Soms is het moeilijk als dat enkel eigenaar, je ziet geen klanten, en je krijgt alleen orders binnen waar een nummer en een naam bij staat. Voor de rest ken je de klanten eigenlijk niet zo goed in de meeste gevallen. Toch is het slim om meer te weten te komen over je bestaande klanten zodat je kan overtuigen op de volgende keer beter kopen een webshop. Vrijwel iedereen is gevoelig voor overtuiging-er verleidingstechnieken op internet. Er zijn gelukkig veel onderzoeken en statistieken beschikbaar over wat consumenten doorgaans het meest kiezen. Ook op het gebied van psychologie achter de aankoop. Dit onderzoek hoef je daarom gelukkig niet zelf te doen. Het is wel verstandig om goed op de hoogte te zijn van alle aspecten die ervoor kunnen zorgen dat bezoekers meer geld uitgeven in je webshop. Daarnaast helpen deze overtuigingstechnieken om ervoor te zorgen dat er geen bezoekers met lege handen vertrekken.
Wij raden je daarom ook aan om regelmatig te kijken op welke pagina’s bezoekers uitstappen, dit kan je zien in Google Analytics. Hierin kan je ook zien hoeveel bezoekers weer vertrekken met een lege winkelmand. Deze informatie biedt je waardevolle inzichten in de conversie op je webshop. Met deze informatie in handen bij beginnen met het aanbrengen van verbeteringen zodat je nog meer kunt verkopen met hetzelfde aantal bezoekers.
aankondiging

Investeringen in conversie leveren sneller geld op dan investeringen in marketing

Over het algemeen geldt dat investeringen in conversie een stukje sneller geld opleveren dan het investeren in manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen. Reken het zelf maar eens uit. Stel je voor je hebt 1000 bezoekers waarvan 1% een aankoop plaatst ter waarde van gemiddeld € 50. Dan heb je 10 verkopen keer 50 is € 500. Om je omzet te verdubbelen heb je maar liefst het dubbele aantal bezoekers nodig. Vaak is het echter veel sneller om de versie te verdubbelen met enkele kleine aanpassingen op je webshop. 2% conversie is bovendien prima te halen en vaak een stuk gemakkelijker dan je bezoekersaantal verdubbelen. Investeringen in marketing leveren bovendien vaak niet direct geld op maar werpen pas later vruchten af.

Consistent in je design en marketing

Wanneer je een webwinkel begint of album begonnen, dan schiet hij er waarschijnlijk regelmatig allerlei ideeën te winnen die je het liefst direct wilt uitvoeren. Zelf heb ik echter afgeleerd om iedereen direct uit te voeren, in plaats daarvan houd ik een lijstje bij waarop alle ideeën komen. Als een idee na een tijdje nog steeds goed is, dan gaat hij pas doorgevoerd worden. Op deze manier zorg je ervoor dat je meer tijd hebt om te bepalen of een bepaalde wijziging wel consistent is aan de strategie van je bedrijf. Bij voorkeur bedenk je van tevoren wat je de komende jaren gaat doen, en hou je je hier ook aan wanneer beslissingen maakt voor de korte termijn.
Het belangrijkste aspect waarin je consistentie terug kunt vinden is het design van een webwinkel. Zorg ervoor dat niet alleen de kleuren van je webwinkel op elkaar aansluiten, maar ook de tekst en inhoud. Gebruik bijvoorbeeld niet verschillende kleuren, maar kies twee of drie kleuren uit die tot je huis te gaan behoren. Bereidingen daarnaast aan om gebruik te maken van echte foto’s van je bedrijf. Gebruik geen stockfoto’s hiervoor want die lijken vaak toch niet erg realistisch.
Dezelfde huisstijl kan je vervolgens ook terug laten komen in bijvoorbeeld je handtekening, sociaal media en ander marketing en promotiemateriaal. Dit is erg belangrijk want bezoekers zouden het vreemd vinden als je in de nieuwsbrief is heel anders aankondigt dan op sociale media bijvoorbeeld. Als je een grote actie op je webshop heb dan zou je dit dus tegelijk moeten promoten op diverse kanalen. Ook dat is een consistent aspect van de marketing van je webwinkel.
Ook de manier waarop je iets verteld moet consistent zijn zodat je uitstraling herkenbaar wordt voor consumenten. Volgende keer wanneer ze je logo’s in staan, of je slogans in dan wat dit gelijk herkend omdat je dit altijd consistent doorvoert.

