De afgelopen jaren zijn er veel verschillende kanalen bijgekomen waarop je promotie kan maken voor je webwinkel. Adverteren via sociale media wordt steeds belangrijker en drie targeting is een groot onderdeel van de marketingmix van veel online bedrijven. Traditionele methoden zoals adverteren via tweedehands site is misschien een klein beetje in populariteit gedaald maar nog altijd heel belangrijk voor het verkeer naar je webshop.
domein kiezen

De voordelen van Marktplaats

Zoals je misschien wel eens gezien hebt in de reclames van het bedrijf heeft Marktplaats.nl dagelijks meer dan 1 miljoen bezoekers, en daar is niets aan gelogen. Sommige mensen zitten iedere dag op marktplaats een er zijn zelfs mensen die meerdere uren per dag besteden op deze website. Niet eens altijd vanuit zakelijk oogpunt maar ook particulieren vinden het leuk om spullen te kopen of verhandelen op Marktplaats. Marktplaats heeft een overzichtelijke website en een ongelofelijk groot aanbod aan scherp geprijsde artikelen, zowel tweedehands als nieuwe producten. De afgelopen jaren is het voor bedrijven bovendien steeds gebruikelijker geworden om te adverteren op Marktplaats. En consumenten raken hier ook gewend aan geraakt.

Heeft Marktplaats ook nadelen?

Kort gezegd, ja. Marktplaats heeft zeker nadelen net zo als iedere andere website waarop je kunt adverteren eigenlijk. Het belangrijkste is dat bezoekers op marktplaats doorgaans op zoek zijn naar de laagste prijs, natuurlijk is dat niet altijd het geval maar de website is ontstaan als handelsplaats voor tweedehands goederen en daarom verwachten mensen wel scherpe prijzen. Veel mensen zoeken bovendien op de laagste prijs waardoor je wel een scherpe prijs moet hanteren om ook maar in beeld te komen.
Een ander nadeel is dat er steeds meer bedrijven actief zijn op marktplaats, terwijl het als een website voor particulieren is begonnen. Veel bezoekers hebben en daarom de brui aangegeven en vinden ook dat de website veel te commercieel wordt. Hier valt ook wel wat voor te zeggen. Tegenwoordig zijn meer dan de helft van alle advertenties op Marktplaats.nl afkomstig van bedrijven.
Een ander (groot) nadeel van de zakelijke advertentiemethode van Marktplaats.nl is dat er betaald wordt voor de klik op de advertenties zelf, die mij heb je dus nog niet betaald voor een bezoeker naar je website. Het kan daarom lastig zijn om uit te rekenen hoeveel je precies uit gaat geven om bezoekers naar je website te krijgen, maar daar gaan we straks verder op in.

Hoe werkt adverteren via Admarkt van Marktplaats?

Hoe je een advertentie aan moet maken met marktplaats daar is waarschijnlijk iedere lezer van dit artikel wel bekend mee. Het adverteren voor bedrijven werkt echter een beetje anders op marktplaats. Hierbij betaal je niet voor de plaatsing van de advertentie maar voor iedere klik op de advertentie. Je kan zelf een budget instellen en hieruit worden de kliks betaald. Zo hoef je dus nooit over je budget heen te gaan.

Alle zoektermen afdekken

Net als bij adverteren via het woord van Google is het verstandig om van tevoren onderzoek te doen naar de zoektermen die mensen kunnen intypen om bij je productadvertenties terecht te komen. Let niet alleen op algemene termen maar ook vooral op specifieke termen. Hierop zoeken misschien minder mensen maar vaak zijn het welgerichte zoektermen waardoor de kans groter is dat de consument een aankoop wil plaatsen.
Het zoekwoordenonderzoek kan je wel via het hulpprogramma van Google AdWords uitvoeren. Je kan dezelfde zoektermen nemen en kijken hoe vaak er op gezocht wordt. Hieruit kan je afleiden dat de zoektermen het belangrijkst zijn en in welke categorieën je deze woorden kunt indelen.
regiotargeting-gerichtonline

Alle categorieën en producten afdekken

Naast het adverteren op diverse zoektermen is het ook verstandig om al je categorieën en producten onder de aandacht te brengen. Een algemene advertentie voor een hele categorie levert vaak meer concurrentie op en is daardoor wel een stukje duurder. Het voordeel is dat je diverse producten in één keer onder de aandacht kan brengen. Het voordeel bij een gerichte productadvertentie is juist dat er minder concurrentie is. Er wordt misschien minder vaak op geklikt maar de kans is groter dat er daarna een aankoop plaatsvindt.

