliseren en de bovenstaande tips gebruiken om gericht te adverteren en het maximale uit elke euro te halen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op