Betrouwbaarheid en transparantie

Anno 2017 is veiligheid op internet een heet topic. Hoewel ik er zelf gelukkig tot nu toe nog niet al te veel last van heb gehad ken ik mensen en hoor je natuurlijk de verhalen over dingen die op internet fout kunnen gaan. Mensen die worden opgelegd, gegevens die ontvreemd worden en nog meer trieste zaken. Als betrouwbare online ondernemen levert dit je ook nog extra werk op, omdat jij nu moet gaan bewijzen dat jij wel betrouwbaar bent. Transparantie is hierbij van groot belang. Mensen willen tegenwoordig zien wie er achter een bedrijf zit en waar het bedrijf allemaal voorstaat. Een missie en een visie op papier zetten is hiervoor natuurlijk niet voldoende. Speerpunten die hoog in het vaandel hebt staan zou je ook echt moeten doorvoeren in de marketing van je bedrijf en op de werkvloer. Zorg er ook voor dat je bedrijf een gezicht krijgt door bijvoorbeeld foto’s van het personeel op de website te zetten. We hebben hier al meerdere blogs over geschreven maar vergeet ook niet alle juiste gegevens van je bedrijf en van de producten te vermelden zodat je voldoet aan alle nieuwe wetgeving. Zorg en daarnaast voor dat je altijd voldoende bereikbaar bent, op die manier kan je klanten niet alleen sneller van dienst zijn, het komt ook een stuk betrouwbaarder over wanneer iemand echt met zijn bedrijf bezig is. We weten niet zeker of dit waar is maar er zijn mensen die beweren dat een professionele uitstraling ook al voldoende is om te bezoeken een gevoel van betrouwbaarheid geven. Dit lijkt mij niet voldoende maar zorg er natuurlijk wel voor dat je webshop ook professioneel overkomt op potentiële klanten. Het is natuurlijk wel aannemelijk dat je webshop betrouwbaar overkomt wanneer deze een soortgelijke uitstraling geeft als webshops waarvan men weet dat ze betrouwbaar zijn. Regelmatig een kijkje bij de concurrent nemen is daarom zeker geen gek idee.
Een andere manier om betrouwbaarheid en je webshop toe te voegen, is het toevoegen van een webshopkeurmerk. Er zijn diverse keurmerken in Nederland maar er zijn er maar een paar die mensen ook echt kennen. Kies daarom een van de bekendste keurmerken, dit hoeft niet al te veel te kosten maar toch is het een waardevolle toevoeging voor je webwinkel.
Wat nog veel belangrijker is dan een keurmerk, zijn onafhankelijke beoordelingen van klanten die eerder iets hebben gekocht. Als klanten eerder over de brug zijn gegaan, en tevreden zijn, dan geeft dit een nieuwe potentiële klant al gelijk een gerustgesteld gevoel over zijn of haar aankoop.
communicatie

Zorg dat je een autoriteit bent binnen je markt

Om extra betrouwbaarheid toe te voegen aan je webshop is het slim om je status als autoriteit in de markt zo hoog mogelijk te krijgen. Als klanten juist zien als de expert op dit gebied dan kopen ze toch sneller iets van jou dan van een concurrent. Maar hoe doe je dan? Een autoriteit wordt je natuurlijk niet binnen een dag. Dit vereist veel onderzoek en veel werk. Je kan bijvoorbeeld een blog opzetten of video’s maken waarin je consumenten meer verteld over de producten die je verkoopt en hoe deze te gebruiken zijn. Ik kan er ook voor kiezen om deze informatie te publiceren op externe websites. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als beoordelingen. Als andere websites zeggen dat je webshop de juiste producten levert dan nemen consumenten dit eerder aan.

Sociaal bewijs en interactie

Goed imago op sociale media is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Mensen zijn nou eenmaal sociaal, ja zelfs voor dat sociale media ook maar bestond. De meeste mensen willen ook niet van grote bedrijven kopen maar het liefst van echte personen waarmee ze zich kunnen identificeren. Aan jou de taak om je webwinkel persoonlijk en transparant te maken zodat klanten een betrokken gevoel krijgen. Een goed imago op sociale media is bovendien voor iedereen zichtbaar. Ook voor potentiële klanten die nog nooit wat op je webshop besteld hebben. Dit wordt ook wel sociaal bewijs genoemd. Ik moet het toegeven, ik let er zelf ook op als ik online iets wil bestellen. Hoeveel fans en likes heeft het bedrijf? En hoeveel berichten worden geplaatst? Natuurlijk is ook de inhoud van de berichten van belang. Dit geeft het bedrijf toch een beetje een gezicht. Voor jou webwinkeleigenaar is sociale media juist weer een uitstekende en bovendien voordelige manier om aan de hele wereld kenbaar te maken wie je bent en wat je verkoopt.
Een andere manier om sociaal bewijs te lezen leveren is het samenwerken met (bekende) mensen die een grote fanbase hebben op sociale media. Mensen die veel volgers en fans hebben, hebben daardoor ook veel invloed in deze moderne wereld. Bovendien, het is veel beter als iemand anders zegt dat je product goed is dan wanneer het zelf doet. Het samenwerken met zogenaamde social influencers is daarom een uitstekende methode om je product aan de man te brengen.