Je gehele productaanbod in één keer op Marktplaats

Wisse dat het zelfs mogelijk was om je gehele productaanbod in één keer op marktplaats te plaatsen? Op deze manier hoef je niet meer een aparte advertentie voor ieder product aan te maken.
Dit doe je door een product feed te maken van alle producten in je webshop. Van deze productfeed krijg je vervolgens een link die je moet invoeren in je Marktplaats account. Het grote voordeel is dat deze productie iedere dag ververst wordt en daardoor altijd actueel is. Als je een product niet meer op voorraad hebt in je webshop dan wordt deze bijvoorbeeld ook niet meer getoond op Marktplaats. Op deze manier kan je een hoop tijd besparen en is je productaanbod op Marktplaats altijd actueel!

Onderdelen van een goede advertentie

Zoals hierboven al even genoemd heeft waarschijnlijk iedereen wel eens een marktplaats advertentie gemaakt. We zien echter nog veel te vaak verwarrende advertenties met slechte productfoto’s voorbijkomen. Hieronder hebben we daarom alle onderdelen voor een goede productadvertentie op Marktplaats en ze op een rijtje gezet.

Duidelijke afbeeldingen

Afbeeldingen zeggen meer dan woorden en daarom is het ook aannemelijk dat de productafbeeldingen die je gebruikt belangrijker zijn dan de tekst van de advertentie. Gebruik duidelijke afbeeldingen waarop het product aan alle kanten te bekijken is.

Volledige productomschrijvingen

Goede productomschrijvingen vermeldde niet alleen de voordelen van een product maar ook alle technische eigenschappen en de manier waarop het product toegepast kan worden. Zorg voor een volledige omschrijving waardoor iedereen weet wat je met het product kunt.

Korte informatie over het bedrijf

Consumenten willen tegenwoordig weten met wie ze zaken doen en daarom is het ook verstandig om zo transparant mogelijk te zijn in advertenties, neem bijvoorbeeld in iedere advertentie een kort stukje standaard informatie over je bedrijf op waarin je vertelt wie je bent en wat je allemaal doet.

Link naar je website

Om bezoekers van marktplaats op je website te krijgen moet je natuurlijk een link plaatsen bij de advertentie. Zorg dat dit een korte en duidelijke link is waaraan de bezoeker kan zien om wat voor pagina het gaat. Als je een hele lange link plaatst is deze bovendien moeilijker of op te schrijven voor mensen.
focus group

De volgende stap, een goede landingspagina

Gefeliciteerd, je hebt de bezoeker eindelijk op je website gekregen. Daar stopt het werk echter nog niet. Nu moet je ervoor zorgen dat er ook nog een aankoop plaatsvindt. Met het maken van een goede advertentiepagina moet je daarom ook zorgen voor goede landingspagina’s, duidelijke categorieën met een interessant productaanbod en productpagina’s waarin het product volledig wordt uitgelegd. Ook het bestelproces moet uitvoerig en periodiek getest worden zodat je weet dat de consument soepel kan afrekenen in je webshop.

De resultaten, meten is weten

Zoals hierboven ook al even genoemd is het niet heel eenvoudig om de conversie van je advertenties via Marktplaats.nl uit te rekenen. Je betaalt namelijk voor de kliks naar de advertenties zelf en niet voor de kliks naar je website toe. Het is daarom noodzakelijk om eerste CTR van de advertenties zelf uit te rekenen en vervolgens de CTR van de kliks naar je website toe. Uiteindelijk kan je hiermee uitrekenen hoeveel je investeren en hoeveel kliks het naar je website oplevert gemiddeld.

Je rendement verhogen met splittesten

Als je nog niet voldoende rendement uit je marktplaats advertentiecampagne houdt dan kan het verstandig zijn om eens te beginnen met testen punt die kan experimenteren met andere advertentieteksten, andere product af, geheel andere advertenties of juist met een andere landingsbaan meneer denkt dat het nodig is. Aan de hand van deze tests bij beslissingen maken over het adverteren en over het aanpassen van je webshop zelf.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op