Biedt je producten aan met een lage vanaf prijs

Om potentiële klanten te trekken om met jou in zee te gaan moet je deze wet het eerst over een bepaalde drempel heen te helpen. Als ze dat niet bekend zijn met je webshop kan dit soms lastig zijn omdat je nog geen imago hebt opgebouwd. Om deze klanten over de streep te trekken, of om ervoor te zorgen dat je meer bestellingen uit het aantal bezoekers houdt kan je ervoor kiezen om je producten in kleine delen of met lage vanaf prijs aan te bieden. Dit wordt bijvoorbeeld geraakt bij de verkoop van tweedehands smartphones. Deze worden met een scherpe prijs aangeboden maar wanneer men er accessoires bij kiest of extra garantie dan wordt de prijs snel hoger. Uiteraard gaan verkoperspas verdienen wanneer deze extra opties aangeklikt worden.
Heb je echt moeite om bezoekers over de streep te krijgen om een aankoop in je webshop te doen, dan kan je er ook voor kiezen om eerst een gratis proefpakket weg te geven of een sample product. Op deze manier maak je de drempel wel heel laag en worden bezoekers verleid om in ieder geval de adresgegevens en het e-mailadres in te vullen zodat je hier ook in de toekomst over kunt beschikken voor het aankondigen van nieuwe producten of acties bijvoorbeeld.
Dit principe kan je ook toepassen om meer te verkopen aan bestaande klanten. Je kan bijvoorbeeld een actie bedenken waarbij klanten, die eerder een bestelling hebben geplaatst, worden verleid om dit opnieuw te doen. Denk aan een korting op een bepaald product of een beloning voor het zijn van een trouwe klant.
geldboom

Biedt producten aan tegen een (tijdelijke) korting

Iedereen houdt van korting, zeker in Nederland. Hoewel we allemaal natuurlijk best wel weten dat niet alle prijsaanduidingen echtheid, zei de meeste mensen er toch gevoelig voor wanneer het product tegen een (tijdelijke) korting wordt aangeboden.

Schaarste onder je producten creëren

Niet iedereen is erg gevoelig voor, maar sommige mensen kopen eerder een product waarvan ze weten dat er niet zoveel mis zijn. Je kent de actie spel, op is op, wees er vandaag bij, faillissement opruiming et cetera. Bij een webwinkel zijn er nog meer leuke manieren waarop je schaarste kunt creëren onder je producten. Zo kan je de voorraad vermelden, maar dit hoeft natuurlijk niet altijd de daadwerkelijke voorraad te zijn. Er kan over gediscussieerd worden, maar het hoeft niet per se misleidend te zijn om te vermelden dat je minder voorraad hebt dan je daadwerkelijk hebt. Er is echter ook een grote kanttekening aan deze tactiek sommige mensen zijn natuurlijk op zoek naar een groter aantal van de producten. Als hij wil bijvoorbeeld 12 stuks nodig heeft, en je webshop geeft aan dat er maar vijf op voorraad zijn, dan kan de klant weer vertrekken. Dat natuurlijk niet de bedoeling.

De keuze op de productpagina verder beïnvloeden

Er zijn nog meer manieren om de keuze van een consument op de productpagina te beïnvloeden. Natuurlijk wil je in eerste instantie dat de aankoop daadwerkelijk plaatsvindt, er zijn echter ook manieren om te sturen wat een klant precies koopt. Ofwel webshop zie je bijvoorbeeld aanbevolen producten staan op de productpagina. Of andere opties voor een soortgelijk product. Sommige webshop kiezen er echter voor om juist de minder interessante alternatieve opties te vermelden op een productpagina, om de keuze van de consument meer op de huidige productpagina aan te sturen. Een bezoeker naar een nieuwe pagina leiden kan namelijk weer conversie kosten omdat dit langer duurt. In veel gevallen is het voor webshops daarom belangrijk om te verkoopt zo snel mogelijk af te sluiten.

Een deel van de winst aan het goede doel doneren

Goede ontwikkeling is dat steeds meer bedrijven tegenwoordig maatschappelijk betrokken zijn, door duurzaam te ondernemen, duurzame bedrijfsmiddelen aan te schaffen maar het kan ook door een deel van de winst te doneren aan een goed doel bijvoorbeeld. Dit is een slimme tactiek om de gunfactor voor je webshop te verhogen. Wanneer jij een deel van de winst aan een goed doel doneren dan zijn consumenten sneller geneigd jou de verkoop te gunnen. Bovendien draag je ook nog je steentje bij aan de maatschappij!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op